SMS-verkeer en O C2 Adverteren via mobiel komt er aan 1 2 I Vrijdag 11 mei 2007 PZC Mobiele achtervolging Politie en justitie maken dank baar gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van de mobiele telefoon. Veel mis daden worden tegenwoordig opgelost door de mogelijkheid een da der via zijn mobiele telefoon op te spo ren. Maar de politie heeft de mobiele tele foon ook bij de brave burger ontdekt. Als middel om te helpen bij opsporing. In diverse steden, Tilburg als eerste, is een sms-alert of een sms-dienst be dacht. Burgers die de politie willen hel pen bij het opsporen van verdachten, hebben zich vrijwillig aangemeld. Via hun mobieltje krijgen ze sindsdien op sporingsverzoeken van de politie. In een wijk is bijvoorbeeld een autokraker actief 'Wie heeft iets gezien wat ons kan helpen bij de opsporing', luidt dan de boodschap via sms van de politie. Deze toepassing is vrijwillig. Van een andere orde is het willekeurig rondstu ren van sms'jes door de politie in grote onderzoeken. Zo zijn in de moordzaak van Louis Sévèke in Nijmegen alle men sen die op het moment van de moord aanwezig waren via een sms-bericht ge vraagd informatie te geven. De politie had alle actieve telefoongebruikers via de provider opgespoord. En zo zijn tij dens ernstige Feyenoord rellen in 2005 alle 17.000 mensen die in de buurt wa ren van het stadion gesmst met de op roep tot medewerking. „In deze gevallen zeggen de meeste Ne derlanders: 'Ok, geen probleem'. Maar waar ligt de grens?", vraagt crimino- U bent mogelijk gefcwge in een moordzaak die op 10 mei 2007 plaatsvond en nebt zich misschien nog niet gemeld. Kijk dasrom op www.politie.nl/opsporing. 2 ABC 3^ 4 gh, 5 JKL 8Tuv 0+t Een mens laat steeds meer sporen achter. De technologie wordt steeds verfijnder, waardoor iedereen bijna van minuut tot minuut is te volgen. Via camera's, internetgedrag, maar bovenal door de mobiele telefoon. „Met een mobieltje ben je overal traceerbaar. De vraag is, waar ligt de grens." door Tanja Kits foto Phil Nijhuis illustratie Graphic News loog Henk Ferwerda zich af „Op zich is er niets tegen om techniek in te zet ten bij de opsporing. Je mobieltje is toch een soort gps-systeem. Je bent overal traceerbaar. Heel veel misdaad wordt opgelost met informatie via mo bieltjes." Hoeveel misdaden er met behulp van telecomgegevens worden opgelost en hoe vaak de politie gebruik maakt van de mogelijkheid, daarover zijn geen cij fers openbaar. „Jammer", vindt Gert Wabeke. Hij is manager Justitieel Aftap pen en Monitoren bij KPN en beschikt wel over de gegevens. „Het is zinvolle informatie. Maar we mogen er niets over zeggen. Pas in het najaar gaat de minister van Jusitie er bij de kamerbe handeling van de Telecomwet op in. Misschien dat dan duidelijk wordt hoe vaak de politie telecomgegevens bij ons opvraagt." De meest gevraagde informatie door justitie aan een provider is: waar be vond verdachte X zich op een bepaald moment. Die data worden altijd ge toetst. Niet alleen door de officier van justitie of de rechtercommissaris die het verzoek indienen, de providers heb ben zelf ook een afdeling die de verzoe ken toetst. „In principe moeten wij al tijd meewerken aan dergelijke verzoe ken. Daartoe zijn wij verplicht. Maar wij zijn ook verplicht om op onze beurt alle verzoeken te toetsen op recht matigheid", aldus de KPN-manager. De vraag waar de grens ligt bij de op sporingsbevoegdheden van justitie en bij het verspreiden van overheidsinfor matie, lijkt moeilijk te beantwoorden. Ook professor Jaap van den Herik (in formatica), die zich met zijn vakgeno ten diepgaand in de materie verdiept, heeft geen pasklaar antwoord: „De vraag waar de grens ligt, kan leiden tot juridische fijnslijperij. Ik denk dat het een glijdende schaal is. Je ziet dat het begrip privacy steeds meer afbrokkelt. Zeker als je ziet hoe mensen zich via in ternet op allerlei manieren bekend ma ken en daar geen problemen mee heb ben. Kijk, bij een grote brand vindt nie mand het erg om een sms te krijgen met de mededeling naar binnen te gaan en je ramen en deuren te sluiten. Maar stel je voor, er ligt ergens een brug uit. Wil je dat ook weten? Als je de hele dag overspoeld wordt met zoge naamd nuttige berichten van de over heid, dan is dat gewoon spam. Spam via je mobieltje." „Ik denk zeker dat er in de toekomst fil ters komen. De overheid zal zichzelf be perkingen opleggen en het middel al leen bij grote calamiteiten gebruiken. En er zal iets van 'profilering' komen. Mensen die bijvoorbeeld wel verkeer sinformatie willen ontvangen, maar niet het weer, kunnen zelf een profiel kiezen. Uiteindelijk zal het an- ti-spambeleid het wel win nen. Dus de angst dat we straks overspoeld zullen wor den met ongewenste sms'jes is niet gegrond." Wel zal volgens Van den Herik de politie steeds meer bevoegdheden krijgen: „Kijk alleen maar naar de Verenig de Staten. Daar mag.de poli tie veel meer op het gebied van opsporing en het ge bruik van telecomgegevens. Zij mogen veel verder gaan bij het afluisteren en bij het opvra gen van belgedrag. Justitie kan daar zelfs creditcards van moge lijk verdachte personen laten blokke ren. De trend is dat wij in Europa toch uiteindelijk ook die kant op gaan." 'Ha, weer een sms'. Bij het be kende toontje zijn de meeste mensen nog blij met een be richtje op hun mobiele tele foon. Maar dat kan in de toekomst wel eens anders worden als adverteerders de mogelijkheid krijgen sms-berichten te verstu ren. Nu is dat nog niet mogelijk, omdat de wet het in Nederland het verbiedt. „Maar het komt er aan, dat is wel zeker", voorspelt André van Eisen van Vodafone. De telefoongigant heeft in maart een proef gestart, waarbij twee specifieke groe pen een telefoon abonnement kregen waarop geadver teerd wordt. De ene groep betreft apothe kers. Zij kunnen via Vodafone een aan trekkelijk abonnement krijgen met uiter aard een modern en gratis toestel en de mogelijkheid tot internetten via het mo bieltje. „Daartegenover staat dat ze adver tenties via sms kunnen verwachten over nieuwe medicijnen, plus specifieke infor matie die voor hen als apothekers interes sant is. Het is een proef die betaald wordt door de adverteerders." De andere groep betreft verzekeringsagenten. Zij kregen ook een pakket aangeboden, speciaal op hun beroepsgroep toegespitst. „De volgende stap is natuurlijk de gewo ne consument", weet Van Eisen. „Die wil best advertenties ontvangen als daar iets anders tegenover staat. Bijvoorbeeld goed kopere tarieven of de mogelijkheid tot mobiel internetten. Daar hebben we on derzoek naar gedaan. Natuurlijk blijft pri vacy bij ons hoog in het vaandel staan. Het zal nooit zo zijn dat adverteerders on beperkt via ons kunnen adverteren. De ontvanger zal altijd ondubbelzinnig toe stemming moeten hebben verleend tot het ontvangen van reclame." Daarom zal adverteren via cell broadcast er volgens hem nooit komen. Juist omdat daar geen expliciete toestemming voor is verleend door de ontvanger. Die toestemming hebben mobiele tele foongebruikers wel gegeven voor de infor matie van hun provider. Wie net over de grens is, krijgt van zijn provider een sms over het beschikbare netwerk. „Voor dat soort berichten heeft de ontvanger in principe toestemming verleend bij de on dertekening van het contract. Anders zou den we ook geen sms kunnen versturen als er bijvoorbeeld een voicemail is inge sproken. Dus die instemming is er, ook al is niet iedereen zich daarvan bewust. We zijn heel spaarzaam met berichten, omdat we weten dat niet iedereen ze op prijs stelt." Van Eisen verwacht dat als adverteren mo gelijk wordt op de mobiele telefoon, er be paalde advertentiegroepen zullen ont staan. „Een vrouw wil wellicht andere ad vertenties krijgen dan een man, een jonge re weer andere dan een oudere. Zo zullen er verschillende profielen ontstaan waar uit je kunt kiezen. Het komt er aan. Wan neer durf ik nog niet te voorspellen, maar als Vodafone zijn we er volop mee bezig."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12