Meer controles op Noord-Beveland PZCI13 Verdere zelfstandigheid voor openbare scholen Reimerswaal BEVELANDEN- 20 ProRail werkt mee aan bouw spoortunnel in Kapelle Emigreren Alleen maar blije gezichten Brandbaar gas lekt uit wagon Straatartiesten brengen publiek aan het lachen Maandag 21 mei 2007 Schilderen in het voetspoor van Mondriaan Tip? redgoes@pzc.nl Politie wil minder hardrijders in dertig kilometer-zones. door Rob Paardekam WISSENKERKE - De politie gaat het komende jaar veelvuldig snelheids controles houden in verschillende straten binnen de bebouwde kom van dorpen op Noord-Beveland. Het gaat om straten waar dertig ki lometer per uur de maximum snel heid is. In Noord-Beveland wordt veel geklaagd dat automobilisten zich daar niet aan houden en re cente metingen van de politie be vestigen dat. Bijna de helft van de mensen rijdt in 30-kilometergebie- den op Noord-Beveland tussen de dertig en veertig kilometer per uur, terwijl een kwart tussen de 41 en 50 zit. Vijf tot zes procent rijdt harder dan vijftig en drie tot vier procent overschrijdt zelfs de zestig. „Alles bij elkaar houdt zo'n tachtig procent van de automobilisten zich dus niet aan de snelheid. Dat is erg veel", vindt W. Wijnholds van de politie. Hij leidt het project dat er voor moet zorgen dat in de Noord-Bevelandse dorpen straks twintig procent minder hard gere den wordt. Het veiligheidsgevoel van de mensen moet daarmee toe nemen. De straten waar vanaf juni extra vaak controles gehouden worden zijn de Noordlangeweg in Kats, de Hoofdstraat in Kortgene, de Dorps weg in Wissenkerke en de Have- laarstraat en de Colijnsplaatseweg in Colijnsplaat. Daarmee is niet ge zegd dat andere straten nooit mee genomen zullen worden bij de Om het aantal hardrijders terug te dringen, houdt de politie het komende jaar veel vaker contro les in dorpen in de gemeente Noord-Beveland. controles, maar dit zijn volgens Wijnholds straten die er om be kend staan dat er vaak te hard wordt gereden. Het project begint halverwege juni en gaat een jaar duren. In de eerste tien weken komt de politie één dag per week met vier mensen naar Noord-Beveland om hardrij ders te signaleren. Daarna wordt de intensiteit verlaagd naar twee agenten, die één keer per week ac tief zullen zijn. Daarmee wordt in de genoemde kernen straks boven gemiddeld vaak gecontroleerd. In de eerste vier weken worden er nog geen bekeuringen uitgedeeld, maar waarschuwingen. Automobi listen krijgen in plaats van een boe te een folder met informatie mee. Als ze het dan nog niet hebben ge leerd, gaan ze het voelen in hun portemonnee, want na vier weken worden er wel bonnen uitgedeeld. Het is de bedoeling het project na afloop te evalueren. Er wordt on der meer een enquête gehouden onder de bewoners van de ge noemde straten om zo te kunnen peilen of zij verbeteringen erva ren. Vooraf worden ook nulmetin gen gehouden, zodat kan worden vastgesteld of er straks echt min der hard wordt gereden. door Rob Paardekam KAPELLE - Niets lijkt de komst van een spoortunnel in Kapelle nog in de weg te staan. Nadat de provin cie eerder al liet weten zes ton te willen bijdragen, heeft ook spoor- beheerder ProRail nu zijn mede werking toegezegd. Wethouder J. Herselman van de gemeente Kapelle heeft onlangs overleg gevoerd met ProRail en kreeg toen te horen dat het bedrijf al een stappenplan klaar heeft lig gen. Een ingenieursbureau begint bin nenkort met het maken van een ontwerp voor de tunnel. De ge meenteraad krijgt vermoedelijk in oktober enkele varianten te zien op basis waarvan ze een bouwbe sluit kan nemen. Herselman schat in dat - als alles vlotjes verloopt - de nieuwe voor ziening begin 2010 gebruikt kan worden. De tunnel - alleen voor langzaam verkeer - komt er vooral voor de nieuwe wijk Zuidhoek, zodat voet gangers en fietsers straks niet hele maal om hoeven via de bestaande spoorwegovergangen. Tip? redactie@pzc.nl GOES - Een lange stoet aan vrachtwagens - met daarin lichamelijk en verstandelijk gehandicapten - trok zaterdag weer door Zuid-Beveland. Als je als automobilist op de colonne moest wachten, kon je de motor wel even uitzetten, maar wat gaf het. Het zien van al die blije gezichten vergoedde veel. En genieten deden ze, die jongens, meiden, mannen en vrouwen die voor één keer plaats mochten nemen in de cabine van een echte vrachtauto. De Stichting Gehandicaptenrit Zuid-Beveland organiseerde het evenement voor de vierde maal. foto Willem Mieras NIEUWDORP - Uit een ketelwagon aan de Europaweg Oost bij Nieuw- dorp is gisteren een beetje van het brandbare gas buteen gelekt. Een controleur van de NS ontdekte dat even voor één uur 's middags. De brandweer rukte meteen uit, maar toen die arriveerde was het lekken gestopt, omdat de controleur de af sluiter had aangedraaid. Het bleek te gaan om een lege wagon, die niet goed was schoongemaakt. Al met al is er dus weinig gas buiten de wagon terechtgekomen. door Rob Paardekam KRUININGEN - Het openbaar onder wijs in Reimerswaal wordt volle dig zelfstandig. Daarmee zou de toekomst van de scholen beter ge waarborgd zijn. In 1999 werd het openbare basison derwijs al op afstand gezet. Een be stuurscommissie is sindsdien ver antwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op de zes openba re scholen in Hansweert, Yerseke, Kruiningen, Wa? ie.. Krabbendij- ke en Rilland. Mc de stap die nu gezet wordt,doet de gemeente nog meer afstand. De bestuurs commissie wordt een stichting. Een groot voordeel van de volledi ge verzelfstandiging is dat de lande lijke opheffingsnorm in dat geval iets omhoog gaat, waardoor de overlevingskansen voor de wat kleinere schooltjes weer wat beter zijn. Bovendien biedt de stichtings vorm ruimere mogelijkheden om samenwerkingen aan te gaan met andere rechtspersonen, wat de kwaliteit ten goede kan komen. Om de zelfstandige scholen een ge makkelijke start te geven, wil het college de nieuwe stichting een zo geheten bruidsschat van ruim ze ven ton meegeven. Uiteraard moet de gemeenteraad dat bekrachtigen. Ze bespreekt het onderwerp in de vergadering van dinsdag 29 mei. De ouders van de vierjarige Tim emigreren binnenkort naar Ame rika. En Tim gaat uiteraard mee. Om hem wat voor te bereiden, krijgt Tim Engelse les van zijn vader. Het kereltje leert spelenderwijs en met veel plezier. Een paar weken voor vertrek vraagt zijn vader aan Tim: „Als je nou straks naar school gaat in Beavercreek en de juffrouw vraagt: Hoe heet jij jongetje? Wat zeg jij dan?" De vierjarige is even stil en ant woordt dan: „Dat kan niet, de juffrouw praat geen Neder lands."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 65