Agenda De gemiddelde acteur is tekstopzegger, knap of minder knap. Als gevallen taart. Lekker, maar geen gezicht. PZC Maandag 21 mei 2007 21 FILM Schuttershof, Paris je t'aime: 20.00 uur. TERNEUZEN AGENDA OP PAD Boeken- en verzamelmarkt Middelburg, Markt, 11.00-17.00 uur. Bijeenkomst Bondenberaad Groot Goes houdt een bij eenkomst over de thuiszorg in het kader van de wet maatschappelijke ondersteu ning. In het Gasthuis in Goes, Kievitlaan 64. Aanvang 14.00 uur. Avondvierdaagse In 's-Gravenpolder houdt gymnastiekvere niging DAW de avondvierdaagse. BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Spider Man 3: 20.00 uur; Mr. Bean's holi day: 20.00 uur; Requiem: 20.30 uur. MIDDELBURG Merral, Fracture: 20.00 uur; Next: 20.00 uur; Spi der Man 3: 20.00 uur. VLISSINGEN CineCity, Pirates of the Caribbean deel 2 om 19.00 uur en deel 2 om 22.00 uur; Assepoester en de keukenprins: 13.45 uur; Blades of Glory: 14.00 en 19.00 uur; Bridge to Tera- bithia: 13.45 uur; Epic movie: 16.15 uur; Fracture; 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Haai baai: 14.00 en 16.00 uur; Mr. Bean's holi day: 14.00 uur; Next: 22.00 uur; Spider Anthony Hopkins in een scene in Fracture. WÊÊÊIÊÊtËÊÊtÊÊÊÊÊÈÊÊÊÊSBÊÈÊÊÊBÊ UITGAANSTIP Glas en grafiek staan centraal bij twee exposities in Terneuzen. In de hal en de passerelle van het stadhuis is de tentoonstelling 'Achter Glas' ingericht met werk van diverse Zeeuwse kunste naars. Uitgangspunt voor hun inzending is glas en grafiek. De expositie is vandaag geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Verder zijn ook bij Toonbeeld, instituut voor kunstzinnige vorming glasobjecten te zien als onderdeel van de expositie van cursisten beeldende vor ming. Deze presentatie is vandaag tussen 10.00 en 17.00 uur ge-_ opend voor het publiek. „Glas creëert een denkbeeldige doorkijkruimte, maar door gaand is het niet", zegt Elke Flossie, de jongste exposante in het Terneuzense stadhuis. Zij zit nog op de Hogeschool St. Lucas in Gent en heeft een voorliefde voor wiskundige vormen. De tentoonstelling 'Achter Glas' biedt verder werk van onder an deren Carlo van Gremberghe. Hij maakt vaak ruimtelijk werk in steen, hout en brons, maar heeft ook een voorkeur voor glas. Van Frans Kegels is hier het kunstwerk 'In Zonnedans' te zien. Op de foto een glasobject van Boris Sipek bij de expositie bij Toonbeeld. foto Peter Nicolai Start bij sporthal De Zwake vanaf 18.00 uur. Meer agendanieuws op www.pzc.nl Man 3: 13.15, 16.00, 18.45 en 21.45 uur; Teenage mutant Ninja turtles: 14.00 uur; The number 23: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; The Queen: 16.15 en 19.00 uur; The reaping: 16.15 en 21.45 uur; Wild hogs: 19.15 uur; Sneak: 22.00 uur. Avondvierdaagse In Oostburg start de wandelvierdaagse, deze duurt tot donderdag. De te lopen af standen zijn 5 en 10 km. De start is om 18.30 uur in Oostburg, donderdag worden de lopers ingehaald door de muziekverenigingen Veronica en de Harmonie om de laatste km af te leg gen. Oostburg, Zwincollege a/d Baljuwvelters- weg, 18.30 uur. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Het was de afgelopen week bijzonder rus tig op de Zeeuwse podia. Het einde van het seizoen nadert. Ik herinner me nog uit de tijd dat ik wekelijks twee, drie voor stellingen recenseerde, dat je daar naar uit kon kijken. Natuurlijk gun ik acteurs een mooie zomervakantie. Herbronnen en uitdenken moet. In de tuin werken en zit ten ook. Maar het heeft ook wel iets vreemds, zo'n toneelloos tijdperk. Straat- en zomerfestivals kunnen daar toch niet echt in voorzien. Er gaat binnenkort dus wel een tijdelijk einde komen aan deze ru briek. Maar het toneelplezier is nog niet helemaal op. En de lust om er over na te beschouwen ook nog niet. Nader be schouwen kan ook met enige vertraging. Zo heb ik in de week voor vorige week nog wel meer gezien dan die 'onvergetelij ke' dood van een handelsreiziger. (Die aanhalingstekens zijn mijn besef, dat je niet te veel met grote woorden moet smij ten). Het was ook de week van The Sun shine Boys, twee dagen maar liefst in De Mythe in Goes. Een voorstelling om naar uit te kijken. Van de schrijver (Neil Si mon) die na Shakespeare het meest ge speeld wordt. 'The King of Comedy'. Die het ooit presteerde, en geen ander deed het hem voor of na, om vier stukken tege lijkertijd op Broadway te hebben. Broad way... de gevreesde scherprechter van het theater. The Sunshine Boys, ook meer maals verfilmd, eentje bekroond met een Oscar, de ander met Woody Allen in de hoofdrol! En nu dan een Nederlandse ver tolking met twee topkomieken (de voor malige Mini Maxi) in de hoofdrollen. Durf dat maar eens niet fantastisch te vin den. En toch. En ik zat er echt niet als de ver zuurde criticus, die er altijd wel wat op aan te merken heeft. Er scheelde gewoon iets. Er waren wel de gulle-lach-momen- ten, de nu-komt-het-vervullingen, de ping-pong dialoog, de deurbel of de tele foon op het hoog- of dieptepunt. En een volle zaal die voelbaar en hoorbaar ge niet. Zoek dan maar eens het steentje in je schoen. Eentje kon ik er nog tamelijk snel vinden. De onderschatting van de bij rol. Prima een paar topkomieken in de hoofdrol te plaatsen. Karei de Rooij en Peter de Jong zijn geweldig - niet zozeer als klassieke tekstacteurs, maar wel als ac teurs met lichaamstaal. Het verhaal stroomt gewoon van hun kleren, hun loopjes, hun grijnzen zomaar over de rand van het podium de zaal in. Maar wat een afknapper als de bijrollen dat to taal niet kunnen bijbenen. Dan valt extra op, hoezeer de gemiddelde Nederlandse acteur een tekstopzegger is, knap of - zo als hier - minder knap, maar hoe dan ook niet meer dan dat. Een taart uit een geval len doos. Wel lekker, maar geen gezicht. En verder, aan het verhaal klopt ook iets niet. Twee voormalige komieken worden weer bijeengebracht, nadat een 40-jarige samenwerking in vijandschap is geëin digd. Nog één keer wordt hen gevraagd hun beroemde dokterssketch te doen in een speciale televisieuitzending. Geen van beiden durft nee te zeggen. Maar van verbroedering is geen sprake. Dat kan alle maal bestaan, ook al is het stuk gebaseerd op een echt (Amerikaans) vaudevil le-duo, Joe Smith and Charles Dale, dat wél levenslang bevriend is gebleven. Net als Karei de Rooij en Peter de Jong, trou wens. Maar als het dan moet bestaan, zo'n geëxplodeerde vijandschap, dan moet er ook een lont zijn. Wat heb je aan een kruitvat zónder? Je moet hartelijk kunnen lachen om het kleinmenselijke, maar je moet wel kunnen zien waarom dat er is. En dat ontbreekt in dit stuk. Dat is als een legpuzzel zonder de stukjes van de rand. Dat komt nooit echt goed. Toch gelachen, dus. Maar niet écht geno ten. Dat was weer wél het geval bij Frank Groothof, diezelfde week in het Arsenaal theater. Z'n grote naam in zo'n (relatief) klein theater? Misschien wil hij dat zelf) hij heeft altijd graag contact met zijn kin- derpubliek, loopt altijd vóór de voorstel ling tussen de babbelmondjes die even la ter zullen openvallen. Misschien ook is zijn grote faam een beetje over. Maar dat is dan niet terecht, hij kan nog altijd ge weldig fabuleren, acteren, jongleren. Met taal, met muziek, met make-belief. Een ac teur die zich gewoon op het podium kan omkleden van kamerheer naar sultan en omgekeerd en nog eens, zonder het ge loof in een van die twee te verspelen, dat is voor mij tóp. Dan wil ik ineens weer de verhalen van Sheherazade herlezen. foto Roy Beusker Karei de Rooij en Peter de Jong in The Sunshine Boys.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21