Aandeelhouder
China wacht kater
Goederenoverslag in Zeebrugge
vooral omhoog door containers
www.skytours.nl
Lastminute Zonpakkers
„375,
„315,
■-
in
.345,
.375,
„465,
„596,
.395,
„395,
0
Omzet Wessanen krimpt, winst stijgt
Bestuur havenschap neemt
afstand van tirade oud-voorzitter
Toezicht bellen
Tunesië
Kreta Chersonissos
Kos - Kos-stad
Rhodos - Lalyssos
CO
CO
Turkije-Alanya
Bulgarije - Golden Sands
Portugal - Madeira
Cyprus - Larnaca
Egypte - Sharm el Sheikh
Egypte - Hurghada
Nu inclusief luchthavenbelasting, transfers toeslagen.
www.skytours.nl
Bel: 0900 1552 (18cI p/m) Sï
16 Donderdag 10 mei 2007 PZC
UTRECHT - Een medewerker werkt aan de productie van loempia's in de fa
briek van Beckers, onderdeel van Wessanen, in Katwijk. De omzet van Wes
sanen daalde het eerste kwartaal van dit jaar naar 388,5 miljoen euro van
414,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg van 5 mil
joen euro naar 21,5 miljoen euro. foto Lex Van Lieshout/ANP
Angst voor beurscrash
neemt toe door
extreem hoge koersen.
door onze correspondent
Erwin Tuil
pekinc - De Chinese aandelengek-
te neemt zulke vormen aan dat
zelfs boeddhistische monniken
een gokje wagen. Ondanks het
doorbreken van de magische 4000
punten grens van de Shanghai
Composite Index, waarschuwen
experts voor een beurscrash.
De 91 miljoen Chinese beleggers
in aandelen lijken onverbeterlijke
optimisten. Ondanks twee drama
tische koersdalingen in de afgelo
pen drie maanden, blijft de animo
voor beleggen in aandelen onver
minderd groot. Sterker, die lijkt al
leen maar toe te nemen en na iede
re crash leven de koersen weer vro
lijk op.
Voor veel beginnende beleggers is
dat aanleiding genoeg om ook
maar eens een gokje te wagen in
het 'door de Communistische Par
tij georganiseerde casino', zoals de
beurs ook wel wordt genoemd. De
effectenmakelaars openen inmid
dels 200.000 nieuwe rekeningen
per dag.
Er wordt steeds luider gewaar
schuwd voor de volgende, onver
mijdelijke crash. Beleggers laten
zich gekmaken door het idee dat
er in korte tijd gigantische win
sten gemaakt kunnen worden.
Zelfs boeddhistische monniken
kunnen de verleiding niet weer
staan en leggen hun gelofte van ar
moede tijdelijk af om wat rijker te
worden.
Wanneer die crash zich aandient,
kunnen de gevolgen wel eens in
grijpender zijn dan voorgaande ke
ren. Beleggers die nu aandelen ko
pen doen dat niet meer alleen van
hun spaarcenten. Er wordt fors ge
leend bij de banken. Omdat de in
flatie hoger ligt dan de rente die
banken in rekening brengen, leent
de klant feitelijk gratis. Het gevolg
is dat er nog meer geleend wordt.
„Dat beleggen op de beurs is eigen
lijk een piramidespel geworden",
zegt een analist van een Europese
bank in China. „Het werkt alleen
als de koersen blijven stijgen en de
beleggers zo geld verdienen om de
leningen terug te kunnen betalen.
Maar zodra de koersen snel dalen
De animo voor beleggen in aan-
delen is in China op dit moment
erg groot. Experts waarschuwen
echter voor een beurscrash door
de extreem hoge koersen.
en mensen geld verliezen, breekt
de hel los."
Een belangrijke oorzaak dat een
crash niet kan uitblijven, is de ge
brekkige informatieverstrekking
door de beursgenoteerde bedrij
ven. Omdat onervaren beleggers
toch iets willen weten, pompen al
lerlei experts via mobieltjes en
e-mail informatie rond. De beleg
ger kan dankzij de computer en in
ternet meteen reageren en doet
dat ook.
Daarnaast is er de illegale verkoop
van informatie: werknemers van
effectenhandelaars lichten familie
en vrienden tegen betaling in, wat
leidt tot handel met voorkennis.
De markt wordt daardoor nog on
doorzichtiger en onvoorspelbaar-
der.
„Ik denk dat de zeepbel binnen
kort uit elkaar spat", zegt Andy
Xie, tot voor kort een van de be
langrijkste economen bij de bank
Morgan Stanley. Hij en anderen
wijzen dan op een fatale combina
tie van te veel geld, inflatie en over
waardering van onroerend goed
en aandelen in een onvolwassen
en weinig transparante markt.
De crash zal diep ingrijpen in de
Chinese samenleving, zo verwacht
Xie. Voor veel kleine beleggers zijn
aandelen namelijk het pensioen.
door Jeffrey Kutterink
terneuzen - Het dagelijks bestuur
-van havenschap Zeeland Seaports
distantieert zich van de uitspraken
van oud-voorzitter M. Ie Roy.
Dat zei plaatsvervangend voorzit
ter A. van Waes gisteren tijdens
een vergadering van het algemeen
bestuur van het havenschap. Veel
woorden wilde Van Waes niet vuil
maken aan de bestuursperikelen
van de afgelopen tijd.
Le Roy en Van der Hart konden al
lange tijd niet door één deur. Die
controverse kwam de afgelopen
maanden pijnlijk op straat te lig
gen. In de Statenvergadering van
april haalde de oud-voorzitter en
-gedeputeerde economie hard uit
naar Van der Hart. In haar laatste
optreden als gedeputeerde zei ze
dat ze 'op soms achterbakse en leu
genachtige manier' is tegenge
werkt door Van der Hart. Le Roy
had als voorzitter van het ha
venschap met Van der Hart te ma
ken. „We kunnen er veel over zeg
gen, maar dat doen we niet", zei
Van Waes gisterochtend. „De
oud-voorzitter heeft haar uitspra
ken volledig op persoonlijke titel
gedaan. Het zijn harde uitspraken,
waarvan het bestuur zich volledig
distantieert. Verder geven we er
geen commentaar op."
De beoogd nieuwe voorzitter, ge
deputeerde A. Poppelaars, moet
nog officieel worden benoemd.
den haag - De Onafhankelijke
Post en Telecommunicatie Autori
teit (Opta) wil meer te zeggen heb
ben over de kwaliteit van dienst
verlening van telecombedrijven.
„Ten aanzien van internetplusbel-
len zitten we op het puntje van on
ze stoel, maar we hebben vrijwel
geen mogelijkheden KPN te dwin
gen hun standaarden aan te pas
sen", zei voorzitter Chris Fonteijn
gisteren.
De toezichthouder vindt de proble
men bij de internetbeldienst van
KPN slecht voor het vertrouwen
van de consument. „KPN weet het
zelf ook heel goed, want ze lijden
er enorme schade door", consta
teerde Fonteijn. Het internetbellen
van KPN wordt sinds de introduc
tie geteisterd door problemen.
Haven ook Europees
marktleider bij aan-
en afvoer voertuigen.
door Wout Bareman
-zeebrugge - De goederenoverslag
in de haven van Zeebrugge blijft
stijgen. In de eerste drie maanden
ging de overslag ten opzichte van
het eerste kwartaal van vorig jaar
omhoog met 7,6 procent naar 9,9
miljoen ton.
Vooral de containerbehandeling
zat in de lift. Die steeg met meer
dan 33 procent tot 473.000 twintig-
voets containers. Havenvoorzitter
Joachim Coens: „Die groei heeft di-
'rect te maken met het Verre Oos
ten. Nieuw zijn de trafieken op
Zuid-Amerika en ook een concen
tratie van de shortsea- en feeder-
diensten zorgt voor groei. Een aan
tal rederijen bundelde de krachten
en heeft Zeebrugge als nieuwe aan
loophaven gekozen." Vooral de lijn
diensten op Noord-Engeland en
Scandinavië toonden een positief
resultaat. Het gaat daarbij vooral
om het transport van auto's. Zee
brugge neemt op dat vlak een lei
dende positie in Europa in met in
w* De overslag van goederen in de
haven van Zeebrugge steeg in
het eerste kwartaal met 7,6 pro
cent. De haven zit al jaren in de
lift.
het eerste kwartaal de verwerking
van 548.000 voertuigen (een stij
ging van 14,2 procent). De overslag
van stukgoed en bulk daalde. In
het stukgoed viel dat met min 8,7
procent nog mee, in de bulk was
de daling fors, vooral in de aan
voer van vloeibaar gas, die met
48.2 procent kelderde. Het gaat de
haven van Zeebrugge al geruime
tijd voor de wind. Vorig jaar boek
te de haven een recordoverslag van
39.3 miljoen ton.
Coens verwacht dat de inzet van
zogenoemde estuaire schepen, die
vanuit de haven buitenom rich
ting Westerschelde kunnen varen,
in de loop van dit jaar voor een
verdere groei zal zorgen.
Hammamet
4* Prima Life Imperial Park
ALL INCLUSIVE
4* Star Beach - Logies
4* Continental Palace Hotel - Halfpension
4* Bayside Hotel - Halfpension
(0
5* Stella Beach - All Inclusive
4* Elena Hotel - All Inclusive
4* Pestana Atalaia - Logies ontbijt
4* Lordos Beach Hotel - Logies ontbijt
5* Prima Life Rehana Resort - All Inclusive
5* El Palacio Resort - All Inclusive
i#
Vanaf-prijzen p.p. in 2pk/apt inclusief toeslagen en
International Tours gebaseerd op 5 tot 10 daagse vliegreizen in de periode mei-oktober