Meningen
Galileo zal burgers miljarden kosten
waar anders?
www.autoshak.nl
8 Maandag 21 mei 2007 PZC
Als het aan 'Brussel' ligt, moeten vanaf 2012 dertig satellieten Europa zijn eigen satellietnavigatiesysteem geven. foto CPD
Industrie weigert te
investeren in Europese
satellietnavigatie.
door Hans de Bruijn
BRUSSEL - Europa wil een eigen sa
tellietnavigatiesysteem, om niet
langer afhankelijk te zijn van het
Amerikaanse. De industrie zou
voor het ontwerp én de kosten op
draaien, maar dat liep spaak. Nu
wil de EU er zeker 3,5 miljard euro
aan gemeenschapsgeld in steken.
Als het aan 'Brussel' ligt moeten
vanaf 2012 dertig satellieten Euro
pa een satellietnavigatiesysteem ge
ven. Onze 'TomTonïmetjes'
draaien dan niet meer op het Ame
rikaanse GPS maar op Galileo.
Daarvoor moet de Europese bur
ger in de buidel tasten: volgens Eu
rocommissaris Jacques Barrot kost
de bouw en onderhoud tot 2020
zo'n 10 miljard euro. Dat wordt
voorgesteld, terwijl GPS gratis is.
Die investeringen kun je dus niet
zomaar aan de belastingbetaler vra
gen. Daarom probeerde Brussel
vanaf het begin de Europese indus
trie te interesseren. Die mocht Ga
lileo met EU-steun ontwerpen,
bouwen en exploiteren.
Eerst waren er twee groepen van
Europese ruimtevaart- en techno
logiebedrijven die tegen elkaar
moesten opbieden om deze 'order
van de eeuw' in de wacht te sle
pen. Dat werd geen succes en in
2005 besloot de Europese Commis
sie beide consortia samen te voe
gen. Opdracht: wordt het eens
over een taak- en lastenverdeling
en de order is voor jullie.
De acht bedrijven - EADS, Thales
en Alcatel-Lucent uit Frankrijk, In
marsat uit Groot-Brittannië, Finne-
meccanica uit Italië, Deutsche Tele
kom en het Spaanse Aena en His-
pasat - ruzieden twee jaar over de
leiding van het project en de kos
ten- en winstverdeling. Omdat de
VS werken aan een verbeterde ver
sie van GPS en ook de Chinezen
bezig zijn met een eigen systeem,
dreigde Europa de boot te missen.
Reden voor de Commissie en de
EU-verkeersministers om een ulti
matum te stellen: op 10 mei moest
het consortium er uit zijn, anders
zou Brussel de regie over het pro
ject overnemen. Hetgeen geschied
de. Vorige week woensdag maakte
Barrot bekend dat Galileo in de op
bouwfase een publiek gefinancierd
project zal worden. Daarvoor is de
komende vijf jaar 3,4 miljard euro
nodig. Een miljard was er al voor
uitgetrokken, dus of de lidstaten
de resterende 2,4 miljard maar wil
len ophoesten. Galileo wordt na
melijk 'superieur' aan GPS, zei Bar
rot. Niet alleen kan de gewone
man straks nóg beter de weg vin
den in Europa, ook politie en
grensbewakers zullen ervan profi
teren, files kunnen worden bestre
den (rekeningrijden!), de ener
gie-infrastructuur kan vanuit de
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Volkerak-Zoommeer
Er dient snel een doorbraak naar
een duurzame zoute oplossing
voor het Volkerak-Zoommeer te
komen (PZC, 15-05). Verzilting
van het Zoommeer gaat veel geld
kosten: 1. er zijn meer doorlaatmid-
delen nodig, want met de bestaan
de sluizen gaat het niet; 2. door
verzilting treedt een verhoging
van het chloridegehalte op in het
Hollandsch Diep, het Haringvliet
en de West-Brabantse rivieren; 3.
verzilting zal ook tot problemen
leiden voor buitendijks gebouwde
woonwijken. Onderlopen en dus
aantasting van deze woningen zal
moeten worden voorkomen; 4. be
staande landbouwgronden zullen
ernstig verzilt worden in Zeeland
en het Westland; ook een deel van
ruimte in de gaten worden gehou
den, visserijcontroles kunnen wor
den uitgevoerd en de hulpverle
ning bij rampen wordt beter.
Voordelen genoeg volgens Barrot,
'Europese Commissie loopt
met miljardenproject
te hard van stapel'
maar als de winst van Galileo zo
voor het oprapen zou liggen, waar
om hapt de industrie dan niet toe?
Of willen men geen miljardenrisi
co nemen voor een systeem, waar
van nog onzeker is of het over tien
jaar levensvatbaar is naast GPS3 of
de drinkwatervoorziening van Rot
terdam wordt bedreigd. De zoetwa
tervoorziening hiervoor zal dus
moeten worden gegarandeerd; 5.
door verzilting worden weliswaar
de blauwalgen bestreden, doch er
is niets bekend over het ontstaan
van mogelijke nieuwe soorten al
gen. Daarom zullen er voldoende
getijdebewegingen moeten wor
den gerealiseerd.
Tenslotte mag het hartje van de
mosselsector wat sneller gaan
slaan, doch hartritmestoornissen
liggen op de loer. Ik zie de proce
dures over de mate van (over)be-
vissing al opdoemen.
Derhalve dient naar mijn mening
het Volkerak-Zoommeer zoet te
blijven.
J. Prins
Muyeweg 34, Nieuwerkerk
Natuurontwikkeling
Jos Hugense verwijt in de krant
van 16 mei LTO-voorzitter Maat
onjuistheden te verkondigen en
de natuurontwikkeling aan te wij
zen als boosdoener van de honger
in de wereld. Noch het een, noch
het ander was het geval. De heer
het - zeker goedkopere - Chinese
Kompas-systeem? Bovendien we
ten die bedrijven dat Brussel toch
niet zonder hen kan. EADS, het
moederconcern van Airbus, is
nummer één in Europa op het ge
bied van ruimtevaart en satellie
ten. Barrot maakte woensdag dui
delijk toch weer zaken met ze te
willen doen. Zodra de satellieten
in de ruimte hangen en functione
ren, mag de industrie de exploita
tie op zich nemen. Ook voor de
opbouw van het systeem zal Euro
pa noodgedwongen weer bij de
zelfde bedrijven uitkomen. Alleen
draagt dan Brussel het risico en
niet de industrie.
De verkeersministers zullen zich
Maat riep op tot ethische bezin
ning over het omzetten van goede
landbouwgrond in natuur. Dat is
terecht. Er komt gebrek aan voed
sel, dus zal er ergens in de wereld
grond beschikbaar moeten komen.
Waarom hier goede landbouw
grond omzetten in natuur en el
ders in de wereld natuurgebied
omzetten in cultuurgrond (een
veelvoud, vanwege de hogere op
brengsten hier)? De heer Hugense
mag voor zijn belangen opkomen,
maar wel graag op een faire ma
nier, en met oog voor de gemeen
schap. Landbouw biedt voedsel,
werkgelegenheid en recreatie.
Natuurontwikkeling is vaak een
stokpaardje van enkelen, kost kapi
talen en biedt in slechts zeer be
perkte mate ruimte voor recreatie.
P.Dieleman
Aalscholver 15, Terneuzen
Toeristenstad
Als Vlissingen zich wil profderen
als toeristenstad, dienen raadsle
den sentimenten en oubolligheid
achterwege te laten, men durft
niet over grenzen heen te gaan en
te kijken naar het wereldgebeuren
over twee weken beraden over het
plan van Barrot. Daarna hakken
de regeringsleiders de knoop door
op hun top in juni de knoop. Ne
derland en Groot-Brittannië staan
sceptisch tegenover het idee. Minis
ter Bos (Financiën) zei vorige
week 'argwanend' te staan tegen
over alles wat extra EU-geld kost.
Minister van Verkeer Eurlings
vindt dat de Europese Commissie
veel te hard van stapel loopt.
Barrot poogde de bezwaren weg te
nemen door te stellen dat het bou
wen met belastinggeld uiteindelijk
goedkoper zal uitpakken. Maar
waarom dan niet vanaf het begin
voor deze optie is gekozen, kon hij
de sceptici niet duidelijk maken.
en de samenleving die constant in
beweging is. De meerderheid van
de raadsleden kiest voor de naam
Scheldekwartier (PZC 16-05), dut
is jammer en bepaald niet vooruit
strevend, op zijn minst onverstan
dig. De vraag is wat dan wel het
beste is. Zeker als je de voorge
schiedenis van het huidige plan
weet. Dit is niet meer dan een ei
genzinnige, doorgedrukte beslis
sing. Deze tijd vraagt om creativi
teit en aanpassingsvermogen, als
men zich niet aanpast aan de tijd
geest dan verliest men als stadsbe
stuur het bestaansrecht. Mijns in
ziens kan het veel beter, niets is
voor de eeuwigheid en een histori
sche stad dient zich te vernieu
wen. Zo'n unieke toplocatie in
wording kan doelgericht en crea
tief worden benut. Hierbij is Dok-
kershaven een dynamische, inter
nationaal klinkende naam, die het
Imago van Vlissingen versterkt.
Dat is niet onbelangrijk in tijden
van economische tegenwind. Na
deze gemiste kans kijken wethou
der Tineke Verhage en veel Vlissin-
gers in treurnis om.
W. Murre
Irislaan 16, Vlissingen
AUTOBEDRIJF
'S-HEER ARENDSKERKE
Vermeerstraat 38 0113-561381
T "t