Veilig in de auto Zwanger in de gordels 1 0 Dinsdag 15 mei 2007 PZC Te jong uit het autostoeltje Bijna een derde van de kinderen in ons land zit nog steeds op een onveilige manier in de auto. Ondanks dat vorig jaar de regels zijn aangescherpt. „Het wordt hoog tijd om eens goed over de achterbank na te denken." door Rudi Buis Zwangere vrouwen dragen vaak geen gordel omdat ze dat lastig vinden. Over de vei ligheid van ongeboren kinde ren in de auto is nog weinig bekend, maar een veiligheids riem is wel goed voor de be scherming van zwangere vrouwen. Mits de gordel goed is ingesteld. Ook een airbag beschermt het ongeboren kind, zo blijkt uit een serie tests met een vir tuele, zwangere dummy in het crashlaboratorium van Volvo in het Zweedse Göte- borg. Met behulp van de dummy simuleren inge nieurs de krachten die tij dens een aanrijding inwer ken op de moeder en het on geboren kind. De meest voor komende vorm van letsel is een losgeraakte placenta, wat fataal kan zijn voor de baby. Tips: - Houd zoveel mogelijk af stand tussen het stuur en de buik. - Draag geen dikke kleding, zodat de gordel zo dicht mo gelijk op het lichaam ligt. - Trek het onderste deel van de veiligheidsriem over de dijbenen, plat onder de buik. - Zorg ervoor dat het boven ste deel van de gordel tussen de borsten doorloopt, naar de zijkant van de buik. - Trek de gordel stevig aan. Nietsvermoedend draait een vrouw linksaf de weg op met een gangetje van 25 kilometer per uur. Op de achterbank van de auto haar twee kinderen van negen maanden en drie jaar oud, op de passagiersstoel haar man. Van rechts komt een ander gezin, met 65 kilometer per uur. Een dave- rende klap volgt. Bumpers en glas vliegen meters weg. Als rook en stof zijn opgetrokken, is het even onheilspellend stil in het crashla boratorium in Göteborg. Kindertraumatoloog William Kra mer van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht maakt foto's van de restanten van de gloednieu we auto's. „Tjonge. Wat een klap", zegt de chirurg. Gelukkig hoeft hij niet in actie te komen, de inzitten den zijn slechts dummy's. Bovendien mankeren de 'kinde ren' op een paar striemen na niets, zo blijkt uit de talloze herha lingen van de crash op een tv-scherm. Ze zaten in een kinder stoeltje of op een verhoogd zitje. Zij wel, verzucht Kramer. Lang niet alle ouders vervoeren hun kinderen veilig in de auto. In 2006 zat ondanks de aangescherp te regels nog circa een derde van de kinderen in ons land niet in een stoeltje of op een verhoogd zit je, zo blijkt uit metingen van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) en de Adviesdienst Verkeer en Ver voer (AW). In Nederland kwa men vorig jaar 21 kinderen tot en met elf jaar om het leven in het verkeer. Honderden moesten met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis. Veel van die kinderen belandden bij Kramer op de operatietafel. „Ik zie nog te vaak dat kinderen te jong in de gordels worden gezet. Die veiligheidsriem schuift bij kleintjes al snel over de buik. Hoe hoger de gordel op de buik, des te meer kans op letsel bij een bot sing." Om zijn woorden kracht bij te zet ten, laat de kindertraumatoloog gruwelijke foto's zien van jonge verkeersslachtoffers. Een meisje heeft flinke striemen op haar buik, die nog het meest lijken op brand wonden. Ogenschijnlijk valt het letsel mee, maar de volgende foto toont een darm. In tweeën. „Ou ders weten niet dat een gordel diep kan snijden bij kinderen. Alle organen tot aan het ruggenmerg kunnen zwaar beschadigd raken." Verkeersagenten van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) maken vrijwel dagelijks bi zarre situaties mee. „Nog steeds ha len ouders kinderen uit hun zitje om ze tijdens een rit langer zoet te houden. Of zien we kleuters die bij moeder op schoot zitten, met de gordel er omheen", zegt een agent. Hoe vervoer je kleintjes wél veilig in de auto? Kinderen moe ten tot hun derde of vierde jaar in een kinderzitje, betoogt Anders Lie van het Zweedse ministerie van Verkeer. Lie is wereldwijd één van de bekendste experts op het terrein van kinderveiligheid. Dat zitje moet dan bij voorkeur 'andersom' in de auto worden ge plaatst. Ofwel: het kind moet zo wel op de voor- als achterbank met de rug naar het dashboard zit ten. Eigenlijk zoals bij de Maxi Co- si, het babystoeltje voor kinderen tot een jaar. „Kinderen zijn geen kleine volwassenen. Van een kind vormt het hoofd een kwart van het lichaamsgewicht, bij volwasse nen is dat slechts 6 procent. En nekwervels en -spieren zijn bij kin deren nog niet volledig ontwik keld", vertelt Lie. Bij een frontale aanrijding (ruim de helft van alle ongevallen) houdt een veiligheidsriem het lichaam van een kind wel tegen, maar klapt het hoofd naar voren en wordt de nek zwaar belast. Peu ters die 'achterstevoren' in een stoeltje zitten vangen de klap niet met hun nek, maar met hun rug en achterhoofd op. De kans op letsel is dan veel klei ner, betoogt ook Lotta Jakobsson van Volvo in het crashlaborato rium in Göteborg. Uit haar databa se blijkt dat tijdens vierhonderd ongevallen met kinderen in omge keerde zitjes, er slechts een is over leden. Ook na de peuterleeftijd blijven hulpmiddelen nodig, zegt Ja kobsson. „Kinderen zouden eigen lijk op een verhoogd zitje moeten zitten tot ze 1.40 meter zijn. Tot een jaar of tien dus." Dat ouders kiezen voor de in Nederland gang bare stoeltjes of zelfs genoegen ne men met een gewone gordel, is wel te verklaren, zegt expert An ders Lie. Pa en ma vinden het vaak onhandig en niet prettig om hun kind op de achterbank met de rug naar zich toe te zetten. Een ander probleem is dat de om gekeerde stoeltjes in Nederland niet makkelijk verkrijgbaar zijn. Bovendien kosten ze al gauw tus sen de 160 en 180 euro. Anders Lie: „We geven duizenden euro's uit aan hulpmiddelen in de auto die de chauffeur gemak en veilig heid bezorgen. Het wordt hoog tijd om eens goed over de achter bank na te denken." Het is soms een dolle boel op de achterbank, waarbij de veiligheid uit het oog wordt verloren. foto GPD/Thomas Schlijper Wettelijk geldt dat kinderen die kleiner zijr 1,35 meter in een goedgekeurd kinderzitje ten. Langere kinderen moeten zolang de go niet goed zit een goedgekeurde zittingverh< bruiken. Er zijn geen zitjes goedgekeurd voor kinder ven de 36 kg. Als bij hen de gordel over de loopt in plaats van over de schouder, dan is standig om ze toch op een zittingverhoger voeren. Een andere optie is een gordelgeleii (gordelclip/gordelklem) te gebruiken, maar alleen als het niet anders kan. Koop een kinderzitje dat voldoet aan de nic Europese veiligheidseisen (ECE 44/03 ofL Een kind zit het veiligst achterstevoren in de/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10