Binnenland Modewereld wil niet aan maatje 40 Garantie voor particulieren autotrust /pr 6 Vrijdag 11 mei 2007 pzc Unilever wil af van de magere modellen, maar modewereld volgt niet. door Dylan de Gruijl en Floor Ligtvoet den haag - Daar stonden ze dan in lichte paniek op Schiphol. „Al les was geregeld, fotograaf, hotels, locatie", vertelt Hilmer Mulder, hoofdredacteur van glossy Cosmo politan. Maar het geboekte model viel tegen. Ze was te dun en had een levenlo ze uitstraling. Totaal niet de brui sende, sensuele 'cosmogirl' die was besteld. „Mijn God, wat doen we nu?", schoot door Mulder heen. Maar de 'shoot' afblazen was geen optie. Het gebeurt een heel enkele keer, vertelt de bladenmaakster, dat een Nederlands model zo dun is, dat het niet mooi meer is. Na afloop wordt het modellenbureau opge beld met de mededeling dat ze met dat meisje in het vervolg geen zaken meer doen. Unilever besloot deze week als eerste voedings- en verzorgingsconcem geen extreem dunne modellen meer in te huren. Na de introductie van het volslan ke model voor het Unilever-zeep- merk Dove, worden nu ook de Ola-ijsjes, shampoo van Andrélon en deodorant van Axe en Rexona alleen nog aangeprezen door vrou wen met normale rondingen. Als richtlijn geldt een body mass in dex (BMI) van ten minste 18.5. De BMI wordt berekend door het li chaamsgewicht in kilo's te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). Volgens Uni lever betekent dat voor een vrouw van 1,70 meter lang een gewicht van rond de 65 kilo. Een goed ini tiatief vinden enkele modellenbu reaus. Vorig jaar overleden nog een Braziliaans en Uruguayaans model, doordat ze zichzelf vrijwil lig hadden uitgehongerd. Spanje en Italië besloten direct graatmage re modellen te weren. Maar of de trend doorzet, valt te betwijfelen. „Dat kan ook niet, designerkleding wordt in maatje 36 aangeleverd", vertelt Svenno Koemans, directeur van het Amsterdamse modellenbu reau Ullamodels. „Een groter mo del krijg je daar niet in." Op zijn website worden alleen vrouwen met maatje 34 tot 36 gevraagd. Max Models uit Rotterdam boekt wel modellen met een maatje meer, maar mede-eigenaar Inge Vendelmans noemt maat 38 stee vast 'vol'. Ter vergelijking: de ge middelde, normale Nederlandse vrouw draagt maat 40 of 42. „Wij krijgen vaak de schuld dat vrou wen te dun zijn. Maar ik voel me daar niet verantwoordelijk voor", zegt Hilmer Mulder van Cosmo. „Een glossy maakt het leven mooier dan het is. Vrouwen moe ten erbij kunnen wegdromen." Wat dat betreft is couturier Hans Ubbink een witte raaf in de mode wereld. Hij huivert van het graat magere model. „Heel onaantrekkelijk", zegt hij. In Ubbinks shows lopen manne quins met gemiddeld maat 38 over de catwalk. „En die zijn heel lastig te vinden", weet hij. Dirk Meesters, docent marketing aan de Universiteit Tilburg, publi ceerde vorig jaar onderzoek waar uit bleek dat het zelfvertrouwen van vrouwen kelderde bij het zien van extreem dunne mannequins. Hij liet zo'n honderd vrouwen mo de-advertenties zien met modellen die varieerden van graatmager tot veel te dik. Van een gewoon, slank model bleken de proefpersonen juist opgewekt te worden. Meesters: „Vrouwen vergelijken zichzelf met de modellen. Aan ex treem dun kunnen de meesten niet voldoen. Daar worden ze de pressief van. Maar normaal slank is een ideaalbeeld dat wél bereik baar is voor ze." Het onderzoek toonde ook aan, dat het wat voluptueuzere model uit de campagne van Dove lang niet altijd aanslaat. Een volslank fi guur verbeeldt nu eenmaal ook niet het ideaal. „Ik adviseer fabri kanten: gebruik een gewoon slank model met een figuur dat bereik baar is voor veel vrouwen." Toch neemt de modewereld nog geen afscheid van ultradun. Voor de glossy's en modehuizen blijft maat 36 of kleiner de norm. „Dat ziet er schattig uit en kost minder stof', zegt Mulder van Cosmo. „Op een kledingrek oogt maat 42 heel anders. Dan heb je eerst een voluptueuze dame nodig om de vorm van die hoop stof te begrij pen." Ongezond afslanken Een verband tussen anorexia en het graatmagere model als ideaalbeeld is nooit weten schappelijk aangetoond. Uit on derzoek van TNO onder 1845 meisjes tussen dertien en achttien jaar blijkt dat de helft ongezonde of zelfs extreme af slankmethodes gebruikt. Zij slaan maaltijden over, drinken overdreven veel water en ge bruiken dieetpillen. Een kwart van hen gaat nog verder. Ze eten dagen achtereen niet en proberen voedsel te lozen door laxeermiddelen of hun vinger in de keel te steken. Verdachte stierf aan longembolie alkmaar - De 43-jarige man die maandag in zijn cel in de gevange nis Zuyder Bos in Heerhugowaard overleed, is gestorven aan longem bolie. Dat is uit sectie gebleken, zo maak te een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) in Alk maar gisteren bekend. Advocaten Manon Aalmoes en Bram Moszko- wicz deden dinsdag aangifte van dood door schuld. Volgens advocaat Aalmoes zijn er aanwijzingen dat het personeel van de inrichting niet adequaat heeft gereageerd. Rijden onder invloed stijgt vooral in kleinere gemeenten nFN HA Af". T-T Pf aantal anfnmnhilic- Rii rnntrnlpc in mnfi Klpnlv a n ttnc xrrvlr den haag - Het aantal automobilis ten dat met te veel alcohol wordt opgepakt, is vorig jaar vooral in kleinere gemeenten toegenomen. Dat staat in het onderzoek 'Rijden onder invloed 1999-2006' van het ministerie van Verkeer en Water staat. Bij controles in 2006 bleek dat 2,9 procent van de bestuurders uit plaatsen met minder dan 50.000 inwoners een glaasje te veel op had, tegen 2 procent het jaar daar voor. Dat is een opvallend flinke stijging, omdat er in de rest van het land geen bijzondere toename was volgens het ministerie. Ruim acht op de tien gepakte automobi listen zijn mannen. Het zijn vooral jonge mannen tussen de 25 en 34 jaar. De meeste overtreders komen uit de horeca en worden na een avondje stappen op vrijdag 's nachts gepakt. Hoe verkoopt u uw auto sneller en voor een betere prijs? Met Autotrust garantie natuurlijk! 6 maanden garantie, net als bij de dealer. Uw koper de zekerheid, u geen gezeur achteraf! Reageer nu en wij doen u een interessante aanbieding! Bel 0900-323 23 23 (lokaal tarief) of kijk op www.autotrust.nl garantie voor particuliere occasions unigarant ANWB www.autotrust.nl Unilever zet voor zijn Dove-reclame geen anorexiatypes in. foto Unilever

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 6