De foutenbewakers van D Mi Emergis gaat in e-mailtherapie De krant 4 weken voor €9,95! PZC 2 Maandag 21 mei 2007 pzc Op 26 mei 1603 vond bij Sluis een zeeslag plaats tussen de galeien van Frederico Spinola (broer van de beken de Spaanse generaal die onder andere Breda verover de) en een Zeeuwse vloot die onder leiding stond van Joost de Moor. Spinola had twaalf galeien, bemand met 'Turkse' sla ven. Joost de Moor beschikte over de zogenaamde Zwarte Ga lei uit Dordrecht, een schip met waarschijnlijk zo'n negentien paar riemen, en een galei uit Vlissingen. Daarnaast nog een paar zeilschepen die in het begin niet veel konden doen, om dat het eerst windstil was. Spinola probeerde de galeien te rammen, maar het ging niet helemaal zoals hij gewild had. Er was fel verzet en de wind stak op zodat men vanuit Vlissingen te hulp kon schieten. Spinola raakte dodelijk gewond. Ook de kapitein van de Zwarte Galei stierf. De Spaanse galeien trokken zich daarop terug. Dat men vroeger in Holland en Zeeland met ga leien vocht is niet zo bekend. Het waren platte schepen die zeer geschikt waren om door de vele kreken en meren van de lage landen te varen. Er waren nogal wat gevangenen voor no dig, meerdere mannen per roeiriem. Ze waren vastgeketend en werden gedwongen te roeien. Na de slag bij Sluis werden hier niet veel galeien meer ingezet. Men gaf de voorkeur aan zeilschepen. Onlangs verscheen in de Slibreeks een bloemlezing met werk van Louis Lehmann, die, behalve dat hij dichter en danser was, vooral bekend werd als scheepsarcheoloog. Tussen zijn teksten zit een klein artikel over galeien. Hij legt daarin uit dat men in Nederland vroeger de neiging had de galeien uit de geschiedenis te schrijven, om dat geketende gevangen die dwangarbeid verrichtten, niet zo goed pasten bij het vrijheidsimago dat de geschiedschrijvers wilden uitdragen. In zeilschepen kon men eerder een symbool van vrijheid zien. De gevangenen pasten niet in het vrijheidsimago COLOFON directie Directeur/uitgever: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon aIkroon@pzc.nl CENTRALE REDACTIE redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax 0113-315609 KANTOREN Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500 Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post bus 145, 4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111 -454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ABONNEMENTSPRIJZEN Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50) Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00) Voor toezending per post geldt een toe slag. Abonnementenadministratie, fotoservice, abonneevoordeel Bel lezersservice 0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za terdag tot 12.00 uur, of mail lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330. Postadres: Lezersservice PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon- nement uiterlijk één maand voor het ein de van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Wet Bescher ming Persoonsgegevens van toepassing) ADVERTENTIES Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax 0113-315529. teamzeeland@pzc.nl Personeels-, educatie- en zorgadverten- ties: 076-5312240, fax 076-5312340, aez@pzc.nl. Business to business, onroerend goed: 076-5312277, fax 076-5312274, segmentteam@pzc.nl Publicatierecht beeldende kunst: via Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoe ring van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Weg ener en zorgvuldig geselecteerde partners. In dien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruik van uw e-mailadres wilt intrekken, kunt u een briefje sturen naar: PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis lezersservice 0800-0231231. maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater dag 8.00-12.00 uur. De ziekenhuisdirectie krijgt van de commissie rapporten met aan bevelingen, maar zonder het pre cieze wie en waar. Enkel bij ernsti ge zaken waarvan de patiënt groot nadeel ondervindt, gaat er een melding met naam en toenaam naar de raad van bestuur, zodat die de wettelijk verplichte melding bij de Inspectie voor de Gezond heidszorg kan doen. Buitenshuis is er nog de anonieme Centrale Medicatiefouten Registra tie, waaraan de Vlissingse en Goe- se ziekenhuizen meedoen. En de eveneens anonieme Landelijke Me dische Registratie van dataverza- melaar voor de zorg Prismant. En de complicatieregistraties, van wat er onverwacht misgaat bij behan delingen, van de medisch specialis ten onderling. Minister Klink wil dat medische tuchtcolleges en de Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzochte behandelaars en instellingen bij naam gaan melden. Hij wil ook dat de vergelijkingsin formatie uit de besloten systemen, waarin nu alleen de ziekenhuizen ieder voor zich kunnen zien hoe De helft minder fouten, garanties bij operaties, Minister Ab Klink van Gezondheidszorg heeft de jacht geopend op medische missers in ziekenhuizen. Die weten zelf heel goed wat en wanneer er (bijna) fout gaat. door Claudia Sondervan Het zijn inquisitieraden noch rechtbanken. Elke zorginstelling, ook de Zeeuwse ziekenhuizen, heeft ze: een MIP of Fona. Com missies die zich buigen over de Meldingen Incidenten Patiënten zorg ofwel de Fouten en Near Acci dents (bijna-ongelukken). Elke pil die is vergeten, elk verstopt infuus, elke uitgegeleden patiënt, elke omissie in het patiëntendossier of patiëntverwisseling horen zij te weten te komen. De commissies worden niet genoemd in jaarver slagen of voorlichtingsfolders. Wel in de ziekenhuisfolder over het pri- vacyregelement, vanwege het ge bruik van patiëntgegevens. Geen kost waar een zorgbehoevende gre tig naar grijpt. Zo blijven de inter ne foutbewakers een goed be waard geheim. Patiënten willen denken dat alles goed gaat, daar zijn de ziekenhui zen van overtuigd. Maar zou het patiënten niet juist vertrouwen ge ven als ze weten gemaakte fouten door de dokters, verplegers en an deren onder de loep worden geno men? Nog niet bij stilgestaan, be kennen de MIP's van Stichting Oosterscheldeziekenhuizen en Zorgsaam Zeeuws-Vlaanderen, als ook de commissie Fona van Zie kenhuis Walcheren. De commissies zijn bonte gezel schappen van artsen, verpleegkun digen, technici, afdelingshoofden, kwaliteitsmensen en apothekers. Aanspreekpunten Informatie over mip's en fona's op internet: www.mipfona.nl Tuchtcollege Den Haag (Zuid-Holland en Zeeland: 070-3 500973/www.tuchtcollegé-gezondheidszorg.nl Stichting Oosterscheldeziekenhuis: klachtenfunctionaris A. Liem-Buir- ma,0113-234393. Ziekenhuis Walcheren: klachtencommissie via Patiënten Service Bureau, 0118-425850 ZorgSaam Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen, klachtenfunctionaris M. Twisk-Meijssen, 0115-688448 Hulp bij klachten: platform voor Zeeuwse zorggebruikers Het Klaverblad Zorginfo: 0113-212783 (op werkdagen van 09.00 tot 13.00 uur. worden, gelooft directeur patiën tenzorg .van der Heide van ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen. „Het verschilt met de cultuur van elke afdeling." Zijn ziekenhuis denkt naar voorbeeld van Dow Chemical over invoering van een meldplicht met sancties bij nalatig heidvan de ziekenhuizen. at er iets fout gaat met pa tiënten, misschien zelfs door jou toedoen, is eng, beseft N. Hameeteman, ambtelijk secretaris van de MIP in Goes en teamleider Centrale Sterilisatieaf deling. Zij gelooft niet dat dwang melders stimuleert; veilig melden wel. „Mensen weten niet wat er op hen afkomt als ze melden over zichzelf of iemand anders. Je ziet dat eerst de 'veilige' dingen ge meld worden. Een losse papegaai, zo'n optrekhulp boven het bed, die een verpleegkundige haast op zijn hoofd krijgt. Dat had ook een patiënt kunnen gebeuren, melden ze dan. Of dat er verkeerde medicij nen klaarstonden. Dat zijn de voor lopers op de echte meldingen." In alle drie ziekenhuizen gaat de 'Er is blijkbaar een grens aan de vermijdbaarheid' ze het doen in vergelijking met de anderen, openbaar worden. Die openbaarheid bestaat nu al leen bij enkele complicaties via de prestatie-indicatoren, zoals doorlig- wonden en fouten bij bloedtrans fusies. Dat is geschikt voor wie zin heeft om lange, ingewikkelde lijs ten op internet te vergelijken. oet het ziekenhuis met de billen bloot? Reputa ties zijn snel gebroken, zeker bij het ziekenhuis in de buurt, aarzelen de MIP- en Fonale- den. Het is al moeilijk genoeg om iedereen in de ziekenhuizen zo alert te krijgen dat ze (bijna)mis- sers herkennen en melden. Niet ie dereen ziet een dag langer pijn of langer in het ziekenhuis als een ge volg van een fout die gemeld moet helft van de meldingen om patiën ten die vallen. Uit bed, in de douche, op de gang. Hameeteman: „Mensen zijn verward door de an dere omgeving of medicatie. Al leen al de bocht van wc naar bed is anders." H. Brandenburg, apotheker en voorzitter van de commissie Fona in Ziekenhuis Walcheren, schudt het hoofd. „Je wéét dat mensen vallen. Ze zijn ondervoed, slap of hun oriëntatie kwijt. Toch blijven de valmeldingen onveranderd. Er is blijkbaar een grens aan de ver mijdbaarheid. Je houdt patiënten die niet uit bed mogen maar dat toch doen." Nummer twee op de meldingen- lijsten zijn medicatiefouten die een kwart tot een derde van het to taal uitmaken, schat de apotheker. Ondanks dubbele controles en computers die voorschriften, dosis berekeningen en gevaarlijke combi naties controleren, blijven die mel dingen in aantal ongeveer con stant. „In theorie zijn medicatie fouten tot nul te reduceren. Maar dat dachten we met de invoering van de barcodes twintig jaar gele den ook." Zijn hoop is gevestigd op de komst van het Elektronisch Medicatie Dossier, een databank waarin per patiënt de medicatie wordt bijgehouden. Dan kan een verpleegkundige met een hand computer en een scan van het pols- Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES, Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met peisocnsgegevens. In het colofon ireft u nadeie informatie door Claudia Sondervan goes - Het Zeeuwse centrum voor geestelijke gezondheidszorg Emer gis in Goes is mede-eigenaar ge worden van een behandelmetho de via e-mail. Emergis gebruikt de therapie sinds 2005. Bij ontwikkelaar Interapy te Am sterdam bleef de exploitatie verlies gevend. De vijf ggz-instellingen die, verspreid over het land, voor de overname tekenden geloven het samen wel rendabel te kunnen maken, zegt Emergisdirecteur M. van der Geld. De therapie blijkt bruikbaar bij problemen als burn-out, paniek aanvallen, boulimia, depressie en als hulp bij rouw en verwerking van schokkende ervaringen. De therapie maakt het mogelijk om thuis, via de eigen computer in een afgeschermd deel van inter net te communiceren met een psy choloog van Emergis. De therapie trekt mensen aan die weinig tijd of reismogelijkheden hebben en die schroom hebben een instelling voor geestelijke gezondheidszorg te benaderen of om hun gevoelens voor te leggen aan een persoon van vlees en bloed. De therapie is niet vrij toeganke lijk, een verwijzing van de huisarts is nodig. Als iemand zich aan meldt wordt via een intrede-vra- genlijst onderzocht of de proble men niet te ernstig zijn. Bij zware symptomen wordt de aanmelder verwezen naar een behandelaar die in persoon gezien wordt. Volgens de Universiteit van Am sterdam blijkt na tien weken con tact tachtig procent van de cliën ten klachtenvrij aan het werk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2