Zeeland Kwaliteit nachtvervoer in gevaar Gratis busvervoer naar strand begint weer SCHOUWEN-DUIVELAND 31 21 27 Bekeuring voor vissers Geëmancipeerd Mega-molens vervangen kleinere exemplaren De tijd dat een fort nog een veilig gevoel gaf Delta moet weer een voorbeeld worden Dinsdag 15 mei 2007 Tip? redzzee@pzc.nl Taxibedrijven vrezen hogere prijzen en slechtere service. door Martijn de Koning ZIERIKZEE - De taxibedrijven op Schouwen-Duiveland zijn niet blij met het nieuwe tariefsysteem dat ze uiterlijk juli moeten invoeren. Zo ver als Jan de Vlieger van Taxi De Vlieger uit Oosterland ('ik vrees voor het einde van het nacht vervoer op het eiland') willen ze niet allemaal gaan, maar duidelijk is wel dat ze meer nadelen dan voordelen zien in de verandering. Chauffeurs mogen straks geen geld meer vragen voor de tijd die ze staan te wachten. Voor sommi ge bedrijven (zoals Taxicentrale Renesse en Taxi Lemsom Schou wen-Duiveland) maakt dat weinig uit: zij werken vooral met vaste ta rieven. Andere bedrijven laten ech ter vaker de meter lopen. Voor die ritten gaat het instaptarief om hoog en geldt verder een prijs per gereden kilometer. Met name de taxi's die nachtver voer op Schouwen-Duiveland ver zorgen, vrezen voor problemen. De Vlieger voorziet zelfs het einde daarvan. „Dit wordt een zooitje", verwacht hij. „Ik heb veel klanten onder het uitgaanspubliek. Het komt vaak voor dat die onderweg even moeten pinnen of eerst hun biertje willen opdrinken. 'Zet de meter maar vast aan', zeggen ze dan. Maar straks mag dat niet meer. En je staat zo een kwartier stil. Dat komt voor onze rekening. Ik denk dat bij negen van de tien Taxibedrijven op Schouwen-Dui- veland waarschuwen voor hoge re prijzen en minder service nu ze vanaf 1 juli de meter tijdens het wachten stil moeten zetten. taxibedrijven de prijzen omhoog gaan." De nachtelijke tochtjes zijn toch al geen pretje, benadrukt De Vlieger. „Wat ik allemaal meemaak... 's Nachts rijden is niet goed voor je spullen, als je begrijpt wat ik be doel. Nee, als ik alles bij elkaar op tel, denk ik er sterk over te stop pen met de nachtritten." Ook de auto's van Bruno van der Hoek (New York Taxi, Renesse) vervoeren vaak jeugd van en naar de uitgaanscentra in Renesse. Hij reageert minder fel dan zijn colle- gaf maar plaatst ook kanttekenin gen bij het nieuwe systeem. „De prijs gaat bij ons niet omhoog", verzekert hij. „Wel komt de servi ce in het gedrang. We kunnen het ons niet veroorloven lang te wach ten. Bovendien moeten we klan ten uitleggen waarom er al bij het instappen zo'n hoog bedrag op de teller staat Dat leidt tot verwar ring. En dat kunnen we niet heb ben als we midden in de nacht, wanneer alle horecagelegenheden tegelijkertijd dichtgaan, het uit gaanspubliek zo snel mogelijk wil len vervoeren." Kees van Zeelen van taxibedrijf De Westhoek wijst op de hogere kosten voor korte ritjes. „De eerste twee kilometer is straks bij de in- stapprijs inbegrepen. Als je min der ver weg wil, moet je die toch betalen. Het gaat misschien om een verhoging van vijftig cent per keer, maar dat is wel twintig pro cent meer dan nu." Ook landelijk is veel beroering ont staan over de stap, waarvoor toen malig minister Peijs van Verkeer enkele jaren geleden het initiatief nam. Vooral taxi's in de Randstad, die vaak in de file staan, zijn fel te gen de maatregel. Ze waarschu wen dat er straks tijdens de spits nauwelijks nog taxi's rijden. ZIERIKZEE - Nog even en ze zijn klaar. Drie mega-wind- molens van ieder 125 meter hoog aan de voet van de Zeelandbrug. De molens vervangen vier kleinere exem plaren en hebben ieder drie megawatt vermogen. Dat is negen maal zoveel als de vier oude (kleinere) windmo lens bijelkaar konden leveren. foto Dirk-jan Gjeltema scharendijke - De politie heeft gis teren langs het water van de N57 bij Scharendijke gecontroleerd op naleving van de Visserijwet. Dit ge beurde in samenwerking met on der meer de AID en Rijkswater staat. In totaal stonden daar vijf tien personen te vissen en allen waren in overtreding. De overtredingen waren: het vis sen met verboden vistuig en/of verkeerde visdocumenten. De con troles zullen in het vervolg ook kplaatsvinden op de Brouwersdam. Ij Alle overtreders werden bekeurd. K Begin mei werd ook gecontroleerd K op illegaal vissen bij de spuisluis. Mfc Toen werden er 64 bekeuringen j^fciitgeschreveir VW-informatiepunt in transferiumgebouw ook weer open. door Melita Lanting RENESSE - Vanaf vandaag rijden de gratis bussen weer tussen het Noordzeestrand bij Renesse en het transferium. De busdienst heeft ten opzichte van vorig jaar geen wijzigingen ondergaan. Tot 30 juni (de start van het hoog seizoen) wordt alleen een kleine dienst gereden met de elektrobus. Dat betekent dat er bussen rijden naar de strandovergang Jan van Renesseweg (Hotel de Zeeuwse Stromen) en naar de rotonde Hoo- geboomlaan (waarna de bezoekers te voet naar de duinovergang wa tergat kunnen lopen). De bussen doen ook de campings aan de La- ge- en Hogezoom aan en rijden met een uursfrequentie. In het hoogseizoen wordt de dienstregeling verder uitgebreid. Strandbezoekers die gebruikma ken van de service kunnen de au to gratis parkeren op het transfe rium bij Renesse. Gelijktijdig is ook het VW-informatiepunt weer ingericht in het gebouw van het transferium. Daar kunnen toeristen terecht voor eerste informatie of een fol der. Het kantoor in het centrum van het dorp blijft dit jaar nog open. Eind van dit jaar moet de WV daar vertrekken en er is spra ke van dat het hele kantoor vanuit het centrum gaat verhuizen naar het transferium. De onderhande lingen met de gemeente zijn ech ter nog niet afgerond. ZEEUWSE S 0<9Hi Tip? redactie@pzc.nl Een Schorenaar die zijn moeder lief natuurlijk niet was vergeten, stond afgelopen zaterdag in de rij van een cadeauwinkel te Goes, waar de één na de andere moederdagaankoop over de toon bank ging. Een korte observatie van de wel erg politiek correcte werkwijze van een kassameisje wekte enige verbazing: - 'Is het een cadeau, meneer?' 'Ia.' -'Voor moederdag?' 'Ia.' -'Wilt u er een stickertje op?' 'Is goed.' -'Is het voor een hij of een zij?'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 53