'Gemeente verliest Hoger tunneltarief dupeert haven (On) sportiviteit PZC 2 Vrijdag 11 mei 2007 PZC MATTY VERKAMMAN Topsport en sportiviteit - gaat dat nog samen? Ik denk het niet. Sportleiders willen nog wel eens het achter haalde idee van sportiviteit benadrukken. Zo werd enke le jaren geleden besloten dat de spelers elkaar voor de aftrap moesten begroeten. Zou goed voor de sportiviteit zijn. Geloof er maar niks van! Met strakke koppen geven de strijders elkaar een slap handje en in de uitgewisselde blikken zie je vooral oorlogszucht. Prima! Ik bedoel, we hebben het hier niet over Krabbendijke-Nieuwdorp. Aan de top speelt men nu eenmaal niet voor de gezelligheid, maar voor de poen en de punten, om Happel aan te halen. Momenteel is er veel te doen over de poging van Ajax-spelers het resultaat op de laatste competitie dag bij Excelsior-AZ te beïnvloeden. De Amsterdamse groot verdieners zouden er zevendui zend euro de man voor over heb ben gehad wanneer de modale profjes van Excelsior de topfavo riet voor de titel beentje wilden lichten. In Spanje noemen ze dat een 'stimuleringspremie'. Je zou het ook het broertje van omkoping kunnen noemen. De KNVB heeft na drie telefoontjes vastgesteld dat er niets aan de hand is. Lekker makkelijk! Natuurlijk is die jongens van Excelsior geld geboden. Excelsior had niets meer te winnen, maar knokte zich leeg. Rara. Wat me verbaast is dat bedrag: zevenduizend euro. Als die mil jonairs van Ajax een beetje stijl in hun flikker zouden hebben, hadden ze toch tenminste 25 mille geboden. Zelf nemen ze daar amper een corner voor. En ik vind ook - nu Excelsior zo fantastisch van die sukkels uit Alkmaar heeft gewonnen - dat die profjes daadwerkelijk hun centen moeten ontvangen. Als die van Ajax niet willen betalen, zou ik als Excelsioriaan naar de rechter stappen. En dan meteen maar de vraag voorleggen of een stimuleringspremie onsportief, dan wel verboden is. Natuurlijk is die jongens van Excelsior geld geboden COLOFON DIRECTIE Directeur/uitgever: Ad Verrest HOOFDREDACTIE Hoofdredacteur: Peter Jansen pjansen@pzc.nl Adjunct-hoofdredacteur: Arie Leen Kroon (alkroon@pzc.nl) CENTRALE REDACTIE redactie@pzc.nl, tel. 0113-315500, fax 0113-315609 KANTOREN Goes: Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes, 0113-315500 Middelburg: Buitenruststraat 18, Postbus 8070, 4330 EB Middelburg, 0118-493000 Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45, Post bus 145,4530 AC Terneuzen, 0115-645769 Zierikzee: Grachtweg 23a, postbus 80, 4300 AB Zierikzee, 0111-454651 Hulst, Steenstraat 37, 4561 AR Hulst, 0114-371379 ABONNEMENTSPRIJZEN Maand €21,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal €61,50 (acceptgiro €64,50) Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00) Voor toezending per post geldt een toe slag. Abonnementenadministratie, fotoservice, abonneevoordeel Bel lezersservice 0800-0231231, dagelijks 8.00-17.00, za terdag tot 12.00 uur, of mail lezersservice@pzc.nl; fax 076-5312330. Postadres: Lezersservice PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Beëindigen abon- Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Woonplaats nement uiterlijk één maand voor het ein de van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Wet Bescher ming Persoonsgegevens van toepassing) ADVERTENTIES Verkoopteam Zeeland: 0113-315520, fax 0113-315529. teamzeeland@pzc.nl Personeels-, educatie- en zorgadverten- ties: 076-5312240, fax 076-5312340, aez@pzc.nl. Business to business, onroerend goed: 076-5312277, fax 076-5312274, segmentteam@pzc.nl Publicatierecht beeldende kunst: via Beeldrecht. Auteursrecht: voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van de Koninklijke Wegener NV. PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoe ring van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Weg ener en zorgvuldig geselecteerde partners. In dien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruik van uw e-mailadres wilt intrekken, kunt u een briefje sturen naar: PZC, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl KRANT NIET ONTVANGEN? Onze excuses. Bel gratis lezersservice 0800-0231231. maandag t/m vrijdag 7.00-17.00 uur, zater dag 8.00-12.00 uur. Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening De PZC gaat zorgvuldig om mei persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere informatie ledereen die kan, moet werken. Onder die vlag vaart de 'Work First' aanpak van veel gemeenten wel. Minder mensen staan aan de kant. Bijstandsbond en FNV gruwelen van de praktijk. door Marcel Modde Het onderzoek dat de vereniging van direc teuren van sociale diensten (Divosa) gisteren presenteer de is lovend over het effect van de Work First-projecten. Gemiddeld een derde van de mensen die aan klopt voor een bijstandsuitkering, haakt af wanneer ze horen dat ze voor dat geld moeten werken. Veelal gaat dat om saai productie werk, blijkt uit een inventarisatie van de vakcentrale FNV: van gor dijnhaakjes maken, pizzadozen vouwen en Hema-kauwgum in pakken tot kleerhangers sorteren. In sommige gemeenten zijn ze wat origineler met het aanbod van 'werkervaring'. In Schouwen-Dui- veland bijvoorbeeld kunnen cliën ten aan de slag als strandbeheer- der of worden ze ingezet voor de schoonmaak van de museumcol lectie. Volgens Divosa worden langs deze weg meer mensen aan een nieuwe baan geholpen; bijna de helft van de deelnemers. Dat is ruim ander half keer zo hoog als de 'normale uitstroom' uit de bijstand. Landelijk volgen acht op de tien gemeenten de Work First-aanpak. In Zeeland is deze benadering iets minder populair, aldus Divosa- woorvoerder Yolanda van Empel, en ligt de nadruk op andere re-in tegratieprojecten. Schouwen-Duiveland bewandelt (met een jaarbudget van 1,2 mil joen euro) doelbewust meerdere paden, kiest voor een intensieve begeleiding en scoort daarmee bin nen het Zeeuwse de beste resulta ten. Ook landelijk gooit Schouwen hoge ogen. Het aantal inwoners met een bijstandskering daalde daar vorig jaar met negentien pro cent. Het landelijk gemiddelde lag in 2006 op vijf procent. Alleen het Twentse Rijssen-Holten deed het nog net iets beter. „Als ik dat tevo ren had geweten, hadden we nog er nog een schepje bovenop ge daan", zegt wethouder Gilles Hou tekamer. De Bruse bestuurder praat gepas sioneerd over de 'Schouwse-me- thode'. Zijn directeur sociale za ken mag binnenkort voor de Vere niging Zeeuwse Gemeenten uitleg gen wat daar nou zo speciaal aan is. Het eigen (gemeentelijk) re-in- tegtatiebedrijfZuidhoek, benoemt Houtekamer direct tot één van de redenen van het succes. „Net als Terneuzen, dat het ook goed doet, met Dethon. Daarnaast hechten wij heel sterk aan een op persoon lijke maat gesneden begeleiding. Een baan binnen het Work First- traject is geen einddoel, maar een opstapje. Mensen houden feeling met het arbeidsritme, kunnen worden gadegeslagen om te beoor delen over welke capaciteiten ze nog meer beschikken en zo verder worden geholpen. Iemand die bij ons strandbeheer doet, krijgt bij voorbeeld ook een cursus Duits aangeboden. Anderen leren om gaan met de computer en zo kan ik nog wel even doorgaan. We heb ben een gezinscoach, iemand die één op één de werkelijk lastige ge- standsaanvragers dat bij de poort I omdraait. Die kwetsbare groep raakt uit beeld, belandt in het ille- gale circuit of geeft de voorkeur aan een leven onder de armoede grens. Daarmee deelt Houtekamer de zorg van Divosa-voorzitter Tof Thissen. Volgens ervaringen van het FNV en de Bijstandsbond slaan de Work First-projecten bij verschil lende gemeenten door. Sommige I betrokken vergelijken het met 'een veredelde vorm van slavenarbeid', werken voor een habbekrats, min der dan het minimumloon. Wie weigert, krijgt geen uitkering. „De mensen worden behoorlijk onder druk gezet. Het gros heeft niets aan de demotiverende klusjes die ze moeten opknappen, zeker niet wat betreft het uitzicht op een aar dige baan", aldus voorzitter Piet van der Lende van de Bijstands bond. „Dat geldt ook voor hoger opgeleiden. Welk nut gaat er nou uit van een dag enveloppen vul- 'Welk nut gaat er nou uit van een dag enveloppen vullen, terwijl je voor 99 euro per maand een machine kunt huren.' vallen begeleid. Van de dertien klanten uit die kaartenbak, heb ben we er vorig jaar zes uit de vi cieuze cirkel geholpen. Vader heeft weer een baan en bemoeit zich niet langer met het huishou den. Wanneer de wasmachine ka pot gaat, wordt daar een oplossing voor gevonden. De sfeer in het he le gezin verbetert. Dat zogenaam de harde bestand bestaat voor mij dan ook niet! Het heeft alles te ma ken rnet willen investeren in men sen Hcvtekamer wil niet spreken van eer. succes wanneer het Divosarap- poi rept van een derde van de bij len, terwijl je voor 99 euro per maand een machine kunt huren die het zelfde werk in een kwar tier doet? De gemeenten doen ly risch over de aanpak, puur omdat het aantal bijstandsuitkeringen is gedaald tot het laagste niveau sinds 25 jaar. A/laar tegelijkertijd zijn ze de menselijke kant uit het oog verloren." Van der Lende heeft niet de in druk dat tussen platteland en ste delijk gebied veel verschilt in de aanpak. „Het zit gewoon tussen de oren; we moeten werklozen streng aanpakken en dan komen ze vanzelf wel aan het werk." Checklist FNV voor beoordeling lokaal Work First beleid Hoe lang moeten deelnemers werken zonder een salaris te ontvangen? In de Raad voor Werk en Inkomen hebben werkgevers, vakbonden en ge meenten afgesproken dat dit maximaal 3 tot 6 maanden mag duren. Soms worden verschillende trajecten 'gestapeld', waardoor mensen langer zonder salaris werken dan op het eerste gezicht lijkt. Verrichten de deelnemers zinvolle werkzaamheden waar ze ook iets van kunnen leren? Investeert de gemeente in scholing voor deelnemers aan de trajecten? Zorgt de gemeente dat deelnemers kunnen doorstromen naar een echte baan? Worden hierover afspraken gemaakt met bedrijven? Wordt er ge bruik gemaakt van loonkostensubsidies? - Wat gebeurt er met de mensen die bij de aanvraag of tijdens het traject afhaken? Komen ze goed terecht, of zijn er ook mensen die in de proble men raken? Wat gebeurt er met mensen die weigeren deel te nemen? - Hoe zitten de contracten met re-integratiebureau's in elkaar? Kunnen ze premies opstrijken door mensen van het ene traject naar het andere te slepen? - Zijn de arbeidsomstandigheden veilig en gezond? door Wout Bareman KALLO - Het Antwerps Havenbe drijf verzet zich fel tegen een mo gelijke verhoging van de toltarie ven voor de Liefkenshoektunnel. Het zou de concurrentiepositie van de haven aantasten. Het haven bedrijf voorspelt dat rederijen, met het oog op de hogere kostprijs van vervoer van hun goederen, zul len uitwijken naar andere havens. Dat leidt tot banenverlies. Het voorstel om de tarieven'voor de Liefkenshoektunnel te verho gen, is afkomstig van de Beheers- maatschappij Antwerpen Mobiel. Die denkt met de verhoogde tol én de invoering van tol voor de passage van de nieuwe Oosterweel- verbinding (een brug-tunnel als laatste schakel in de Antwerpse Ring) het hele Masterplan Mobili teit te kunnen financieren. In het kader van dat plan wordt binnen kort begonnen met de aanleg van de nieuwe verbinding en werd de afgelopen jaren ook de Grote Ring opgeknapt. Als de Oosterweelver- binding medio 2012 in gebruik wordt gesteld, moeten de tol voor die brug-tunnel en de Liefkens hoektunnel gelijk worden gesteld. Het betekent dat vrachtwagens straks voor beide verbindingen 19 euro per passage moeten neertel len. Nu is dat 16.00 euro en voor abonnementhouders 12,35 euro. Havenschepen M. Van Peel: „Uit verkeerstellingen blijkt dat de Lief kenshoektunnel vooral een haven tunnel is. 4S procent van al het ha- venverkeer kruist de Schelde via die verbinding. Wij vinden dat de transportsector daarvan niet de du pe mag worden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2