Economie Biomassacentrale ma, 'Niet verplicht een blote meid op pagina drie' Afdanken Postbank gaat gepaard met verlies 2500 banen Pluimveemestcentral 3 6 Vrijdag 18 mei 2007 PZC Met 'Pieken in progress' investeren Rijk en provincie veel geld in projecten voor kust toerisme, zoals dat waarmee stagiairs in Ren- esse praktijkervaring opdoen. Naam: Mare Ruijtenberg Leeftijd: 36 jaar Woonplaats: Renesse Beroep: recreatieondernemer door Ernst Jan Rozendaal Wat houdt uw project in? „Dat we alle onderdelen van ons bedrijf De Zeeuwse Kust in hoofdzaak laten runnen door stagiairs. Wie het ene jaar als receptionist e-mails en telefoontjes beantwoordt, kan het volgende jaar terugkeren als hoofd re ceptie. Zo krijgen studenten echt inzicht in wat er speelt en worden ze niet alleen gebruikt als goedkoop wapperende handjes." Waar haalt u die stagiairs vandaan? „We werken in overleg met onderwijsinstellingen als de Hogeschool Zeeland, het Groencollege, het Cios, het Middelbaar Toeristisch en Re creatief Onderwijs en de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Ver keer. We weten dat veel opleidingen het moeilijk vinden om goede sta geplekken te vinden. Wij bieden plekken aan waar studenten echt iets leren en andersom vragen we wat een opleiding van ons verwacht." Is zoveel verantwoordelijkheid voor een stagiair geen risico? „Misschien iets meer dan anders, maar dat moet je niet overdrijven. Een stagiair kan fouten maken, maar gewoon personeel ook. We besteden natuurlijk wel veel tijd aan de instructie." Waarom krijgt dit project geld in het kader van Pieken in de Delta? „Omdat het helpt het kusttoerisme op een hoger peil te brengen door als belanghebbenden met elkaar te communiceren. De opleidingen pra ten met elkaar en met mij. Volgend jaar ga ik dit met collega's evalueren, zodat het op meer plekken van de grond komt. Elke collega die een kijk je komt nemen, is ook van harte welkom." Zijn ondernemers niet juist concurrenten van elkaar? „In de toeristische sector staan we er samen voor. Het is in ieders belang om mensen naar Zeeland te lokken en overal kwaliteit te bieden. Boven dien ben ik niet iemand om een idee stiekem voor mezelf te houden." Een file van 700 kilometer aan vrachtwagens rijdt elk jaar 1,2 miljoen ton kippenmest naar het oosten van Duitsland. Een zotte situatie waar volgend jaar deels een eind aan komt. door Jeffrey Kutterink Sinds 1997 steggelt de coöpe ratie van pluimveehouders DEP over de bouw van een kippenmestcentrale. Want waar blijven we met al die kippenstront nu de mestwetge ving steeds strenger wordt? Es- sent, Nuon en Eneco zagen er geen brood in. Delta bouwt hem nu. In Moerdijk. Slepen met mest is niet alleen erg duur, maar ook kwetsbaar. „Bij de eerste de beste dierenziekte gaan de grenzen dicht", zegt Cor Mun sters, directeur van Duurzame Energieproductie Pluimveehoude rij (DEP), een samenwerkingsver band van 626 pluimveehouders. „Pluimveemest is de enige mest die geëxporteerd mag worden. Nu vervoeren we de uitwerpselen met vrachtwagens naar een groot ak kerbouwgebied in het oosten van Duitsland, waar de mest wordt uit gereden." Dat is goed voor de gewassen, maar gezien de vele transportkilo meters niet erg milieuvriendelijk. „In 1997 ontstond het idee voor de bouw van een pluimveemestcen- trale. Onderzoeksinstituut Kema concludeerde dat zo'n centrale on der voorwaarden haalbaar is. We moesten wel op zoek naar een energiebedrijf' Essent stapte in het project, maar haakte af Zo ook Nuon en Eneco. Ze hadden al lemaal hun redenen, zoals fusiepe rikelen en veranderde strategieën. Delta raakte in november 2004 be trokken bij het ambitieuze project. Duurzame of groene energie heeft volgens het Zeeuwse energiebe drijf de toekomst. Delta ziet vooral heil in zonne-energie en biomas sa. Maar het duurt zeker nog tien jaar voordat 'zonnestroom' betaal baar is. In die visie blijft op de kor te termijn biomassa over. Voor Del ta reden om samen met Austrian Energy&Environment en de ZLTO te participeren in de biomas sacentrale Moerdijk (BMC). Een project van 145 miljoen euro, waarvan Delta de helft voor zijn re kening neemt. De centrale krijgt een ver mogen van 35 megawatt en voorziet vanaf mei 2008 90.000 huishoudens van stroom. In vergelijking met de Sloecentrale (860 megawatt) is het een kleintje. Maar in Nederland staat geen vergelijkbare centrale. „En de kippenmestcentrales in En geland zijn een stuk kleiner", weet Dick van der Klaauw, directeur energie van Delta. Een uniek pro ject dat juist daardoor veel risico's met zich meedraagt. Want om te zorgen dat de centrale optimaal kan werken, maakt de coöperatie van pluimveehouders afspraken Bij Moerdijk bouwt energiebedrijf Delta een biomassacentrale die energie gaat winnen uit het verbranden van pluimvee mest. De centrale moet 90.000 huishou dens van stroom kunnen voorzien. Pluimveemest wordt aan gevoerd en afgeleverd in de brandstofontvangsthal. Per jaar wordt zo'n 440.000 ton mest verwerkt. m Koeltoren. Haalt water uit de insteekhaven aan het Hollands Diep en koelt daarmee de stoomturbine met leveranciers van voer. „Dat moet aan strenge voorwaarden vol doen. Wat je er in stopt, komt er ook weer uit", grapt Munsters. „Het is ketendenken", vult Van der Klaauw aan. „We willen een zo homogeen mogelijke samenstel- Moederbedrijf ING besluit merknaam Postbank te schrappen. den haag - De Postbankleeuw ver dwijnt uit het Nederlandse straat beeld. Moederbedrijf ING heeft be sloten de merknaam te schrappen. Vanaf 2009 gaan de twee verder onder de vlag van ING, zo liet de bankverzekeraar woensdag weten bij de presentatie van de kwartaal cijfers. Door de samenvoeging ver dwijnen de komende vijfjaar 2500 banen bij de nieuwe combinatie. De bank zegt het aantal gedwon gen ontslagen te willen beperken tot een 'absoluut minimum'. Vol gens ING vormt de samenvoeging een sterke basis voor de toekomst. ING wil zo een bankbedrijf vor men dat 'voldoet aan de verwach tingen van de klanten'. De reorga nisatie komt niet helemaal als een verrassing, zegt vakbondsbestuur der Fred Polhout van FNV Bondge noten. „Maar dat neemt niet weg dat dit een drama is voor de werknemers, zeker gezien de grote hoeveelheid ontslagen. ING spreekt van voltijd- De klanten van de Postbank be houden hun gironummer. Boven dien zou het bestaande kantoren- netwerk van ING en Postbank worden gehandhaafd. banen, dus er moeten zeker meer dan 2500 mensen weg." CNV-bestuurder Ahmed Kansouh vraagt zich af of ING de 'emotione le waarde' van het merk Postbank niet onderwaardeert. „Personeel en klanten zijn aan het merk ge hecht. Ie ziet bij ABN Amro hoe snel er onrust kan ontstaan onder klanten." ING steekt bijna 900 miljoen euro in de merkoperatie die in vijf jaar voltooid moet zijn. Met dat geld worden onder meer de huidige kantoren van ING omgevormd tot modernere bankwinkels. Vanaf 2011 verwacht de bank een jaarlijk se extra winst van 440 miljoen. ING heeft in Nederland meer dan acht miljoen klanten en 600.000 zakelijke klanten. Het afgelopen kwartaal daalde de nettowinst van ING tot onder de twee miljard. Vooral bij de particu liere tak, waar nu gereorganiseerd wordt, bleven de prestaties achter. ING heeft laten weten dat de giro rekening blijft bestaan. De 7,5 mil joen klanten van de Postbank hou den ook hun gironummer. Het kantorennetwerk blijft intact, zegt Eli Leeners, bij ING verant woordelijk voor consumentenza ken. De Postbank heeft in totaal achthonderd vestigingen in post kantoren en winkels als Bruna en AKO. ING Bank heeft 260 kanto- Mecom is geen investeerder die komt en gaat. door Chris van Alem Amsterdam - Beide topmannen van de nieuw te vormen uitgeef- combinatie Mecom/Wegener ge ven in een gesprek met deze krant uitleg over hun plannen. - Waarom geeft Wegener haar zelf standigheid op? Houwert: „We hebben binnen Wegener al de nodige zaken ge daan waardoor de groep er nu goed voorstaat. Je zult zien dat in de toekomst veel meer informatie online via internet zal worden overgedragen. Dat vergt grote in vesteringen en een bepaalde schaalgrootte. Mecom bevindt zich in een soortgelijk proces. Als je dat soort dingen gaat ontwikkelen kom je elkaar vanzelf tegen en kun je het dus beter samen doen. Me com is de enige logische partner voor ons." - Wat gaan de lezers merken van de veranderingen? Montgomery: „We willen nieuwe producten en diensten aanbieden waarmee we meer geld binnenkrij gen. De Berliner Kurier, ook van Mecom, biedt zijn lezers bijvoor beeld compleet verzorgde reizen aan. Dat heeft toch één miljoen eu ro winst opgeleverd. Je zou bijvoor beeld ook een telecombundel met vaste en mobiele telefonie en breedband-internet via de krant kunnen aanbieden. In Noorwegen verzorgt een van onze kranten alle bioscoop- en theaterkaartjes in die regio. Lezers kopen ze langs die weg omdat ze de krant vertrou wen. Verzekeringen verkopen is misschien ook nog een mogelijk heid." 'De kranten staan voor de grootste verandering in hun geschiedenis' - Wat gebeurt er met de kranten zelf? Montgomery: „We zullen heel sterk inzetten op online activitei ten. Niet gewoon de krant op inter net, want dat is niet effectief Alle kranten op internet staan nog in de kinderschoenen. In Noorwegen heeft een van onze kranten alle re gionale sportuitslagen op internet gezet. Dat gaf binnen één maand een enorme toename van het be zoek aan de website. Dat kun je in de krant koppelen aan een verslag van de wedstrijd met foto's van de mooiste doelpunten. In Lancashire is dankzij de lokale krant een enor me toeloop naar hun website ont staan toen ze berichtten over een soldaat uit hun regio die in Irak was gesneuveld. De familie heeft een nagedachtenis aan de soldaat op de website van de krant gezet en dat is uitgegroeid tot een digi taal monument met heel veel be zoekers." - Komt er straks niet gewoon ie mand uit Londen vertellen hoe we hier kranten moeten maken? Montgomery: „Absoluut niet. Zelfs als we eigen opvattingen heb ben over hoe het zou kunnen, dan zullen we die nooit aan anderen opleggen. Wij hebben respect voor de cultuur van de lokale kran ten. De kranten staan voor de grootste verandering in hun ge schiedenis. Maar ze zullen ontdek ken dat ze een nieuwe toekomst hebben. Je kunt de krant alleen veranderen als je journalisten en thousiast kunt maken voor een nieuwe aanpak." - Dus niet verplicht een halfnaakt fo tomodel op pagina drie? Montgomery: „Nee hoor. Ik houd er zelf wel van, maar ik ben niet betrokken bij de keuzes. Die moe ten de redacties zelf maken." - In hoeverre zijn de gratis dagbla den een bedreiging? Houwert: „Het werkt niet, zeker niet in de regio's waarin wij zitten. Hun effect op onze betaalde op lage is vrij gering. Wij hebben ge loof in goede betaalde kranten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38