C*™etmeer V-1 ULjICInInCI ICIII l\ 0 44 Maandag 21 mei 2007 PZC Hip, comfortabel en met I II I I I een hoog grappigheids g YT\ C* C I O l/l/O K I Q lil 1/ straatbeeld. De ene w verafschuwt deze rubberen gedrochten, de ander heeft het kleurrijke schoeisel voor altijd in zijn hart gesloten. door Machteld Leistra foto's CPD Voor wie een tijd lang op de maan heeft gezeten: Crocs is een nieuw feno meen in schoenenland. Nou ja, nieuw. Ruim twee jaar ge leden werd dit schoenenmerk al geïntroduceerd in ons land. In het begin liepen alleen trendsetters en verplegend personeel erop en wer den ze schoorvoetend gebruikt om in de tuin te werken of bin nenshuis lekker te lopen. Maar de ze zomer kunnen we niet meer om de kleurrijke, niet bepaald ele gante, rubberen klompsandalen met gaten heen. Bij Crocs zijn ze uiteraard in hun nopjes met het succes. Volgens Lu cas van Zandvoort van Crocs Ne derland zit er een soort omgekeer de psychologie achter het succes van dit rubberen schoeisel. „Je kent het spreekwoord: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Bij Crocs werkt dat andersom. Crocs ogen niet modieus, maar ze zitten comfortabel en zijn opvallend door het model en de vele kleuren waarin ze verkrijgbaar zijn." Schoenexpert Nicoline van Enter is eigenaresse van Y Trends, een trendbureau voor de schoenen branche. Volgens haar ligt het suc ces van Crocs vooral aan de tijd geest. „Crocs hebben een vriende lijk, ronde en kleurige look die ei genlijk een beetje kinderlijk aan doet. Dat spreekt aan in een tijd waarin we ons langer jong willen - - voelen en langer kind willen blij ven. Daarnaast gelden ze als mi lieuvriendelijk, omdat ze recycle baar zouden zijn." Tijd dus om er ook maar eens een paar aan te schaffen. Bij de nor maal goed gesorteerde sportwin- kel lijkt het of plunderaars bij het rek met Crocs hun slag hebben ge slagen. Veel hangt er niet meer. „Ze zijn behoorlijk populair", al dus de verkoper verontschuldi gend. Een flitsend kleurtje kan ik dus wel vergeten. De juiste maat vinden is ook problematisch. Nor maal heb ik maat 37, maar Crocs lij ken van een andere matenplaneet te komen. Als ik mijn kleine smal le voet in het modelletje Mary Ja ne stop - de wat vrouwelijker va riant van de Cayman met extra hielbandje - en in de spiegel kijk, krijg ik onmiddellijk Donald Duck- achtige associaties. Mooi is inderdaad niet het woord, beaamt ook Nicoline van Enter. „Ik vind de oorspronkelijke Crocs, de brede tuinklompen met de gro te gaten, niet mooi, maar dat is denk ik ook niet de bedoeling. Het gaat puur om comfort in een op vallend, grappig jasje. Merken als Birkenstock hebben dit soort tuin klompen al jarenlang in hun collec tie, maar zijn er nooit op gekomen ze als fashion item te brengen. Crocs is ze daarmee te slim af ge weest, maar een wat innovatiever ontwerp was leuk geweest." Er wordt hard aan gewerkt, want bij het model 'tuin klomp' blijft het niet. Dit sei zoen zijn er ook teenslippers, balle rina's, sleehakmodellen en laarsjes te krijgen. Ook dichte veterschoe nen staan op het programma en komende winter komt er een heu se Crocsslof met stof op de markt. Echt in de voetenhemel, zoals ik had verwacht na de jubelverhalen, beland ik niet met mijn Crocs. Ze lopen op zich prima, mede dank zij de masserende nopjes in het voetbed, maar als op wolkjes? Nou nee. Op de gemiddelde teenslip per of sneaker loop ik net zo goed. Ook wordt het bij warm weer een beetje een zwembadje daar bin nen. De onderkant is namelijk he lemaal afgesloten en de luchtgaten bevinden zich aan de boven- en zijkanten van de schoen. Zweet kan dus geen kant op. Is dat nou wel goed voor je voeten, de hele dag op rubberen schoenen lopen? Nicoline van Enter: „Op zich is het geen probleem, mits de schoenen goed zijn geventileerd. Maar rub ber ademt niet, dus dichte schoe nen zijn niet aan te raden. Ik wacht nog op een samenwerking tussen bijvoorbeeld Crocs en Geox, van de zolen met de lucht- gaatjes." Duur zijn de Crocs in ie der geval niet: 39,95 euro voor vol wassenen en 24,95 euro voor de kindermodelletjes. ■F| www.crocs.nl www.ytrends.com Eigenwijze bootschoen Het Crocs-sprookje begon in Amerika. In Boulder in de staat Colorado om precies te zijn. Drie vrienden besloten in 2002 een eigenwijze bootschoen op de markt te brengen. De eerste Crocs werden geïntroduceerd op de Florida Boat Show en wa ren een enorm succes. Binnen twee dagen waren de schoe nen uitverkocht. Al snel wer den de Crocs een stijlicoon voor hip en bekend volk, waar na ook de gewone mens de aparte schoenen omarmde. Crocs worden gemaakt van het gepatenteerde Crosslite, een nieuw soort kunststof dat bac- teriewerend en 'deodoriserend' zou werken. Ze worden uit één stuk gegoten. Door de vorm van het voetbed staan ze be kend als comfortabel. Vandaar ook de populariteit onder ver plegend personeel. Het recen te nieuws dat Crocs gevaarlijk zouden zijn in ziekenhuizen omdat ze statische elektriciteit zouden veroorzaken, weerleg gen ze bij Crocs Nederland. „Crocs zijn van rubber en alle schoenen met rubberen zolen veroorzaken af en toe een knet ter als je iemand of iets aan raakt. Dat is onschuldig", be zweert Lucas van Zandvoort van Crocs Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 46