Opel wil weer jong zijn met GT
Triumph Tiger biedt het Samenbundeling kracht
beste van andere series en ruimte in Audi's Q7
PZC Vrijdag 18 mei 2007 j 1 5
Zo'n veertig jaar geleden
had Opel al een CT, een
Europese Corvette eigenlijk.
Hij is er nu weer, uit de
Verenigde Staten gehaald
waar hij als Pontiac Solstice
en Saturn Sky door het
leven gaat.
door Rien van der Steen
Dat belooft wat: hij heeft
achterwielaandrijving,
een linnen kapje en een
vinnig uiterlijk. Er zijn
wel tamelijk veel handelingen no
dig om dat dakje te openen of te
sluiten. En het is handig om dan
met z'n tweeën te zijn. Het interi
eur is vreselijk turbulent, niet al
leen als je veel gas geeft. Er is heel
weinig gedaan om de wind uit het
interieur te bannen.
Maar toch, hij rijdt lekker. Vanwe
ge de achterwielaandrijving en de
venijnige motor, een 2.0 met 264
pk en een koppel van 353 Nm. Als
de dubbel geproportioneerde tur
bo inkomt, breekt de hel los.
De nieuwe, in Amerika gemaakte
GT is mooi. Vanwege de grote wie
len op de uiterste hoeken, een
slank silhouet, guitig ogende kop
lampen, roosters in de gewelfde
Opel mikt met Agila
op veelzijdige vrouw
Speciaal voor de veelzijdige vrouw
die wil werken, winkelen en vrien
den ontmoeten zet Opel vanaf
2008 de nieuwe Agila in, een com
pacte vierdeurs stadsauto voor vijf
inzittenden.
Achter de klep zit 1100 liter bagage
ruimte.
De Agila krijgt vier airbags. Er is
keus uit handschakeling of auto
maat.
Volvo levert zescilinder
turbo nu ook voor S80
De zescilinder turbo uit de nieuwe
V70 wordt nu ook in de Volvo S8o
geleverd.
De diesel D5 is voortaan leverbaar
met vierwielaandrijving. De T6
285 pk AWD Momentum kost
62.270 euro, de S80 D5 185 pk
AWD 51.000 euro.
De T6 benzinemotor is gebaseerd
op de compacte 3.2 zescilinder lijn
motor.
Porsche 911 Turbo ook
als cabriolet in prijslijst
Porsche presenteert begin septem
ber de nieuwe 911 Turbo Cabrio
let. De cabrio heeft net als de
coupé een zescilinder boxermotor
met twee turbo's en 480 pk. De
open versie heeft automatisch uit
schuivende rollbars en een in drie
lagen uitgevoerd stoffen dak. Hij
gaat circa 205.000 euro kosten.
achterklep. Binnenin veel hard
plastic en een paneeltje met piano-
lak, dat voor een hightech uitstra
ling dient te zorgen.
De zit achter het stuur is laag, de
ruitjes zijn piepklein. Waar de
oude GT het vroeger met een 1.9
met 100 pk deed, boogt de nieuwe
op een watervlugge, direct ingespo
ten aluminium 2.0 met een dikke
turbo. Hij klinkt mooi, vooral met
het kapje open. Eenmaal warm en
op snelheid is hij heel beschaafd.
De achterwielaandrijving is prach
tig. De GT gooit zijn achterste nu
en dan opzij, geholpen door de
perfecte gewichtsverdeling van
51/49% tussen voor en achter.
De Opelimporteur heeft er dit jaar
150, die voor 40 mille de deur uit
kunnen. Concurrenten als de Maz
da MX-5 2.0 - een andere com
pacte roadster die aanzien
lijk directer stuurt en
nog een aardige koffer
bak bak - komen op
34.000 euro. Een
BMW Z4 is onge
veer net zo duur als
de GT. Andere verge
lijkbare achterwiel
aandrijvers zijn de
veel sterkere Nissan
350Z en Honda's
S2000. Maar dat duo
vraagt weer een veel
forsere investering, res
pectievelijk vanaf 53.545 eu
ro en 49.535 euro.
motorkap, twee bobbels in het kof
ferdeksel en luchtgaten in de wiel
kasten. Net een compacte Corvet
te. Ook de structuur met midden
tunnel van getrokken plaatstaal
herinnert aan die sportbeul.
De klep achter gaat eventueel van
afstand bediend open, met een
centrale hendel gooi je vervolgens
binnen de kap los en vouwt die
met enige kracht achterin. Het ont
bloot de makke van deze Opel GT:
bergruimte is er nauwelijks. Nee,
praktisch is deze roadster bij lange
na niet.
De oorspronkelijke GT stamt uit
1965 en had de toen populaire cola
fles-vorm: lage neus, opklaplam-
pen en een abrupt afgesneden ach
terkant. Tussen 1968 en 1973 rol
den er 100.000 van de band. Afge
zien van de achterwielaandrijving
zijn er niet veel overeenkomsten
meer met die lichte GT. De nieu
weling neemt in feite de plaats in
van de verdwenen Opel Speedster.
De oude GT zat vol met leuke, ron
de metertjes, in de nieuwe kun je
alleen snelheid en toerental afle
zen. Daar tussenin zit een benzine-
metertje. That's it. Voor alle ande
re informatie is een klein display-
tje, dat in de zon niet leesbaar is.
Verder een net, maar sober interi
eur. De goed zittende stoelen kra
ken nogal als de bocht aangesne
den wordt. Afwerking is niet iets
waar deze GT hoge ogen mee
gooit. Kijk naar het sluiten van de
De nieuwe GT van Opel met onder, op
de kleine foto, zijn voorbeeld uit 1965.
foto's GPD
De nieuwe Triumph Tiger
laat zich slecht vergelijken
met andere motoren.
Triumph noemt hem zelf diploma
tiek een 'allround motorfiets'. Dit
in tegenstelling tot de oude Tiger
die hoog op zijn poten stond, een
totaal ander blok had en het mulle
zand niet schuwde. De nieuwe
Brit is duidelijk gemaakt voor de
weg en heeft ook kleinere wielen.
Door zijn rechte zithouding en ho
ge buddy heeft hij echter wel wat
weg van een allroad.
Het 3-cilinder 1050 cc motorblok
komt uit de Sprint ST. Het heeft
met zijn 115 pk iets aan vermogen
ingeleverd. Ook het frame is vrij
wel identiek aan dat van de Sprint.
Het dashboard is geleend van de
Daytona 675. Zo heeft Triumph al
le goede onderdelen van andere
modellen afgesnoept om er een
compleet nieuwe motorfiets om
heen te bouwen. Daarbij is slim ge
keken naar wat de markt vraagt.
Allroads zijn populair. De BMW
R1200 GS en de Suzuki Vstrom
waren samen goed voor duizend
nieuwe motorfietsen. Dus wat wil
len motorrijders? Een ruige, stoe
re, opvallende motor met behoor
lijk wat vermogen. Hij moet snel
en wendbaar zijn en ook minder
goede wegen niet schuwen. Maar
gewoon rustig samen toeren, moet
ook kunnen. En dat alles tegen
een redelijke prijs.
Gooi die wensen in een potje,
even roeren, en dan heb je de
Triumph Tiger 1050. De Engelsen
zijn er dus inderdaad in geslaagd
een goede allround op de weg te
zetten voor een nette prijs (11.990
euro). Geen wonder dat de zeven
tig exemplaren die de importeur
voor dit jaar heeft besteld reeds al
lemaal verkocht zijn.
J?
4
Triumph zelf noemt de Tiger een allround.
Audi stoomt door. Nu heeft
het merk de sterkste diesel
uit zijn geschiedenis in zijn
SUV, de 07 gestopt. Het resultaat
is kracht, gecombineerd met veel
ruimte.
De grote SUV Q7 is in een jaar tijd
al 88.500 keer geproduceerd. Nu is
er een tweede diesel voor, de sterk
ste die Audi tot nog toe in produc
tie had: de 4.2 V8 TD1. Tegelijker
tijd presenteert Audi het lane as-
sist-systeem: de auto waarschuwt
de bestuurder als die van de rechte
lijn afwijkt.
Audi heeft nu al een reeks van vier
motoren met directe inspuiting:
twee benzine (FSI) en twee diesels
(TDI). In 1993 verscheen de eerste
3.4 liter V8, in 1999 de 3.3 V8 in de
A8. In 2003 was het de beurt aan
de 4.0 V8 TDI, in 2005 opgevolgd
door de 4.2 liter. Die nu 326 pk en
een koppel van 760 Nm tussen
1800 en 2500 toeren ophoest. Een
geweldenaar dus, al broedt Audi
op nóg meer kracht: een V12 TDI
met maar liefst 500 pk en 1000
Nm komt mogelijk eind dit jaar.
Het grote V8-blok voldoet aan de
Euro 4-emissienorm en heeft
twee (variabele) turbo's, 32 klep
pen en common railinjectie met
piëzo-gestuurde injectoren. De
motor weegt 257 kilogram, de auto
zelf ver over de twee ton. Maar het
gevaarte snelt in minder dan 6,5 se
conden van nul naar 100 kilome
ter per uur. Voor 100.035 euro
heeft u er een. Eind volgend jaar
komt Audi met een Q7 Bluetec
voor de VS. Een superschone die
sel.
Standaard heeft de gigant een zes-
traps automaat, leer, luchtvering,
parkeerhulp en 18-inch wielen. La
ne assist is een optie vanaf septem
ber. Vanaf 65 kilometer per uur
treedt dan een trilling op als de au
to een wegmarkering overschrijdt,
behalve als de bestuurder eerst de
richtingaanwijzer heeft aangezet.
De trilling gaat niet door de zit
ting zoals bij Citroën, maar door
het stuurwiel. Ook aangepaste crui
se control, side assist dat waar
schuwt voor een passant in de do
de hoek en een camera die de ach
tersteven bewaakt bij het inparke
ren, zijn mogelijk.
foto GPD
Audi Q7 met
foto GPD
De enorme aandrijflijn van de
de sterkste diesel.