Politiek in naam van een V16 Zaterdag 19 mei 2007 PZC Hij was lid van de Partij van de Arbeid, maar Tweede Ka merlid Joël Voordewind (1965) vond bij de sociaalde mocraten nooit werkelijk aansluiting. Hij stapte over naar de Christenunie (CU). „Ik had behoefte om met geloofsgenoten over politiek te pra ten." Voordewind, die behoort tot de evan- gelisch-charismatische beweging, vindt dat de PvdA de mensen te weinig hoop biedt. „In de Bijbel staan duidelijke richtlijnen, bijvoorbeeld over de bescherming van de vrouw. Prostitutie, daarvoor is de vrouw niet geschapen. Ik vind dat de PvdA te wei nig hoop op verbetering aandraagt. Wij zetten in op uitstapprogramma's voor pros tituees. In plaats van vrije heroïneverstrek king willen we meer geld voor afkickpro gramma's. We mogen niet accepteren dat mensen in de goot belanden." Elke dinsdagochtend opent het fractiebe- raad van de Christenunie met gebed en een Bijbellezing. „Even met elkaar een mo ment van overdenking." Voordewind voelt zich thuis bij zijn uitgesproken chris telijke partij. „God heeft de mens opgedra gen om zorg te dragen voor de schepping. Die opdracht kun je goed vertalen in poli tiek handelen." Het CDA, waarvan ook moslims en niet-gelovigen lid zijn, vindt hij te vrijblij vend. „Het CDA is een multiculturele, mul tireligieuze partij, waar niet meer gebeden wordt omdat ze geen samenbindende ge loofsovertuiging hebben. Ik ben ooit in de bat gegaan met Michael Vreling, CDA-lijst- trekker in Amsterdam. Die man is een kof fieshophouder. Dan praat ik dus met een CDA'er!" Met datzelfde CDA en de PvdA wil de Christenunie de Nederlanders ervan over tuigen dat de overheid een taak heeft in de moraliteit, zoals vicepremier André Rou- voet (CU) het uitdrukt. De individualis tische vrijheid, blijheidmentaliteit, die gold onder de vrijzinnige Paarse kabinet ten, is te ver doorgeslagen. Premier Balkenende zette normen en waarden op de agenda. De PvdA zet zich weer in voor de verheffing van het volk. Door aandacht voor jongeren en gezinnen wil de CU bijdragen aan een maatschappe lijk klimaat waarin mensen zich verant woordelijk voelen voor elkaar. Een mooi voornemen, beaamt Fatma Ko- ser Kaya (1968, D66), maar ze kan zich niet vinden in het beleid dat het oplevert. „Ik wil zélf bepalen wat goed voor mij is", zegt het Tweede Kamerlid in haar werkka mer op het Binnenhof „CDA en Christen- Unie zeggen: zondag is een rustdag, dan mag je niet winkelen. Nou, dat maak ik graag zelf uit. Vanuit hun christelijke ge loof dringen zij hun regels op aan anders denkenden." Critici van het nieuwe ethische reveil klagen over de betutteling door Balkenende's regering en over de spruitjeslucht die het christelijk-linkse ka binet zou verspreiden. „Alsof alleen reli gieuzen er normen en waarden op nahou den", oordeelt Koser Kaya. „Beschaving be hoort niet uitsluitend tot de joods-christe lijke traditie. Beschaving is universeel. In de Turkse cultuur is het bijvoorbeeld onac ceptabel je vader of moeder te schofferen. Nu wordt door de Christenunie net ge daan alsof de euthanasie- en de abortus wetten een soort vrijbrieven zijn om te do den. Terwijl het gaat om heel beschaafde, bijzonder zorgvuldige wetten. Is het dan een teken van beschaving als vrouwen een schuldgevoel aangepraat krijgen wegens een overtijdbehandeling?" De Turks/ Nederlandse Koser Kaya is mos lim.. Als liberale, die pleit voor de schei ding van kerk en staat, heeft zij nooit over haar geloof willen praten. „Het geloof is een privézaak en de politiek heeft daar niks mee te maken." Nu ook een conserva tieve liberaal als Geert Wilders verwijst naar de westerse joods-christelijke wortels als hij de tegenstellingen met de islamiti sche culturen wil benadrukken, wil het Ka merlid niet langer zwijgen. „Moslims wor den door Wilders als een homogene groep buitenspel gezet, maar er zijn allerlei grada ties, van conservatief tot vrijzinnig. De isla- misten (moslims die een staat op islamiti sche grondslag nastreven, red.) moet je he lemaal loskoppelen, denk ik. Moslims die persoonlijk hun geloof beleven, worden nauwelijks gehoord. Ik hoor het vrijzinni ge moslims steeds vaker zeggen: wij ko men in het debat helemaal niet aan bod." Om in die behoefte te voorzien, pleit Ko ser Kaya voor de oprichting van een hete rogeen moslimplatform. „Het is tijd voor zo'n gevarieerde groep moslims, die onder ling kunnen afspreken dat wanneer bij voorbeeld de media iets willen weten, ie der zijn mening naar voren kan brengen." Zo dwingt de tijdgeest, waarin weer plaats is voor religie en moraal, politici van aller lei snit om hun geest te scherpen en ver der te denken dan economie, kostenplaat jes en leuke dingen voor de mensen. „Niet alles draait om geld en werk," constateert Joël Voordewind. André Rouvoet ziet zijn partij zelfs als on derdeel van een avant-garde. „De burgers verlangen naar saamhorigheid, fatsoen, so lidariteit, respect, gemeenschapszin. Critici van D66 en WD, die terugverlangen naar Paars, houden een reactionair verhaal." Om die analyse moet Fatma Koser Kaya la chen. „De Christenunie kan er een mooie draai aan geven, maar als zij zeggen dat abortus eigenlijk niet zou moeten mogen, dan moeten ze niet bij mij aankomen dat ze zo modern zijn. Het is gewoon een ex treem standpunt. Het is hetzelfde als wan neer wij zouden zeggen: iedereen die onge wenst zwanger is, moet abortus laten ple gen." Over de vraag naar de grenzen van begin- foto Hotlandse Hoogte De Bijbel en de Koran gebroederlijk naast elkaar en altijd binnen handbereik van de voorzitter van de Tweede Kamer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 100