C*> v17 PZC Zaterdag 19 mei 2007 Praktiserend christen De christelijke zorg voor de zwakken was voor Fons Luijben (1941reden om de politiek in te gaan. Sinds november zit de voormalige bankdirecteur uit Zeeland in de Tweede Kamer. Voor de SP, niet voor het CDA, de partij die hij in 1999 met pijn in het hart verliet. „Ik voelde me in toenemende mate door het CDA in de steek gelaten", vertelt Luijben. „Het is gewoon een liberale partij geworden met de vrije markt als aambeeld. Terwijl Christus een revolutionair was, die boude uitspraken niet schuwde. Daarvan zag ik bij het CDA niks meer terug." Bij de SP trof Luijben een doorsnee aan van de Nederlandse bevolking. „Veel jongeren en vrouwen, grote contrasten, helemaal in vergelijking met de overvloed aan oudere mannen in grijze pakken bij het CDA. Bij de SP vind je een heel ander type mens." Luijben, katholiek, aanhanger van bisschop Muskens en fan van de theoloog/dichter Huub Oosterhuis, bedrijft politiek vanuit zijn geloof. „Ik houd strikt vast aan de scheiding van kerk en staat. Ik zal mijn persoonlijk geloof aan niemand opdringen." Daarom was de Christenunie voor Fons Luijben geen optie. „Als zij de meerderheid zouden hebben, zouden ze de abortuswet terugdraaien. Ik vind dat je die medisch- ethische opvattingen niet verplichtend mag opleggen aan anderen." Nu de ChristenUnie deel uitmaakt van het kabinet, proberen christelijke politici hun wereldbeeld aan Nederland op te dringen. Beweren critici. In hoeverre laten politici zich werkelijk leiden door hun geloofsovertuiging? „God heeft de mens opgedragen om zorg te dragen voor de schepping. Die opdracht kun je goed vertalen in politiek handelen." door Wierd Duk hogere macht SP'er Fons Luijben: „Scheiding van kerk en staat." foto Roland de Bruin selpolitiek heeft Stefan Paas (1969) nage dacht. De gepromoveerde theoloog schreef het boek Vrede Stichten, een bundel die door minister van Defensie Eimert van Middelkoop (CU) uitbundig is geprezen ('Een uitbarsting van eruditie, scherpzin nigheid en betrokkenheid'). Paas stelt tal van vragen aan de orde, zoals 'bestaat er een christelijke economie?' De belangrijk ste luidt: 'Hoe tolerant of niet-tolerant mag christelijke politiek zijn? Moeten chris tenen hun politieke en ethische visie aan niet-christenen opleggen?' Paas ontvangt zijn gasten in een kleine ruimte van de Chistelijk-Gereformeerde Kerk in Amsterdam. Behalve als lector in Ede en gastdocent 'missiologie' aan de Vrije Universiteit is de oudtestamenticus ook actief als kerkelijk opbouwwerker in de binnenstad van Amsterdam. De afgelo pen twee jaar werkte hij aan Vrede Stich ten. „Ik wilde zoeken naar christelijke argu menten voor een niet-dwingende, toleran te overheid." Nu de Christenunie in het kabinet zit, is die vraag actueel. Paas: „Kijk, een theocratische partij als de SGP schaart zich in het democratische proces, maar als zij een meerderheid zou behalen zou de SGP christelijke ethische visies dwingend opleggen. De Christenunie is interessan ter: wat zouden zij doen met een meerder heid? Op z'n minst zouden ze abortus wil len terugdringen. Mijn punt is: kun je als expliciet christelijke partij, ook als je 90 procent van de stemmen hebt, tolerantie funderen in christelijke principes? Of ga je die 10 procent andersdenkenden onder drukken?" Paas komt uit op het standpunt dat mensen het van God gegeven recht hebben om hun eigen gewe ten te volgen en ook niet-christelij- ke keuzen te maken. „Vanuit het beginsel van de liefde geeft God ons die mogelijk heid. Daarom is individuele keuzevrijheid voor mij een centraal begrip." In de prak tijk betekent dit, dat christelijke partijen verschijnselen als prostitutie kunnen gedo gen of de bouw van moskeeën toestaan, 'maar de overheid hoeft die keuzen niet proactief te bevorderen', zegt Paas. Het huidige christelijk-sociale kabinet vindt hij dan ook 'heel aantrekkelijk'. „De gedachte dat de overheid optreedt als bondgenoot van de samenleving, met elk zijn eigen verantwoordelijkheden, is heel interessant. Ik hoop wel dat de PvdA zich herpakt en samen met de ChristenUnie aan een mooi sociaal beleid gaat werken, in plaats van op de posities van de ChristenUnie in te hakken." Dat de overheid de burgers in moreel op zicht wil bijsturen, vindt Paas niet slecht, zolang de persoonlijke keuzevrijheid maar behouden blijft. „Ik sta dicht bij de visie van de ChristenUnie op goede keuzen." De overheid kan bijvoorbeeld tegen schei dende ouders zeggen: eerst stoom afbla zen, en zeker niet scheiden zonder een ef fectieve ouderschapsregeling te hebben ge troffen. Paas: „Ik ga uit van gevulde vrij heid, in tegenstelling tot de vaak lege vrij heid van het liberalisme. Een moreel ge brekkig gevormd mens is helemaal niet vrij. Door die mensen beter te begeleiden kun je ervoor zorgen dat sociale structuren inhoudsvol blijven." Voor liberalen als Fatma Koser Kaya klinkt dit als vloeken in de kerk: „Ik wil de zelf standigheid van mensen bevorderen, zo dat ze ook zelf morele keuzes kunnen ma ken." Paas denkt dat libertaire partijen een achterhoedegevecht voeren. „D66 en Groenlinks zijn elitaire, jaren '60 partijen gebleven en de WD ligt echt op z'n gat. Ze voelen de tijdgeest niet aan. Als je toch ziet hoe Marianne Thieme wordt aangeval len door Maarten 't Hart omdat ze lid is van de zevendedagsadventisten. Zo'n 't Hart die enorm tamboereert op tolerantie, maar zelf zo intolerant kan zijn." Die into lerantie heeft historische parallellen. Paas: „Uit de geschiedenis blijkt dat atheïsme in de politiek altijd eindigt in terreur. Daarop bestaat geen uitzondering. Er worden al tijd nieuwe, vervangende goden gezocht. Die god is dan de staat. Als je gelooft dat ooit het koninkrijk van God zal komen, dan bekijk je de politiek met enige afstand en relativering. Dat lijkt me wel zo verstan dig." Kamerlid Joël Voordewind stapte van de Partij van de Arbeid over naar de ChristenUnie: „Ik had behoefte om met ge loofsgenoten over politiek te praten." foto Roland de Bruin D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya: „CDA en ChristenUnie zeggen: zondag is een rustdag, dan mag je niet winkelen. Nou, dat maak ik graag zelf uit." foto Roland de Bruin Theoloog Stefan Paas: „Uit de geschiedenis blijkt dat atheïsme in de politiek altijd eindigt in terreur. Daarop bestaat geen uitzondering." foto Christelijke Hogeschool Ede

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 101