Als rode loper voor de vijand Liever een stormvloedkering 'Wat er in de toekomst precies met de Afsluitdijk gebeurt, is een kwestie van politieke keuzes.' Jan Driebergen van Rijkswaterstaat PZC Vrijdag 25 mei 2007 I 1 5 tot zoet meer Menig generaal moet er wakker van heb ben gelegen. De Zuiderzee afsluiten met een dijk? Dan kan de Duitse cavalerie zo de vesting Holland binnen komen galoppe ren! Al in 1909 leidde dit angstvisioen tot een bescheiden polemiek in de pers. Laat de Afsluitdijk nou de enige plek zijn, waar het Nederlandse leger in 1940 de Duitse op mars wist te stoppen. Bij de spui-sluizen van Kornwerderzand bouwden de ingenieurs zeventien kazemat ten met mitrailleurnesten en licht kaliber geschut. Mocht de vijand dit machtsblok weten te overrompelen, dan was er een tweede linie bij Den Oever. Daar waakten nog eens dertien bunkers over de toegang tot Noord-Holland. De Duitsers waren er bang voor. In de mei dagen van 1940 bleef een grootscheepse stormloop uit. Tweemaal liep een kleine verkenningsmacht op de Afsluitdijk vast in Nederlands spervuur. Na de capitulatie kwamen er op Kornwerderzand nog eens drie Duitse bunkers bij, die vanwege de oorlogsschaarste van beduidend mindere kwaliteit waren. Evenzogoed durfden ook de Canadezen bij de bevrijding het bol werk niet te bestormen. In de Koude Oor log bleef Kornwerderzand bemand. De ka nonnen van vier Amerikaanse Sherman- tanks stonden er op het oosten gericht, tot dat de Navo in de jaren zestig zijn linies naar West-Duitsland verlegde. Tegenwoor dig is het militaire belang verwaarloosbaar. tuur en milieu zijn minstens zo bepalend. De Afsluitdijk is niet alleen voor de veilig heid gebouwd - dus om de zee op afstand te houden. Landaanwinning door inpolde ring van delen van het IJsselmeer was toen ook een belangrijk doel." In die tijd vonden we nog dat we als land in de eigen voedselbehoefte moesten voor zien. Daarvoor was, gezien de groei van de bevolking, veel extra landbouwgrond no dig. Door de toegenomen importmogelijk heden is daar nu geen behoefte meer aan. „Misschien zouden er eilanden zijn aange legd, met het oog op de recreatieve moge lijkheden. Recreatie is een heel belangrijke sector geworden." Zeker is dat Urk en Schokland eilanden gebleven zouden zijn. Situatie nu k FRIE Als er nu een keuze gemaakt moest wor den voor een afsluitdijk, zou waarschijnlijk zijn gekozen voor een stormvloedkering. Dat zegt Frans Klijn, fysisch geograaf bij WLDelft Hydraulics (voorheen het water loopkundig laboratorium) in Delft. „Met de huidige kennis ligt een open ver binding, vergelijkbaar met de stormvloed kering in de Oosterschelde, meer voor de hand. De Zuiderzee zou nooit IJsselmeer zijn geworden, en de getijden, met eb- en vloedstromen, zouden gebleven zijn." Bij de keuze voor zo'n open verbinding speelt niet alleen de toegenomen kennis ten op zichte van driekwart eeuw geleden een be langrijke rol, aldus Klijn. „De gewijzigde opvattingen over landinrichting, water, na- 1891 Presentatie plan Lely IJsselmeer NOORD- OOST- infögraphic: RV/ bron: Flevoland Boven Water NOORD HOLLAND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15