Een trompet laat de r J De Breeband treedt op in De Mug Galerie Van Mil opent met speciale expo 36 I Donderdag 24 mei 2007 PZC ELLIS JANE VRAGEN AAN The Musical Company staat aan de voora vond van de première van 'Soul City', zater dag in het Arsenaaltheater, Vlissingen. Artis tiek leidster Ellis Jane verheugt zich erop. Naam: Ellis Jane Leeftijd: 39 jaar Woonplaats: Middelburg Beroep: Zangdocente en zangeres door Ali Pankow Wat kan het publiek verwachten van The Musical Company „Het is onze allereerste productie en de soulmuziek staat er centraal in. Het wordt een show met heel veel theater. Met de muziek uit de goede oude soultijd van eind jaren vijftig tot begin jaren zeventig, maar ook met de kleding uit die tijd en met de dansen uit die tijd en met de hele sfeer uit die tijd." Wat heb je zelf met de soul? „Ik heb ouders die jong waren in de jaren zestig. Zelfben ik in 1968 ge boren. Mijn moeder was balletlerares in Hilversum. Muziek en dans speelde bij ons een heel belangrijke rol. Al vanaf ik een baby was, weet ik niet beter dan dat er bij ons gezongen en gedanst werd. Die sfeer van de soul heeft mij ook altijd aangesproken. Dan hoorde ik een zangeres als Billie Holiday en begon ik spontaan te huilen. Wat gebeurt er?, vroeg ik me dan af Later begreep ik pas dat het kwam omdat ik muziek en zang hoorde die echt recht uit de ziel kwam. Zo wil ik ook zingen, oprecht vanuit het hart. Dat is heel wat anders dan dat doobi-doo wat je tegenwoordig vaak hoort." Musical vergt zang, spel en dans. Ben je zo'n duizendpoot dat je ook zelf lesgeeft in alle disciplines? „Ik ben zelf ook zangeres en ik treed ook graag op. Maar zingen vaak tot heel laat 's nachts en een praktijk als docente zijn moeilijk te com bineren. Uit praktische overwegingen treed ik dus niet zo vaak op, maar richt ik me vooral op de praktijk van het lesgeven. Ik doceer zelf de zang en het spel en voor de dans heb ik een choreografe aangetrok- ken. De nadruk in Soul City ligt op zang en dans, het verhaallijntje is heel dun. Een kwestie van geleidelijk opbouwen. Dat is een bewuste keus. Ik zing er zelf ook in als verbinding tussen de diverse groepsoptredens in. Verder doen er drie ervaren danseressen van Studio Free in mee." Waarom moet het publiek echt komen? „Omdat het ontzettend leuk zal zijn om naar te kijken én om naar te luisteren. Omdat het een brok nostalgie zal brengen en omdat er mu ziek te horen is, waar je blij van wordt." Jullie première is op de eerste avond van het Jazzfestival Middelburg. Is dat wel handig gepland? „(Zucht) De oorspronkelijk geplande datum was 2 juni, maar uiteinde lijk heb ik uit technische overwegingen besloten de voorstelling op een andere locatie te geven dan aanvankelijk de bedoeling was. Het Arse naaltheater was echter niet meer beschikbaar op die eerder geprikte da tum, vandaar dat ongelukkige samenvallen. Het is ook nog eens Pink pop. Volgens sommigen van mijn cursisten zal ons dat ook nog wel wat publiek kosten. Maar toch hoop ik op een goed gevulde zaal." The Musical Company met Soul City, Arsenaaltheater, Vlissingen, zaterdag, 20.00 uur. MIDDELBURG - De formatie De Breeband verzorgt dinsdag 29 mei een optreden in braai-tapperij De Mug aan de Vlasmarkt in Middel- burg. De band speelt eigen werk en is daarbij niet te vangen in een speci fiek genre. De zowel Néderlands- als Engelstalige songs worden ge kenmerkt door invloeden van country en folk, met soms een ste vige rocksaus. Veel werk wordt meerstemmig gebracht. Het optreden begint om 21.00 uur. Het Zeeuws Orkest gaat op tournee. Niet in vol ornaat deze keer. Ze noemen het een kleine bezetting. Meer richting kamermuziek. Met het onmiskenbare voordeel dat er ook in kleine zalen kan worden gespeeld. Kerken in Dreischor en IJzendijke zullen zelden door een symfonisch gezelschap worden aangedaan. door Jan van Damme Els Millenaar speelt de tweede trompet. Haar man Tiny van de Wijde- ven speelt de eerste. Een echtpaar dus dat al meer dan twintig jaar kleur geeft aan de klank van het Zeeuws Orkest. Een muzikaal echtpaar duidt meestal op een muzikaal leven. Voor Els Millenaar gaat dat in elk geval op. In 1956 geboren in Oost-Souburg sloot ze zich als 9-ja- rige aan bij muziekvereniging Vlijt en Volharding. De eerste jaren als trommelaar. Al gauw miste ze de melodie. Het was de tijd dat de Franse trompettist Maurice André furore maakte. Die muziek sprak haar wel aan. Ze had een oudere broer en zus, die al afscheid had den genomen van de muziekvere niging. Haar ouders, allebei mu ziekliefhebbers, stonden achter haar keuze om trompet te leren spelen. De trompet kwam er, en ze kreeg les in de keuken bij Rinus Kramer die eigenlijk saxofonist was. Ze was een jaar of veertien. Daarna kreeg ze les op de muziek school in Vlissingen. Els Millenaar: „Je wordt als muzi kant geboren. Natuurlijk, iedereen kan leren spelen. Net zoals je kunt leren typen. Er zijn er heel veel die met heel hard werken een bewon derenswaardig hoog niveau halen. Maar de muzikaliteit, de sprank, die krijg je mee bij je geboorte. Ik weet zeker dat, als ik nu een viool oppak, ik er na een week een mooi geluid uit krijg. Omdat ik met de klank bezig ben." ZIERIKZEE - Een parel ontdek je pas wanneer de oester opengaat. Lang heeft Sil van Mil (38) zichzelf ver stopt op kamertjes en in achteraf- straatjes. Maar dat ontkennen van een bijzonder talent écht geen zin meer heeft, bewijst de Haagse kun stenares met de opening van haar eigen galerie in het monumentale hart van Zierikzee. De galerie gaat morgen officieel van start. Zaterdag, zondag en pinkstermaandag is er een speciale openingsexpositie te zien met werk van Van Mils leermeester Evert Schellens, eigen doeken en stukken van haar cursisten. De ga lerie is dan geopend van 12.00 tot 18.00 uur en zondag tot 16.00 uur. In 1974 deed ze eindexamen havo in Vlissingen. Meteen datzelfde jaar kwam ze in het Zeeuws Or kest terecht. Toenmalig dirigent Jan Out - volgens Els een echte gentleman met voorkeur voor Franse muziek - wilde zijn trom petsectie versterken. Sindsdien is het orkest een vaste waarde in haar leven gebleven. „Ik zit al lan ger in het Zeeuws Orkest dan dat ik met mijn man getrouwd ben." Het conservatorium in Tilburg zag haar graag komen. Dat was in 1976. Op kamers, en enkele keren per dag studeren. Niemand kan acht uur achter elkaar trompet spe len. „Je zet het mondstuk van de trompet maar op een klein stukje vlees", zegt Els. „De rand van het mondstuk zorgt altijd voor druk op de lippen. Enige druk is onver mijdelijk. Ga je te lang door, dan forceer je de boel en zwelt het lip- weefsel op." Terugkijkend is ze niet laaiend en thousiast over haar studie, er zat weinig samenhang tussen de theo retische vakken. Na zes jaar mocht ze zich docerend musicus noe men. Els: „Niet uitvoerend, die am bitie had ik niet. Het uitdragen van muziek zag ik als mijn taak. Ik vond lesgeven prachtig om te doen - je denkt heel veel na over muziek en de techniek van het in strument. In Tilburg was ik de eni ge vrouw die trompet studeerde. In het hele land waren er mis schien vijf, op een totaal van meer dan zestig. Trompet was gewoon een stoer instrument. Koperbla zers zijn een apart volkje, ze heb ben de reputatie van lolmakers. In een orkest zijn zij altijd het grove volk, het plebs. Hard, hoog en ver: dat wordt gauw gezegd. Ik vind dat lang niet altijd terecht." Ze gaf twintig jaar les in Brabant. In 1993 verhuisde ze naar Kapelle, Chow Yun-Fat en Geoffrey Rush in het derde deel van 'Pirates of the Caribbean'. SWISSIFHIM' Perfectionisme in slaapcomfort De Slaapvoorlichter® voor Zeeland Beestenmarkt 12 Goes Tel. (0113) 23 22 13 Els Millenaar: „Koperblazers zijn een apart volkje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38