Mode Calvin Klein: strak, simpel en sexy PZC Maandag 7 mei 2007 45 De horlogelijn van Calvin Klein bestaat tien jaar. Dat moet gevierd, vonden ze bij de Zwitserse makers. En passant lift de nog jonge sieradenlijn mee met het jubileumfeestje. door Koos van Wees foto's CPD/pr Foto's van boven naar beneden: De CK Dress, een horloge waarin armband en horloge één geheel vormen. Designer Calvin Klein. Eén van de nieuwe horlogemodellen van Calvin Klein, de Hypnotic. Strak gestylde armbanden. Foto rechts: De klassieke lijnen van de CK Epitome. Het was 1997 en ontwer per Calvin Klein, een liefhebber van strak, simpel en sexy, erger de zich mateloos aan hoe in zijn kleren gehulde vrou wen het beeld verpestten met de totaal verkeerde horloges. Mooie vrouwen met lelijke horloges, dat kan niet, vond hij. Calvin Klein, die behalve over een fijn gevoel voor mode ook be schikt over een goede neus voor za ken, ging op zoek naar mensen die wel verstand hebben van mooie horloges. De man die groot was ge worden door op het kruis inzoom ende advertenties voor strak zitten de jeans en ondergoed, kwam uit bij het degelijkste volk op deze aardbol, de Zwitsers. Gecharmeerd door het succes van de Swatch, een simpel horloge in een oneindig aantal verschijnings vormen, zocht hij contact met de man achter dat concept, Nicolas Hayek. Hayek, in Zwitserland een halfgod omdat hij de zieltogende horloge-industrie door fusies en overnames er weer bovenop had gebracht, zag wel brood in de voor al onder jongeren populaire mode van Klein. De Amerikaanse ontwerper had nogal wat noten op zijn zang. Het moest puur zijn, modern, simpel en vooral sexy. De ontwerpers van de Swatch Group zaten met een probleem. Puur, modern, simpel, dat ging nog wel, maar een horlo ge sexy maken? Het duurde een paar maanden voordat de eerste Calvin Klein horloges de Zwitser se uurwerkfabrieken uit rolden. Misschien waren die horloges niet zo sexy, de modellen die ze toon den, Kate Moss en Brooke Shields, waren dat wel. Tien jaar later is er een heel gam ma aan Calvin Klein-horloges dat met enige goede wil wel als sexy te omschrijven valt. De jongste ontwerpen in die categorie wer den getoond tijdens een jubileum feestje in Madrid. Daar bleek de op de spijkerbroek geënte horloge- lijn CK-Ieans het brutale broertje van het wat soberder CK, waarin wat meer klassieke trekken te ont waren zijn. CK leans heeft dezelf de kleur, stiksels en knopen als de echte spijkerbroeken van Calvin Klein, en een kast die alleen al door zijn grootte provoceert. Waar schijnlijk precies zoals de ontwer per Calvin Klein dat zelf graag ziet, al is hij sinds de verkoop van zijn zaak in 2003 nergens meer bij betrokken. Klein heeft nog net kunnen meemaken hoe de Swatch Group zelf met wat voorstellen kwam voor een uitbrei ding van de horlogelijn met kettin gen, ringen en armbanden. Ook die zijn zoals directeur Arlette Emch het noemt 'very Calvin', een term die staat voor een hele benadering van het fenomeen sie raad. „Weglaten wat niet absoluut noodzakelijk is", is een van de on derdelen van die benadering. Dat heeft geleid tot enkele verbazingwekkende ont werpen, met als diepte punt een uit staalballe- tjes bestaand mannenkettinkje, een uitvergrote kopie van de ket tinkjes zoals die aan nagelschaar tjes zitten. Als hoogtepunt mag de in Madrid getoonde damesketting gelden, met grote bol len van half staal en half ebben hout. Vol gens Emch beide het resultaat van een speurtocht naar eenvoud. „Niets is zo moeilijk als eenvoud. Een sie raad moet de persoonlijkheid van iemand benadrukken, en niet on derdompelen. Dat gebeurt al snel als je die eenvoud loslaat." Wat ook is veranderd in die tien jaar is de aansluiting van de horlo ge- en sieradenlijn op de rest van het Calvin Klein-imperium, dat be halve kleding ook nog onmisbare accessoires als zonnebrillen en par fums omvat. Een paar jaar geleden was er wei nig samenhang in die door ver schillende firma's op de markt ge brachte zaken. Nu overleggen de ontwerpers van die bedrijven met elkaar. Zodat in de komende cam pagnes met topmodel Natalia Vo- dianova niet alleen de horloges en sieraden, maar ook de weinige kle ding die ze aan heeft het CK-logo draagt.De meester zelf geniet in middels van een welverdiend en zeer rijk pensioen. Emsch: „We handelen nog steeds in zijn geest, zijn invloed blijft. Het is als met Cha nel en Dior, zij zijn er niet meer bij, maar het merk en waar het voor staat blijft altijd bestaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 47