Voor vijf euro
Zeeland
Scholen zijn bezig met
opzetten kenniscentrum
Havenschap koopt
grond voor kassen
Inhalen is voortaan tahoe tussen
Zaamslagveer en Rapenburg Tol
SP Hulst tackelt
AB-wethouder
26 Vrijdag 11 mei 2007 pzcZ
HZ en ROC's spelen
in op innovatieproject
voor binnenvaart.
door Wout Bareman
terneuzen - De twee Regionale
Opleidingen Centra en de Hoge
school Zeeland onderzoeken of ze
op korte termijn een kenniscen
trum kunnen opzetten voor de
binnenvaart Daarbij wordt moge
lijk grensoverschrijdende samen
werking gezocht met de Universi
teit Gent.
Het centrum richt zich in de eer
ste plaats op innovatieve ontwikke
lingen op maritiem en logistiek ge
bied.
Het ROC Westerschelde, ROC Zee
land en de Hogeschool (Maritiem
Instituut de Ruyter) dienen snel te
handelen. Voor 1 juni moet de
knoop met het oog op het nieuwe
schooljaar en de aan te vragen sub
sidies worden doorgehakt.
De drie onderwijsinstellingen zit
ten met elkaar om de tafel op ini
tiatief van voorzitter W. Vrijland
hulst - De Hulster SP-fractie zet
vraagtekens bij de positie van wet
houder T. Maas van Algemeen Be
lang. Aanleiding zijn uitspraken
van de voorzitter van Algemeen
Belang, F. Roctus. Die meent dat
in Hulst aan achterkamertjespoli
tiek wordt gedaan, dat raadsleden
onbetrouwbaar zijn en dat kundig
heid geen vereiste is om wethou
der te worden.
De SP wil tijdens de komende
raadsvergadering duidelijkheid
over de positie van Algemeen Be
lang in het college, ook in het licht
van de fusie tussen Algemeen Be
lang en de partij Groot Hulst.
SP-fractievoorzitter G. van Unen
spreekt van een 'explosieve situa
tie' en wil van Maas weten of en
welke uitspraken van Roctus hij
onderschrijft en of hij meent wet
houder te kunnen blijven.
Wethouder Maas is verbolgen over
de 'lafife populistische actie' van de
SP en stelt dat Roctus de gewraak
te uitspraken heeft gedaan op
persoonlijke titel en dat hij de uit
latingen van Roctus niet onder
schrijft.
van Zeeland Port Promotion Coun
cil en burgemeesterLonink van
Temeuzen.
Die pleegden vorige week overleg
met het Expertise- en Innovatie
Centrum Binnenvaart (EICB), dat
is opgericht door het Centraal Bu
reau Rijn- en Binnenvaart, het
Kantoor Binnenvaart en schippers
vereniging Koninklijke Schutte-
vaer.
Het EICB is op 1 april van dit jaar
opgericht met als belangrijkste
doel innovatieve ontwikkelingen
in de binnenvaart te stimuleren.
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat heeft daarvoor tien mil
joen euro beschikbaar gesteld,
maar er kunnen ook Europese
fondsen worden aangesproken.
Lonink: „De binnenvaartsector
toonde zich tot nu toe niet erg in
novatief; het is allemaal nogal tra-
Verkeer en Waterstaat heeft tien
miljoen euro subsidie uitgetrok
ken voor modernisering van de
binnenvaart. Drie Zeeuwse on
derwijsinstituten spelen erop in.
terneuzen - Het havenschap Zee
land Seaports heeft tot nu toe 170
hectare grond in de Smidsschorre-
polder westelijk van Axel aange
kocht voor glastuinbouwdoelein-
den. Dat is ongeveer de helft van
de grond die nodig is voor het tota
le complex.
Het schap en de gemeente Terneu
zen willen in eerste instantie de
glazen stad in de Smidsschorrepol-
der ontwikkelen, omdat daar de
minste obstakels (planologisch en
juridisch) kunnen opduiken. Wan-
ditioneel. Maar de rol van de
branche in de transportsector
wordt steeds belangrijker," aldus
de Terneuzense burgemeester.
„Denk daarbij aan het milieu, aan
de congestie op de weg en andere
aspecten. Dat vraagt om vernieu
wing van de vervoerstak en daar
bij kunnen de drie Zeeuwse onder
wijsinstellingen een belangrijke rol
spelen. Het Maritiem Instituut
heeft de nautisch-technische ken
nis in huis, het ROC Westerschel
de heeft inmiddels een naam opge
bouwd op het gebied van e-lear-
ning en online-onderwijs."
De uitleg van Lonink wordt be
aamd door algemeen directeur A.
Huijsmans van het ROC in Terneu
zen.
„Als er één provincie is, die direct
verbonden is met de binnenvaart
is het Zeeland wel. Denk alleen al
aan de belangrijke Noord-Zuidrou-
te tussen Rotterdam en België en
Frankrijk. Wij hebben nu al veel
kennis in huis op logistiek en mari
tiem gebied. Laten we dat benut
ten."
neer daadwerkelijk begonnen kan
worden met de verkoop van gron
den aan tuinders, is nog niet dui
delijk. Belangstelling is er overi
gens wel.
Vorig jaar trok de gespecialiseerde
ontwikkelaar in glastuinbouwpro-
jecten, Meersma, uit Pijnacker zich
terug uit het Zeeuws-Vlaamse pro
ject wegens 'andere prioriteiten'.
Zeeland Seaports ontwikkelt sinds
dien de plannen verder zonder ex
terne partner, maar dat verloopt
verre van vlotjes.
Friese student woont in
leegstaand gebouw van
hotel De Elderschans.
door Joeri Wisse
aardenburg - Het lijkt te mooi
om waar te zijn; een enorme
woonruimte voorzien van sauna,
gigantische tuin, bar, meerdere
badkamers en een professionele
keuken voor maar honderdvijftig
euro per maand. Toch kan het, be
wijst antikraker Freddy van Veen.
„Maar ik kan elk moment te horen
krijgen dat ik er over twee weken
uit moet zijn." Het tijdelijke para
dijsje van Freddy is beter bekend
als driesterrenhotel De Elder
schans in Aardenburg. Bijna twee
weken woont hij inmiddels in één
van de tien vergaderzalen van het
pand. Zijn 'hotelgenoot' verblijft
ook in zo'n zaal. Zijn tijdelijke
huis is voorzien van alle luxe. Wel
iswaar zijn de netjes van het pool
biljart versleten en vertrouwt hij
de sauna niet meer helemaal (la
chend: 'je weet maar nooit welke
bacteriën er de afgelopen jaren ge
groeid zijn'), maar alles staat in
principe tot de beschikking van de
antikrakers.
Er zijn wel wat voorwaarden aan
het tijdelijk bewonen van een leeg
staand gebouw verbonden. Zo is
het niet toegestaan om feestjes te
organiseren en mag de inboedel
niet verbouwd worden. „En als je
anti-kraak woont, ben je ook de tij
delijke beheerder van het ge
bouw", zegt Freddy, „Daarbij
hoort ook dat je regelmatig door
het gebouw loopt, om te kijken of
er iets aan de hand is."
Een rondgang door De Elder
schans is niet zomaar gedaan. Het
voormalige hotel en congrescen
trum kent tal van gangen die toe
gang geven tot de ruim zeventig
hotelkamers en de verschillende
vleugels met elkaar verbinden.
Aan het eind van één van die gan
gen, die uitzicht biedt op het vlak
ke landschap, met het dorpje Heil-
le in de verte, zijn braaksporen.
Freddy wijst op één van de deuren
van de hotelkamers. „Deze is met
grof geweld geforceerd." Aan de
staat van de kamer te zien, zijn de
tijdelijke krakers niet lang in het
hotel geweest. Maar in de korte pe
riode dat ze er wel waren, is er een
flinke bende van gemaakt. Het sa
nitair is vies en de vloer is bezaaid
met lucifers, Wat de meeste verba
zing wekt is dat het hotel, na een
dag goed schoonmaken, bij wijze
van spreken overmorgen weer vol
in bedrijf kan gaan. Alle inventaris
is nog aanwezig, van beddengoed
tot meubilair en van servies tot
vw-folders. Zelfs de kunstwerken
en de schoonmaakroosters hangen
nog aan de muur.
De hotelgasten mogen dan al lang
weg zijn uit het hotel, de omge
ving blijft aantrekkelijk voor toeris
ten en bewoners van de streek.
Freddy: „Op het pleintje voor de
entree komen regelmatig brom
mertjes en auto's langs. Ze kijken
dan heel verbaasd naar binnen als
ze me daar zien zitten."
'Mijn handen gaan wel
jeuken als ik door de lege
gangen van het hotel loop'
Freddy noemt zijn verblijf in de El
derschans 'dubbelzinning'. De ge
boren en getogen Fries is namelijk
ook student aan de Middelbare Ho
telschool in Leeuwarden. Begin dit
jaar kon hij voor een stage terecht
bij hotel De Dikke van Dale in
Sluis. „Daar kon ik werken op de
afdeling sales en marketing, die
net is opgezet." Zijn stagebedrijf
was zo tevreden met hem, dat hij
nog tot eind dit jaar mag blijven.
Reden voor Freddy om op zoek te
gaan naar andere huisvesting. „Tot
april verbleef ik op een camping.
Mijn baas wist dat De Elderschans
tijdelijk wordt bewoond, via hem
kwam ik in contact met het An
ti-Kraak bv." Dat bedrijf heeft in
heel het land gebouwen in tijdelijk
beheer. De eigenaar van een pand
kan zo voorkomen dat er echte kra
kers intrekken.
Als 'horecaman' beginnen Fred
dy's handen wel een beetje te jeu
ken als hij het hotel in Aardenburg
ziet. „Als het allemaal van mij
was, zou ik bijvoorbeeld meteen
een terras aan de voorkant maken.
Maar het is natuurlijk niet voor
niets twee keer failliet gegaan."
De geschiedenis van Hotel De Elderschans in het kort
In 1965 werd vakantie- en conferentieoord Van Eeghenhuis gebouwd om
vanuit een doopsgezinde overtuiging vormingswerk te verrichten.
Onder de naam De Elderschans was het de laatste jaren een hotel annex
conferentiecentrum.
Verkoop en onderhoud van BMW Daihatsu Mini Landrover Landwind
±7 MEI 2007 - OVEZANDE
16DOWN - DENNIS - SEVEN
PETER RAN SPEEDROCK
ROB TOG NO NX (AUS) E.A.
www.klomrpor.nl
door Raymond de Frel
ZAAMSLAGVEER - Met name de da
gelijkse passanten zullen het onge
twijfeld al hebben gemerkt: inha
len op de N61 tussen Zaamslag
veer en Rapenburg Tol is sinds
een paar weken uit den boze.
Op de deels verlegde hoofdrijbaan
zijn dubbele doorgetrokken stre
pen getrokken, zodat inhaalma
noeuvres voortaan verboden zijn.
Da's veiliger, maar het kan ook
voor ergernis zorgen: automobilis
ten die onder de toegestane snel
heid rijden, zullen ongetwijfeld te
maken krijgen met bumperkle
vers. De gereconstrueerde weg is
al een paar weken toegankelijk,
maar werd gistermiddag in de stro
mende regen met een symboli
sche handeling officieel geopend
door Rijkswaterstaat. Twee trek
paarden sleepten het laatste 'obsta
kel' van het wegdek.
Aan beide zijden van de hoofdrij
baan zijn voor het langzaam ver
keer parallelwegen aangebracht.
Daar geldt een maximumsnelheid
van zestig kilometer per uur. Op
de hoofdrijbaan mogen geen land
bouwvoertuigen meer komen.
Het aanpassen van de strepen op
de wegen is een gevolg van het lan
delijk beleid op het gebied van ver
keersveiligheid. Ook de belijning
van de weggedeelten tussen Ter-
neuzen en Zaamslag en tussen Ra
penburg Tol en Terhole is veran
derd. Daar zijn geen parallelwe
gen, dus is de hoofdrijbaan voor
zien van een onderbroken streep.
Het langzaam verkeer mengt zich
hier dus wel met de andere wegge
bruikers. Overigens heeft Rijkswa
terstaat het bewuste stuk weg per
1 januari overgedragen aan de pro
vincie. De weg heet nu officieel
N290.
Garage Verbrugge BV
Industrieweg 37 - 4538 AG Terneuzen.
Tel 0031 115 681200 - Fax 0031 115 312455
www.garageverbrugge.nl - info@garageverbrugge.nl