Eten en drinken ook mooi zijn' fraai kookboek PZC Donderdag 24 mei 2007 21 termen een schizofreen concept. Binnen- en buitenkant zijn niet met elkaar in overeenstemming. Je zult het de volgende keer waar schijnlijk niet meer kopen, want het heeft je teleurgesteld of een on bestemd gevoel van bedrog be zorgd. Terwijl het misschien op zich best een goed product is. Ons werkgebied is de psychologie van de klant. Die moet geprikkeld wor den en vervolgens krijgen wat hij verwacht. Of liefst nog net iets meer." Bordewijk en Rosens zijn nog hele maal vol van hun trip naar Sjang hai (17 miljoen inwoners) en To kio (35,5 miljoen), waar ze de eet cultuur en de dagelijkse levensmid delen in winkels en op straatmark- ten bestudeerden. „Waanzinnig inspirerend, die prachtige presentaties en die diep gewortelde liefde voor eten daar. Van jongs af aan zijn ze er mee be zig en ze weten er echt heel veel van. Zij leggen al eeuwen de rela tie tussen voeding en gezondheid. Bij ons staat die wetenschap nog in de kinderschoenen", aldus Bor dewijk. „In tegenstelling tot de gru welverhalen die je hoort over eten in China, waren wij juist getroffen door het kwaliteitsbesef en de vers- heidscultus. Krabben, kippen, vis sen, ze nemen ze het liefst levend mee van de markt, om ze maar zo vers mogelijk te kunnen eten." In het ongekend hippe Tokio wer den ze verrast door de aandacht waarmee het eten wordt bereid, ge presenteerd en verpakt. Rekening houdend met de seizoenen en met veel gevoel voor schoonheid. De meest simpele vis ligt op een mooi polystyreen schaaltje, sfeer vol bedrukt met bamboostructuur en bladeren. De populaire rijstbal wordt ver kocht in een ingenieuze driehoeki ge verpakking, die ervoor zorgt dat het zeewier niet in contact komt met de rijst, waardoor ze lekker knapperig blijft. Het is in Japan heel gebruikelijk om iets eetbaars mooi ingepakt als cadeautje mee te nemen. Het zogenaamde Icetea in fles van net-echt porselein. door het eerste deel van het boek, en door de fotografie. Om met het inhoudelijke te beginnen: Zavan troont ons langs een reeks ingre diënten die onmisbaar zijn voor een mooie maaltijd maar die in de meeste boeken gemakshalve wor den overgeslagen. Zoals de pijn boompit, het kappertje, de morta- della, de lardo of de gewone kaas. Verder staat ze uitgebreid stil bij ri- cotta, tonijn, bottarga, courgettes, antipasti en pizzadeeg. Basisinformatie die in menig kook- food-gifting dat we hier nog hele maal niet kennen. Koekjes van Hermé verpakt als kroonjuwelen. Een stukje cheesecake of vispaté uit de 'Foodtique' in een chique Gucci-tasje. Of we dat ook in Nederland gaan zien, is voor de Utrechtse food de signers de vraag. Maar veel andere ideeën die ze opdeden in het Ver re Oosten, zullen de komende tijd zeker doorwerken in hun ontwer pen. Wie weet, zien we de resulta ten binnenkort in de supermarkt. Dan zullen wij als consumenten met elkaar beslissen of ze de felbe geerde X-factor hebben. www.studio-foodoo.nl en www.ro- sens-design.nl Verpakkingsdeskundige Nina Rosens (links) en food designer Marielle Bor dewijk. Vonken van inspiratie Afkomstig uit het Verre Oos ten, voor gezond snacken en snoepen: Gestoomde gerechten als ba- pao en dumplins. Rijstcrackers en hartige koe ken. Zeewier als ingrediënt en als eetbare verpakking, bijvoor beeld om sushiachtige sand wiches of rijstbollen. Worstjes van gedroogd fruit. Lollies van verse aardbeien met een beschermend hard suiker laagje. Soep op een stokje. Kies uw ei gen stokjes met ingrediënten, die ter plekke in hete bouillon worden gegaard. 'Vieruurtjes' van bonenpasta (intelligentie- en concentratie- bevorderend) of lotuspasta (schoonheidsbevorderend). - Fraaie eenpersoonsverpakkin gen ijsthee (met of zonder melk) in talloos veel verschillen de soorten en smaken. Trends in verpakking Eco chique. Natuurlijke ruwe materialen als geschept papier, karton met pulpstructuur, bam boe, touw, onbewerkt hout. Echt of in print. Semi transparant. Product is (gedeeltelijk) zichtbaar door de verpakking heen en draagt bij aan een spannend beeld. Echt of in print. Metaal. Je ziet al metalen fles jes voor premium bier en ice tea. Duurzaam. Verpakkingen met hergebruik mogelijkheden. Voorbeeld: honing in bloem pot, waarin je later bloemen kunt kweken die dan weer bij en aantrekken, die honing pro duceren. Veel meer eenpersoonsverpak kingen. boek ontbreekt. Het is dan ook een dik boek, meer dan 350 grote pagina's. Een net zo belangrijk argument om het boek te kopen is de fotogra fie van Grégoire Kalt. Zelden een zo mooi gefotografeerd blikje to nijn gezien of een pak spaghetti. En de open voorraadkast met smaakmakers zou je zo zelf van oud hout willen timmeren. Laura Zavan, My Little Italy, uitgeverij Terra, 360 blz., 24,95 euro ETALAGE BIOLOGISCH De belangstelling voor biologisch eten groeit, en dan hebben we het niet alleen over statistiek. Het rondreizend biologisch restaurant De Aan dacht, dat het hele land door trekt, was nog voordat het vori ge week zijn deuren opende, vol geboekt. Dat het menu is samen gesteld door een sterrenteam met onder anderen Cas Spij kers, zal daar niet vreemd aan zijn. En dat het restaurant maar honderd mensen kan herbergen evenmin. De Aandacht gebruikt alleen biologische producten. Het is een tent waarin alleen per tafel van vier gereserveerd kan worden, voor 200 euro per tafel. Initiatiefnemer is de over heid, die zo de aandacht op bio logische producten wil vestigen. www.proefdeaandacht.nl. MAGEÜE CAKE Een cake bevat per plak van 30 gram drie kiloca- lorieën (kcal) meer dan een plak ontbijtkoek. Dat lijkt ons geen reclame voor de cake. Vol gens de producent van Cakyline is het dat wel. Die cake bevat evenveel calorieën als ontbijt koek, zegt hij, want drie kilocalo rieën op een totaal van onge veer negentig is verwaarloos baar. En 'normale' cakes bevat ten 126 kcal. Zijn cakes (een ge wone, een chocolade en een In dische) zijn vanwege het lage suiker- en vetgehalte genomi neerd voor de jaarprijs van het Voedingscentrum. De normale Cakyline kost 2,49 euro. STOMEN Koken met stoom is ge zond - alle vitamientjes blijven behouden - maar zeker niet goedkoop. Een beetje stoomo- ven kost al snel zo'n 1.000 euro. Tel daar voor het nieuwe exem plaar van Siemens gerust nog zo'n 800 euro bij op. Het kan nog duurder. De nieuwe combi- stoomovens van het bedrijf zijn verkrijgbaar vanaf 2399 euro. Voordeel ten opzichte van 'nor male' stoomovens is wel dat ze zo'n 20 procent sneller zijn. Re den daarvoor schuilt in de com binatie van stoom en hete lucht. www.siemens.nl/huishouden r.'-. -./r* NIEUWE MAGNUM Aan de reeks Magnum-ijsjes komt maar geen einde. De succesformule wordt door fabrikant Unilever verder uitgemolken met twee nieuwe soorten, met daarin meer chocola dan wel koffie ver werkt. Bij Ecuador Dark gaat het om een dikke laag van 62 procent pure chocolade rondom het va- nille-ijs. Bij Colombia Aroma om een laag van melkchocolade met koffie en suiker. De ijsjes zijn in de supermarkt te koop voor 2,99 euro per verpakking van drie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21