Meningen Galileo zal burgers miljarden kosten waar anders? www.autoshak.nl 8 Maandag 21 mei 2007 PZC Als het aan 'Brussel' ligt, moeten vanaf 2012 dertig satellieten Europa zijn eigen satellietnavigatiesysteem geven. foto CPD Industrie weigert te investeren in Europese satellietnavigatie. door Hans de Bruijn BRUSSEL - Europa wil een eigen sa tellietnavigatiesysteem, om niet langer afhankelijk te zijn van het Amerikaanse. De industrie zou voor het ontwerp én de kosten op draaien, maar dat liep spaak. Nu wil de EU er zeker 3,5 miljard euro aan gemeenschapsgeld in steken. Als het aan 'Brussel' ligt moeten vanaf 2012 dertig satellieten Euro pa een satellietnavigatiesysteem ge ven. Onze 'TomTonïmetjes' draaien dan niet meer op het Ame rikaanse GPS maar op Galileo. Daarvoor moet de Europese bur ger in de buidel tasten: volgens Eu rocommissaris Jacques Barrot kost de bouw en onderhoud tot 2020 zo'n 10 miljard euro. Dat wordt voorgesteld, terwijl GPS gratis is. Die investeringen kun je dus niet zomaar aan de belastingbetaler vra gen. Daarom probeerde Brussel vanaf het begin de Europese indus trie te interesseren. Die mocht Ga lileo met EU-steun ontwerpen, bouwen en exploiteren. Eerst waren er twee groepen van Europese ruimtevaart- en techno logiebedrijven die tegen elkaar moesten opbieden om deze 'order van de eeuw' in de wacht te sle pen. Dat werd geen succes en in 2005 besloot de Europese Commis sie beide consortia samen te voe gen. Opdracht: wordt het eens over een taak- en lastenverdeling en de order is voor jullie. De acht bedrijven - EADS, Thales en Alcatel-Lucent uit Frankrijk, In marsat uit Groot-Brittannië, Finne- meccanica uit Italië, Deutsche Tele kom en het Spaanse Aena en His- pasat - ruzieden twee jaar over de leiding van het project en de kos ten- en winstverdeling. Omdat de VS werken aan een verbeterde ver sie van GPS en ook de Chinezen bezig zijn met een eigen systeem, dreigde Europa de boot te missen. Reden voor de Commissie en de EU-verkeersministers om een ulti matum te stellen: op 10 mei moest het consortium er uit zijn, anders zou Brussel de regie over het pro ject overnemen. Hetgeen geschied de. Vorige week woensdag maakte Barrot bekend dat Galileo in de op bouwfase een publiek gefinancierd project zal worden. Daarvoor is de komende vijf jaar 3,4 miljard euro nodig. Een miljard was er al voor uitgetrokken, dus of de lidstaten de resterende 2,4 miljard maar wil len ophoesten. Galileo wordt na melijk 'superieur' aan GPS, zei Bar rot. Niet alleen kan de gewone man straks nóg beter de weg vin den in Europa, ook politie en grensbewakers zullen ervan profi teren, files kunnen worden bestre den (rekeningrijden!), de ener gie-infrastructuur kan vanuit de LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Volkerak-Zoommeer Er dient snel een doorbraak naar een duurzame zoute oplossing voor het Volkerak-Zoommeer te komen (PZC, 15-05). Verzilting van het Zoommeer gaat veel geld kosten: 1. er zijn meer doorlaatmid- delen nodig, want met de bestaan de sluizen gaat het niet; 2. door verzilting treedt een verhoging van het chloridegehalte op in het Hollandsch Diep, het Haringvliet en de West-Brabantse rivieren; 3. verzilting zal ook tot problemen leiden voor buitendijks gebouwde woonwijken. Onderlopen en dus aantasting van deze woningen zal moeten worden voorkomen; 4. be staande landbouwgronden zullen ernstig verzilt worden in Zeeland en het Westland; ook een deel van ruimte in de gaten worden gehou den, visserijcontroles kunnen wor den uitgevoerd en de hulpverle ning bij rampen wordt beter. Voordelen genoeg volgens Barrot, 'Europese Commissie loopt met miljardenproject te hard van stapel' maar als de winst van Galileo zo voor het oprapen zou liggen, waar om hapt de industrie dan niet toe? Of willen men geen miljardenrisi co nemen voor een systeem, waar van nog onzeker is of het over tien jaar levensvatbaar is naast GPS3 of de drinkwatervoorziening van Rot terdam wordt bedreigd. De zoetwa tervoorziening hiervoor zal dus moeten worden gegarandeerd; 5. door verzilting worden weliswaar de blauwalgen bestreden, doch er is niets bekend over het ontstaan van mogelijke nieuwe soorten al gen. Daarom zullen er voldoende getijdebewegingen moeten wor den gerealiseerd. Tenslotte mag het hartje van de mosselsector wat sneller gaan slaan, doch hartritmestoornissen liggen op de loer. Ik zie de proce dures over de mate van (over)be- vissing al opdoemen. Derhalve dient naar mijn mening het Volkerak-Zoommeer zoet te blijven. J. Prins Muyeweg 34, Nieuwerkerk Natuurontwikkeling Jos Hugense verwijt in de krant van 16 mei LTO-voorzitter Maat onjuistheden te verkondigen en de natuurontwikkeling aan te wij zen als boosdoener van de honger in de wereld. Noch het een, noch het ander was het geval. De heer het - zeker goedkopere - Chinese Kompas-systeem? Bovendien we ten die bedrijven dat Brussel toch niet zonder hen kan. EADS, het moederconcern van Airbus, is nummer één in Europa op het ge bied van ruimtevaart en satellie ten. Barrot maakte woensdag dui delijk toch weer zaken met ze te willen doen. Zodra de satellieten in de ruimte hangen en functione ren, mag de industrie de exploita tie op zich nemen. Ook voor de opbouw van het systeem zal Euro pa noodgedwongen weer bij de zelfde bedrijven uitkomen. Alleen draagt dan Brussel het risico en niet de industrie. De verkeersministers zullen zich Maat riep op tot ethische bezin ning over het omzetten van goede landbouwgrond in natuur. Dat is terecht. Er komt gebrek aan voed sel, dus zal er ergens in de wereld grond beschikbaar moeten komen. Waarom hier goede landbouw grond omzetten in natuur en el ders in de wereld natuurgebied omzetten in cultuurgrond (een veelvoud, vanwege de hogere op brengsten hier)? De heer Hugense mag voor zijn belangen opkomen, maar wel graag op een faire ma nier, en met oog voor de gemeen schap. Landbouw biedt voedsel, werkgelegenheid en recreatie. Natuurontwikkeling is vaak een stokpaardje van enkelen, kost kapi talen en biedt in slechts zeer be perkte mate ruimte voor recreatie. P.Dieleman Aalscholver 15, Terneuzen Toeristenstad Als Vlissingen zich wil profderen als toeristenstad, dienen raadsle den sentimenten en oubolligheid achterwege te laten, men durft niet over grenzen heen te gaan en te kijken naar het wereldgebeuren over twee weken beraden over het plan van Barrot. Daarna hakken de regeringsleiders de knoop door op hun top in juni de knoop. Ne derland en Groot-Brittannië staan sceptisch tegenover het idee. Minis ter Bos (Financiën) zei vorige week 'argwanend' te staan tegen over alles wat extra EU-geld kost. Minister van Verkeer Eurlings vindt dat de Europese Commissie veel te hard van stapel loopt. Barrot poogde de bezwaren weg te nemen door te stellen dat het bou wen met belastinggeld uiteindelijk goedkoper zal uitpakken. Maar waarom dan niet vanaf het begin voor deze optie is gekozen, kon hij de sceptici niet duidelijk maken. en de samenleving die constant in beweging is. De meerderheid van de raadsleden kiest voor de naam Scheldekwartier (PZC 16-05), dut is jammer en bepaald niet vooruit strevend, op zijn minst onverstan dig. De vraag is wat dan wel het beste is. Zeker als je de voorge schiedenis van het huidige plan weet. Dit is niet meer dan een ei genzinnige, doorgedrukte beslis sing. Deze tijd vraagt om creativi teit en aanpassingsvermogen, als men zich niet aanpast aan de tijd geest dan verliest men als stadsbe stuur het bestaansrecht. Mijns in ziens kan het veel beter, niets is voor de eeuwigheid en een histori sche stad dient zich te vernieu wen. Zo'n unieke toplocatie in wording kan doelgericht en crea tief worden benut. Hierbij is Dok- kershaven een dynamische, inter nationaal klinkende naam, die het Imago van Vlissingen versterkt. Dat is niet onbelangrijk in tijden van economische tegenwind. Na deze gemiste kans kijken wethou der Tineke Verhage en veel Vlissin- gers in treurnis om. W. Murre Irislaan 16, Vlissingen AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE Vermeerstraat 38 0113-561381 T "t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 8