v19 PZC Zaterdag 19 mei 2007 B. Bonn L.. j infographic: RV bron: ANP, Prognos voormalige BRD voormalige DDR Werkloosheid (in Dresden: 13,2 Duitsland: 10 voormalige DDR: 17 OOSTENRIJK De verlichte skyline van het huidige Dresden. foto Matthias Hiekel "W" "W" e werden helemaal gek van de toe- jk risten", zegt Juliane Martin (34). „Honderd keer per dag kregen we de vraag: waar kan ik souvenirs ko- pen?", vult Anja Schön (35) aan. De twee vriendinnen werkten bij het warenhuis Karstadt in het oude centrum van Dresden. Juliane: „Japanners, Amerikanen, Russen en ook veel Nederlanders. Het wer den er steeds meer, maar een fatsoenlijke souvenirshop was er niet." Na zestien jaar achter de kassa namen ze eind vorig jaar ontslag. Vlakbij de Frauenkirche huurden ze een fris opge leverd pandje en sinds Pasen runnen ze er hun eigen sou venirshop. Juliane volgt inmiddels een cursus Japans om ook de klanten uit het Verre Oosten te begroeten in hun eigen taal. De toeristenindustrie in Dresden bloeit. „We groeien twee keer zo hard als de rest van Duitsland", zegt directri ce Yvonne Kubitza van het promotiebureau. „In 2006 heb ben we voor het eerst ruim tien miljoen bezoekers gehad, twee miljoen meer dan in 2005. Het aantal overnachtin gen is met bijna 20 procent gestegen, tegen heel Duitsland met een plus van ruim 2 procent. Waanzinnig." Jarenlang keek de toerist in Dresden vooral tegen steigers aan. Nog steeds een gevolg van de ongekende bommenre gen in de nacht van 13 op 14 mei 1945. De geallieerden ver anderden twaalf vierkante kilometer oude binnenstad in een troosteloze hoop stenen. Pas na de val van de Muur in 1989 is begonnen met de we deropbouw van de oude stad. Langzaam komt daar een eind aan. Hoogtepunt was in 2005 de heropening van de barokke Frauenkirche, die in twaalf jaar tijd steen voor steen is hersteld. De wethouder van Economische Zaken van Dresden, Dirk Hilbert, haalt de cijfers er graag even bij. „Het toeris me heeft de stad vorig jaar 734 miljoen euro omzet opgele verd. Een plus van 189 miljoen ten opzichte van 2005. Met de heropening van de Frauenkirche is voor Dresden defi nitief een nieuwe tijd begonnen. De inwoners zijn weer trots op hun stad." Juliane Martin (links) en Anja Schön runnen in de Rampische Strasse in Dresden een souvenirwinkeltje, foto David Heerde De hoofdstad van Saksen groeit niet alleen in het oude hart, maar nog harder aan de rand. Waar elders in Oost-Duitsland nieuw aangelegde industrieterreinen wachten op gebruikers, schieten hier de bedrijven al uit de grond als de straat er naar toe nog niet is geasfalteerd. Net als voor het toerisme, ligt ook hier de kiem van het succes in het verleden. Dresden was in de DDR al een belangrijke productie plaats voor computers, chips en printers. Na de Wende werd geprobeerd deze traditie voort te zetten. „Met ruim tien miljard euro aan subsidie hebben we de infrastruc tuur aangelegd en vestigingspremies aangeboden", zegt wethouder Hilbert. „Het is een ongelooflijk succes gewor den. De laatste jaren zijn we uitgegroeid tot het grootste productiecentrum van elektronische chips in Europa. We reldwijd komt iedere vijfde chip inmiddels uit Dresden. We hebben hier vestigingen van internationale concerns als AMD, Infineon en Qimonda. In totaal werken hier nu zo'n 20.000 mensen in deze branche." Het een versterkt het ander. Universiteiten en onderzoeks instituten hebben zich er aan opgetrokken, zijn explosief gegroeid en nu dragen ze bij aan de aantrekkingskracht van de stad. Het nieuwe congrescentrum wordt sinds vo rig jaar agressiefin de markt gezet en kent bijna geen stille dagen meer. „Twee jaar geleden ben ik vanuit Weimar hierheen geko men", zegt eigenaar Torsten Huber (41) van Hotel am Waldschlösschen. „Ik ben begonnen met een pension, maar drie weken geleden heb ik een nieuw hotel geopend met 21 kamers. Ik zit stampvol en denk dat ik snel weer moet gaan uitbreiden. Deze stad gaat helemaal los, de energie die je hier voelt, heb je volgens mij nergens in Oost-Duitsland. De mensen zijn hongerig." De kracht van Dresden werd onlangs bevestigd in de Toe komstatlas van het gerenommeerde Zwitserse onderzoeks instituut Prognos. In de top twintig van de economisch meest kansrijke steden en regio's in Duitsland staan voor het eerst drie steden uit het oosten. Met de dertiende plek scoort Dresden het hoogst. De economie in de stad groeit acht keer zo hard als die van Duitsland. De werkloosheid is gedaald naar 13,2 pro cent. Nog meer dan de 10 procent voor heel Duitsland, maar duidelijk lager dan de 17 procent voor de deelstaten - van de voormalige DDR. Dresden kent als enige stad in het oosten een lichte bevol kingsgroei. Cijfers om jaloers op te worden. Een groep burge meesters van noodlijdende steden in het wes ten riep onlangs dat het wel genoeg is met alle subsidie voor het Oosten. „Ik begrijp dat niet", zegt Hilbert. „Ze noemen Dresden het China van Oost-Duitsland, maar het is natuurlijk fout om de zwakste steden in het westen te vergelijken met de sterkste in het oosten. Er moet in de nieuwe deelstaten nog zoveel gebeuren. Ook in Dresden. Naast het succesver haal hebben we hier ook langdurig werklozen die de rest van hun leven op de staat aangewezen zullen zijn." Om dat te doorbreken is er nog veel geld nodig voor on derwijs. „Wij willen niet dat onze leerlingen tot hun acht tiende in de klas blijven zitten. Ze moeten zo vroeg moge lijk vertrouwd raken met ondernemingen in de regio en zich oriënteren op hun kansen. We hebben nu al bedrij ven met speciale kinderlaboratoria. Wij zijn niet meer het dal van de onwetenden", verwijst Hilbert naar de tijd toen Dresden vanwege zijn ligging in het dal van de Elbe geen West-Duitse televisie kon ontvangen, luliane Martin en Anja Schön zagen ook iets veranderen in de stad en roken hun kans. De Rampische StraGe, waar hun winkeltje is gevestigd, is volgens origineel plan herin gericht, compleet met barokke gevels in afwisselende pas teltinten. De stad doet haar bijnaam Florence aan de Elbe steeds meer eer aan. „We zijn hier één van de eersten, maar naast ons opent binnenkort een Italiaans restaurant. Er kan ook nog makkelijk een tweede souvenirwinkeltje bij, geen probleem." Zelf zoekt het tweetal nog naar het juiste assortiment. „De beeldjes van de Frauenkirche in Saksisch zandsteen zijn in ieder geval al een absolute hit. Die houden we er zeker in", glundert Anja. overspoelde met goedkope elektronische klokjes, is voor een niet gering deel te dan ken aan merknamen als Piaget, Patek Phi lippe en Vacheron-Constantin, de 'haute couture'-sector waaraan de Japanners nooit hebben kunnen tippen. „En niet vergeten de Swatch van Nicholas Hayek", memoreerde Yves. „Die man voer de een succesvol tegenoffensief tegen Ja pan in de populaire prijsklasse en herover de een markt, die altijd met Zwitserland was vereenzelvigd." Maar Piaget is andere koek, een gevestigd imago sinds het begin van de vorige eeuw. Een Piaget-polshorloge uit het topsegment is een artistiek juweel van goud en diaman ten met een uurwerkje erin. „In ons be drijf werken meer juweliers dan horloge makers", legde de in een driedelig zwart kostuum geklede superhorlogeboer uit. „Jaarlijks kopen we vijf ton goud en hon derden karaat aan diamanten in voor onze productie." Hij loopt naar een kluis en haalt een zwart fluwelen etui tevoorschijn met daarin een zeldzaam exemplaar, op be stelling gecreëerd voor 'een goede cliënt in het Midden-Oosten', die niet met naam wordt genoemd. Armband en horloge zijn met zoveel diamanten en robijnen bezet, dat de dunne gouden wijzers nog nauwe lijks zichtbaar zijn. „Hoe kan je nou zien hoe laat het is", vraag ik aan Yves, die prompt in de lach schiet. „Dat hoeft ook niet. Iemand die zich een horloge van een miljoen frank kan veroorloven, hoeft niet te weten van uur of tijd", grapt de ambassa deur. „Met dit exemplaar gaat het erom de tijd te bewonderen, niet om te weten hoe laat het is." Ten bewijze waarvan toonde Piaget zijn eigen polshorloge 'voor dage lijks gebruik', een proletarische Swatch van een paar tientjes. Geen snob dus, deze Yves. En hoe werd hij consul voor de Ivoorkust? In voorzichtige bewoordingen liet de superhorlogeboer doorschemeren, dat hij voor de president ook financiële za ken in Zwitserland behartigde. We dron ken koffie en toen bleek, dat de voortva rende Piaget niet alleen maar schermde met zijn internationale vriendenkring. „Ik ga binnenkort weer naar Ivoorkust met een nieuwe collectie", zei hij. „Als je een interview wilt met de president, is dat zo geregeld." Ik werkte toentertijd voor Time Magazine en de hoofdredactie was onmid dellijk geïnteresseerd. Drie weken later vloog ik naar Abidjan met Yves Piaget, die mij netjes afleverde bij president Houphouet-Boigny, die ruim 80-jarige al leenheerser van Ivoorkust, toen nog be kend als de modelstaat van West-Afrika. Zo was iedereen tevreden, niet in het minst de Zwitserse horlogeambassadeur, die voor onze terugkeer een order van een paar miljoen wist op te strijken voor een van zijn superluxe collecties. Zelfs in arme landen vind je klanten die blijkbaar niet hoeven te weten hoe laat het is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 103