Trabant-virus Ambitieuze plannen voor woningbouw op Tholen Reclamebelasting mag niet ten koste van kleine ondernemer gaan 'We gaan er een flinke trein achter hangen' 30 Woensdag 16 mei 2007 PZC Woningbouw Tholen Gemeente krijgt er de komende tien jaar bijna tweeduizend huizen bij. door Rob Paardekam SINT-MAARTENSDIJK - De gemeente Tholen krijgt er de komende tien jaar bijna tweeduizend woningen bij. De meeste nieuwe huizen ko men in Tholen-stad, maar ook in Sint-Annaland worden de nodige stenen gestapeld. Uit de planningslijst voor de wo ningbouw blijkt dat er de komen de tien jaar 1916 woningen bij ko men. Ter vergelijking: de gemeen te telt nu 9815 woningen. Het is echter de vraag of het genoemde aantal wordt gehaald. Neem het plan Tholen-noord, dat met hon derd huizen op de lijst staat. Het project behelst de omvorming van het bedrijventerrein tot een gebied met woningen en kantoren. Of dat ooit gaat gebeuren, moet nog blij ken. Ook over de ambitieuze plan nen rond de haven in Sint-Anna land, waar een paar honderd hui- Goese politiek wil baatbelasting als alternatief houden. door Lilian Dominicus goes - De kleine ondernemer mag niet de dupe worden van de invoe ring van reclamebelasting in de binnenstad van Goes. Dat vindt een meerderheid van de Goese po litieke partijen. Daarnaast pleit een deel van de po litici ervoor de deur voor de baat belasting niet helemaal te sluiten. Studeren op reclamebelasting, pri ma, maar zorg ervoor dat baatbe lasting een alternatief blijft, luidde het advies van de commissies grond en middelen gisteravond. GroenLinks wil zelfs liever het pad van de baatbelasting blijven vol gen en de reclamebelasting achter de hand houden. Dat sluit ook aan bij de voorkeur van Ondernemers Kerkenpad lopen met Hemelvaartsdag KWADENDAMME - 's Ochtends vroeg in de omgeving van Kwaden- damme gezamenlijk een kerken pad lopen. Het kan morgen. Het begint traditie te worden met Hemelvaartsdag. Leden van de pa rochies Ovezande en Kwadendam- me en de protestantse kerken in Hoedekenskerke, Nisse, 's-Heer Abtskerke, 's-Heer Arendskerke en Heinkenszand doen iets samen. In 2005 beet Ovezande het spits af, gevolgd door 's-Heer Arendskerke en nu dan Kwadendamme. Uitvalsbasis is morgen de Bonifa- ciuskerk. Om 8.30 uur begint daar een wandeling rond natuurgebied Zwaakse Weel. Vanaf ro.30 uur ge volgd door een oecumenische vie ring met dominee Chr. Brakema, pastor Jan Scheffers, Afrikaanse schilderkunst én muziek. zen moéten verrijzen, is het laatste woord nog niet gesproken. Andere plannen lijken een stuk ze kerder. Die voor de wijk Stads- zicht in Tholen, bijvoorbeeld. Die groeit de komende jaren fors. Feit is dat in alle kernen gebouwd gaat worden. Zo krijgt Stavenisse onder meer honderd woningen in het plan Postweg en staan voor de Organisatie Goes (OOG). „De meest logische keus blijft de baat belasting", sprak voorzitter R. Berks. „Iedereen die baat heeft, be taalt mee, en de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten." Maar wethouder S. van 't Westein de (WD, financiën) wil daar niet aan. „We zetten de baatbelasting in de koelkast." Vorige week maakte het college be kend, in te zetten op reclamebelas ting. laren gold de baatbelasting als hét middel om de kosten van het Masterplan binnenstad te fi nancieren. Ondernemers en bewo ners aan de heringerichte delen van het centrum zouden de helft, 4,75 miljoen euro, voor hun reke ls B en W van Goes willen inzetten op reclamebelasting in de binnen stad; de meeste raadsfracties wil len baatbelasting als andere mo gelijkheid behouden. door Gertjan Vis goes - Stoomlocomotief Navizence jakkerde gisteren met een vaart van tachtig kilometer per uur over de snelweg. Op de dieplader welte verstaan. Ze komt van de Museumbuurt spoorweg (MBS) uit Haaksbergen (Overijssel) naar het spoorwegmu seum van de Stoomtrein Goes-Bor- sele (SGB) in Goes. De locomotief komt naar Zuid-Beveland voor het evenement Sporen naar het verle den, dat van donderdag tot en met zondag gehouden wordt. De Navizence, bouwjaar 2910, wordt voorzichtig van de diep lader afgetrokken door een diesel locomotief Een speciale railsbrug wijk Graefnisse in Sint Philipsland nog eens 26 woningen gepland. Sint-Maartensdijk krijgt er bijna tweehonderd woningen bij. Het gaat dan lang niet altijd om nieuw bouw. Zo is het plan om in het huidige gemeentehuis - als dat vol gend jaar zijn functie verliest - ap partementen te bouwen ook in de lijst opgenomen. ning nemen. „De laatste jaren zijn de criteria aangescherpt", verklaar de juridisch adviseur J. Borgos de nieuw ingeslagen weg. In veel ste den waar baatbelasting werd inge voerd, zoals Breda, slepen de juridi sche conflicten voort. „Tien jaar procederen kost veel geld." Daarbij komt, dat als één ondernemer wint, de gemeente ook bij andere ondernemers geen verhaal meer kan halen. Toch roept ook de reclamebelas ting nog veel vragen op. Veel juris prudentie is er nog niet, zo merkte CDA'er J. Polfliet op. Ook de tarie ven die Goes voorstelt, zijn vele malen hoger dan die van andere gemeenten. Bovendien, vonden diverse com missieleden, komen veel winke liers nu in de verleiding om kleine re reclameborden te gaan maken. Van 't Westeinde beloofde het voorstel verder uit te werken. leidt haar op het Zeeuwse spoor. „Morgen gaan we een proefrit ma ken. We gaan er een flinke trein achter hangen", vertelt Reinier Zondervan, vaste medewerker van de SGB. „Van ons gaat er dit week end een machinist mee. Wij ken nen het spoor, hebben wegbekend- heid, weten waar de snelheidsbe perkingen zijn en waar we moe ten stoppen. De vrijwilligers uit Haaksbergen kennen de stoomlo comotief en bedienen haar." Sporen naar het verleden wordt voor de vierde keer gehouden. Tij dens het evenement rijdt de trein meerdere keren per dag over de spoorlijn door Zuid-Beveland, die dit jaar tachtig jaar bestaat. Op het Oost-Duitse auto blijft trekken, omdat die zo lekker simpel is. door Harmen van der Werf ELLEWOUTSDIJK - Het Trabant-vi- rus heeft Ishan Anthonise stevig te pakken. In de voortuin van zijn huis in Ellewoutsdijk staat een Tra- bant, op straat ook nog één. De Oost-Duitse koffiemolen - zoals dé auto van de vroegere Duitse De mocratische Republiek (DDR) wel geringschattend werd genoemd - maakt onderdeel uit van het leven van Ishan. Het gekke is, Ishan was in 1989 bij de val van de Berlijnse Muur nog niet eens volwassen. „Ik was toen vijftien jaar. Ik weet dat Sonja Ba rend in die tijd op televisie stukjes van de Muur liet zien. Ik wilde wel graag zo'n stukje hebben." Dat is er (nog) niet van gekomen, maar inmiddels heeft hij dus wel twee Trabants en één Wartburg, de ietwat luxueuzere personen auto, ook van DDR-makelij. Hoe het gekomen is? „Ik sleutelde altijd al veel aan brommers, Kreid- lers." Zijn zus Carina Anthonise, ook aangestoken door het virus, vult aan: „En vader vond het leuk om zelf wat te doen aan auto's." „En het aardige van Trabants is", geeft Ishan aan, „dat je er alles zelf aan kunt doen. Moet je niet mee aankomen bij moderne auto's. Ie moet zowat voor alles direct naar de garage." Een sloop-Trabant was zijn eerste, ontdekt bij een particulier op Ein- dewege bij 's-Heer Arendskerke. „Ie mocht daarmee niet meer de weg op." De Vondst, een blad met allemaal kleine advertenties, bood uitkomst. In Friesland bleek er één te koop. „Wij erheen met de auto en een kar. Die Trabant mocht wel de weg op, maar je gaat natuurlijk niet uit Friesland met zo'n tweede hands auto rijden. Dat is echt on begonnen werk." Niet alleen omdat je niet weet of Trabant, de DDR-koffïemolen. terrein van de SGB is daarnaast ook van alles te doen. Mensen kun nen een rit maken met een loco motief en er zijn oude ambachten en voertuigen te zien. zo'n auto het wel volhoudt, maar ook omdat Trabants niet bepaald bekend staan om hun comfort. Is han pakt een beker uit de venster bank. Weiteste Anreise, staat erop. „We hebben die beker in Gelsen- kirchen gekregen, bij een Trabant- treffen, omdat we de langste reis hadden gemaakt." Zijn zus Carina heeft nog napret van de reis, al was het onderweg niet altijd een lolletje. „De topsnel heid is too kilometer per uur, de kruissnelheid 90 kilometer. Vracht wagens reden ons voorbij. We zijn alleen een Mammoet-kraan gepas seerd die niet harder dan 60 kilo meter kon." En een lawaai dat een Trabant maakt en dat zeseneen half uur lang. „Maar het was ont zettend gezellig in Gelsenkirchen. We kampeerden in het stadspark. Net één familie." 'Alleen een Mammoet-kraan die zestig reed, konden we onderweg passeren' Ossi-nostalgie heet de liefde voor Trabant en andere overblijfselen van de DDR in Duitsland. Ishan heeft daar niet zoveel mee. „Ik hou gewoon van oude spullen." En toch, eenmaal behept met het Trabant-virus is er geen ontsnap pen aan. Of hij de komische film Goodbye Lenin heeft gezien, waar in een Oost-Duitse vrouw wordt voorgespiegeld dat ze na 1989 neg in de DDR leeft? Ishan: „Die heb ik. En ik heb ook een film waarin mensen verstopt in Trabants pro beren te ontsnappen." Ishan pakt er een blaadje bij van Trabant-liefhebbers, getiteld De Blauwe Walm. „Weet je dat de Tra bant op de tweede plaats staat van gestolen auto's." Hij zegt het met enige trots. Het virus zit dus diep, wat zeker blijkt uit wat hij ooit nog wil: Naar Zwickau, waar de Trabant-fabrieken stonden. „Dat is hét Mekka." Meer informatie over Sporen naar het verleden en de dienstregeling van de Stoomtrein Goes-Borsele is te vinden op de website van de SGB: www.destoomtrein.nl. Tussen 1957 en 1990 zijn welgeteld 3.096.099 Trabants geproduceerd. Trabants maken een pruttelend geluid, veroorzaakt door het gebruik van een luchtgekoelde tweetakt-motor van 600 cc. Kenmerkend is ook de buitenzijde van kunststof, gebakken van katoenve zels en hars. Trabants zijn dankzij het lage gewicht lekker goedkoop in de wegenbelas ting en rijden vrij zuinig, op de snelweg vijftien kilometer op één liter. De stoomlocomotief Navizence op het museumterrein van de Stoomtrein Goes-Borsele in Goes. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62