Meer controles op Noord-Beveland
PZCI13
Verdere zelfstandigheid voor
openbare scholen Reimerswaal
BEVELANDEN-
20
ProRail werkt
mee aan bouw
spoortunnel
in Kapelle
Emigreren
Alleen maar blije gezichten
Brandbaar gas
lekt uit wagon
Straatartiesten
brengen publiek
aan het lachen
Maandag 21 mei 2007
Schilderen in
het voetspoor
van Mondriaan
Tip? redgoes@pzc.nl
Politie wil minder
hardrijders in dertig
kilometer-zones.
door Rob Paardekam
WISSENKERKE - De politie gaat het
komende jaar veelvuldig snelheids
controles houden in verschillende
straten binnen de bebouwde kom
van dorpen op Noord-Beveland.
Het gaat om straten waar dertig ki
lometer per uur de maximum snel
heid is. In Noord-Beveland wordt
veel geklaagd dat automobilisten
zich daar niet aan houden en re
cente metingen van de politie be
vestigen dat. Bijna de helft van de
mensen rijdt in 30-kilometergebie-
den op Noord-Beveland tussen de
dertig en veertig kilometer per
uur, terwijl een kwart tussen de 41
en 50 zit. Vijf tot zes procent rijdt
harder dan vijftig en drie tot vier
procent overschrijdt zelfs de zestig.
„Alles bij elkaar houdt zo'n tachtig
procent van de automobilisten
zich dus niet aan de snelheid. Dat
is erg veel", vindt W. Wijnholds
van de politie. Hij leidt het project
dat er voor moet zorgen dat in de
Noord-Bevelandse dorpen straks
twintig procent minder hard gere
den wordt. Het veiligheidsgevoel
van de mensen moet daarmee toe
nemen.
De straten waar vanaf juni extra
vaak controles gehouden worden
zijn de Noordlangeweg in Kats, de
Hoofdstraat in Kortgene, de Dorps
weg in Wissenkerke en de Have-
laarstraat en de Colijnsplaatseweg
in Colijnsplaat. Daarmee is niet ge
zegd dat andere straten nooit mee
genomen zullen worden bij de
Om het aantal hardrijders terug
te dringen, houdt de politie het
komende jaar veel vaker contro
les in dorpen in de gemeente
Noord-Beveland.
controles, maar dit zijn volgens
Wijnholds straten die er om be
kend staan dat er vaak te hard
wordt gereden.
Het project begint halverwege juni
en gaat een jaar duren. In de eerste
tien weken komt de politie één
dag per week met vier mensen
naar Noord-Beveland om hardrij
ders te signaleren. Daarna wordt
de intensiteit verlaagd naar twee
agenten, die één keer per week ac
tief zullen zijn. Daarmee wordt in
de genoemde kernen straks boven
gemiddeld vaak gecontroleerd.
In de eerste vier weken worden er
nog geen bekeuringen uitgedeeld,
maar waarschuwingen. Automobi
listen krijgen in plaats van een boe
te een folder met informatie mee.
Als ze het dan nog niet hebben ge
leerd, gaan ze het voelen in hun
portemonnee, want na vier weken
worden er wel bonnen uitgedeeld.
Het is de bedoeling het project na
afloop te evalueren. Er wordt on
der meer een enquête gehouden
onder de bewoners van de ge
noemde straten om zo te kunnen
peilen of zij verbeteringen erva
ren. Vooraf worden ook nulmetin
gen gehouden, zodat kan worden
vastgesteld of er straks echt min
der hard wordt gereden.
door Rob Paardekam
KAPELLE - Niets lijkt de komst van
een spoortunnel in Kapelle nog in
de weg te staan. Nadat de provin
cie eerder al liet weten zes ton te
willen bijdragen, heeft ook spoor-
beheerder ProRail nu zijn mede
werking toegezegd.
Wethouder J. Herselman van de
gemeente Kapelle heeft onlangs
overleg gevoerd met ProRail en
kreeg toen te horen dat het bedrijf
al een stappenplan klaar heeft lig
gen.
Een ingenieursbureau begint bin
nenkort met het maken van een
ontwerp voor de tunnel. De ge
meenteraad krijgt vermoedelijk in
oktober enkele varianten te zien
op basis waarvan ze een bouwbe
sluit kan nemen.
Herselman schat in dat - als alles
vlotjes verloopt - de nieuwe voor
ziening begin 2010 gebruikt kan
worden.
De tunnel - alleen voor langzaam
verkeer - komt er vooral voor de
nieuwe wijk Zuidhoek, zodat voet
gangers en fietsers straks niet hele
maal om hoeven via de bestaande
spoorwegovergangen.
Tip? redactie@pzc.nl
GOES - Een lange stoet aan vrachtwagens - met
daarin lichamelijk en verstandelijk gehandicapten
- trok zaterdag weer door Zuid-Beveland. Als je
als automobilist op de colonne moest wachten,
kon je de motor wel even uitzetten, maar wat gaf
het. Het zien van al die blije gezichten vergoedde
veel. En genieten deden ze, die jongens, meiden,
mannen en vrouwen die voor één keer plaats
mochten nemen in de cabine van een echte
vrachtauto. De Stichting Gehandicaptenrit
Zuid-Beveland organiseerde het evenement voor
de vierde maal. foto Willem Mieras
NIEUWDORP - Uit een ketelwagon
aan de Europaweg Oost bij Nieuw-
dorp is gisteren een beetje van het
brandbare gas buteen gelekt. Een
controleur van de NS ontdekte dat
even voor één uur 's middags. De
brandweer rukte meteen uit, maar
toen die arriveerde was het lekken
gestopt, omdat de controleur de af
sluiter had aangedraaid. Het bleek
te gaan om een lege wagon, die
niet goed was schoongemaakt. Al
met al is er dus weinig gas buiten
de wagon terechtgekomen.
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Het openbaar onder
wijs in Reimerswaal wordt volle
dig zelfstandig. Daarmee zou de
toekomst van de scholen beter ge
waarborgd zijn.
In 1999 werd het openbare basison
derwijs al op afstand gezet. Een be
stuurscommissie is sindsdien ver
antwoordelijk voor de dagelijkse
gang van zaken op de zes openba
re scholen in Hansweert, Yerseke,
Kruiningen, Wa? ie.. Krabbendij-
ke en Rilland. Mc de stap die nu
gezet wordt,doet de gemeente
nog meer afstand. De bestuurs
commissie wordt een stichting.
Een groot voordeel van de volledi
ge verzelfstandiging is dat de lande
lijke opheffingsnorm in dat geval
iets omhoog gaat, waardoor de
overlevingskansen voor de wat
kleinere schooltjes weer wat beter
zijn. Bovendien biedt de stichtings
vorm ruimere mogelijkheden om
samenwerkingen aan te gaan met
andere rechtspersonen, wat de
kwaliteit ten goede kan komen.
Om de zelfstandige scholen een ge
makkelijke start te geven, wil het
college de nieuwe stichting een zo
geheten bruidsschat van ruim ze
ven ton meegeven. Uiteraard moet
de gemeenteraad dat bekrachtigen.
Ze bespreekt het onderwerp in de
vergadering van dinsdag 29 mei.
De ouders van de vierjarige Tim
emigreren binnenkort naar Ame
rika. En Tim gaat uiteraard mee.
Om hem wat voor te bereiden,
krijgt Tim Engelse les van zijn
vader.
Het kereltje leert spelenderwijs
en met veel plezier.
Een paar weken voor vertrek
vraagt zijn vader aan Tim: „Als
je nou straks naar school gaat in
Beavercreek en de juffrouw
vraagt: Hoe heet jij jongetje?
Wat zeg jij dan?"
De vierjarige is even stil en ant
woordt dan: „Dat kan niet, de
juffrouw praat geen Neder
lands."