Cultuur stralen Onder het smetteloos wit schuilt zwarte strategie Bizar maar toch smakelijk zeebanket PZC Donderdag 24 mei 2007 I 37 Voorjaarsserie van het Zeeuws Orkest Het Zeeuws Orkest speelt in een kleine bezetting. Programma: - Biazerskwintet van Victor Ewald -Adagio for Strings van Sa muel Barber - Blazersserenade van Antonin Dvórak - Symfonie nr. 25 van Joseph Haydn Dirigent: Joan Berkhemer Concerten: - Vrijdag 25 mei, 20.15 uur, St. jacobskerk Vlissingen - Zaterdag 26 mei, 20 uur, NH-Kerk Kapelle - Donderdag 31 mei, 20 uur, St. Willibrordusbasiliek Hulst - Vrijdag 1 juni, 20 uur, NH-Kerk Dreischor - Zaterdag 2 juni, 20 uur, NH-Kerk IJzendijke vergelijken met de pauken in een klassiek stuk. Els: „Trompetten hebben dat martiale. Ze accentue ren bepaalde akkoorden, voegen glans toe, kunnen het akkoord ook oplichten. Een trompet, zou je kunnen zeggen, laat de muziek stralen." Wie in een harmonie of een fanfa re speelt, denkt al gauw: in zo'n or kest heb je maar weinig noten. Je moet veel wachten, erkent Els. Maar dat geeft de ruimte om lek ker te luisteren en na te denken over muziek. En: „Soms heb je tien minuten niks. Dan wordt er een heel zachte noot van je ver wacht. Ze herinnert zich in 1986 het con cert in een pijler van Neeltje Jans, toen de stormvloedkering werd ge opend. Ook de samenwerking met Blofin Vlissingen in 1998 was een hoogtepunt. „Het orkest is in de loop van de jaren gegroeid, profes sioneler geworden. Niet alleen Brahms, Haydn en de andere gro te klassieken. Maar ook werk van Dirk Brossé, die onze dirigent is ge weest, en van Joan Berkhemer." Twee trompetten, hoorn, trombo ne en tuba, dat is het koperkwin tet van de voorjaarsserie. Els ver heugt zich erop: „Kunnen we la ten horen dat we ook lyrisch kun nen spelen." Wij luchten ons hart in een genadelo ze dodendans. U weet veel mijn Prins, maar dit kent u geenszins. Het is een passage uit Bestevaer, de kameropera van Theater Productie huis Zeelandia die gisteravond in het Tonnenmagazijn in Brouwers haven in première ging. Een voorstelling waar je als toe schouwer niet aan ontkomt. Het publiek zit aan drie zijden van een rechthoekig, verhoogd speelvlak. Daarop vechten Comelis Tromp (zoon van de heldhaftige Maarten Harpertzn.) en Michiel de Ruyter hun vete uit op last van stadhou der Willem III. De rollen worden vertolkt door bariton Frans Fise lier (De Ruyter), tenor Rein Kolpa (Tromp) en slagwerker Michiel van Vliet (Willem III). De zeehelden spreken in hun on derling gevecht ook rechtstreeks de toeschouwers aan, strijdend om support als ware het heden daagse politici. Zo wordt het ook meermalen verwoord in de voor stelling: Iconen van de natie, die zich verlagen tot gebral. Zij blijken van alle tijden. Het speelvlak fungeert als recht bank, maar roept ook de sfeer op BESTEVAER Kameropera, Theater - productiehuis Zeelandia. Gezien: woensdag 23 mei, Tonnenmagazijn, Brouwershaven door Ali Pankow van een vliegdekschip met de we reldbol als magisch middelpunt en aantrekkelijk object om te beheer sen. De vete tussen Tromp en De Ruyter is veel meer dan een histo risch verhaal over wie de macht over de zeestrijdkrachten krijgt. Narive Christophe (libretto) en Douwe Eisenga (muziek) leverden mooie materialen voor een produc tie waarin afgunst, generatiekloof stijl contra platvloersheid en voor al de veelheid aan strategieën om een verheven of persoonlijk doel te bereiken, aan de orde komen. Waar Robbert van Steijn zijn ta lent op muzikaal gebied bewijst, heeft regisseur Vincent van den Elshout met veel gevoel voor span ningwisseling ware composities in de emoties aangebracht. Absoluut hoogtepunt in Bestevaer blijkt de scène waarin De Ruyter opsomt hoeveel goeds hij voor de jonge Tromp heeft gedaan. Terwijl Van Vliet de zang ondersteunt met de opmerkelijk klanken van een pe daalorgeltje, houdt de zaal letter lijk de adem in. Hoe moet Corne- lis Maartenzoon hier nog op reage ren? Rest hem niet alleen nog het buigen in het stof? Nee, hij ant woordt met het bravoure van een jongeling, die zich sterk waant en gesteund door 'de baas'. Meteen weer is er de ommekeer in emotie en daalt De Ruyter af naar het ni veau van een held die zelf beseft dat zijn beste jaren voorbij zijn. Een kameropera lijkt niet toegan kelijk voor een heel breed publiek. Bestevaer is dat in feite ook niet. Voor toneelliefhebbers bijvoor beeld zal het even wennen zijn: overwegend gezongen teksten. Echter iedereen, die openstaat voor universele emoties zal hier ongetwijfeld ervaren hoeveel extra kracht deze gemengde kunstvorm kan genereren. ■Fj 'Bestevaer' maakt t/m 8 juli een tournee door de provincie. Speel lijst: zie www.theaterzeelandia.nl. foto Peter Mountain/GPD Tedd Elliott en Terry Rossio wa ren de scenaristen van Pirates Of The Caribbean, Curse Of The Black Pearl, de zeeroversfilm die vier jaar geleden zo waanzinnig succesvol uitpakte. De twee schrijvers heb ben hun hersens in alle mogelijke en onmogelijke bochten moeten wringen toen ze werden verplicht tot een tweede en derde deel. De wendingen zijn schier onnavolg baar geworden, in een script zon der anker in schilderachtig weer. Dat leidde tot uiterst curieuze ont wikkelingen in deel 2 (Dead Man's Chest), zoals de wonderbaarlijke wederopstanding van de eerder tot diepzeezombies verworden roversbende van kapitein Barbossa (Geoffrey Rush). In deel 3 (At World's End) schijnt dit geteisem AT WORLD'S END Film. Regie: Gore Verbinski. Te zien in Vlissingen, Terneuzen en Bergen op Zoom. door Pieter van Lierop zelfs geen enkele herinnering meer te hebben aan hun eerdere postmortale status, terwijl het nu ineens Jack Sparrow is (Johnny Depp) die moet zien terug te ke ren van gene zijde. De rol van zeerovers die niet meer als normale levende wezens be schouwd kunnen worden, is in middels volop toegevallen aan lie den die al in ettelijke legendes, boeken en opera's met dit bijltje hebben gehakt: de bemanning van het spookschip De Vliegende Hol lander. Goede genade, wat zien ze eruit: Stellan Skarsgard lijkt samen gesteld uit gelijke delen watergru wel, fruits de mer en wat er op de plank blijft liggen als de haringen zijn schoongemaakt. Bill Nighy is zelfs totaal onherkenbaar achter zijn poliepenkop. In deze derde film wordt het ge spuis ernstig in het voortbestaan bedreigd nu de Britse overheid een duivels pact heeft gesloten met de gezagvoerder van de Vlie gende Hollander. Het zal nodig zijn dat alle piraten der zeven zee ën zich verenigen om de Britse ar mada het hoofd te bieden. Meest kleurrijk van de nieuwe bondgeno ten zijn de kaperkapiteins Keith Ri chards en Chow Yun-Fat, naast Naomie Harris als Calypso, godin van de oceaan. Dat komt elkaar al lemaal moorddadig tegen in een massale zeeslag als finale. Spectaculair is At World's End zeer zeker. Er wordt volop daverende actie geboden. Het verhaal blijft in tussen, door talloze draaikolken met nevenintriges, dusdanig ver warrend dat de grootst mogelijke relativering noodzakelijk is om dit door regisseur Gore Verbinski ge serveerde zeebanket verteerbaar te houden. Gelukkig is humor het sterkste ingrediënt van deze bizar re piraten-triptiek. Met als voor beeld twee kapiteins op één schip - Depp en Rush - die doen wie de langste verrekijker heeft. in 2000 naat Vlissingen. Sindsdien werkt ze op de muziekafdeling van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. En al die tijd was er het Zeeuws Orkest, dat voor haar bovendien een geschikte huwelijksmakelaar is geweest. Kun je niet nog een trom pettist meenemen, vroeg dirigent Out. Tiny van de Wijdeven was in die late jaren zeventig hét talent van de school in Tilburg. Ze vroeg hem, hij stemde toe, en zo reden ze regelmatig samen naar de repeti ties in Middelburg. In 1978 kregen ze een relatie, in 1981 trouwden ze. Ze hebben twee zoons. De ene stu deert binnenkort af als basgitarist aan het conservatorium in Rotter dam. De andere is - helaas, zegt ze - gestopt met de opleiding jazz- drummen in Utrecht. Hij over weegt nu muziekproductie te gaan doen. Trompet in een klassiek orkest. Te foto Willem Mieras Scène uit de kameropera 'Bestevaer'. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39