Agenda Een cabaretier moet spotten en vermaken. Een acteur moet bespelen en ontroeren. En dat kan samengaan. PZC Maandag 7 mei 2007 121 - DAC OP PAD Avondvierdaagse Begin 20e avondvierdaagse in Wemeldin- ge met optreden Rommeldam band. Wemeldinge vanaf 18.30 uur Lezing Frank de Klerk houdt een lezing over de tentoonstelling Water, vroeger en later, over de watervoorziening op Zeeland. Goes, Historisch Museum de Bevelanden, 20.00 uur Avondvierdaagse In Ovezande is van 7 t/m 12 mei de avondvierdaagse. Start elke avond tussen 18.00 en 19.00 uur bij dorpshuis Tref punt in Ovezande. Afstanden zijn 5, 10 en 15 kilometer. Lezing De Hersenstichting houdt een lezing over het belang van bewegen bij depressie. In het Oosterscheldeziekenhuis in Goes. Aanvang om 13.30 uur. Toxi Tango Toxi Tango's en Tango Fricassee WAK 2007: a story about Love, Passion en Tan go wervelende tango show met geuren en beelden, dans, live muziek, vertellers en kortfilm. Gent, Capitole, 20.30 uur. Courtisane Festival 2007 Festival voor korte film en nieuwe media. Volledig programma: www.vooruit.be Gent, Vooruit THEATER Intramuros Theaterstuk naar de laatste film van de Italiaanse dichter, filmmaker en roman schrijver Pier Paolo Pasolini, met tekst van Peter Verhelst, door Muziektheater Transparant,TG Amsterdam. Gent, NTGent schouwburg, 20.30 uur. EXPOSITIES Molens Bij de Stichting Cultureel Erfgoed start de expositie Moelns zonder grenzen waarin molens in de regio rond en in het vroege re Zwin in detail worden toegelicht. Middelburg, publieksruimte De Burg van St. Cult. Erfgoed, ma t/m vr 10.00-16.00 uur (t/m 29/6); meer agendanieuws op www.pzc.nl WÊÊiSsSEIMÊÊKÊÊÊEÊÊË BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Mr. Bean's holiday: 13.45 en 20.00 uur; Spider man 3: 13.45 en 20.00 uur; Assepoester en de keukenprins: 13.45 uur; Next: 20.00 uur; Epic movie: 13.4 5uur; Eden: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Last king of Scotland: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, La vie en rose: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Epic movie: 20.00 uur; Mr. Bean's holi day: 20.00 uur; Next: 20.00 uur; Spider man 3: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Assepoester en de keukenprins: 13.45 en 16.15 uur; Bridge tot Terabitha: 13.45, 16.15 en 19.00 uur; Epic movie: 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Mr. Bean's holiday: 13.45, 16.15 en 19.00 uur; Next: 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Norbit: 13.45 uur; Perfect stran ger: 21.45 uur; Shooter: 21.45 uur; Sneak: 22.00 uur; Spider man 3: 13.30, 16.15, 19.00 en 22.00 uur; Sunshine: 19.15 uur; teenage mutant Ninja turtles: 14.00 en 16.00 uur; Wild hogs: 19.15 en 22.00 uur; Stadsarchivaris Frank de Klerk in Goes én voormalig conservator van het Historisch Museum de Bevelanden houdt vanavond in dit museum een lezing over watervoorziening door de eeu wen heen (20.00 uur, ontvangst vanaf 19.30 in het museumca fé). Hij doet dit in het kader van de wisseltentoonstelling 'Wa ter, vroeger en later' die dit seizoen in het Historisch Museum is ingericht. Het eerste waar de eerste bewoners van de Bevelan den in de achtste eeuw zich om moesten bekommeren, was de vraag: 'Waar halen we ons drinkwater vandaan?'. Tot in de twin tigste eeuw blijft dit een terugkerende vraag, vooral tijdens pe riode van grote droogte. Verschillende keren ontstaan er grote problemen als het maandenlang niet wil regenen. Tijdens de zeer hete en droge zomer van 1911 nog moest het water per spoor en boot worden aangevoerd. Een jaar later kon in Goes een moderne drinkwaterleiding in gebruik worden genomen. Op de foto: de voormalige watertoren in Goes. foto Willem Mieras NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Ik was al heel lang - veel te lang? - niet meer in het Ledeltheater in Oostburg ge weest. Dus ik verheugde me er wel een beetje op die zaal weer eens te zien. Ik heb iets met jaren-vijftig-zalen. Ik weet niet wat. Hoewel, nu ik erover nadenk, het was in zo'n soort zaal, dat ik mijn in trede deed in de wereld der cultuur. Mijn eerste 'echte' film zag. Vijftien jaar oud. En dat blijft plakken, kennelijk. Maar het mocht niet zo zijn. Er waren afgelopen woensdag daar voor de voorstelling van Alkemade Bloemen niet zoveel kaart jes verkocht, en dus moest die zich maar afspelen in 'de kleine zaal'. Lieve jongens, die Alkemade Bloemen, om dat zomaar te doen, want vanuit de speelplek bekeken was dat zaaltje niet echt geschikt voor hun vierde program ma. Lieve jongens ook, dat ze niet zeur den over de aanwezigheid van een criti cus bij een try-out. Sommigen doen dat. En sommige critici spelen het spel mee en gaan zelf nooit naar een try-out. Maar ik wel. Wie echt van theater houdt, be leeft dat overal en altijd. En waar voor be taald moet worden, mag beoordeeld wor den. Voorzichtige jongens bovendien. Maar liefst zestien try-outs gaan ze doen, en dit was pas de tweede. Maar nu al is het een heel stevige voorstelling. Na lang zoeken (want op internet en in de pro grammaboekjes schrijft iedereen iedereen ook onwetend over) heb ik zelfs de titel gevonden: 'Wij willen ook naar huis'. Iedereen schrijft iedereen over, dus daar gaan we dan. Over hun vorige program ma schreef iedereen: „Alkemade en Bloe men zijn meer dan ooit acterende cabare tiers of cabaretmakende acteurs. De slap stick heeft plaatsgemaakt voor scènes waarin ze zich met liefde storten op hun personages: gefrustreerde, agressieve, zieli ge, onredelijke, domme, treurige men sen." Meer dan ooit, dat klinkt wel heel groots voor cabaretiers die nog maar net begonnen zijn. Pas in 2000 wonnen Leo Alkemade en Roel Bloemen de jury- en de publieksprijs op het Groninger Studen ten Cabaret Festival. 'Meer dan ooit'... wat een opgeklopte taal. Maar goed, het is waar dat je niet goed weet of Alkemade Bloemen nu acterende cabaretiers of cabaretmakende acteurs zijn. En is dat dan een belangrijk verschil? Laat ik eens een gok wagen. Een cabaretier moet spotten en vermaken. Een acteur moet bespelen en ontroeren. En dat kan samengaan. Dan bekijken we wat 'bespot' wordt met een warm, menselijk mededo gen. Sommige cabaretiers kunnen dat, en ik kom er altijd weer op uit dat ik dat het mooiste cabaret vind. Voor mij is Harrie lekkers nog altijd de meester in het 'gen- Leo Alkemade en Roel Bloemen. re'. Ik mis hem wekelijks, zal hij ooit nog terugkomen op de podia?. Youp van 't Hek kan het ook, soms. En ik mag natuur lijk Toon Hermans niet vergeten. Niet de scherpste, wellicht, maar wel de warmste. En potverdrie, Alkemade Bloemen kunnen het dus ook. Ik beschouw dat 'meer dan ooit' maar gewoon als een kreet van verbazing. Meer in de trant van 'dat zoiets nog bestaat...' Als we iedereen dan maar geloven - want ik heb hun vorige programma '13-0-ZE- VEN' zelf niet gezien -, ligt hun vierde in het verlengde van de derde. Het bestaat louter uit losse, korte scènes die allemaal uit het leven gegrepen zouden kunnen zijn. Een scène in een schoenenwinkel. In de snackbar. In de huiskamer. In het ca fé. Met situaties of personages die inder daad wel extreem zijn en daarom aan slapstick doen denken. Maar die ook her kenbaar zijn, in ijdelheid (en daarom veel foto Impresariaat De Zee te kleine schoenen kopen), in weggestop te angst (de kanker wegjagen met 10.000 mooie herinneringen - maar ik weet toe vallig dat dat niet kan), in bluf (door een ander onverhoeds uit te horen over seksu ele intimiteiten) of in het misselijkmaken de verdriet dat een scheiding los kan ma ken. En al die scènes - zo heerlijk droog ge speeld, met Roel Bloemen telkens weer als de absolute meester van het droogko mieke en Leo Alkemade meestal toch als zijn emotioneel labiele tegenspeler - wor den zonder enig commentaar aan elkaar geplakt. Geen betweterij, geen opgeheven vingertje, geen boosheid zelfs. Het is wat het is - alleen maar heel zwaar aangezet. Om er nog om te kunnen lachen, voor het geval dat we het half en half zouden herkennen. Om het te kunnen herken nen, voor het geval dat we er alleen maar hard om zouden willen lachen. UITGAANSTIP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21