v3 PZC Zaterdag 12 mei 2007 foto's Ruben Oreel Het terrein van de kazerne ligt er overdag verlaten bij. was. Vroeger zaten die bij de oude werf op 't Eiland in Vlissingen, tegenwoordig zit ten ze op de Scheldepoort in Vlissingen- Oost. „Ik draag wel een marineuniform, maar eigenlijk zijn wij geen marine meer. Bij Toezicht komen nu alle defensieonder delen samen. Onze toezichthouders con troleren schepen die de Schelde voor ons bouwt, maar ook voor bedrijven die op drachten krijgen van defensie. Dat doen we aan de hand van bestekeisen. Is het ij zerwerk goed gelast, haalt het schip de ver eiste snelheid, heeft het het juiste vermo gen, hebben de watermakers voldoende ca paciteit?" Niet al zijn mensen wonen in Zeeland; vandaar dat ze de nacht wel eens op de ka zerne doorbrengen. „Zolang de marine op drachten geeft aan de Schelde is de kazer ne ook voor ons heel nuttig; zij faciliteert ons, ook in bijvoorbeeld brandstof Er wordt overwogen ons te huisvesten op de kazerne. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Onze mensen moeten dan meer rei zen: van kazerne naar werf en weer terug. En dat twee keer per dag. Ze moeten al hard werken. Het werk dat we nu met ne gen mensen doen, deden we vroeger met veertig man. Tegenwoordig op een meer intelligente manier, uiteraard, maar het kost wel improvisatie. Zeker als eind dit jaar inderdaad een order van vier korvet ten komt. Ie kunt het zo stellen: wij zijn ac tief, de kazerne is passief" Daar zou Van Gemerden zomaar eens ge lijk in kunnen hebben. De website over het marineverleden van [an Rijks uit Oudenbosch bevestigt dat ook. Over zijn tijd in Vlissingen, eind jaren negentig, schrijft de oud-scheepskok: een echte dag taak had ik niet in Vlissingen. Vaak verliet ik de zaak vroeg in de middag, daar er toch geen werkzaamheden waren en ik zo al kon wennen aan mijn pensioen. Nu nog komt verveling voor, laat Van Eisen doorscheme ren. Hij mag dan zijn handen vol hebben aan de administratie, de ontvangst van ve teranen, de organisatie van de Ronde van Walcheren, kranslegging tijdens dodenher denking en de contacten met lokale over heden; iemand als de sport-instructeur loopt er soms maar verloren bij. „Die gaat dan gewoon wagens wassen, of onkruid weghalen. Er is altijd wel wat te doen." Toch gaat de kazerne misschien dicht. De marineorganisatie moet schaven, om als moderne expeditio- nele zeemacht mee te draaien. Zolang de fensie vredesmissies als in Afghanistan uit voert, blijft het gevaar dat lokale kazernes moeten sluiten. Maar, sust Van Eisen, het zijn maar geruchten. „Vlissingen heeft wel vaker op een lijst gestaan. Zolang er mari neschepen in Vlissingen worden ge bouwd, kan de marine de kazerne niet mis sen - hoe klein die ook is. Waar moet ze haar personeel anders kwijt? De midden stand is niet te betalen. En het enige dat de marine hiervoor betaalt is erfpacht aan Zee land Seaports en de gemeente Vlissingen. Dat zijn de kosten niet." Nee, zo'n vaart zal het niet lopen, voor spelt Van Eisen. De sluiting van de kazer ne maakt hij niet meer mee. De plannen voor de bouw van marineschepen lopen nog zeker tot 2014. Voor de luitenant is het pensioen dan niet heel ver weg meer. Luitenant ter zee Hans van Eisen: „Zolang er marineschepen in Vlissingen worden gebouwd, kan de marine de kazerne niet missen - hoe klein die ook is."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 87