Een trompet laat de r
J
De Breeband treedt op in De Mug
Galerie Van Mil
opent met
speciale expo
36 I Donderdag 24 mei 2007 PZC
ELLIS JANE
VRAGEN AAN
The Musical Company staat aan de voora
vond van de première van 'Soul City', zater
dag in het Arsenaaltheater, Vlissingen. Artis
tiek leidster Ellis Jane verheugt zich erop.
Naam: Ellis Jane
Leeftijd: 39 jaar
Woonplaats: Middelburg
Beroep: Zangdocente en zangeres
door Ali Pankow
Wat kan het publiek verwachten van The Musical Company
„Het is onze allereerste productie en de soulmuziek staat er centraal in.
Het wordt een show met heel veel theater. Met de muziek uit de goede
oude soultijd van eind jaren vijftig tot begin jaren zeventig, maar ook
met de kleding uit die tijd en met de dansen uit die tijd en met de hele
sfeer uit die tijd."
Wat heb je zelf met de soul?
„Ik heb ouders die jong waren in de jaren zestig. Zelfben ik in 1968 ge
boren. Mijn moeder was balletlerares in Hilversum. Muziek en dans
speelde bij ons een heel belangrijke rol. Al vanaf ik een baby was, weet
ik niet beter dan dat er bij ons gezongen en gedanst werd. Die sfeer van
de soul heeft mij ook altijd aangesproken. Dan hoorde ik een zangeres
als Billie Holiday en begon ik spontaan te huilen. Wat gebeurt er?,
vroeg ik me dan af Later begreep ik pas dat het kwam omdat ik muziek
en zang hoorde die echt recht uit de ziel kwam. Zo wil ik ook zingen,
oprecht vanuit het hart. Dat is heel wat anders dan dat doobi-doo wat je
tegenwoordig vaak hoort."
Musical vergt zang, spel en dans. Ben je zo'n duizendpoot dat je ook zelf
lesgeeft in alle disciplines?
„Ik ben zelf ook zangeres en ik treed ook graag op. Maar zingen vaak tot
heel laat 's nachts en een praktijk als docente zijn moeilijk te com
bineren. Uit praktische overwegingen treed ik dus niet zo vaak op,
maar richt ik me vooral op de praktijk van het lesgeven. Ik doceer zelf
de zang en het spel en voor de dans heb ik een choreografe aangetrok-
ken.
De nadruk in Soul City ligt op zang en dans, het verhaallijntje is heel
dun. Een kwestie van geleidelijk opbouwen. Dat is een bewuste keus. Ik
zing er zelf ook in als verbinding tussen de diverse groepsoptredens in.
Verder doen er drie ervaren danseressen van Studio Free in mee."
Waarom moet het publiek echt komen?
„Omdat het ontzettend leuk zal zijn om naar te kijken én om naar te
luisteren. Omdat het een brok nostalgie zal brengen en omdat er mu
ziek te horen is, waar je blij van wordt."
Jullie première is op de eerste avond van het Jazzfestival Middelburg. Is dat
wel handig gepland?
„(Zucht) De oorspronkelijk geplande datum was 2 juni, maar uiteinde
lijk heb ik uit technische overwegingen besloten de voorstelling op een
andere locatie te geven dan aanvankelijk de bedoeling was. Het Arse
naaltheater was echter niet meer beschikbaar op die eerder geprikte da
tum, vandaar dat ongelukkige samenvallen. Het is ook nog eens Pink
pop. Volgens sommigen van mijn cursisten zal ons dat ook nog wel wat
publiek kosten. Maar toch hoop ik op een goed gevulde zaal."
The Musical Company met Soul City, Arsenaaltheater, Vlissingen, zaterdag, 20.00 uur.
MIDDELBURG - De formatie De
Breeband verzorgt dinsdag 29 mei
een optreden in braai-tapperij De
Mug aan de Vlasmarkt in Middel-
burg.
De band speelt eigen werk en is
daarbij niet te vangen in een speci
fiek genre. De zowel Néderlands-
als Engelstalige songs worden ge
kenmerkt door invloeden van
country en folk, met soms een ste
vige rocksaus. Veel werk wordt
meerstemmig gebracht.
Het optreden begint om 21.00 uur.
Het Zeeuws Orkest gaat op
tournee. Niet in vol ornaat
deze keer. Ze noemen het
een kleine bezetting. Meer
richting kamermuziek. Met
het onmiskenbare voordeel
dat er ook in kleine zalen
kan worden gespeeld.
Kerken in Dreischor en
IJzendijke zullen zelden door
een symfonisch gezelschap
worden aangedaan.
door Jan van Damme
Els Millenaar speelt de
tweede trompet. Haar
man Tiny van de Wijde-
ven speelt de eerste. Een
echtpaar dus dat al meer
dan twintig jaar kleur geeft aan de
klank van het Zeeuws Orkest.
Een muzikaal echtpaar duidt
meestal op een muzikaal leven.
Voor Els Millenaar gaat dat in elk
geval op. In 1956 geboren in
Oost-Souburg sloot ze zich als 9-ja-
rige aan bij muziekvereniging Vlijt
en Volharding. De eerste jaren als
trommelaar. Al gauw miste ze de
melodie. Het was de tijd dat de
Franse trompettist Maurice André
furore maakte. Die muziek sprak
haar wel aan. Ze had een oudere
broer en zus, die al afscheid had
den genomen van de muziekvere
niging. Haar ouders, allebei mu
ziekliefhebbers, stonden achter
haar keuze om trompet te leren
spelen. De trompet kwam er, en
ze kreeg les in de keuken bij Rinus
Kramer die eigenlijk saxofonist
was. Ze was een jaar of veertien.
Daarna kreeg ze les op de muziek
school in Vlissingen.
Els Millenaar: „Je wordt als muzi
kant geboren. Natuurlijk, iedereen
kan leren spelen. Net zoals je kunt
leren typen. Er zijn er heel veel die
met heel hard werken een bewon
derenswaardig hoog niveau halen.
Maar de muzikaliteit, de sprank,
die krijg je mee bij je geboorte. Ik
weet zeker dat, als ik nu een viool
oppak, ik er na een week een
mooi geluid uit krijg. Omdat ik
met de klank bezig ben."
ZIERIKZEE - Een parel ontdek je pas
wanneer de oester opengaat. Lang
heeft Sil van Mil (38) zichzelf ver
stopt op kamertjes en in achteraf-
straatjes. Maar dat ontkennen van
een bijzonder talent écht geen zin
meer heeft, bewijst de Haagse kun
stenares met de opening van haar
eigen galerie in het monumentale
hart van Zierikzee.
De galerie gaat morgen officieel
van start. Zaterdag, zondag en
pinkstermaandag is er een speciale
openingsexpositie te zien met
werk van Van Mils leermeester
Evert Schellens, eigen doeken en
stukken van haar cursisten. De ga
lerie is dan geopend van 12.00 tot
18.00 uur en zondag tot 16.00 uur.
In 1974 deed ze eindexamen havo
in Vlissingen. Meteen datzelfde
jaar kwam ze in het Zeeuws Or
kest terecht. Toenmalig dirigent
Jan Out - volgens Els een echte
gentleman met voorkeur voor
Franse muziek - wilde zijn trom
petsectie versterken. Sindsdien is
het orkest een vaste waarde in
haar leven gebleven. „Ik zit al lan
ger in het Zeeuws Orkest dan dat
ik met mijn man getrouwd ben."
Het conservatorium in Tilburg zag
haar graag komen. Dat was in
1976. Op kamers, en enkele keren
per dag studeren. Niemand kan
acht uur achter elkaar trompet spe
len. „Je zet het mondstuk van de
trompet maar op een klein stukje
vlees", zegt Els. „De rand van het
mondstuk zorgt altijd voor druk
op de lippen. Enige druk is onver
mijdelijk. Ga je te lang door, dan
forceer je de boel en zwelt het lip-
weefsel op."
Terugkijkend is ze niet laaiend en
thousiast over haar studie, er zat
weinig samenhang tussen de theo
retische vakken. Na zes jaar mocht
ze zich docerend musicus noe
men. Els: „Niet uitvoerend, die am
bitie had ik niet. Het uitdragen
van muziek zag ik als mijn taak. Ik
vond lesgeven prachtig om te
doen - je denkt heel veel na over
muziek en de techniek van het in
strument. In Tilburg was ik de eni
ge vrouw die trompet studeerde.
In het hele land waren er mis
schien vijf, op een totaal van meer
dan zestig. Trompet was gewoon
een stoer instrument. Koperbla
zers zijn een apart volkje, ze heb
ben de reputatie van lolmakers. In
een orkest zijn zij altijd het grove
volk, het plebs. Hard, hoog en ver:
dat wordt gauw gezegd. Ik vind
dat lang niet altijd terecht."
Ze gaf twintig jaar les in Brabant.
In 1993 verhuisde ze naar Kapelle,
Chow Yun-Fat en Geoffrey Rush in het derde deel van 'Pirates of the Caribbean'.
SWISSIFHIM' Perfectionisme in slaapcomfort
De Slaapvoorlichter®
voor Zeeland
Beestenmarkt 12 Goes Tel. (0113) 23 22 13
Els Millenaar: „Koperblazers zijn een apart volkje.