De zorg om de Bouw nieuw zwembad IJzendijke niet haalbaar Sluis gaat door met alle langlopende projecten Dubbele bodems van vrede en vrijheid van meningsuiting 26 Dinsdag 8 mei 2007 PZCZ Gemeente Sluis vindt maken van plan voor bad tijdverspilling. door Frank van Cooten IJZENDIJKE - De bouw van een nieuw zwembad met een multi functioneel centrum in IJzendijke en de privatisering van de plaatse lijke voetbalvereniging is onhaal baar. Dat vindt het dagelijks gemeente bestuur van Sluis. „Het verder uit werken van het plan is een onnodi ge verspilling van tijd en energie", stelt het college in een voorstel aan de raad. Het gecombineerde plan is een ini tiatief van Stichting 't Watergat, de W IJzendijke en de dorpsraad. Stichting 't Watergat komt voort uit een groep van verontruste in woners van IJzendijke die protes teerden tegen de sluiting van het zwembad door eigenaar Frans Lie- vens. Omdat het protest niets uit haalde, is een alternatief plan ge maakt. Het Sluise college zet echter grote vraagtekens bij een gezonde exploi- College vreest bij afblazen plannen onder meer schadeclaims. door Frank van Cooten SLUIS - Het dagelijks gemeentebe stuur van Sluis zet alle lopende projecten voort. In het bestuurs akkoord 'Sluis betrouwbaar be stuurd) in balans' werd een kriti sche analyse van het projecten- boek aangekondigd. Om kosten te besparen werd beke ken welke projecten wel en welke niet door zouden gaan. Uit een uit gevoerde inventarisatie blijkt ech ter dat stopzetting van een aantal lopende projecten geen aanzienlij ke besparing zal opleveren. Het col lege verwacht dan immers of veel tatie. Ook planologisch is het plan nauwelijks haalbaar, constateert het college. Het dagelijks gemeente bestuur acht het daarom niet zin vol hiermee verder te gaan. Het te bouwen zwembad staat te dicht bij de woningen, het plan van de initiatiefgroep is in strijd met de bestemming 'agrarische doeleinden' en het complex past niet in het landschap, aldus het col lege. Om het zwembad wel netjes in het landschap te integreren, is meer grond nodig voor het zetten van bomen en struiken. Deze grondaankoop en de kosten van een kwalitatieve landschappelijke inpassing zijn niet in de begroting van de initiatiefgroep meegeno men. Het college stelt ook vast dat de ini tiatiefgroep de gymzaal in het pro ject meeneemt. Binnen de ge meentelijke organisatie zijn echter Dagelijks bestuur van Sluis zet vraagtekens bij een gezonde ex ploitatie van een zwemvoorzie- ning met multifunctioneel cen trum in het stadje. maatschappelijke weerstand, of dat toegezegde subsidies terugbe taald moeten worden of dat parti culiere ondernemers, die inmid dels ten behoeve van projecten in vesteringen hebben gedaan, forse schadeclaims zullen indienen. Uit de raad kwam de kritiek dat de ge meente Sluis met de hoeveelheid aan projecten te veel hooi op de vork neemt. Gezien de schaal van de gemeente werd dit als onverstandig bestem peld. In verband met de slechte fi nanciële positie van de gemeente heeft het college daarom een se rieuze afweging gemaakt over het al dan niet doorgaan van reeds ge starte of nog te starten projecten bij de projectorganisatie. Tien pro jecten zijn tegen het licht gehou- geen signalen ontvangen dat de scholen instemmen met een gym zaal aan de rand van het dorp. De kosten van eventueel busvervoer zijn ook niet in de kostenraming opgenomen, stelt het college. „Wij stellen vast dat het plan een uiterst lage kans van slagen heeft. Gelet op voornoemde planologi sche beperkingen moet zelfs het plan onhaalbaar worden geacht." Het college vraagt daarom aan de raad of het zinvol is met dit plan verder te gaan. Het is volgens het college immers in het belang van de initiatiefnemers duidelijkheid te geven over de (onmogelijkhe den. Nu volgens het college de onhaal baarheid bij voorbaat vaststaat, wordt dit ook niet als keuzemoge lijkheid voorgelegd aan de IJzen- dijkse bevolking. Het college vindt het zinvoller in te zetten op een derde veld voor de voetbalvereniging IJzendijke, een grote wens van het bestuur van deze vereniging, en de bouw van een multifunctioneel centrum in het centrum van het dorp, los van het zwembad. den. Variërend van diverse projec ten in Breskens, het ontwikkelings plan voor Cadzand-Bad, Sluis aan Zee, Groede Podium, het Kustfiets- pad der Lage Landen en de ont- haalparkeerkamers tot een land- schaps- en wandelnetwerk, wel komst- en informatieborden, Wa- terdunen en een kwaliteitsslag bij recreatiebedrijven. Deze exercitie levert dus geen resultaat op. Het college is echter wel van plan de raad in de toekomst op een an dere wijze en vroeger bij de ont wikkeling van projecten te betrek ken. Aan de hand van actualisering van het projectenboek en een meer planmatige opzet van nieuwe pro jecten, hoopt het college daaraan te kunnen voldoen. Pastoor Miel Erpelinck viert zijn 40-jarig priesterschap. door Peter Oggel SAS VAN CENT - Van collega Omer Gielliet krijgt hij eens te horen dat hij 'ontroomst' is. Aan het adres van een pastoor klinkt dat wellicht wat onwerkelijk, maar voor Miel Erpelinck zijn de 'grote vraagstuk ken' binnen de katholieke kerk - noem abortus of euthanasie, noem homoseksualiteit of con doomgebruik- nimmer leidend ge weest in zijn functioneren. „Zon de van de tijd", vindt Erpelinck. „Er is zoveel meer te doen." Het is juist dat wat Gielliet met zijn uitspraak heeft bedoeld. 'De zorg om je parochianen staat voor op', zegt hij in 1992 in een inter view. De uitspraak staat, vijftien jaar later, wat hem betreft nog steeds. Geluk, gelukkig zijn. Tref woorden die de leidraad vormen bij het veertigjarig priesterjubi leum van Emiel lacobus Erpelinck. En ook: gerechtigheid. Lees de pro feet Jeremia, hoofdstuk 23 vers 6: 'De Heer, ónze gerechtigheid'. Proef de nadruk op 'onze', doceert hij. Eens moet deze tekst gebeiteld staan in de grafsteen ter nagedach tenis aan Miel Erpelinck. Wereldlijk draagt Jeremia zondag 13 mei de jubiieumdienst in de Cuyperskerk (10.30 uur). Een wel overwogen keuze, het thema van zijn jubileum. Min of meer een vervolg op dat van zijn koperen priesterjubileum. Destijds: 'Mens worden', nu 'Mensen, wij zijn ge roepen om te leven!'. Het tekent de loopbaan van Erpelinck. De mens, diens levensgeluk, centraal. Ofj in bijbelse taal: 'Je naaste lief hebben als jezelf. Het gaat niet alleen om kerkelijke, maar ook om politieke overtui ging. Een kritisch pastor, strijdbaar als het gaat om zorg, om het wel zijn van mensen, indien nodig ook op de barricaden. Schuwt, ze ker in de jaren 70, actie in woord en daad niet. Deelt met gelijkge stemden op een nieuwjaarsrecep tie van de voormalige gemeente Sas van Gent 'blauwe brieven' uit om verbetering van leefomstandig heden af te dwingen. Want, zegt hij, kerk is liefde en dus 'heeft ie der mens recht op geluk, op een goede leefwereld'. Erpelinck, „Het is onze taak daar een bijdrage aan te leveren. In zorg voor mensen dien je God." Geboren op 5 maart 1940 'op de sluis' in Boschkapelle. Een buiten wijkje van tien landarbeidershuis jes, waarin naar de katholieke maatstaven van toen grote gezin nen huizen. „We hadden niks om mee te spelen, maar we speelden altijd, tenminste: als we niet op het land moesten werken." Twee de uit een gezin van vier, allemaal jongens. Vader is landarbeider, werkt later in Sluiskil op de l'Azo- te. Zijn ouders moeten sappelen om de jonge Miel te laten leren. Pas veel later ontdekt hij dat ook zijn oudste broer heeft gewerkt om zijn studie te bekostigen. Hij spreekt er met eerbied over. Een 'buitengewoon' katholieke op voeding, met dagelijks kerkgang en rozenkrans. Waar leeftijdsgenoot jes dromen van een toekomst als brandweerman of agent, weet de kleine Miel als achtjarige al wat hij wil worden: priester. Het woord 'roeping' wuift hij weg. „Dat noemt men wellicht zo, ik zie dat niet zo." Vier jaar later verhuist hij daadwerkelijk naar Brabant, naar het klein-seminarie bij de paters Lazaristen in Wernhout. Aanslui tend het groot-seminarie in Pan- ningen, waar hij in mei 1967 tot 'Pas in Sas van Cent heb ik die onnozelheid verloren' priester wordt gewijd. Miel verruilt Panningen voor de Katholieke Uni versiteit Leuven, waar hij kennis maakt met sociale omwenteling en studentenopstanden. Want het zijn de jaren zestig, met turbulen tie in kerk en wereld. In de katho lieke kerk is er het tweede Vati caans Concilie (1962-1965), met ver gaande besluiten over de moderni sering van de kerk. En buiten die kerk verandert ook de wereld in ra zend tempo. Erpelinck: „Ik heb ze ker geen slechte herinneringen, maar als seminarist was je omslo ten door muren, van de buitenwe reld wist je niet veel. Ja, ik had op het groot-seminarie Vrij Neder land. Maar ik zeg wel eens: ik was behept met een grote mate van on nozelheid. Pas in Sas van Gent heb ik die verloren." Het is 1970. Miel Erpelinck vraagt bisschop Ernst van Breda om een plaatsje in zijn Kinderen beantwoorden vragen bij de tolerantiezuil in de Vredesfabriek in Cadzand. foto Peter Nicolai door René Hoonhorst CADZAND-DORP - Vrede krijg je niet in de schoot geworpen: aan vrede moet je werken. De interac tieve tentoonstelling over oorlog, vrede, geweld, vrijheid, macht en tolerantie heeft niet voor niets de titel De Vredesfabriek meegekre gen. Woordvoerster E. van Venrooij van de Stichting Vredesvlam Cad zand legt scholieren van enkele ba sisscholen maandagmiddag uit dat vrede nooit vanzelfsprekend is. De Sluise burgemeester J. Sala, die sa men met wethouder C. Bolijn de tentoonstelling mocht openen, legt het de kinderen nog eens op een andere manier uit. „Je kunst 's ochtends niet agressief wakker worden om vervolgens 's avonds als vredestichter naar bed te gaan." Sala prijst het initiatief om kinde ren én volwassenen te laten naden ken over begrippen als vrede, vei ligheid, verdraagzaamheid en vrij heid van meningsuiting. In de Vredesfabriek, die is opge steld in de Nederlands hervormde kerk van Cadzand-Dorp, staan vijf tien machines. Apparaten als de to lerantiemeter, de machtssorteer der, de geweldschijf, de leugende tector en de vooroordelenbalans confronteren tentoonstellingsgan- gers met hun eigen mening, so ciaal wenselijke antwoorden en discrepanties. Bram (11) en Fabri- cio (10) van de Johan Willem Frisoschool hebben al gemerkt dat het niet zo makkelijk is om een duidelijk standpunt in te nemen. Het lijkt logisch om het leger af te- schaffen als je geen oorlog wilt. Maar wat doe je dan als een ander land het jouwe binnenvalt. Vrijheid van meningsuiting is ook een groot goed. Bram en Fabricio wilden dan ook al aankruisen dat iedereen altijd mag zeggen wat hij wil. Maar moet je accepteren dat iemand beweert dat er geen joden zijn vermoord tijdens de Tweede Wereldoorlog? Fabricio consta teert dat 'het wel moeilijk is met al die dubbele bodems'. Maar hij is het met Bram eens dat het goed is dat ze in de Vredesfabriek worden gedwongen om 'er goed over na te denken'. Scholieren van nog zo'n dozijn andere Sluise scholen doen dat deze week ook nog. Andere be langstellenden kunnen deze week ook in de Vredesfabriek werken: vandaag, woensdag en donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 80