Schilderen in voetspoor Mondriaan Ballustrada viert Poëzie-Meifestival John Sinclair doet belang vrijheid voelen bij kleine goep Schuttershof 20 Maandag 21 mei 2007 pzc Schildersweek doet kunstenaarskolonie nieuwe stijl opbloeien. door Ali Pankow domburg - Veel en divers zijn de steekwoorden die direct naar bo ven borrelen bij de eerste aanblik van de expositie Het licht van Wal cheren in galerie Duinheuvel in Domburg. Hier wordt het resultaat getoond van de vierde editie van de Schildersweek Domburg. „Het is slechts een selectie van de totale oogst", corrigeert initiator en voorzitter W. Spekhorst van de ze kunstmanifestatie die inmid dels tot de Domburgse tradities be gint te horen. „De gehele tentoon stelling met al het werk dat in de ze Schildersweek is gemaakt, zal vanaf 18 juli te zien zijn in de Gro te Kerk in Veere." Mogelijk echter toch dat ook daar enkele stukken zullen ontbreken, omdat ze al hun weg naar een gre tige koper hebben gevonden. Zater dagmiddag tijdens de opening van de expositie werden er immers al enkele rode ('verkocht') en groene ('optie') stickertjes geplakt. „Kunst moet in het dorp beginnen om later tot de metropolen te kun nen uitgroeien", benadrukte Spek horst zaterdag de gedachte achter de Schildersweek Domburg. Het betreft een manifestatie als ode aan het verleden toen bekende schilders als Piet Mondriaan, Jan en Charlie Toorop, Jan Sluijters, Mies Elout-Drabbe en andere be kende schilders hier hun zomers doorbrachten om samen of in overleg met elkaar hun schilde rijen te creëren, hun stijl ter discus sie te stellen en om te experimen teren zich gestimuleerd wetend door hun kunstvrienden. De Schildersweek Domburg levert een kunstenaarskolonie nieuwe stijl op met anno 2007 een veel in- ternationaler gezelschap dan ruim een eeuw geleden. Onder de der tig professionele deelnemers wa ren ook kunstschilders uit Rus land en uit Argentinië. Publiciteit 'Kunst moet in het dorp beginnen om tot de metropolen uit te groeien' via enkele grote dagbladen in deze landen heeft de belangstelling voor Domburg als kunstenaarsko lonie gewekt, volgens de voorzit ter. In navolging van voorgaande edi ties bood de Schildersweek niet al leen de deelnemers tal van moge lijkheden individueel of met el kaar te werken en het veel bejubel de 'Zeeuws Licht' te ervaren, maar waren er ook diverse andere onder delen. Om ook het publiek wat nauwer bij de manifestatie te be trekken werd bijvoorbeeld 'Mont- martre in Domburg' gehouden. Kunstenaars schilderen en plein air tijdens Schildersweek Domburg. foto Lex de Meester Daar konden belangstellenden een portret laten schilderen en zich op een Domburgs Place du Tertre wa nen. Burgemeester R. van der Zwaag zwaaide bij de opening van de ex positie lof toe aan alle vrijwilligers en aan de kunstenaars die betrok ken zijn bij de Schildersweek. De jonge Russische schilder Dolsky Pavel (28) ontpopte zich hier ook als poëet met een gedicht over, naar zijn zeggen, het belang van een engelbewaarder. De tentoonstelling in galerie Duin heuvel biedt overwegend figuratief werk met kust, zee, zon en licht in de hoofdrollen in tal van varian ten. Daarnaast zijn er ook abstacte vormen, portretseries en stille vens. Aan het slot van de twee ex posities is er een veiling van de kunstwerken op zaterdag 8 sep tember in de Grote Kerk in Veere. Witte Panter van weleer relativeert maar roemt The Dutch way of life. door Ali Pankow middelburg - „We protesteerden tegen de oorlog in Vietnam en pleitten voor vrije handel van ma rihuana én gebruikten het ook. Dat laatste was niet zo handig. Ten minste niet tegelijkertijd. Je kunt het beter na elkaar doen", zegt John Sinclair met een droge lach in zijn korte inleiding op de film US vs John Lennon zaterdagavond in het Schuttershoftheater in Mid delburg. Sinclair, politiek activist en kop stuk van weleer van de radicale 'Vanaf dat moment begreep de regering Nixon de invloed van John Lennon' White Panther beweging is hier te gast in het kader van de Maand van de Vrijheid. Zijn komst in combinatie met de film geldt als één van de hoogte punten in de programmering. Nau welijks veertig mensen tonen be langstelling. Echter met zijn aanwe zigheid en slechts weinig woorden weet Sinclair, uiteraard gesteund door de film, binnen deze kleine groep in het Schuttershof het be lang van vrijheid intens voelbaar te maken. Zijn grote bos zwarte krullen heeft plaats gemaakt voor een grijze dos en dito puntbaardje. Relativeren is Sinclair nooit vreemd geweest. Over zijn betrok kenheid met de Witte Panters zei hij ooit: „Je ging naar een rockcon- cert en kreeg een button toegewor pen. Die speldde je op je jas om de volgende dag indruk op school te maken." Ook over zijn relatie met John Len non geeft hij in het Schuttershof niet extra hoog op. Sinclair is Len non dankbaar voor het twaalf uur durende rockconcert in 1971 met als doel hem vrij te krijgen uit de gevangenis. Sinclair was tot negen jaar veroordeeld wegens het in be zit hebben van twee jointjes. Drie dagen na het bewuste concert werd hij vrijgelaten. „Vanaf dat mo ment begreep de regering de in vloed van Lennon en ontstond het conflict met Nixon", memo reert Sinclair. De film toont het even later glashelder. Muziek en poëzie stonden altijd al op de eerste plaats bij Sinclair. Nog steeds, zo blijkt later in café Het Hof Maar kunst moet wel in vrij heid beoefend kunnen worden. Nederland doet het daarin beter dan de USA, vindt hij. De erfenis van de jaren 60/70 is volgens hem hier beter geïncorpe- reerd. „Hier kun je ook gewoon een stickie kopen in de koffieshop. The dutch way of life noemen wij dat." John Sinclair in Middelburg. foto Lex de Meester Uitwisseling Zeeuwse en Dordtse dichters in De Wegwijzer. door Ali Pankow NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Wie een Poëzie-Meifestival houdt, kan niet om Herman Gorter heen. Dat deed hoofdredacteur André van der Veeke van Ballustrada gister middag in Theater De Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joosland dan ook niet. Hij begon dit feestje van zijn Zeeuws literair tijdschrift sa men met de Stichting Zeeuws Licht met relatie te leggen tussen Gorter's gedicht Mei en Het Frühlingslied van J.C. Schagen. Ken merkend is dezelfde sfeertekening in het begin van beide gedichten. Als sfeermaker speelde en zong de groep Outback van leadzanger Olof Sinke voorafgaand en in de pauze. De band bracht eigen num mers als Everdays Life, I feel Alive en The Abosong. Letterlijk vleugel lam met een gitarist met rsi en een bassist met tennisarm wist de groep, evenals de dichters, met in dringend optreden het publiek te boeien. Dertien poëten uit Zeelanden Dordrecht en omgeving lazen voor uit eigen werk. Onder hen ook de 81-jarige Jan Eijkelboom, stadsdichter van de Drechtstad. „Ik begin bij november en sla mei maar over", parodieerde de nestor op zijn leeftijd. Met Binnensmonds jubelend schetste hij een indrin gend beeld van bekrompenheid binnen een gezin waar een 'zure appel' als gezond gold en een 'sap pige peer' te weinig bouwstoffen bevatte en bovendien zo kleefde. Ook wist hij te ontroeren met Stuur mij wat wind. Hij tekende daarmee een boom die te dicht op De 81-jarige Jan Eijkelboom, stadsdichter van Dordrecht. foto Lex de Meester het huis is gegroeid, maar verlangt naar vogels die in- en uitgaan. Jehanne Hulsman (Geluk in een hoek en Campagneen en Coenrae- dt van Meerenburgh (Navigatie en Hilariteitgetuigden beiden van hun muzikale achtergrond. 'Een oud geworden man, vol beeldspraak, die zich laat pakken door de zon' Wim Hofman gaf woorden aan Le dejeuner sur l'herbe, het bekende schilderij van Eduard Manet met het picknicktafereel. Klaas Blokhuis deed zijn prangen de vragen in het gedicht Heb jij dat ook? De jeugdige Emma Burns leek het iets te veel in performance te zoe ken, terwijl haar werk met een voud ook overeind blijft. Thom Schreijer hield zich aan de opdracht en voerde de schoonheid van mei ten tonele. Verder liet hij de meeuwen spreken over wat zij de mensen onder zich zien doen. Theo Raats raakte een snaar met 'een oud geworden man, vol beeld spraak, die zich laat pakken door de zon'. Ook zijn gedicht Gekooide moeder ontroerde. Verder liet hij een huivering door de zaal trillen met gedichten over een platgere- den konijn en een door de maai- vleugel gevelde reiger. Verder waren er bijdragen van Job Degenaar, Kees Klok, Stella Timon- idou en Jan J. B. Kuipers. Presenta tor en uitgever Bert Gerestein zag er scherp op toe dat alle poëten on geveer dezelfde tijd kregen toege meten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20