Voor vijf euro Zeeland Scholen zijn bezig met opzetten kenniscentrum Havenschap koopt grond voor kassen Inhalen is voortaan tahoe tussen Zaamslagveer en Rapenburg Tol SP Hulst tackelt AB-wethouder 26 Vrijdag 11 mei 2007 pzcZ HZ en ROC's spelen in op innovatieproject voor binnenvaart. door Wout Bareman terneuzen - De twee Regionale Opleidingen Centra en de Hoge school Zeeland onderzoeken of ze op korte termijn een kenniscen trum kunnen opzetten voor de binnenvaart Daarbij wordt moge lijk grensoverschrijdende samen werking gezocht met de Universi teit Gent. Het centrum richt zich in de eer ste plaats op innovatieve ontwikke lingen op maritiem en logistiek ge bied. Het ROC Westerschelde, ROC Zee land en de Hogeschool (Maritiem Instituut de Ruyter) dienen snel te handelen. Voor 1 juni moet de knoop met het oog op het nieuwe schooljaar en de aan te vragen sub sidies worden doorgehakt. De drie onderwijsinstellingen zit ten met elkaar om de tafel op ini tiatief van voorzitter W. Vrijland hulst - De Hulster SP-fractie zet vraagtekens bij de positie van wet houder T. Maas van Algemeen Be lang. Aanleiding zijn uitspraken van de voorzitter van Algemeen Belang, F. Roctus. Die meent dat in Hulst aan achterkamertjespoli tiek wordt gedaan, dat raadsleden onbetrouwbaar zijn en dat kundig heid geen vereiste is om wethou der te worden. De SP wil tijdens de komende raadsvergadering duidelijkheid over de positie van Algemeen Be lang in het college, ook in het licht van de fusie tussen Algemeen Be lang en de partij Groot Hulst. SP-fractievoorzitter G. van Unen spreekt van een 'explosieve situa tie' en wil van Maas weten of en welke uitspraken van Roctus hij onderschrijft en of hij meent wet houder te kunnen blijven. Wethouder Maas is verbolgen over de 'lafife populistische actie' van de SP en stelt dat Roctus de gewraak te uitspraken heeft gedaan op persoonlijke titel en dat hij de uit latingen van Roctus niet onder schrijft. van Zeeland Port Promotion Coun cil en burgemeesterLonink van Temeuzen. Die pleegden vorige week overleg met het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB), dat is opgericht door het Centraal Bu reau Rijn- en Binnenvaart, het Kantoor Binnenvaart en schippers vereniging Koninklijke Schutte- vaer. Het EICB is op 1 april van dit jaar opgericht met als belangrijkste doel innovatieve ontwikkelingen in de binnenvaart te stimuleren. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat heeft daarvoor tien mil joen euro beschikbaar gesteld, maar er kunnen ook Europese fondsen worden aangesproken. Lonink: „De binnenvaartsector toonde zich tot nu toe niet erg in novatief; het is allemaal nogal tra- Verkeer en Waterstaat heeft tien miljoen euro subsidie uitgetrok ken voor modernisering van de binnenvaart. Drie Zeeuwse on derwijsinstituten spelen erop in. terneuzen - Het havenschap Zee land Seaports heeft tot nu toe 170 hectare grond in de Smidsschorre- polder westelijk van Axel aange kocht voor glastuinbouwdoelein- den. Dat is ongeveer de helft van de grond die nodig is voor het tota le complex. Het schap en de gemeente Terneu zen willen in eerste instantie de glazen stad in de Smidsschorrepol- der ontwikkelen, omdat daar de minste obstakels (planologisch en juridisch) kunnen opduiken. Wan- ditioneel. Maar de rol van de branche in de transportsector wordt steeds belangrijker," aldus de Terneuzense burgemeester. „Denk daarbij aan het milieu, aan de congestie op de weg en andere aspecten. Dat vraagt om vernieu wing van de vervoerstak en daar bij kunnen de drie Zeeuwse onder wijsinstellingen een belangrijke rol spelen. Het Maritiem Instituut heeft de nautisch-technische ken nis in huis, het ROC Westerschel de heeft inmiddels een naam opge bouwd op het gebied van e-lear- ning en online-onderwijs." De uitleg van Lonink wordt be aamd door algemeen directeur A. Huijsmans van het ROC in Terneu zen. „Als er één provincie is, die direct verbonden is met de binnenvaart is het Zeeland wel. Denk alleen al aan de belangrijke Noord-Zuidrou- te tussen Rotterdam en België en Frankrijk. Wij hebben nu al veel kennis in huis op logistiek en mari tiem gebied. Laten we dat benut ten." neer daadwerkelijk begonnen kan worden met de verkoop van gron den aan tuinders, is nog niet dui delijk. Belangstelling is er overi gens wel. Vorig jaar trok de gespecialiseerde ontwikkelaar in glastuinbouwpro- jecten, Meersma, uit Pijnacker zich terug uit het Zeeuws-Vlaamse pro ject wegens 'andere prioriteiten'. Zeeland Seaports ontwikkelt sinds dien de plannen verder zonder ex terne partner, maar dat verloopt verre van vlotjes. Friese student woont in leegstaand gebouw van hotel De Elderschans. door Joeri Wisse aardenburg - Het lijkt te mooi om waar te zijn; een enorme woonruimte voorzien van sauna, gigantische tuin, bar, meerdere badkamers en een professionele keuken voor maar honderdvijftig euro per maand. Toch kan het, be wijst antikraker Freddy van Veen. „Maar ik kan elk moment te horen krijgen dat ik er over twee weken uit moet zijn." Het tijdelijke para dijsje van Freddy is beter bekend als driesterrenhotel De Elder schans in Aardenburg. Bijna twee weken woont hij inmiddels in één van de tien vergaderzalen van het pand. Zijn 'hotelgenoot' verblijft ook in zo'n zaal. Zijn tijdelijke huis is voorzien van alle luxe. Wel iswaar zijn de netjes van het pool biljart versleten en vertrouwt hij de sauna niet meer helemaal (la chend: 'je weet maar nooit welke bacteriën er de afgelopen jaren ge groeid zijn'), maar alles staat in principe tot de beschikking van de antikrakers. Er zijn wel wat voorwaarden aan het tijdelijk bewonen van een leeg staand gebouw verbonden. Zo is het niet toegestaan om feestjes te organiseren en mag de inboedel niet verbouwd worden. „En als je anti-kraak woont, ben je ook de tij delijke beheerder van het ge bouw", zegt Freddy, „Daarbij hoort ook dat je regelmatig door het gebouw loopt, om te kijken of er iets aan de hand is." Een rondgang door De Elder schans is niet zomaar gedaan. Het voormalige hotel en congrescen trum kent tal van gangen die toe gang geven tot de ruim zeventig hotelkamers en de verschillende vleugels met elkaar verbinden. Aan het eind van één van die gan gen, die uitzicht biedt op het vlak ke landschap, met het dorpje Heil- le in de verte, zijn braaksporen. Freddy wijst op één van de deuren van de hotelkamers. „Deze is met grof geweld geforceerd." Aan de staat van de kamer te zien, zijn de tijdelijke krakers niet lang in het hotel geweest. Maar in de korte pe riode dat ze er wel waren, is er een flinke bende van gemaakt. Het sa nitair is vies en de vloer is bezaaid met lucifers, Wat de meeste verba zing wekt is dat het hotel, na een dag goed schoonmaken, bij wijze van spreken overmorgen weer vol in bedrijf kan gaan. Alle inventaris is nog aanwezig, van beddengoed tot meubilair en van servies tot vw-folders. Zelfs de kunstwerken en de schoonmaakroosters hangen nog aan de muur. De hotelgasten mogen dan al lang weg zijn uit het hotel, de omge ving blijft aantrekkelijk voor toeris ten en bewoners van de streek. Freddy: „Op het pleintje voor de entree komen regelmatig brom mertjes en auto's langs. Ze kijken dan heel verbaasd naar binnen als ze me daar zien zitten." 'Mijn handen gaan wel jeuken als ik door de lege gangen van het hotel loop' Freddy noemt zijn verblijf in de El derschans 'dubbelzinning'. De ge boren en getogen Fries is namelijk ook student aan de Middelbare Ho telschool in Leeuwarden. Begin dit jaar kon hij voor een stage terecht bij hotel De Dikke van Dale in Sluis. „Daar kon ik werken op de afdeling sales en marketing, die net is opgezet." Zijn stagebedrijf was zo tevreden met hem, dat hij nog tot eind dit jaar mag blijven. Reden voor Freddy om op zoek te gaan naar andere huisvesting. „Tot april verbleef ik op een camping. Mijn baas wist dat De Elderschans tijdelijk wordt bewoond, via hem kwam ik in contact met het An ti-Kraak bv." Dat bedrijf heeft in heel het land gebouwen in tijdelijk beheer. De eigenaar van een pand kan zo voorkomen dat er echte kra kers intrekken. Als 'horecaman' beginnen Fred dy's handen wel een beetje te jeu ken als hij het hotel in Aardenburg ziet. „Als het allemaal van mij was, zou ik bijvoorbeeld meteen een terras aan de voorkant maken. Maar het is natuurlijk niet voor niets twee keer failliet gegaan." De geschiedenis van Hotel De Elderschans in het kort In 1965 werd vakantie- en conferentieoord Van Eeghenhuis gebouwd om vanuit een doopsgezinde overtuiging vormingswerk te verrichten. Onder de naam De Elderschans was het de laatste jaren een hotel annex conferentiecentrum. Verkoop en onderhoud van BMW Daihatsu Mini Landrover Landwind ±7 MEI 2007 - OVEZANDE 16DOWN - DENNIS - SEVEN PETER RAN SPEEDROCK ROB TOG NO NX (AUS) E.A. www.klomrpor.nl door Raymond de Frel ZAAMSLAGVEER - Met name de da gelijkse passanten zullen het onge twijfeld al hebben gemerkt: inha len op de N61 tussen Zaamslag veer en Rapenburg Tol is sinds een paar weken uit den boze. Op de deels verlegde hoofdrijbaan zijn dubbele doorgetrokken stre pen getrokken, zodat inhaalma noeuvres voortaan verboden zijn. Da's veiliger, maar het kan ook voor ergernis zorgen: automobilis ten die onder de toegestane snel heid rijden, zullen ongetwijfeld te maken krijgen met bumperkle vers. De gereconstrueerde weg is al een paar weken toegankelijk, maar werd gistermiddag in de stro mende regen met een symboli sche handeling officieel geopend door Rijkswaterstaat. Twee trek paarden sleepten het laatste 'obsta kel' van het wegdek. Aan beide zijden van de hoofdrij baan zijn voor het langzaam ver keer parallelwegen aangebracht. Daar geldt een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur. Op de hoofdrijbaan mogen geen land bouwvoertuigen meer komen. Het aanpassen van de strepen op de wegen is een gevolg van het lan delijk beleid op het gebied van ver keersveiligheid. Ook de belijning van de weggedeelten tussen Ter- neuzen en Zaamslag en tussen Ra penburg Tol en Terhole is veran derd. Daar zijn geen parallelwe gen, dus is de hoofdrijbaan voor zien van een onderbroken streep. Het langzaam verkeer mengt zich hier dus wel met de andere wegge bruikers. Overigens heeft Rijkswa terstaat het bewuste stuk weg per 1 januari overgedragen aan de pro vincie. De weg heet nu officieel N290. Garage Verbrugge BV Industrieweg 37 - 4538 AG Terneuzen. Tel 0031 115 681200 - Fax 0031 115 312455 www.garageverbrugge.nl - info@garageverbrugge.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 74