Trabant-virus
Ambitieuze plannen voor
woningbouw op Tholen
Reclamebelasting mag niet ten
koste van kleine ondernemer gaan
'We gaan er een flinke
trein achter hangen'
30 Woensdag 16 mei 2007 PZC
Woningbouw Tholen
Gemeente krijgt er de
komende tien jaar bijna
tweeduizend huizen bij.
door Rob Paardekam
SINT-MAARTENSDIJK - De gemeente
Tholen krijgt er de komende tien
jaar bijna tweeduizend woningen
bij. De meeste nieuwe huizen ko
men in Tholen-stad, maar ook in
Sint-Annaland worden de nodige
stenen gestapeld.
Uit de planningslijst voor de wo
ningbouw blijkt dat er de komen
de tien jaar 1916 woningen bij ko
men. Ter vergelijking: de gemeen
te telt nu 9815 woningen. Het is
echter de vraag of het genoemde
aantal wordt gehaald. Neem het
plan Tholen-noord, dat met hon
derd huizen op de lijst staat. Het
project behelst de omvorming van
het bedrijventerrein tot een gebied
met woningen en kantoren. Of dat
ooit gaat gebeuren, moet nog blij
ken. Ook over de ambitieuze plan
nen rond de haven in Sint-Anna
land, waar een paar honderd hui-
Goese politiek wil
baatbelasting als
alternatief houden.
door Lilian Dominicus
goes - De kleine ondernemer mag
niet de dupe worden van de invoe
ring van reclamebelasting in de
binnenstad van Goes. Dat vindt
een meerderheid van de Goese po
litieke partijen.
Daarnaast pleit een deel van de po
litici ervoor de deur voor de baat
belasting niet helemaal te sluiten.
Studeren op reclamebelasting, pri
ma, maar zorg ervoor dat baatbe
lasting een alternatief blijft, luidde
het advies van de commissies
grond en middelen gisteravond.
GroenLinks wil zelfs liever het pad
van de baatbelasting blijven vol
gen en de reclamebelasting achter
de hand houden. Dat sluit ook aan
bij de voorkeur van Ondernemers
Kerkenpad lopen met
Hemelvaartsdag
KWADENDAMME - 's Ochtends
vroeg in de omgeving van Kwaden-
damme gezamenlijk een kerken
pad lopen. Het kan morgen.
Het begint traditie te worden met
Hemelvaartsdag. Leden van de pa
rochies Ovezande en Kwadendam-
me en de protestantse kerken in
Hoedekenskerke, Nisse, 's-Heer
Abtskerke, 's-Heer Arendskerke en
Heinkenszand doen iets samen. In
2005 beet Ovezande het spits af,
gevolgd door 's-Heer Arendskerke
en nu dan Kwadendamme.
Uitvalsbasis is morgen de Bonifa-
ciuskerk. Om 8.30 uur begint daar
een wandeling rond natuurgebied
Zwaakse Weel. Vanaf ro.30 uur ge
volgd door een oecumenische vie
ring met dominee Chr. Brakema,
pastor Jan Scheffers, Afrikaanse
schilderkunst én muziek.
zen moéten verrijzen, is het laatste
woord nog niet gesproken.
Andere plannen lijken een stuk ze
kerder. Die voor de wijk Stads-
zicht in Tholen, bijvoorbeeld. Die
groeit de komende jaren fors.
Feit is dat in alle kernen gebouwd
gaat worden. Zo krijgt Stavenisse
onder meer honderd woningen in
het plan Postweg en staan voor de
Organisatie Goes (OOG). „De
meest logische keus blijft de baat
belasting", sprak voorzitter R.
Berks. „Iedereen die baat heeft, be
taalt mee, en de sterkste schouders
dragen de zwaarste lasten."
Maar wethouder S. van 't Westein
de (WD, financiën) wil daar niet
aan. „We zetten de baatbelasting
in de koelkast."
Vorige week maakte het college be
kend, in te zetten op reclamebelas
ting. laren gold de baatbelasting
als hét middel om de kosten van
het Masterplan binnenstad te fi
nancieren. Ondernemers en bewo
ners aan de heringerichte delen
van het centrum zouden de helft,
4,75 miljoen euro, voor hun reke
ls B en W van Goes willen inzetten
op reclamebelasting in de binnen
stad; de meeste raadsfracties wil
len baatbelasting als andere mo
gelijkheid behouden.
door Gertjan Vis
goes - Stoomlocomotief Navizence
jakkerde gisteren met een vaart
van tachtig kilometer per uur over
de snelweg. Op de dieplader welte
verstaan.
Ze komt van de Museumbuurt
spoorweg (MBS) uit Haaksbergen
(Overijssel) naar het spoorwegmu
seum van de Stoomtrein Goes-Bor-
sele (SGB) in Goes. De locomotief
komt naar Zuid-Beveland voor het
evenement Sporen naar het verle
den, dat van donderdag tot en met
zondag gehouden wordt.
De Navizence, bouwjaar 2910,
wordt voorzichtig van de diep
lader afgetrokken door een diesel
locomotief Een speciale railsbrug
wijk Graefnisse in Sint Philipsland
nog eens 26 woningen gepland.
Sint-Maartensdijk krijgt er bijna
tweehonderd woningen bij. Het
gaat dan lang niet altijd om nieuw
bouw. Zo is het plan om in het
huidige gemeentehuis - als dat vol
gend jaar zijn functie verliest - ap
partementen te bouwen ook in de
lijst opgenomen.
ning nemen. „De laatste jaren zijn
de criteria aangescherpt", verklaar
de juridisch adviseur J. Borgos de
nieuw ingeslagen weg. In veel ste
den waar baatbelasting werd inge
voerd, zoals Breda, slepen de juridi
sche conflicten voort. „Tien jaar
procederen kost veel geld." Daarbij
komt, dat als één ondernemer
wint, de gemeente ook bij andere
ondernemers geen verhaal meer
kan halen.
Toch roept ook de reclamebelas
ting nog veel vragen op. Veel juris
prudentie is er nog niet, zo merkte
CDA'er J. Polfliet op. Ook de tarie
ven die Goes voorstelt, zijn vele
malen hoger dan die van andere
gemeenten.
Bovendien, vonden diverse com
missieleden, komen veel winke
liers nu in de verleiding om kleine
re reclameborden te gaan maken.
Van 't Westeinde beloofde het
voorstel verder uit te werken.
leidt haar op het Zeeuwse spoor.
„Morgen gaan we een proefrit ma
ken. We gaan er een flinke trein
achter hangen", vertelt Reinier
Zondervan, vaste medewerker van
de SGB. „Van ons gaat er dit week
end een machinist mee. Wij ken
nen het spoor, hebben wegbekend-
heid, weten waar de snelheidsbe
perkingen zijn en waar we moe
ten stoppen. De vrijwilligers uit
Haaksbergen kennen de stoomlo
comotief en bedienen haar."
Sporen naar het verleden wordt
voor de vierde keer gehouden. Tij
dens het evenement rijdt de trein
meerdere keren per dag over de
spoorlijn door Zuid-Beveland, die
dit jaar tachtig jaar bestaat. Op het
Oost-Duitse auto blijft
trekken, omdat die zo
lekker simpel is.
door Harmen van der Werf
ELLEWOUTSDIJK - Het Trabant-vi-
rus heeft Ishan Anthonise stevig te
pakken. In de voortuin van zijn
huis in Ellewoutsdijk staat een Tra-
bant, op straat ook nog één. De
Oost-Duitse koffiemolen - zoals
dé auto van de vroegere Duitse De
mocratische Republiek (DDR) wel
geringschattend werd genoemd -
maakt onderdeel uit van het leven
van Ishan.
Het gekke is, Ishan was in 1989 bij
de val van de Berlijnse Muur nog
niet eens volwassen. „Ik was toen
vijftien jaar. Ik weet dat Sonja Ba
rend in die tijd op televisie stukjes
van de Muur liet zien. Ik wilde
wel graag zo'n stukje hebben." Dat
is er (nog) niet van gekomen,
maar inmiddels heeft hij dus wel
twee Trabants en één Wartburg,
de ietwat luxueuzere personen
auto, ook van DDR-makelij.
Hoe het gekomen is? „Ik sleutelde
altijd al veel aan brommers, Kreid-
lers." Zijn zus Carina Anthonise,
ook aangestoken door het virus,
vult aan: „En vader vond het leuk
om zelf wat te doen aan auto's."
„En het aardige van Trabants is",
geeft Ishan aan, „dat je er alles zelf
aan kunt doen. Moet je niet mee
aankomen bij moderne auto's. Ie
moet zowat voor alles direct naar
de garage."
Een sloop-Trabant was zijn eerste,
ontdekt bij een particulier op Ein-
dewege bij 's-Heer Arendskerke.
„Ie mocht daarmee niet meer de
weg op." De Vondst, een blad met
allemaal kleine advertenties, bood
uitkomst. In Friesland bleek er één
te koop. „Wij erheen met de auto
en een kar. Die Trabant mocht wel
de weg op, maar je gaat natuurlijk
niet uit Friesland met zo'n tweede
hands auto rijden. Dat is echt on
begonnen werk."
Niet alleen omdat je niet weet of
Trabant, de DDR-koffïemolen.
terrein van de SGB is daarnaast
ook van alles te doen. Mensen kun
nen een rit maken met een loco
motief en er zijn oude ambachten
en voertuigen te zien.
zo'n auto het wel volhoudt, maar
ook omdat Trabants niet bepaald
bekend staan om hun comfort. Is
han pakt een beker uit de venster
bank. Weiteste Anreise, staat erop.
„We hebben die beker in Gelsen-
kirchen gekregen, bij een Trabant-
treffen, omdat we de langste reis
hadden gemaakt."
Zijn zus Carina heeft nog napret
van de reis, al was het onderweg
niet altijd een lolletje. „De topsnel
heid is too kilometer per uur, de
kruissnelheid 90 kilometer. Vracht
wagens reden ons voorbij. We zijn
alleen een Mammoet-kraan gepas
seerd die niet harder dan 60 kilo
meter kon." En een lawaai dat een
Trabant maakt en dat zeseneen
half uur lang. „Maar het was ont
zettend gezellig in Gelsenkirchen.
We kampeerden in het stadspark.
Net één familie."
'Alleen een Mammoet-kraan
die zestig reed, konden we
onderweg passeren'
Ossi-nostalgie heet de liefde voor
Trabant en andere overblijfselen
van de DDR in Duitsland. Ishan
heeft daar niet zoveel mee. „Ik
hou gewoon van oude spullen."
En toch, eenmaal behept met het
Trabant-virus is er geen ontsnap
pen aan. Of hij de komische film
Goodbye Lenin heeft gezien, waar
in een Oost-Duitse vrouw wordt
voorgespiegeld dat ze na 1989 neg
in de DDR leeft? Ishan: „Die heb
ik. En ik heb ook een film waarin
mensen verstopt in Trabants pro
beren te ontsnappen."
Ishan pakt er een blaadje bij van
Trabant-liefhebbers, getiteld De
Blauwe Walm. „Weet je dat de Tra
bant op de tweede plaats staat van
gestolen auto's." Hij zegt het met
enige trots. Het virus zit dus diep,
wat zeker blijkt uit wat hij ooit
nog wil: Naar Zwickau, waar de
Trabant-fabrieken stonden. „Dat is
hét Mekka."
Meer informatie over Sporen naar
het verleden en de dienstregeling
van de Stoomtrein Goes-Borsele is
te vinden op de website van de
SGB: www.destoomtrein.nl.
Tussen 1957 en 1990 zijn welgeteld 3.096.099 Trabants geproduceerd.
Trabants maken een pruttelend geluid, veroorzaakt door het gebruik van
een luchtgekoelde tweetakt-motor van 600 cc.
Kenmerkend is ook de buitenzijde van kunststof, gebakken van katoenve
zels en hars.
Trabants zijn dankzij het lage gewicht lekker goedkoop in de wegenbelas
ting en rijden vrij zuinig, op de snelweg vijftien kilometer op één liter.
De stoomlocomotief Navizence op het museumterrein van de Stoomtrein
Goes-Borsele in Goes. foto Dirk-Jan Gjeltema