44 Maandag 14 mei 2007 PZC Voorbeelden uit de nieuwste Buns-collectie. Begeerlijke buns De witte tailleslip (met of zonder gulp) is allang uit de gratie, de klassieke boxer wordt ook minder populair. Mannenondergoed wordt steeds hipper. Sjef Claessen heeft een eigen lijn: Buns. door Vickie Barthoiomeus foto's Cisli Ari Hafsteinsson Het is een achterhaald beeld: schuchtere man nen die enigszins gege neerd over de drempel van een lingeriewinkel stappen, al leen om een setje voor hun vrouw te kopen. Mannen komen er voor zichzelf Steeds meer lingeriezaken hebben een eigen herenafdeling. En in iedere stad is wel een spe ciaalzaak voor herenondergoed te vinden. Mannenondergoed is hot. De mo dellen worden steeds gewaagder, sexyer en trendgevoeliger. Traditio nele, katoenen tailleslips kunnen echt niet meer. Boxers worden strakker en korter, strings en jock straps (van oorsprong Amerikaans herenondergoed zonder billen, dat al dan niet met een harde, bescher mende cup gebruikt werd op het sportveld) steeds algemener. De laatste trend: onderbroeken met in gebouwde cups om de 'mannelijk heid' te accentueren. In Maastricht houdt Sjef Claessen zich al jaren bezig met vernieu wend mannenondergoed. Sinds vijfjaar heeft hij zelfs een eigen lijn: Buns, de Engelstalige 'tongue in cheek-benaming' voor mannen- billen. Een exclusieve, luxe collec tie ondergoed die ook als home- wear gedragen kan worden. Van short tot badjas, van T-shirt tot tanktop. Sjef Claessen vindt het heerlijk om 'dicht op de huid' be zig te zijn, om mooie lichaamsvor men zo goed mogelijk te accentue ren en tegelijkertijd comfortabele kleding te ontwerpen. „Het moet behaaglijk aanvoelen en gemakke lijk zitten. Dat vind ik essentieel." Claessen studeerde in 1993 af aan de modeafdeling van de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht met een collectie mannenonder goed. Dat was min of meer toeval lig. „Ik was bezig met vrouwelijke materialen als kant die ik een stoer beeld wilde geven. Al heel snel leek het op ondergoed." Na zijn af studeren maakte hij diverse collec ties, exposeerde hij geregeld met gedurfde ontwerpen. Badstof met een rubber coating. Strakke bodys uits geïnspireerd op coureurskle- ding uit de jaren zeventig. Gebreid ondergoed. „Experimentele collec ties, commercieel niet interessant. Heel erg leuk, maar op een gege ven moment wil je ook geld zien. Het is niet alleen liefhebberij." Claessen besloot een eigen, iets subtielere lijn te ontwikkelen. „Ik heb lang getwijfeld. Wat moet ik ermee? De markt is zo verzadigd. Wil je ertussen komen, dan moet je uniek zijn." Buns is ontwikkeld met hulp van een subsidie uit het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst in Amsterdam. De monstercollectie maakt Claessen altijd zelf. Hij probeert alles eerst zelf uit voordat het door een aan tal kleine ateliers wordt uitge voerd. Het zijn niet alleen onder broeken en hemdjes, maar ook T-shirts, kamerjassen en zwem- goed. Zijn inspiratie: oosterse vechtspor ten, trends die hij op straat signa leert en uiteraard ook het manne lijk lichaam. Het materiaal: bad stof, linnen en nicky-velours. Veel items kunnen ook binnenstebui ten gedragen worden. Prijzen varië ren van een T-shirt voor ongeveer 50 euro tot badjassen rond de 160 euro. Claessens ambitie? Simpel: zijn on dergoed moet een succes worden. „Ik hoop dat mensen het gaan her kennen. Buns moet een begrip worden." Wi www.buns.nl ÉÉi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 46