'Commercial break' in Moskou Danser met de dood v30 I Prisma Zaterdag 19 mei 2007 PZC REIZEN door Derk Bolt We praten lang over de zin en onzin van jagen Voor een exotische ontmoeting hoef je helemaal niet in een buitenissig land te zijn. Soms kom je bijzondere mensen tegen op de plaatsen die de normaalste van de wereld zijn. Neem nou Zwitserland. Al zoekend naar een verdwenen va der van Italiaanse oorsprong kom ik terecht in dit Alpenge bied. Na een paar dagen krijg ik een aanwijzing die naar een klein plaatsje boven Zurich leidt. Het ligt er op een onschuldi ge zondagmiddag uitgestorven bij. Ik zoek een restaurant waar de gezochte man zou hebben gewerkt. Al snel kom ik er ach ter dat het ooit gerenommeerde eethuis al lang geleden is afge brand. De baas van de tent blijkt nog te leven. Maar de dorps bewoners adviseren mij deze man niet te bezoeken. Hij zou ze niet allemaal meer op een rijtje hebben. Natuurlijk ga ik wel naar hem op zoek. Wat kan er mis zijn ge gaan met deze succesvolle ondernemer? Hoe erg moet hij er aan toe zijn om niets meer van het verleden te weten? Een uurtje later sta ik voor de deur van zijn woning. Een apart huis, met een verborgen ingang. Een jonge vrouw komt tevoor schijn en vraagt wie we zoeken. Het blijkt om haar man te gaan. Aarzelend neemt ze ons mee. Op het dak van het huis belan den we in een soort beeldentuin. We zijn op weg naar de pia nokamer waar haar echtgenoot aan het spelen is. De man naar wie we op weg zijn is een jaar of zeventig, de vrouw die ons begeleidt is hooguit 35 en heeft de flair en charme van een schoolmeisje. Respect! Aan alles voel je dat er iets bij zonders aan zit te komen. De man die even later in een deur opening verschijnt, is inderdaad een indrukwekkende persoon. Hij wil ons te woord staan, maar de camera moet uit. We doen meteen wat hij zegt, het is een man naar wie je luisteren moet. We praten even, maar hij kan ons niet verder helpen. In de gang waar de oud-horecaondernemer staat, hangen hon derden kleine hertengeweitjes. Ik vraag naar de herkomst. Alle maal zelf geschoten, krijg ik te horen. Hij wenkt ons naar bin nen. Ik loop door de gang en kijk in de kamer die me gewezen wordt. Mijn mond valt open. Hier kan Ernest Hemingway een puntje aan zuigen. De ruimte is to bij 15 meter. In het midden twee prachtige zwarte vleugels, daar omheen staat, hangt en ligt al les wat een jager op groot wild maar zou kunnen raken. Tij gers, leeuwen, neushoorns, buffels, hyena's, antilopen, te veel om op te noemen. Allemaal in puike conditie en allemaal door onze man zelf geschoten. Nu heb ik helemaal niets met het doodschieten van dieren en zelfs niet met de drang tot do den, maar bij deze man heb ik toch het gevoel naast een kun stenaar te staan. We praten lang over het jagen en de zin en onzin ervan. Ach ter de piano speelt de moordenaar van groot wild een prachtig stukje Shostakovitch. We bespreken de dood en hij beschrijft hoe Magere Hein ook hem op de hielen zit. Zoals hij heeft ge dood, zo zal ook hij aan de dood niet ontkomen. De wrede zinloosheid van zijn passie wordt aan het einde van zijn leven steeds duidelijker. Een zeker melancholie overvalt hem. Maar dan vertelt hij vol vuur verder. Over twee weken gaat hij voor de laatste keer op stap. Want hoe dan ook, zijn verzame ling moet compleet. Er ontbreekt nog een alligator en die zal worden geschoten in de Everglades van Florida. Het zal zijn laatste dodelijke schot worden. Na lang luisteren, verlaat ik lichtelijk verward zijn huis. Een gewetenloze moordenaar of een flamboyante danser met de dood? Ik moet denken aan de grap over een jager die op het punt staat een eend te schieten. Als hij aanlegt, bromt een visser vanuit zijn bootje: dierenbeul. Wanneer de jager vervolgens mis schiet hoort hij diezelfde visser brommen: sukkel! En daarmee is de zaak volgens mij afdoende samengevat. Binnenkort op jacht naar de alligator. Gelukkig, het Rode Plein in Moskou wordt niet ontsierd door reclame. Er heerst serene rust, ook als er veel bezoekers zijn. Een groot contrast met de rest van de miljoenenstad, waar zeldzaam veel moois verpest wordt door 'commerciële boodschappen'. Tekst en foto's Rob de Vries De Basiliusbasiliek in ai zijn glorie. w 4 i I r ,sjMMfÊ, J* y Nieuwbouw: de imposante Chris tus-Verlosserkathedraal. Moskou is de hoofd stad van de Russische Federatie en telt meer dan tien mil joen inwoners. Het is sinds kort ook de duurste stad van de wereld. Alleen de me tro is er goedkoop. Om er te kunnen ko men heb je een pas poort nodig, dat nog drie maanden geldig is en een visum, v De munt is de Roe bel (die kun je alleen in Rusland krijgen) en die is ongeveer 3 eu rocent waard, v Nuttige websites: www.moscow-city.ru www.moskva.ru www.moscowout.ru www.capitaltours.ru (voor een stadsrond- rit) www.visum.nl andelend over het laatste stukje van de licht afdalende Tverskaya, de bre de in- en uitvalsweg van Moskous stadshart, denk je te kunnen genie ten van een eerste onbelemmerde blik op het uit rode steen opge trokken Historisch Museum dat de voorkant van het Rode Plein markeert. Maar niks daarvan, een groot, blikkerend en veel geluid producerend videoscherm aan de straatrand maakt dat onmogelijk. Je had het kunnen weten: de Tverskaya zelf maar ook de rest van de 'city' is volgeplempt met al lemaal reclame-uitingen die onbe perkt voorrang lijken te hebben ge kregen boven karakteristieke gevel- wanden. Gesteund door het auto verkeer dat - als er tenminste geen files zijn - met Formule r-snelheid over brede boulevards als de Tvers kaya voortraast, geeft dat het cen trum van Moskou een jachtig ka rakter. Maar daar moet je je niet nerveus door laten maken, plekjes waar je tot rust komt zijn er ge- Een mooi, oud huis aan Novy Ar- bat: zet er maar een ontsierend bill board op, tegen de flats verderop nóg grotere... noeg. Zoals dus op dat Rode Plein, Moskous wereldwijd bekende visi tekaartje. Je stapt er binnen via de Opstan dingspoort, rechts is de monumen tale ingang van het Historisch Mu seum, links een kapelletje met blauwe koepeltjes, die heel wat ge lovige orthodox-katholieken trekt. Dan wordt het plein, niet minder dan 60.000 vierkante meter groot, breder: in de verte zie je de Basi liusbasiliek, met zijn dak vol ner gens symmetrische 'uien', in alle kleuren van de regenboog. Prach tig, uniek! De kathedraal, product van ongeëvenaarde creativiteit en fantasie, werd halverwege de 16e eeuw in opdracht van tsaar Iwan de Verschrikkelijke gebouwd om een gewonnen veldslag te vieren. Hoe relatief nietig (en kleiner dan je verwacht had) de basiliek ook is, hij domineert op de een of an dere manier het Plein. Door z'n bi zarre vorm, z'n schitterende kleu ren, maar ook doordat de kathe draal er wel heel mooi in de open ruimte staat. Er is méér fraais op het Rode Plein te bewonderen: vanaf de Op standingspoort links de spectacu laire gevelwand van het fameuze warenhuis Goem, dat zich met zó een uitstraling rustig een van de mooiste warenhuizen ter wereld mag noemen, zo niet het aller mooiste. Zelfs de bescheiden, de cent ingerichte etalages met alleen maar topmerken passen prachtig in het totaalplaatje. Aan de overkant van Goem staat een stuk van de in totaal ruim 2200 meter lange Kremlinmuur: rood, ongenaakbaar. Ervoor ligt het Lenin-mausoleum dat is opge trokken uit glanzend graniet. Als je, na al dit indrukwekkends zo goed mogelijk in je opgenomen te hebben, weer terugwandelt naar het Manègeplein vallen er, op het wat karakterloze steenplateau, twee dingen op. Ten eerste het ko lossale standbeeld van generaal Zjoekov te paard, de man die aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 116