Agenda Bijna alle voorstellingen worden in ongenuanceerd applaus gesmoord. Soms echter blijft het onhandig stil PZC Maandag 14 mei 2007 121 ACENOA EXPOSITIES p- Luijkx Beeldend kunstenares Eva Luijkx ver toont 'Daily Art Business' van te zien. De tentoonstelling bestaat uit pentekeningen en uit objecten van brons en plastic. Domburg, Pop galerie, 9.00-17.00 uur OP PAD p- Boeken- en verzamelmarkt Markt voor boekenliefhebbers en verza melaars. Middelburg, Markt, 11.00-17.00 uur; meer agendanieuws op www.pzc.nl Rowan Atkinson maakt als Mr. Bean Frankrijk onveilig, foto Giles Keyte/GPD BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Mr Bean: 13.45 en 20.00 uur; Spiderman 3: 13.45 en 20.00 uur; As sepoester en de Keukenprins: 13.45 uur; Next: 20.00 uur; Epic Movie: 13.45 uur; Ten Canoes: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Ten Canoes: ma 20.00 uur; Ledeltheater, The Queen: 20.30 uur; TERNEUZEN Merral, Epic Movie: 20.00 uur; Mr Bean: 20.00 uur; Next: 02.00 uur; Spiderman 3: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Assepoester en de Keukenprins: 13.45 en 16.15 uur; Blades of Glory: 13.45, 16.15,19.00 en 22.00 uur; Bridge to Terrabithia: 13.45 uur; Epic mo vie: 19.15 uur; Mr. Bean's Holiday: 14.00, 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Next: 16.15 en 22.00 uur; Perfect Stran ger: 21.45 uur; Spider-man 3: 13.30, 16.15, 19.00 en 22.00 uur; Teenage Mutant Ninja Turtles: 14.00 uur; The Queen: 13.45, 16.00 en 19.00 uur; The Reaping: 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Wild Hogs: 19.15 uur; Sneak: 22.00 uur; „Alsof kunstschaatsen al niet homofiel genoeg is." Zo klaagt een fan van de sport, wanneer twee voormalige ijsrivalen zich inschrijven om als het eerste mannenpaar mee te doen aan een kampioenschap paarrijden in de film Blades of Glory. Deze film is vandaag te zien in Cine City in Vlissingen (16.15 u., 19.00 u. en 22.00 u.) Bij de Olympische Winterspelen 2002 eindigen kunstschaatsers Chazz Michael Michaels (Will Ferrell) en Jimmy MacElroy (Jon Heder) ex aequo op de eerste plaats. Maar de twee aartsrivalen gunnen elkaar het licht in de ogen niet en de ceremonie eindigt in een vechtpartij. Hierdoor raken ze niet alleen allebei hun gou den medailles kwijt, maar worden ze ook voorgoed verbannen van de individuele kampioenschappen. Toch vinden ze een manier om mee te doen met de nieuwe Olympische Winterspelen: als paar! foto GPD UITGAANSTIP NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen We hadden al 'Ik vind het boek beter dan de film'. En voortaan kunnen we ook gaan zeggen: 'Ik vind het boek beter dan het toneel'. Want het valt me op, dat de tot toneel bewerkte roman in opkomst lijkt te zijn. Er waren al langer een paar 'klassiekers'. One Flew Over the Cuckoo's Nest bijvoor beeld. Eigenlijk toneel naar een film, ove rigens. En dan dé klassieker onder de klas siekers: Dagboek van een gek. Naar een no velle van Gogol. Maar een monoloog, waaraan geen letter bewerkt was. Dit jaar heb ik al Anna Karenina zien pas seren, en afgelopen week Kentering van een huwelijk, naar de roman van Sandor Marai. Mooie voorstellingen, zeker die laatste. En toch blijft het knagen... dat 'het boek beter dan het toneel' zou zijn. En ik heb de roman nog niet eens gelezen! Een roman zou geen roman zijn als er iets aan in te korten was. De anekdote is van Tolstoj, in antwoord op de vraag wat hij nu eigenlijk met Anna Karenina had willen zeggen. „Als ik alles onder woor den zou willen brengen wat ik met deze roman heb willen zeggen, dan zou ik de zelfde roman nóg een keer moeten schrij ven." Zo, die zit. Daar zou ik stil van worden, als ik de bewerker was. Een bewerker kiest, en doet daarmee tekort. Waarom wordt er dan toch bewerkt? Om ons te dienen in onze luiheid? Als een literaire vorm van ramptoerisme? Om krenten uit de pap te halen? Of om ons gepassio neerd te vertellen over wat de bewerker nu het meest beroerde? Gepassioneerd vond ik de toneelbewer king van Kentering van een huwelijk zeker niet. Eerder geserreerd, koel, op afstand. Zoals de in zijn gevoel afgeknotte manne lijke hoofdpersoon er naar zou kijken. Een interpretatie dus. Maar het was - denk ik toch - vooral een visualisatie. (Plots moet ik denken aan de hoor spel-bewerking van de 8-delige Anton Wachter-cyclus. Zo mooi, maar zo totaal geen roman meer.) Een groot levend schil derij. De sfeer van een grote, chique wachtzaal. Wachten, afwachten. No guts. Onmacht Melancholie. Mooi uitgebeeld. 'Well done', zoals alleen de Engelsen dat zo beschaafd kunnen zeggen. Maar niet om stil van te worden. Bijna alle voorstel lingen worden in ongenuanceerd applaus gesmoord... Deze ook. Stil bleef het wél na afloop van De dood van een handelsreiziger, vrijdag in het Arse naaltheater. De Wetten van Kepler, het ge zelschap, had het stuk teruggebracht tot zijn essentie, met nog maar 4 van de 8 rol len. Maar dat hadden ze dan wel héél goed gedaan. Het is minstens de derde sa- Scène uit Dood van een handelsreiziger. lesman-dood die ik heb gezien. Geen een was zo helder, zo schrijnend, zo ontroe rend als deze. Nooit eerder zo ijskoud maar adembenemend gezien hoe men sen elkaar pijn doen zonder het te willen, en hoe ieder die pijn alleen moet dragen. Niemand in deze 'moderne' samenleving wil helpen, dat is de doorsnee interpreta tie van dit stuk dat men vanaf het begin maatschappijkritisch heeft genoemd. En iedereen die niet tot de gegoeden hoort, weet dat dat nog altijd klopt. Maar nie mand kan ook helpen, en daarop legde deze voorstelling een nadruk. Zo'n pijnlij ke onmacht, zo'n verlatenheid. Na afloop bleef het stil... onhandig (want applaus 'hoort') maar oprecht. Ook ik was geroerd. Bij het verlaten van de zaal - na uiteinde lijk een bevrijdend applaus - zag ik nóg mensen met een hand op een beklemde borst. Zelfben ik nog steeds vervuld, wil foto August Swietkowiak het stuk herlezen, er over 'nadenken', er een volgende keer op terugkomen.'Nu blijft het bij onderstaand fragment uit de autobiografie 'Timebends' van de auteur, Arthur Miller. Het beschrijft de ontvangst van het stuk, op de premièreavond van 10 februari 1949, in Philadelphia. Ik krijg het er koud van. „Het gordijn schoof dicht, en er gebeurde niets. De mensen bleven twee, drie minu ten zitten, toen stond er iemand op, pak te zijn jas. Verschillende mannen - van vrouwen heb ik het niet gezien - zaten er volkomen hulpeloos bij, met een zakdoek over hun gezicht. Het leek net een begra fenis. Ik wist echt niet of de voorstelling nu top of flop was. De spelers stonden er gens achter op toneel, ze wisten niet wat er aan de hand was. Niemand deed het gordijn terug open. Uiteindelijk kwam er iemand op het idee om te gaan applaudis seren, en toen braken ze de tent af" m*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21