File
Invoegen
doe
je zo...
i
1 4 Zaterdag 12 mei 2007 PZC
Groei aantal personenauto's
Toename van het aantal personenauto's in de afgelopen twintig jaar (x 1000).
10.000
9000
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
Er is geen dag zonder file. Slecht rijgedrag - verkeerd invoegen en vaak van rijbaan
radio- en tv-spotjes van Postbus 51 de weggebruiker wat goed rijgedrag is, in een po;
1987 1992
Langste files in 2006
1997
2002
2007
Een file is pas een file als die langer is dan 2 km en er bovendien
langzamer dan 50 km per uur gereden wordt. Filezwaarte
(uitgedrukt in kilometerminuten) is de gemiddelde lengte
van de file (in kilometers) vermenigvuldigd met de duur
van de file (in minuten).
Wegvak (koplocatie van file) Kilometerminu
0
A4
Amsterdam - Delft (Zoeterwoude-Rijndijk)
320989
A10
De Nieuwe Meer - Coenplein (Coenplein)
249362
A2
Utrecht - 's-Hertogenbosch (Hedel)
221246
A12
Utrecht - Arnhem (Driebergen)
178785
A12
Den Haag - Utrecht (Nieuwerbrug)
161217
A1
Amsterdam - Amersfoort (Muiden)
159388
A9
Amstelveen - Alkmaar (Velsen)
148262
A12
Utrecht - Den Haag (Nieuwerbrug)
147891
A9
Amstelveen - Diemen (Holendrecht)
139256
A13
Rijswijk - Rotterdam (Kleinpolderplein)
131909
A2
Utrecht - Amsterdam (8reukelen)
129346
A2
Utrecht - 's-Hertogenbosch (Culemborg)
126976
A20
Hoek van Holland - Gouda (Crooswijk)
123272
A12
Utrecht - Den Haag (Bleiswijk)
123030
A20
Gouda - Hoek van Holland (Rotterdam-Centrum)
121861
A13
Rijswijk - Rotterdam (Berkel en Rodenrijs)
121499
A2
Amsterdam - Utrecht (Vinkeveen)
117812
A28
Utrecht - Amersfoort (Den Dolder)
116569
A27
Gorinchem - Breda (Werkendam)
112703
A50
Arnhem - Oss (Ewijk)
111572
Duurste files in Nederland
De schade voor het bedrijfsleven veroorzaakt door files
op de Nederlandse snelwegen komt in 2006 uit op
740 miljoen euro. De top-20 van files waarin de meeste
vrachtwagens staan heeft hierin een aandeel van ruim
71 procent (=531 miljoen euro).
Economische schade
An miljoenen euro's
Wegvak
2004
2005
2006
O
A2
Holendrecht - Oudenrijn
33
40
54
A28
Knooppunt Hoevelaken
25
30
47
A4
Burgerveen - Leiden
23
24
36
A2
Oudenrijn - Everdingen
49
20
34
A1
Diemen - Eemnes
25
33
34
A12
Gouda - Oudenrijn
25
28
33
A27
Breda - Utrecht
26
29
31
A50
Ewijk - Grijsoord
14
19
29
A15
Benelux-Vaanplein
15
16
28
A2
Zaltbommel - 's-Hertogenbosch
10
24
28
A20
Knooppunt Kleinpolderplein
19
19
27
A13
Delft - Kleinpolderplein
23
25
24
A10
Coentunnel
20
19
24
A12
Lunetten - Veenendaal
11
11
18
A10
Knooppunt De Nieuwe Meer
14
19
17
A16
Terbregseplein
11
6
17
A20
Gouda - Terbregseplein
6
8
14
A1
Apeldoorn - Deventer
10
8
13
A9
Haarlem - Badhoevedorp
9
11
13
A27
Hilversum - Utrecht
6
8
10
infographic JD bronne
n; Verkeersinformatiedienst, EVO
door Joost Sijtsma foto ANP
Veel automobilisten
kennen de situatie: de
snelweg voor je lijkt
niet al te druk, maar
de matrixborden bo
ven de snelweg geven een snel
heid van 70 km aan om een file te
voorkomen. In de achteruitkijk
spiegel zie je auto's aankomen die
erg snel dichterbij komen. Het is
dan erg lastig om bij dat aanstor
mende geweld 70 km te gaan rij
den. Kom, laten we het maar op
ito houden. Maar bij die snelheid
moet je meer afstand houden en
passeren er minder auto's op de
weg. En voordat je het weet sukkel
je met 30 km per uur in een file.
Het rijgedrag van de weggebrui
kers leidt in dit geval tot een file.
Zoals rijgedrag regelmatig een file
veroorzaakt. Om dat te veranderen
begint het ministerie van Verkeer
en Waterstaat maandag met de
campagne Filevermindering. In
spots op radio en tv wordt de weg
gebruiker gewezen op wat goed rij
gedrag is.
„Voor de hele korte termijn, tot
2008, hebben we een programma
met ongeveer veertig maatregelen
om de files te verminderen", zegt
Lindy Molenkamp, projectmana
ger Filevermindering bij het minis
terie van Verkeer en Waterstaat.
Die maatregelen zijn gebaseerd op
ongeveer drieduizend ideeën van
bedrijven, kennisinstellingen, amb
tenaren en burgers. Molenkamp:
„Veel ideeën die we van wegge
bruikers kregen, gingen over rijge
drag. Suggesties in de sfeer van:
'als mijn medeweggebruiker dit
doet, gaat het een stuk beter'. Het
gaat dan bijvoorbeeld om de dage
lijkse rijvaardigheid. Zoals het op
snelheid invoegen, zodat een an
der niet op de rem hoeft te staan.
En bij drukte op de eigen rijstrook
blijven. Daar gaat ook ons eerste
tv-spotje over. We gebruiken dan
als metafoor een man op een bow
lingbaan, die bij een ander betere
kansen ziet en dan van baan naar
baan holt om een bal te gooien,
waardoor alles wordt ontregeld."
In het tweede onderdeel van de
campagne ligt de nadruk op hoe
automobilisten het beste kunnen
handelen bij calamiteiten. Zo kan
blikschade beter op een parkeer
plaats worden afgehandeld dan op
de vluchtstrook. Molenkamp: „En
we wijzen er in de spotjes op dat
bij bijvoorbeeld een ongeval de
aanwijzingen van agent of hulpver
lener moeten worden opgevolgd,
is -ff' 1 f f'
I
--*T
want die aanwijzingen worden
wel met een doel gegeven."
Ad Verdonk, woordvoerder van de
ANWB, zie het nut van de cam
pagne wel. „Wat ik begrijp is dat er
in de campagne sterk gehamerd
wordt om de eigen rijstrook te
houden, dus niet wisselen van
baan. Dat zou zeker de doorstro
ming verbeteren. We hebben het
in De Kampioen wel eens getest.
Eén auto bleef in de linkerstrook
rijden, een andere auto in de rech
ter. En een derde auto ging steeds
van strook wisselen om maar ver
der te komen. Het blijkt dat die
derde auto maar een tijdwinst van
een paar minuten had, maar intus
sen werd de rest van het verkeer
wel gehinderd."
Het mooiste is volgens Vonk drie
rijstroken waarin de auto's met
een constante snelheid rijden.
„Maar voor sommigen is dat te
saai, zij vinden dat het niet op
schiet en gaan gekke dingen doen.
Anderen moeten remmen en dan
krijg je een file."
Een mogelijkheid om een file te
voorkomen ziet Vonk in het op de
snelweg al in een vroeg stadium
ontvlechten van afslaand en door
gaand verkeer. „Het verkeer dat
van de weg afgaat wordt al vroeg
naar de rechterstrook geleid. Die
baan kan dan ook worden ge
bruikt voor het verkeer dat de snel
weg opgaat. Het doorgaande ver
keer kan dan rustig doorrijden op
de linkerstrook."
Vonk constateert dat de
capaciteit van het snel-
wegennet aan het pla
fond zit. Files blijven
dus. En dat beseft ook het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat, dat
niet het oplossen, maar het beper
ken van de files als doelstelling
heeft. Het fileniveau moet in 2020
rond dat van 1990 liggen. Hoofd
doel van het verkeers- en vervoers
beleid tot 2020 is een acceptabele
en voorspelbare reistijd.
De automobilist blijft dus regelma
tig in de file staan. En beseft dat
ook. ANWB'er Vonk: „Ongeveer
twee jaar geleden hebben we een
groot onderzoek gehouden onder
onze leden. Daaruit bleek dat op
de lijst van zaken waar iets aan
moet gebeuren de file niet op
nummer één staat. De ANWB-le-
den vonden agressie in het verkeer
het meest irritant. En die agressie
ontstaat ook als mensen steeds
van rijstrook wisselen."
Blijft de vraag of het mogelijk is
het gedrag via een tv- en radiocam
pagne te veranderen. „Gedrag is
heel moeilijk te beïnvloeden", be
seft Lindy Molenkamp van het mi
nisterie. We kunnen wel alles pro
beren te doen om de file te ver
minderen en de weggebruiker kan
daar ook aan bijdragen. Als de au
tomobilisten de tips alleen al voor
een deel oppakken, kan het veel
schelen. Een rijstrook kan zo'n
1800 auto's per uur verwerken. Bij
een paar auto's extra hoeft er maar
iemand te remmen of je krijgt al
een file. Een file ontstaat binnen
een paar minuten, maar het duurt
drie kwartier voor je weer op de
goede snelheid bent. We willen
het moment waarop die file ont
staat zo lang mogelijk uitstellen
door het aanpassen van het rijge
drag. En dat betekent onder meer
goed invoegen. En niet van strook
wisselen als het druk is, want dan
gebruikt een automobilist twee
keer de capaciteit van de weg. De
kracht zit 'm in de wet van de mas
sa, als tien procent van de wegge
bruikers slecht rijgedrag aanpast,
scheelt dat enorm. Maar ik weet
het, de files los je er niet integraal
mee op."