Agenda
Een cabaretier moet spotten en
vermaken. Een acteur moet bespelen en
ontroeren. En dat kan samengaan.
PZC Maandag 7 mei 2007 121 -
DAC
OP PAD
Avondvierdaagse
Begin 20e avondvierdaagse in Wemeldin-
ge met optreden Rommeldam band.
Wemeldinge vanaf 18.30 uur
Lezing
Frank de Klerk houdt een lezing over de
tentoonstelling Water, vroeger en later,
over de watervoorziening op Zeeland.
Goes, Historisch Museum de Bevelanden,
20.00 uur
Avondvierdaagse
In Ovezande is van 7 t/m 12 mei de
avondvierdaagse. Start elke avond tussen
18.00 en 19.00 uur bij dorpshuis Tref
punt in Ovezande. Afstanden zijn 5, 10
en 15 kilometer.
Lezing
De Hersenstichting houdt een lezing over
het belang van bewegen bij depressie. In
het Oosterscheldeziekenhuis in Goes.
Aanvang om 13.30 uur.
Toxi Tango
Toxi Tango's en Tango Fricassee WAK
2007: a story about Love, Passion en Tan
go wervelende tango show met geuren
en beelden, dans, live muziek, vertellers
en kortfilm.
Gent, Capitole, 20.30 uur.
Courtisane Festival 2007
Festival voor korte film en nieuwe media.
Volledig programma: www.vooruit.be
Gent, Vooruit
THEATER
Intramuros
Theaterstuk naar de laatste film van de
Italiaanse dichter, filmmaker en roman
schrijver Pier Paolo Pasolini, met tekst
van Peter Verhelst, door Muziektheater
Transparant,TG Amsterdam.
Gent, NTGent schouwburg, 20.30 uur.
EXPOSITIES
Molens
Bij de Stichting Cultureel Erfgoed start de
expositie Moelns zonder grenzen waarin
molens in de regio rond en in het vroege
re Zwin in detail worden toegelicht.
Middelburg, publieksruimte De Burg van
St. Cult. Erfgoed, ma t/m vr 10.00-16.00
uur (t/m 29/6);
meer agendanieuws op www.pzc.nl
WÊÊiSsSEIMÊÊKÊÊÊEÊÊË
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Mr. Bean's holiday: 13.45 en
20.00 uur; Spider man 3: 13.45 en 20.00 uur;
Assepoester en de keukenprins: 13.45 uur;
Next: 20.00 uur; Epic movie: 13.4 5uur; Eden:
20.30 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Last king of Scotland: 20.00
uur;
OOSTBURG
Ledeltheater, La vie en rose: 20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral, Epic movie: 20.00 uur; Mr. Bean's holi
day: 20.00 uur; Next: 20.00 uur; Spider man
3: 20.00 uur;
VLISSINGEN
CineCity, Assepoester en de keukenprins:
13.45 en 16.15 uur; Bridge tot Terabitha:
13.45, 16.15 en 19.00 uur; Epic movie: 13.45,
16.15, 19.15 en 22.00 uur; Mr. Bean's holiday:
13.45, 16.15 en 19.00 uur; Next: 16.15, 19.15
en 22.00 uur; Norbit: 13.45 uur; Perfect stran
ger: 21.45 uur; Shooter: 21.45 uur; Sneak:
22.00 uur; Spider man 3: 13.30, 16.15, 19.00
en 22.00 uur; Sunshine: 19.15 uur; teenage
mutant Ninja turtles: 14.00 en 16.00 uur; Wild
hogs: 19.15 en 22.00 uur;
Stadsarchivaris Frank de Klerk in Goes én voormalig conservator
van het Historisch Museum de Bevelanden houdt vanavond in
dit museum een lezing over watervoorziening door de eeu
wen heen (20.00 uur, ontvangst vanaf 19.30 in het museumca
fé). Hij doet dit in het kader van de wisseltentoonstelling 'Wa
ter, vroeger en later' die dit seizoen in het Historisch Museum is
ingericht. Het eerste waar de eerste bewoners van de Bevelan
den in de achtste eeuw zich om moesten bekommeren, was de
vraag: 'Waar halen we ons drinkwater vandaan?'. Tot in de twin
tigste eeuw blijft dit een terugkerende vraag, vooral tijdens pe
riode van grote droogte. Verschillende keren ontstaan er grote
problemen als het maandenlang niet wil regenen. Tijdens de
zeer hete en droge zomer van 1911 nog moest het water per
spoor en boot worden aangevoerd. Een jaar later kon in Goes
een moderne drinkwaterleiding in gebruik worden genomen.
Op de foto: de voormalige watertoren in Goes.
foto Willem Mieras
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Ik was al heel lang - veel te lang? - niet
meer in het Ledeltheater in Oostburg ge
weest. Dus ik verheugde me er wel een
beetje op die zaal weer eens te zien. Ik
heb iets met jaren-vijftig-zalen. Ik weet
niet wat. Hoewel, nu ik erover nadenk,
het was in zo'n soort zaal, dat ik mijn in
trede deed in de wereld der cultuur. Mijn
eerste 'echte' film zag. Vijftien jaar oud.
En dat blijft plakken, kennelijk. Maar het
mocht niet zo zijn. Er waren afgelopen
woensdag daar voor de voorstelling van
Alkemade Bloemen niet zoveel kaart
jes verkocht, en dus moest die zich maar
afspelen in 'de kleine zaal'.
Lieve jongens, die Alkemade Bloemen,
om dat zomaar te doen, want vanuit de
speelplek bekeken was dat zaaltje niet
echt geschikt voor hun vierde program
ma. Lieve jongens ook, dat ze niet zeur
den over de aanwezigheid van een criti
cus bij een try-out. Sommigen doen dat.
En sommige critici spelen het spel mee
en gaan zelf nooit naar een try-out. Maar
ik wel. Wie echt van theater houdt, be
leeft dat overal en altijd. En waar voor be
taald moet worden, mag beoordeeld wor
den. Voorzichtige jongens bovendien.
Maar liefst zestien try-outs gaan ze doen,
en dit was pas de tweede. Maar nu al is
het een heel stevige voorstelling. Na lang
zoeken (want op internet en in de pro
grammaboekjes schrijft iedereen iedereen
ook onwetend over) heb ik zelfs de titel
gevonden: 'Wij willen ook naar huis'.
Iedereen schrijft iedereen over, dus daar
gaan we dan. Over hun vorige program
ma schreef iedereen: „Alkemade en Bloe
men zijn meer dan ooit acterende cabare
tiers of cabaretmakende acteurs. De slap
stick heeft plaatsgemaakt voor scènes
waarin ze zich met liefde storten op hun
personages: gefrustreerde, agressieve, zieli
ge, onredelijke, domme, treurige men
sen." Meer dan ooit, dat klinkt wel heel
groots voor cabaretiers die nog maar net
begonnen zijn. Pas in 2000 wonnen Leo
Alkemade en Roel Bloemen de jury- en
de publieksprijs op het Groninger Studen
ten Cabaret Festival. 'Meer dan ooit'...
wat een opgeklopte taal. Maar goed, het
is waar dat je niet goed weet of Alkemade
Bloemen nu acterende cabaretiers of
cabaretmakende acteurs zijn.
En is dat dan een belangrijk verschil? Laat
ik eens een gok wagen. Een cabaretier
moet spotten en vermaken. Een acteur
moet bespelen en ontroeren. En dat kan
samengaan. Dan bekijken we wat 'bespot'
wordt met een warm, menselijk mededo
gen. Sommige cabaretiers kunnen dat, en
ik kom er altijd weer op uit dat ik dat het
mooiste cabaret vind. Voor mij is Harrie
lekkers nog altijd de meester in het 'gen-
Leo Alkemade en Roel Bloemen.
re'. Ik mis hem wekelijks, zal hij ooit nog
terugkomen op de podia?. Youp van 't
Hek kan het ook, soms. En ik mag natuur
lijk Toon Hermans niet vergeten. Niet de
scherpste, wellicht, maar wel de warmste.
En potverdrie, Alkemade Bloemen
kunnen het dus ook. Ik beschouw dat
'meer dan ooit' maar gewoon als een
kreet van verbazing. Meer in de trant van
'dat zoiets nog bestaat...'
Als we iedereen dan maar geloven - want
ik heb hun vorige programma '13-0-ZE-
VEN' zelf niet gezien -, ligt hun vierde in
het verlengde van de derde. Het bestaat
louter uit losse, korte scènes die allemaal
uit het leven gegrepen zouden kunnen
zijn. Een scène in een schoenenwinkel.
In de snackbar. In de huiskamer. In het ca
fé. Met situaties of personages die inder
daad wel extreem zijn en daarom aan
slapstick doen denken. Maar die ook her
kenbaar zijn, in ijdelheid (en daarom veel
foto Impresariaat De Zee
te kleine schoenen kopen), in weggestop
te angst (de kanker wegjagen met 10.000
mooie herinneringen - maar ik weet toe
vallig dat dat niet kan), in bluf (door een
ander onverhoeds uit te horen over seksu
ele intimiteiten) of in het misselijkmaken
de verdriet dat een scheiding los kan ma
ken.
En al die scènes - zo heerlijk droog ge
speeld, met Roel Bloemen telkens weer
als de absolute meester van het droogko
mieke en Leo Alkemade meestal toch als
zijn emotioneel labiele tegenspeler - wor
den zonder enig commentaar aan elkaar
geplakt. Geen betweterij, geen opgeheven
vingertje, geen boosheid zelfs. Het is wat
het is - alleen maar heel zwaar aangezet.
Om er nog om te kunnen lachen, voor
het geval dat we het half en half zouden
herkennen. Om het te kunnen herken
nen, voor het geval dat we er alleen maar
hard om zouden willen lachen.
UITGAANSTIP