Ideale hotelgast is 1 IHbW Ivi Reizigers kunnen eigen busboekje samenstellen Babbels fêf-er De krant 4 weken voor €9,95! PZC Demodag Zaterdag j 26 mei 1 2 Donderdag 24 mei 2007 PZC WILLEM VAN DAM Weinig babbels gehad de laatste tijd; iets met het hart en de bloedvaten. Een jaartje of wat geleden werd ik met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Aorta dichtgeslibt, gevolg van een iets te Bourgondisch bestaan. Er werden buisjes in me gepropt, en er werd een soort ballpoint veertje in mijn hoofdslagader aangebracht. Dotteren noemen ze dat. Het was, zei de cardioloog achteraf, kantjeboord; met een beetje meer pech had ik het niet overleefd. Een paar weken terug moest ik weer op controle. Je krijgt een stel doppen op je lijf geplakt, je moet op een fiets klimmen en hard trappen zonder dat je ook maar één centimeter vooruit komt; ingewikkelde apparaten registreren hoe het met de bin- nenboel is gesteld. Het lijkt me verstandig, sprak de cardioloog met de onderzoeksresultaten in de hand, dat we de zaak wat na der bekijken; catheteriseren dus! Dinsdag werd ik de hartcathete- risatiekamer van het ziekenhuis in Vlissingen binnengereden; kalmeringstablet achter de kie zen, ogen stijf dichtgeknepen, plasjes angstzweet in m'n han den. Ik zal u niet met details vermoeien. Want wie wil aan de ontbijttafel boven een gepeld eitje lezen over buisjes die via de grote lichaamsslagader opgeschoven worden naar het hart? Dank u. Met mij gaat het inmiddels wel weer en langzamer hand krijg ik mijn babbels terug. Maar niet voor heel lang, vrees ik. Ook die berichten gelezen over het toenemend aantal klach ten over tandartsen; over assistentes, die - zelf het melkgebit nauwelijks ontgroeid - kanaalwortelbehandelingen verrichten? Binnenkort moet ik er naartoe, naar de tandarts. Ik houd mijn hart vast. 'Met een beetje meer pech had ik het niet overleefd' COLOFON DIRECTIE Directeur/uitgever: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl CENTRALE REDACTIE redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax 0113-315609 KANTOREN Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500 Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post bus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111 -454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ABONNEMENTSPRIJZEN Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50) Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00) Voor toezending per post geldt een toe slag. Abonnementenadministratie, fotoservice, abonneevoordeel Bel lezersservice 0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za terdag tot 12.00 uur, of mail lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330. Postadres: Lezersservice PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon- nement uiterlijk één maand voor het ein de van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Wet Bescher ming Persoonsgegevens van toepassing) ADVERTENTIES Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax 0113-315529. teamzeeland@pzc.nl Personeels-, educatie- en zorgadverten- ties: 076-5312240, fax 076-5312340, aez@pzc.nl. Business to business, onroerend goed: 076-5312277, fax 076-5312274, segmentteam@pzc.nl Publicatierecht beeldende kunst: via Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoe ring van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Weg ener en zorgvuldig geselecteerde partners. In dien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruik van uw e-mailadres wilt intrekken, kunt u een briefje sturen naar: PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis lezersservice 0800-0231231. maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater dag 8.00-12.00 uur. Nederlandse hoteleigenaren zien het liefst een Japanner en het minst graag een Indiase klant, blijkt uit een studie. In Zeeland moet je die exotische klanten met een kaarsje zoeken. door Ondine van der Vleuten Expedia.nl, naar eigen zeg gen het grootste online reisbureau, heeft vijftien honderd Europese hotel eigenaren ondervraagd over hun clientèle. Ook Nederland se hoteliers kregen een vragenlijst je voorgelegd. Het resultaat is een vermakelijke en niet altijd flatteu ze kenschets van 'de' Amerikaanse toerist, 'de' Duitser, 'de' Belgische badgast et cetera. Een aantal conclusies sluit mooi aan bij algemene verwachtingen: de Italiaan is stijlvol gekleed, de Ja panners zijn beleefd, de Fransen spreken zelden de taal van het va kantieland. Maar er zijn ook bevin dingen waar in Zeeland de wenk brauwen bij omhoog gaan. Japan ners de beste klanten, Indiase de slechtste? Dat is op basis van die enkele verdwaalde Japanner of In diër toch amper te zeggen. Slechts twee procent van 'onze' toeristen komt van buiten Europa. Mariska van de Tonnekreek heeft in haar Hotel Zierikzee nog nooit een Japanner binnengehad. Wel Katja Schuurmans, trouwens. „Ik herken me niet in dat onderzoek", zegt de Zierikzeese. Zelfheeft zij het liefst Belgen binnen. Gezellig en makkelijk. Fransen en Engelsen heeft zij ook graag over de vloer. „Misschien dat die passen bij het wat losse karakter van dit hotel. Onze belangrijkste huisregel is: wees jezelf en respecteer elkaar. Problemen heb ik bijna nooit. Ik heb wel eens vriendelijk een ver hitte Israëliër verzocht een ander hotel te zoeken. Die meneer is 'Nederlanders halen graag eten in de super en eten het dan in hun hotelkamer op' zich toen op zijn kamer gaan be zinnen en daarna heeft hij zijn ver ontschuldigingen aangeboden. Je mag niet iedereen over één kam scheren, maar als ik een top vijf van favorieten moest maken, dan Na al dat gepraat over hotelgasten, even ruimte voor de gasten zelf. Wat waarderen zij (of juist niet)? Het Brabantse echtpaar Raaijmakers (foto): „Een schoon hotel, géén hon denharen of hondenlucht, geen nachtelijk lawaai, een mooie omgeving. Dat checken we op Google Earth." Het echtpaar Strubbe-De Bruyne uit het West-Vlaamse Kortemark: „Een nette, ruime kamer, een rustige omgeving waarin je mooi kunt wande len. Lekker eten, wij zijn bourgondisch, hè. We zijn heel blij met de huurfiet- sen van het hotel, met de tv, het barretje en met de krant en boekjes om te lezen." K. de Knecht uit Zierikzee: „Als zakelijke hotelgebruiker wil ik vooral rustig kunnen vergaderen en mogelijkheden om te internetten, te telefoneren en dergelijke." was het Belgen, Duitsers, Neder landers, Italianen, Spanjaarden." Bianca van de Branden van Hotel Nieuwvliet-Bad in Nieuwvliet heeft wel een ervaring met japan ners. Maar geen positieve. „Zij boekten heel mijn hotel voor een weekeind. Vanuit Duitsland. Twee dagen tevoren zeiden zij af, maar zij wilden geen annuleringskosten betalen." Met Fransen, die in het onderzoek niet best uit de bus ko men, kan zij het goed vinden. „Er komen er steeds meer en zij doen moeite Engels te spreken." Andere ervaringen: „Nederlanders gaan het liefst in de super eten ha len en eten het dan in hun hotelka mer op. Belgen geven nooit fooi. De meeste problemen geven Ne derlandse gezinnen met jonge kin deren en een krappe beurs. Zeg gen zij dat ze met twee kinderen komen, dan blijkt er ook nog een baby te zijn. En als er dan een ba bybedje bij moet, klagen over de te kleine kamer! Nog zoiets: ouders die hun kind van 12 in het midden van de twee eenpersoons bedden willen laten slapen en dan de dag erna korting vragen omdat iedereen slecht geslapen heeft. Dat zijn moeilijke discussies die elke zomer terugkomen." Duitsers heeft zij graag. „Zij tippen goed en weten nog voor zij aan tafel zitten al wat ze eten willen. Makkelijk hoor. Je haalt zij er trouwens gelijk uit, zo slecht als ze gekleed zijn. Maar ik zie ze graag komen, net als gasten van 40, 50 jaar oud. Die staan nog midden in het leven, ge nieten van hun vrijheid en van ver wennerij en zijn bereid daarvoor te betalen. Daar kun je als bedrijf wat mee." Een viersterrenlocatie als hotel Westduin in Koudekerke heeft het— voordeel dat 'hooligans en ta toeagefiguren', zoals eigenaar Eef Izeboud het uitdrukt, er niet op af komen. Maar ook hij heeft wel eens hotelgasten weggestuurd die geen maat wisten te houden met drank. „Er wordt hier ook wel eens het een en ander kapot ge maakt. Als die gekke dingen gebeu ren, zijn dat vaak toch wel Neder landers. Die kennen hun grens niet qua drank." Izeboud herbergt naast toeristen ook seminars en zakenlieden. „Ik hecht aan gepaste kledij bij het di ner en wil bij het ontbijt geen teenslippers en shorts zien. Een Amerikaanse zakenman ziet er overdag in pak keurig uit, maar 's avonds herken je hem van verre. Verschrikkelijke outfits. Nederlan ders zijn ook nogal snel makkelijk gekleed, maar Belgen en Fransen letten goed op." Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Woonplaats Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening GOES - Reizigers met het openbaar vervoer kunnen voortaan hun ei gen 'busboekje' samenstellen. De nieuwe website van vervoersmaat schappij Connexxion, die deze week werd gelanceerd, biedt die mogelijkheid. De nieuwe website www.con- nexxion.nl is dus behalve informa tief ook interactief Dat betekent dat de nieuwe site provinciepagi na's heeft, waarop alle vervoersmo gelijkheden in de regio staan. Ver der kunnen reizigers via MijnCon- nexxion vertrekplaats en gewenste buslijn aangeven. De nieuwe site is voor Con nexxion een eerste stap naar verde re digitalisering. Later dit jaar wordt het mogelijk om via de site abonnementen aan te schaffen en de ov-chipkaart op te laden. Ook komt er een reisplanner van deur-tot-deur. TomTom^ 1 bij aanschaf van een TomTom navigatie systeem ANWB Winkel Middelburg Nieuwe Burg 40 geopend van AMtA/R 09.30 tot 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2