Politiek in naam van
een
V16
Zaterdag 19 mei 2007 PZC
Hij was lid van de Partij van
de Arbeid, maar Tweede Ka
merlid Joël Voordewind
(1965) vond bij de sociaalde
mocraten nooit werkelijk
aansluiting. Hij stapte over naar de
Christenunie (CU). „Ik had behoefte om
met geloofsgenoten over politiek te pra
ten." Voordewind, die behoort tot de evan-
gelisch-charismatische beweging, vindt dat
de PvdA de mensen te weinig hoop biedt.
„In de Bijbel staan duidelijke richtlijnen,
bijvoorbeeld over de bescherming van de
vrouw. Prostitutie, daarvoor is de vrouw
niet geschapen. Ik vind dat de PvdA te wei
nig hoop op verbetering aandraagt. Wij
zetten in op uitstapprogramma's voor pros
tituees. In plaats van vrije heroïneverstrek
king willen we meer geld voor afkickpro
gramma's. We mogen niet accepteren dat
mensen in de goot belanden."
Elke dinsdagochtend opent het fractiebe-
raad van de Christenunie met gebed en
een Bijbellezing. „Even met elkaar een mo
ment van overdenking." Voordewind
voelt zich thuis bij zijn uitgesproken chris
telijke partij. „God heeft de mens opgedra
gen om zorg te dragen voor de schepping.
Die opdracht kun je goed vertalen in poli
tiek handelen."
Het CDA, waarvan ook moslims en
niet-gelovigen lid zijn, vindt hij te vrijblij
vend. „Het CDA is een multiculturele, mul
tireligieuze partij, waar niet meer gebeden
wordt omdat ze geen samenbindende ge
loofsovertuiging hebben. Ik ben ooit in de
bat gegaan met Michael Vreling, CDA-lijst-
trekker in Amsterdam. Die man is een kof
fieshophouder. Dan praat ik dus met een
CDA'er!"
Met datzelfde CDA en de PvdA wil de
Christenunie de Nederlanders ervan over
tuigen dat de overheid een taak heeft in de
moraliteit, zoals vicepremier André Rou-
voet (CU) het uitdrukt. De individualis
tische vrijheid, blijheidmentaliteit, die
gold onder de vrijzinnige Paarse kabinet
ten, is te ver doorgeslagen.
Premier Balkenende zette normen en
waarden op de agenda. De PvdA zet zich
weer in voor de verheffing van het volk.
Door aandacht voor jongeren en gezinnen
wil de CU bijdragen aan een maatschappe
lijk klimaat waarin mensen zich verant
woordelijk voelen voor elkaar.
Een mooi voornemen, beaamt Fatma Ko-
ser Kaya (1968, D66), maar ze kan zich niet
vinden in het beleid dat het oplevert. „Ik
wil zélf bepalen wat goed voor mij is",
zegt het Tweede Kamerlid in haar werkka
mer op het Binnenhof „CDA en Christen-
Unie zeggen: zondag is een rustdag, dan
mag je niet winkelen. Nou, dat maak ik
graag zelf uit. Vanuit hun christelijke ge
loof dringen zij hun regels op aan anders
denkenden." Critici van het nieuwe
ethische reveil klagen over de betutteling
door Balkenende's regering en over de
spruitjeslucht die het christelijk-linkse ka
binet zou verspreiden. „Alsof alleen reli
gieuzen er normen en waarden op nahou
den", oordeelt Koser Kaya. „Beschaving be
hoort niet uitsluitend tot de joods-christe
lijke traditie. Beschaving is universeel. In
de Turkse cultuur is het bijvoorbeeld onac
ceptabel je vader of moeder te schofferen.
Nu wordt door de Christenunie net ge
daan alsof de euthanasie- en de abortus
wetten een soort vrijbrieven zijn om te do
den. Terwijl het gaat om heel beschaafde,
bijzonder zorgvuldige wetten. Is het dan
een teken van beschaving als vrouwen een
schuldgevoel aangepraat krijgen wegens
een overtijdbehandeling?"
De Turks/ Nederlandse Koser Kaya is mos
lim.. Als liberale, die pleit voor de schei
ding van kerk en staat, heeft zij nooit over
haar geloof willen praten. „Het geloof is
een privézaak en de politiek heeft daar
niks mee te maken." Nu ook een conserva
tieve liberaal als Geert Wilders verwijst
naar de westerse joods-christelijke wortels
als hij de tegenstellingen met de islamiti
sche culturen wil benadrukken, wil het Ka
merlid niet langer zwijgen. „Moslims wor
den door Wilders als een homogene groep
buitenspel gezet, maar er zijn allerlei grada
ties, van conservatief tot vrijzinnig. De isla-
misten (moslims die een staat op islamiti
sche grondslag nastreven, red.) moet je he
lemaal loskoppelen, denk ik. Moslims die
persoonlijk hun geloof beleven, worden
nauwelijks gehoord. Ik hoor het vrijzinni
ge moslims steeds vaker zeggen: wij ko
men in het debat helemaal niet aan bod."
Om in die behoefte te voorzien, pleit Ko
ser Kaya voor de oprichting van een hete
rogeen moslimplatform. „Het is tijd voor
zo'n gevarieerde groep moslims, die onder
ling kunnen afspreken dat wanneer bij
voorbeeld de media iets willen weten, ie
der zijn mening naar voren kan brengen."
Zo dwingt de tijdgeest, waarin weer plaats
is voor religie en moraal, politici van aller
lei snit om hun geest te scherpen en ver
der te denken dan economie, kostenplaat
jes en leuke dingen voor de mensen. „Niet
alles draait om geld en werk," constateert
Joël Voordewind.
André Rouvoet ziet zijn partij zelfs als on
derdeel van een avant-garde. „De burgers
verlangen naar saamhorigheid, fatsoen, so
lidariteit, respect, gemeenschapszin. Critici
van D66 en WD, die terugverlangen naar
Paars, houden een reactionair verhaal."
Om die analyse moet Fatma Koser Kaya la
chen. „De Christenunie kan er een mooie
draai aan geven, maar als zij zeggen dat
abortus eigenlijk niet zou moeten mogen,
dan moeten ze niet bij mij aankomen dat
ze zo modern zijn. Het is gewoon een ex
treem standpunt. Het is hetzelfde als wan
neer wij zouden zeggen: iedereen die onge
wenst zwanger is, moet abortus laten ple
gen."
Over de vraag naar de grenzen van begin-
foto Hotlandse Hoogte
De Bijbel en de Koran gebroederlijk naast elkaar en altijd binnen handbereik van de voorzitter van de Tweede Kamer.