File Invoegen doe je zo... i 1 4 Zaterdag 12 mei 2007 PZC Groei aantal personenauto's Toename van het aantal personenauto's in de afgelopen twintig jaar (x 1000). 10.000 9000 8000 7000 6000 5000 4000 3000 2000 1000 Er is geen dag zonder file. Slecht rijgedrag - verkeerd invoegen en vaak van rijbaan radio- en tv-spotjes van Postbus 51 de weggebruiker wat goed rijgedrag is, in een po; 1987 1992 Langste files in 2006 1997 2002 2007 Een file is pas een file als die langer is dan 2 km en er bovendien langzamer dan 50 km per uur gereden wordt. Filezwaarte (uitgedrukt in kilometerminuten) is de gemiddelde lengte van de file (in kilometers) vermenigvuldigd met de duur van de file (in minuten). Wegvak (koplocatie van file) Kilometerminu 0 A4 Amsterdam - Delft (Zoeterwoude-Rijndijk) 320989 A10 De Nieuwe Meer - Coenplein (Coenplein) 249362 A2 Utrecht - 's-Hertogenbosch (Hedel) 221246 A12 Utrecht - Arnhem (Driebergen) 178785 A12 Den Haag - Utrecht (Nieuwerbrug) 161217 A1 Amsterdam - Amersfoort (Muiden) 159388 A9 Amstelveen - Alkmaar (Velsen) 148262 A12 Utrecht - Den Haag (Nieuwerbrug) 147891 A9 Amstelveen - Diemen (Holendrecht) 139256 A13 Rijswijk - Rotterdam (Kleinpolderplein) 131909 A2 Utrecht - Amsterdam (8reukelen) 129346 A2 Utrecht - 's-Hertogenbosch (Culemborg) 126976 A20 Hoek van Holland - Gouda (Crooswijk) 123272 A12 Utrecht - Den Haag (Bleiswijk) 123030 A20 Gouda - Hoek van Holland (Rotterdam-Centrum) 121861 A13 Rijswijk - Rotterdam (Berkel en Rodenrijs) 121499 A2 Amsterdam - Utrecht (Vinkeveen) 117812 A28 Utrecht - Amersfoort (Den Dolder) 116569 A27 Gorinchem - Breda (Werkendam) 112703 A50 Arnhem - Oss (Ewijk) 111572 Duurste files in Nederland De schade voor het bedrijfsleven veroorzaakt door files op de Nederlandse snelwegen komt in 2006 uit op 740 miljoen euro. De top-20 van files waarin de meeste vrachtwagens staan heeft hierin een aandeel van ruim 71 procent (=531 miljoen euro). Economische schade An miljoenen euro's Wegvak 2004 2005 2006 O A2 Holendrecht - Oudenrijn 33 40 54 A28 Knooppunt Hoevelaken 25 30 47 A4 Burgerveen - Leiden 23 24 36 A2 Oudenrijn - Everdingen 49 20 34 A1 Diemen - Eemnes 25 33 34 A12 Gouda - Oudenrijn 25 28 33 A27 Breda - Utrecht 26 29 31 A50 Ewijk - Grijsoord 14 19 29 A15 Benelux-Vaanplein 15 16 28 A2 Zaltbommel - 's-Hertogenbosch 10 24 28 A20 Knooppunt Kleinpolderplein 19 19 27 A13 Delft - Kleinpolderplein 23 25 24 A10 Coentunnel 20 19 24 A12 Lunetten - Veenendaal 11 11 18 A10 Knooppunt De Nieuwe Meer 14 19 17 A16 Terbregseplein 11 6 17 A20 Gouda - Terbregseplein 6 8 14 A1 Apeldoorn - Deventer 10 8 13 A9 Haarlem - Badhoevedorp 9 11 13 A27 Hilversum - Utrecht 6 8 10 infographic JD bronne n; Verkeersinformatiedienst, EVO door Joost Sijtsma foto ANP Veel automobilisten kennen de situatie: de snelweg voor je lijkt niet al te druk, maar de matrixborden bo ven de snelweg geven een snel heid van 70 km aan om een file te voorkomen. In de achteruitkijk spiegel zie je auto's aankomen die erg snel dichterbij komen. Het is dan erg lastig om bij dat aanstor mende geweld 70 km te gaan rij den. Kom, laten we het maar op ito houden. Maar bij die snelheid moet je meer afstand houden en passeren er minder auto's op de weg. En voordat je het weet sukkel je met 30 km per uur in een file. Het rijgedrag van de weggebrui kers leidt in dit geval tot een file. Zoals rijgedrag regelmatig een file veroorzaakt. Om dat te veranderen begint het ministerie van Verkeer en Waterstaat maandag met de campagne Filevermindering. In spots op radio en tv wordt de weg gebruiker gewezen op wat goed rij gedrag is. „Voor de hele korte termijn, tot 2008, hebben we een programma met ongeveer veertig maatregelen om de files te verminderen", zegt Lindy Molenkamp, projectmana ger Filevermindering bij het minis terie van Verkeer en Waterstaat. Die maatregelen zijn gebaseerd op ongeveer drieduizend ideeën van bedrijven, kennisinstellingen, amb tenaren en burgers. Molenkamp: „Veel ideeën die we van wegge bruikers kregen, gingen over rijge drag. Suggesties in de sfeer van: 'als mijn medeweggebruiker dit doet, gaat het een stuk beter'. Het gaat dan bijvoorbeeld om de dage lijkse rijvaardigheid. Zoals het op snelheid invoegen, zodat een an der niet op de rem hoeft te staan. En bij drukte op de eigen rijstrook blijven. Daar gaat ook ons eerste tv-spotje over. We gebruiken dan als metafoor een man op een bow lingbaan, die bij een ander betere kansen ziet en dan van baan naar baan holt om een bal te gooien, waardoor alles wordt ontregeld." In het tweede onderdeel van de campagne ligt de nadruk op hoe automobilisten het beste kunnen handelen bij calamiteiten. Zo kan blikschade beter op een parkeer plaats worden afgehandeld dan op de vluchtstrook. Molenkamp: „En we wijzen er in de spotjes op dat bij bijvoorbeeld een ongeval de aanwijzingen van agent of hulpver lener moeten worden opgevolgd, is -ff' 1 f f' I --*T want die aanwijzingen worden wel met een doel gegeven." Ad Verdonk, woordvoerder van de ANWB, zie het nut van de cam pagne wel. „Wat ik begrijp is dat er in de campagne sterk gehamerd wordt om de eigen rijstrook te houden, dus niet wisselen van baan. Dat zou zeker de doorstro ming verbeteren. We hebben het in De Kampioen wel eens getest. Eén auto bleef in de linkerstrook rijden, een andere auto in de rech ter. En een derde auto ging steeds van strook wisselen om maar ver der te komen. Het blijkt dat die derde auto maar een tijdwinst van een paar minuten had, maar intus sen werd de rest van het verkeer wel gehinderd." Het mooiste is volgens Vonk drie rijstroken waarin de auto's met een constante snelheid rijden. „Maar voor sommigen is dat te saai, zij vinden dat het niet op schiet en gaan gekke dingen doen. Anderen moeten remmen en dan krijg je een file." Een mogelijkheid om een file te voorkomen ziet Vonk in het op de snelweg al in een vroeg stadium ontvlechten van afslaand en door gaand verkeer. „Het verkeer dat van de weg afgaat wordt al vroeg naar de rechterstrook geleid. Die baan kan dan ook worden ge bruikt voor het verkeer dat de snel weg opgaat. Het doorgaande ver keer kan dan rustig doorrijden op de linkerstrook." Vonk constateert dat de capaciteit van het snel- wegennet aan het pla fond zit. Files blijven dus. En dat beseft ook het ministe rie van Verkeer en Waterstaat, dat niet het oplossen, maar het beper ken van de files als doelstelling heeft. Het fileniveau moet in 2020 rond dat van 1990 liggen. Hoofd doel van het verkeers- en vervoers beleid tot 2020 is een acceptabele en voorspelbare reistijd. De automobilist blijft dus regelma tig in de file staan. En beseft dat ook. ANWB'er Vonk: „Ongeveer twee jaar geleden hebben we een groot onderzoek gehouden onder onze leden. Daaruit bleek dat op de lijst van zaken waar iets aan moet gebeuren de file niet op nummer één staat. De ANWB-le- den vonden agressie in het verkeer het meest irritant. En die agressie ontstaat ook als mensen steeds van rijstrook wisselen." Blijft de vraag of het mogelijk is het gedrag via een tv- en radiocam pagne te veranderen. „Gedrag is heel moeilijk te beïnvloeden", be seft Lindy Molenkamp van het mi nisterie. We kunnen wel alles pro beren te doen om de file te ver minderen en de weggebruiker kan daar ook aan bijdragen. Als de au tomobilisten de tips alleen al voor een deel oppakken, kan het veel schelen. Een rijstrook kan zo'n 1800 auto's per uur verwerken. Bij een paar auto's extra hoeft er maar iemand te remmen of je krijgt al een file. Een file ontstaat binnen een paar minuten, maar het duurt drie kwartier voor je weer op de goede snelheid bent. We willen het moment waarop die file ont staat zo lang mogelijk uitstellen door het aanpassen van het rijge drag. En dat betekent onder meer goed invoegen. En niet van strook wisselen als het druk is, want dan gebruikt een automobilist twee keer de capaciteit van de weg. De kracht zit 'm in de wet van de mas sa, als tien procent van de wegge bruikers slecht rijgedrag aanpast, scheelt dat enorm. Maar ik weet het, de files los je er niet integraal mee op."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14