'Gemeente verliest
Hoger tunneltarief dupeert haven
(On) sportiviteit
PZC
2 Vrijdag 11 mei 2007 PZC
MATTY VERKAMMAN
Topsport en sportiviteit - gaat dat nog samen? Ik denk
het niet. Sportleiders willen nog wel eens het achter
haalde idee van sportiviteit benadrukken. Zo werd enke
le jaren geleden besloten dat de spelers elkaar voor de aftrap
moesten begroeten. Zou goed voor de sportiviteit zijn. Geloof
er maar niks van! Met strakke koppen geven de strijders elkaar
een slap handje en in de uitgewisselde blikken zie je vooral
oorlogszucht. Prima! Ik bedoel, we hebben het hier niet over
Krabbendijke-Nieuwdorp. Aan de top speelt men nu eenmaal
niet voor de gezelligheid, maar voor de poen en de punten,
om Happel aan te halen. Momenteel is er veel te doen over de
poging van Ajax-spelers het resultaat op de laatste competitie
dag bij Excelsior-AZ te beïnvloeden. De Amsterdamse groot
verdieners zouden er zevendui
zend euro de man voor over heb
ben gehad wanneer de modale
profjes van Excelsior de topfavo
riet voor de titel beentje wilden
lichten. In Spanje noemen ze
dat een 'stimuleringspremie'. Je
zou het ook het broertje van omkoping kunnen noemen.
De KNVB heeft na drie telefoontjes vastgesteld dat er niets
aan de hand is. Lekker makkelijk! Natuurlijk is die jongens van
Excelsior geld geboden. Excelsior had niets meer te winnen,
maar knokte zich leeg. Rara.
Wat me verbaast is dat bedrag: zevenduizend euro. Als die mil
jonairs van Ajax een beetje stijl in hun flikker zouden hebben,
hadden ze toch tenminste 25 mille geboden. Zelf nemen ze
daar amper een corner voor. En ik vind ook - nu Excelsior zo
fantastisch van die sukkels uit Alkmaar heeft gewonnen - dat
die profjes daadwerkelijk hun centen moeten ontvangen. Als
die van Ajax niet willen betalen, zou ik als Excelsioriaan naar
de rechter stappen. En dan meteen maar de vraag voorleggen
of een stimuleringspremie onsportief, dan wel verboden is.
Natuurlijk is die
jongens van Excelsior
geld geboden
COLOFON
DIRECTIE
Directeur/uitgever: Ad Verrest
HOOFDREDACTIE
Hoofdredacteur: Peter Jansen
pjansen@pzc.nl
Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon
(alkroon@pzc.nl)
CENTRALE REDACTIE
redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax
0113-315609
KANTOREN
Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460
AA Goes, 0113-315500
Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus
8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post
bus 145,4530 AC Terneuzen,
0115-645769
Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80,
4300 AB Zierikzee, 0111-454651
Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst,
0114-371379
ABONNEMENTSPRIJZEN
Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50)
Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00)
Voor toezending per post geldt een toe
slag.
Abonnementenadministratie, fotoservice,
abonneevoordeel Bel lezersservice
0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za
terdag tot 12.00 uur, of mail
lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330.
Postadres: Lezersservice PZC, Postbus
3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon-
Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Woonplaats
nement uiterlijk één maand voor het ein
de van de betaalperiode. U ontvangt een
schriftelijke bevestiging. Wet Bescher
ming Persoonsgegevens van toepassing)
ADVERTENTIES
Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax
0113-315529. teamzeeland@pzc.nl
Personeels-, educatie- en zorgadverten-
ties: 076-5312240, fax 076-5312340,
aez@pzc.nl.
Business to business, onroerend goed:
076-5312277, fax 076-5312274,
segmentteam@pzc.nl
Publicatierecht beeldende kunst: via
Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV.
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant
BV is een onderdeel van de Koninklijke
Wegener NV.
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoe
ring van de abonnementsovereenkomst. Deze
gegevens kunnen gebruikt worden om u op de
hoogte te houden van interessante producten
en diensten van andere onderdelen van Weg
ener en zorgvuldig geselecteerde partners. In
dien u geen prijs stelt op informatie van de PZC
of indien u uw toestemming voor het gebruik
van uw e-mailadres wilt intrekken, kunt u een
briefje sturen naar: PZC, Postbus 3229, 4800
MB Breda. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
KRANT NIET ONTVANGEN?
Onze excuses. Bel gratis lezersservice
0800-0231231.
maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater
dag 8.00-12.00 uur.
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
De PZC gaat zorgvuldig om mei persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere informatie
ledereen die kan, moet
werken. Onder die vlag vaart
de 'Work First' aanpak van
veel gemeenten wel. Minder
mensen staan aan de kant.
Bijstandsbond en FNV
gruwelen van de praktijk.
door Marcel Modde
Het onderzoek dat de
vereniging van direc
teuren van sociale
diensten (Divosa)
gisteren presenteer
de is lovend over het effect van de
Work First-projecten. Gemiddeld
een derde van de mensen die aan
klopt voor een bijstandsuitkering,
haakt af wanneer ze horen dat ze
voor dat geld moeten werken.
Veelal gaat dat om saai productie
werk, blijkt uit een inventarisatie
van de vakcentrale FNV: van gor
dijnhaakjes maken, pizzadozen
vouwen en Hema-kauwgum in
pakken tot kleerhangers sorteren.
In sommige gemeenten zijn ze
wat origineler met het aanbod van
'werkervaring'. In Schouwen-Dui-
veland bijvoorbeeld kunnen cliën
ten aan de slag als strandbeheer-
der of worden ze ingezet voor de
schoonmaak van de museumcol
lectie.
Volgens Divosa worden langs deze
weg meer mensen aan een nieuwe
baan geholpen; bijna de helft van
de deelnemers. Dat is ruim ander
half keer zo hoog als de 'normale
uitstroom' uit de bijstand.
Landelijk volgen acht op de tien
gemeenten de Work First-aanpak.
In Zeeland is deze benadering iets
minder populair, aldus Divosa-
woorvoerder Yolanda van Empel,
en ligt de nadruk op andere re-in
tegratieprojecten.
Schouwen-Duiveland bewandelt
(met een jaarbudget van 1,2 mil
joen euro) doelbewust meerdere
paden, kiest voor een intensieve
begeleiding en scoort daarmee bin
nen het Zeeuwse de beste resulta
ten. Ook landelijk gooit Schouwen
hoge ogen. Het aantal inwoners
met een bijstandskering daalde
daar vorig jaar met negentien pro
cent. Het landelijk gemiddelde lag
in 2006 op vijf procent. Alleen het
Twentse Rijssen-Holten deed het
nog net iets beter. „Als ik dat tevo
ren had geweten, hadden we nog
er nog een schepje bovenop ge
daan", zegt wethouder Gilles Hou
tekamer.
De Bruse bestuurder praat gepas
sioneerd over de 'Schouwse-me-
thode'. Zijn directeur sociale za
ken mag binnenkort voor de Vere
niging Zeeuwse Gemeenten uitleg
gen wat daar nou zo speciaal aan
is. Het eigen (gemeentelijk) re-in-
tegtatiebedrijfZuidhoek, benoemt
Houtekamer direct tot één van de
redenen van het succes. „Net als
Terneuzen, dat het ook goed doet,
met Dethon. Daarnaast hechten
wij heel sterk aan een op persoon
lijke maat gesneden begeleiding.
Een baan binnen het Work First-
traject is geen einddoel, maar een
opstapje. Mensen houden feeling
met het arbeidsritme, kunnen
worden gadegeslagen om te beoor
delen over welke capaciteiten ze
nog meer beschikken en zo verder
worden geholpen. Iemand die bij
ons strandbeheer doet, krijgt bij
voorbeeld ook een cursus Duits
aangeboden. Anderen leren om
gaan met de computer en zo kan
ik nog wel even doorgaan. We heb
ben een gezinscoach, iemand die
één op één de werkelijk lastige ge-
standsaanvragers dat bij de poort I
omdraait. Die kwetsbare groep
raakt uit beeld, belandt in het ille-
gale circuit of geeft de voorkeur
aan een leven onder de armoede
grens. Daarmee deelt Houtekamer
de zorg van Divosa-voorzitter Tof
Thissen.
Volgens ervaringen van het FNV
en de Bijstandsbond slaan de
Work First-projecten bij verschil
lende gemeenten door. Sommige I
betrokken vergelijken het met 'een
veredelde vorm van slavenarbeid',
werken voor een habbekrats, min
der dan het minimumloon. Wie
weigert, krijgt geen uitkering. „De
mensen worden behoorlijk onder
druk gezet. Het gros heeft niets
aan de demotiverende klusjes die
ze moeten opknappen, zeker niet
wat betreft het uitzicht op een aar
dige baan", aldus voorzitter Piet
van der Lende van de Bijstands
bond. „Dat geldt ook voor hoger
opgeleiden. Welk nut gaat er nou
uit van een dag enveloppen vul-
'Welk nut gaat er nou uit van een dag enveloppen vullen,
terwijl je voor 99 euro per maand een machine kunt huren.'
vallen begeleid. Van de dertien
klanten uit die kaartenbak, heb
ben we er vorig jaar zes uit de vi
cieuze cirkel geholpen. Vader
heeft weer een baan en bemoeit
zich niet langer met het huishou
den. Wanneer de wasmachine ka
pot gaat, wordt daar een oplossing
voor gevonden. De sfeer in het he
le gezin verbetert. Dat zogenaam
de harde bestand bestaat voor mij
dan ook niet! Het heeft alles te ma
ken rnet willen investeren in men
sen
Hcvtekamer wil niet spreken van
eer. succes wanneer het Divosarap-
poi rept van een derde van de bij
len, terwijl je voor 99 euro per
maand een machine kunt huren
die het zelfde werk in een kwar
tier doet? De gemeenten doen ly
risch over de aanpak, puur omdat
het aantal bijstandsuitkeringen is
gedaald tot het laagste niveau
sinds 25 jaar. A/laar tegelijkertijd
zijn ze de menselijke kant uit het
oog verloren."
Van der Lende heeft niet de in
druk dat tussen platteland en ste
delijk gebied veel verschilt in de
aanpak. „Het zit gewoon tussen
de oren; we moeten werklozen
streng aanpakken en dan komen
ze vanzelf wel aan het werk."
Checklist FNV voor beoordeling lokaal Work First beleid
Hoe lang moeten deelnemers werken zonder een salaris te ontvangen? In
de Raad voor Werk en Inkomen hebben werkgevers, vakbonden en ge
meenten afgesproken dat dit maximaal 3 tot 6 maanden mag duren.
Soms worden verschillende trajecten 'gestapeld', waardoor mensen langer
zonder salaris werken dan op het eerste gezicht lijkt.
Verrichten de deelnemers zinvolle werkzaamheden waar ze ook iets van
kunnen leren?
Investeert de gemeente in scholing voor deelnemers aan de trajecten?
Zorgt de gemeente dat deelnemers kunnen doorstromen naar een echte
baan? Worden hierover afspraken gemaakt met bedrijven? Wordt er ge
bruik gemaakt van loonkostensubsidies?
- Wat gebeurt er met de mensen die bij de aanvraag of tijdens het traject
afhaken? Komen ze goed terecht, of zijn er ook mensen die in de proble
men raken? Wat gebeurt er met mensen die weigeren deel te nemen?
- Hoe zitten de contracten met re-integratiebureau's in elkaar? Kunnen ze
premies opstrijken door mensen van het ene traject naar het andere te
slepen?
- Zijn de arbeidsomstandigheden veilig en gezond?
door Wout Bareman
KALLO - Het Antwerps Havenbe
drijf verzet zich fel tegen een mo
gelijke verhoging van de toltarie
ven voor de Liefkenshoektunnel.
Het zou de concurrentiepositie
van de haven aantasten. Het haven
bedrijf voorspelt dat rederijen,
met het oog op de hogere kostprijs
van vervoer van hun goederen, zul
len uitwijken naar andere havens.
Dat leidt tot banenverlies.
Het voorstel om de tarieven'voor
de Liefkenshoektunnel te verho
gen, is afkomstig van de Beheers-
maatschappij Antwerpen Mobiel.
Die denkt met de verhoogde tol
én de invoering van tol voor de
passage van de nieuwe Oosterweel-
verbinding (een brug-tunnel als
laatste schakel in de Antwerpse
Ring) het hele Masterplan Mobili
teit te kunnen financieren. In het
kader van dat plan wordt binnen
kort begonnen met de aanleg van
de nieuwe verbinding en werd de
afgelopen jaren ook de Grote Ring
opgeknapt. Als de Oosterweelver-
binding medio 2012 in gebruik
wordt gesteld, moeten de tol voor
die brug-tunnel en de Liefkens
hoektunnel gelijk worden gesteld.
Het betekent dat vrachtwagens
straks voor beide verbindingen 19
euro per passage moeten neertel
len. Nu is dat 16.00 euro en voor
abonnementhouders 12,35 euro.
Havenschepen M. Van Peel: „Uit
verkeerstellingen blijkt dat de Lief
kenshoektunnel vooral een haven
tunnel is. 4S procent van al het ha-
venverkeer kruist de Schelde via
die verbinding. Wij vinden dat de
transportsector daarvan niet de du
pe mag worden."