Opel wil weer jong zijn met GT Triumph Tiger biedt het Samenbundeling kracht beste van andere series en ruimte in Audi's Q7 PZC Vrijdag 18 mei 2007 j 1 5 Zo'n veertig jaar geleden had Opel al een CT, een Europese Corvette eigenlijk. Hij is er nu weer, uit de Verenigde Staten gehaald waar hij als Pontiac Solstice en Saturn Sky door het leven gaat. door Rien van der Steen Dat belooft wat: hij heeft achterwielaandrijving, een linnen kapje en een vinnig uiterlijk. Er zijn wel tamelijk veel handelingen no dig om dat dakje te openen of te sluiten. En het is handig om dan met z'n tweeën te zijn. Het interi eur is vreselijk turbulent, niet al leen als je veel gas geeft. Er is heel weinig gedaan om de wind uit het interieur te bannen. Maar toch, hij rijdt lekker. Vanwe ge de achterwielaandrijving en de venijnige motor, een 2.0 met 264 pk en een koppel van 353 Nm. Als de dubbel geproportioneerde tur bo inkomt, breekt de hel los. De nieuwe, in Amerika gemaakte GT is mooi. Vanwege de grote wie len op de uiterste hoeken, een slank silhouet, guitig ogende kop lampen, roosters in de gewelfde Opel mikt met Agila op veelzijdige vrouw Speciaal voor de veelzijdige vrouw die wil werken, winkelen en vrien den ontmoeten zet Opel vanaf 2008 de nieuwe Agila in, een com pacte vierdeurs stadsauto voor vijf inzittenden. Achter de klep zit 1100 liter bagage ruimte. De Agila krijgt vier airbags. Er is keus uit handschakeling of auto maat. Volvo levert zescilinder turbo nu ook voor S80 De zescilinder turbo uit de nieuwe V70 wordt nu ook in de Volvo S8o geleverd. De diesel D5 is voortaan leverbaar met vierwielaandrijving. De T6 285 pk AWD Momentum kost 62.270 euro, de S80 D5 185 pk AWD 51.000 euro. De T6 benzinemotor is gebaseerd op de compacte 3.2 zescilinder lijn motor. Porsche 911 Turbo ook als cabriolet in prijslijst Porsche presenteert begin septem ber de nieuwe 911 Turbo Cabrio let. De cabrio heeft net als de coupé een zescilinder boxermotor met twee turbo's en 480 pk. De open versie heeft automatisch uit schuivende rollbars en een in drie lagen uitgevoerd stoffen dak. Hij gaat circa 205.000 euro kosten. achterklep. Binnenin veel hard plastic en een paneeltje met piano- lak, dat voor een hightech uitstra ling dient te zorgen. De zit achter het stuur is laag, de ruitjes zijn piepklein. Waar de oude GT het vroeger met een 1.9 met 100 pk deed, boogt de nieuwe op een watervlugge, direct ingespo ten aluminium 2.0 met een dikke turbo. Hij klinkt mooi, vooral met het kapje open. Eenmaal warm en op snelheid is hij heel beschaafd. De achterwielaandrijving is prach tig. De GT gooit zijn achterste nu en dan opzij, geholpen door de perfecte gewichtsverdeling van 51/49% tussen voor en achter. De Opelimporteur heeft er dit jaar 150, die voor 40 mille de deur uit kunnen. Concurrenten als de Maz da MX-5 2.0 - een andere com pacte roadster die aanzien lijk directer stuurt en nog een aardige koffer bak bak - komen op 34.000 euro. Een BMW Z4 is onge veer net zo duur als de GT. Andere verge lijkbare achterwiel aandrijvers zijn de veel sterkere Nissan 350Z en Honda's S2000. Maar dat duo vraagt weer een veel forsere investering, res pectievelijk vanaf 53.545 eu ro en 49.535 euro. motorkap, twee bobbels in het kof ferdeksel en luchtgaten in de wiel kasten. Net een compacte Corvet te. Ook de structuur met midden tunnel van getrokken plaatstaal herinnert aan die sportbeul. De klep achter gaat eventueel van afstand bediend open, met een centrale hendel gooi je vervolgens binnen de kap los en vouwt die met enige kracht achterin. Het ont bloot de makke van deze Opel GT: bergruimte is er nauwelijks. Nee, praktisch is deze roadster bij lange na niet. De oorspronkelijke GT stamt uit 1965 en had de toen populaire cola fles-vorm: lage neus, opklaplam- pen en een abrupt afgesneden ach terkant. Tussen 1968 en 1973 rol den er 100.000 van de band. Afge zien van de achterwielaandrijving zijn er niet veel overeenkomsten meer met die lichte GT. De nieu weling neemt in feite de plaats in van de verdwenen Opel Speedster. De oude GT zat vol met leuke, ron de metertjes, in de nieuwe kun je alleen snelheid en toerental afle zen. Daar tussenin zit een benzine- metertje. That's it. Voor alle ande re informatie is een klein display- tje, dat in de zon niet leesbaar is. Verder een net, maar sober interi eur. De goed zittende stoelen kra ken nogal als de bocht aangesne den wordt. Afwerking is niet iets waar deze GT hoge ogen mee gooit. Kijk naar het sluiten van de De nieuwe GT van Opel met onder, op de kleine foto, zijn voorbeeld uit 1965. foto's GPD De nieuwe Triumph Tiger laat zich slecht vergelijken met andere motoren. Triumph noemt hem zelf diploma tiek een 'allround motorfiets'. Dit in tegenstelling tot de oude Tiger die hoog op zijn poten stond, een totaal ander blok had en het mulle zand niet schuwde. De nieuwe Brit is duidelijk gemaakt voor de weg en heeft ook kleinere wielen. Door zijn rechte zithouding en ho ge buddy heeft hij echter wel wat weg van een allroad. Het 3-cilinder 1050 cc motorblok komt uit de Sprint ST. Het heeft met zijn 115 pk iets aan vermogen ingeleverd. Ook het frame is vrij wel identiek aan dat van de Sprint. Het dashboard is geleend van de Daytona 675. Zo heeft Triumph al le goede onderdelen van andere modellen afgesnoept om er een compleet nieuwe motorfiets om heen te bouwen. Daarbij is slim ge keken naar wat de markt vraagt. Allroads zijn populair. De BMW R1200 GS en de Suzuki Vstrom waren samen goed voor duizend nieuwe motorfietsen. Dus wat wil len motorrijders? Een ruige, stoe re, opvallende motor met behoor lijk wat vermogen. Hij moet snel en wendbaar zijn en ook minder goede wegen niet schuwen. Maar gewoon rustig samen toeren, moet ook kunnen. En dat alles tegen een redelijke prijs. Gooi die wensen in een potje, even roeren, en dan heb je de Triumph Tiger 1050. De Engelsen zijn er dus inderdaad in geslaagd een goede allround op de weg te zetten voor een nette prijs (11.990 euro). Geen wonder dat de zeven tig exemplaren die de importeur voor dit jaar heeft besteld reeds al lemaal verkocht zijn. J? 4 Triumph zelf noemt de Tiger een allround. Audi stoomt door. Nu heeft het merk de sterkste diesel uit zijn geschiedenis in zijn SUV, de 07 gestopt. Het resultaat is kracht, gecombineerd met veel ruimte. De grote SUV Q7 is in een jaar tijd al 88.500 keer geproduceerd. Nu is er een tweede diesel voor, de sterk ste die Audi tot nog toe in produc tie had: de 4.2 V8 TD1. Tegelijker tijd presenteert Audi het lane as- sist-systeem: de auto waarschuwt de bestuurder als die van de rechte lijn afwijkt. Audi heeft nu al een reeks van vier motoren met directe inspuiting: twee benzine (FSI) en twee diesels (TDI). In 1993 verscheen de eerste 3.4 liter V8, in 1999 de 3.3 V8 in de A8. In 2003 was het de beurt aan de 4.0 V8 TDI, in 2005 opgevolgd door de 4.2 liter. Die nu 326 pk en een koppel van 760 Nm tussen 1800 en 2500 toeren ophoest. Een geweldenaar dus, al broedt Audi op nóg meer kracht: een V12 TDI met maar liefst 500 pk en 1000 Nm komt mogelijk eind dit jaar. Het grote V8-blok voldoet aan de Euro 4-emissienorm en heeft twee (variabele) turbo's, 32 klep pen en common railinjectie met piëzo-gestuurde injectoren. De motor weegt 257 kilogram, de auto zelf ver over de twee ton. Maar het gevaarte snelt in minder dan 6,5 se conden van nul naar 100 kilome ter per uur. Voor 100.035 euro heeft u er een. Eind volgend jaar komt Audi met een Q7 Bluetec voor de VS. Een superschone die sel. Standaard heeft de gigant een zes- traps automaat, leer, luchtvering, parkeerhulp en 18-inch wielen. La ne assist is een optie vanaf septem ber. Vanaf 65 kilometer per uur treedt dan een trilling op als de au to een wegmarkering overschrijdt, behalve als de bestuurder eerst de richtingaanwijzer heeft aangezet. De trilling gaat niet door de zit ting zoals bij Citroën, maar door het stuurwiel. Ook aangepaste crui se control, side assist dat waar schuwt voor een passant in de do de hoek en een camera die de ach tersteven bewaakt bij het inparke ren, zijn mogelijk. foto GPD Audi Q7 met foto GPD De enorme aandrijflijn van de de sterkste diesel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15