Nazi's vreesden katholieke kloosters v21 PZC Zaterdag 5 mei 2007 SS-leider Hein- rich Himmler (midden, met uitgestoken hand) tijdens een bezoek aan de Amster damse politie. Hij was de gro te man achter de actie Ope ratie Klooster- storm. Katholieke kloosters en religieuze congregaties werden reeds vroeg na de machtsovername door de nazi's in 1933 met argwaan bekeken. Kloosterorden werden ervan verdacht commandogroepen en spionagecellen van de katholieke kerk te zijn. Achter de kloostermuren vermoedden de nazi's financiële machtsgroepen en geheime netwerken. door Johan Lamoral foto CPD/NIOD Kloosterlingen waren de nazi's een doorn in het oog. Leidden zij niet een on-Duits leven bui ten de Duitse volksgemeen schap, waren zij omwille van hun celibaat geen biologische blindgangers die weigerden deel te nemen aan de voort planting van het Germaanse ras? Het blad van de Hitlerjugend stelde in 1936 onomwonden dat de kloosterorden 'een groot gevaar voor het moreel van het Duitse volk' waren en dat zij zo snel moge lijk dienden te verdwijnen. De man die die klus mocht klaren, was SS-leider en politie chef Heinrich Himmler, die Operatie Kloosterstorm zou organiseren. De Duitse geschiedskundige Annette Mer- tens heeft in haar boek Himmlers Kloster- sturm voor het eerst een beklemmend beeld geschetst van wat in katholieke Duit se kringen nog lang na de oorlog groten deels werd toegedekt. Want het vaak zwak ke verzet tegen Himmlers plannen en de verdeeldheid onder de katholieke leiders en kloosteroversten werpt een schril licht op de gewetensnood en de halfhartigheid van een aantal katholieke verantwoordelij ken. Mertens' onderzoek wees uit dat de nazi's het niet enkel op de kloosters hadden ge munt, ook priesterseminaries, katholieke ziekenhuizen, sportclubs en parochiehui zen werden het mikpunt van allerlei peste rijen. De oorlog bood Himmler een uitste kend alibi om onder het mom van 'kriegsbedingter Massnahmen' - strategische noodzaak - hardhandig op te treden tegen de kloosters. Tot 1942 gebeurde dat enkel in Duitsland, maar daarna kwamen de bezette gebieden aan de beurt, en dus ook Nederland, want het heette dat de kloosters een volks- en staatsvijandige houding aan de dag legden. Annette Mertens schat dat meer dan drie honderd kloosters en kerkelijke inrichtin gen het slachtoffer werden van Himmlers ingrijpen. Het fanatisme en de haat die Himmler niet alleen tegenover de Joden maar ook tegen kerkelijke inrichtingen aan de dag legde, kan volgens historici gedeel telijk verklaard worden uit zijn vrees en afkeer maar ook zijn fascinatie en bewondering voor het internationalis me en de strak ke organisatie en hiërarchi sche structuur van de kloosterorden. Operation Klos tersturm verliep echter niet probleem loos. Ofschoon ook Hitier volledig achter de plannen van Himmler stond, gaf hij op 30 juli 1941 onver wacht het bevel de openbare inbeslag nemingen van kerkelijke goederen en de verdrijving van geestelijken stop te zetten. Dat gebeurde uit louter tactische over wegingen, onder de Duitse katholie ken waren het gemor en het protest aan gaan zwellen. Hitier vreesde een ommekeer van de stemming onder de bevolking, wat hij wilde vermij den. De acties tegen de kloosters gingen door, maar verhuisden discreet naar de burelen van de nazi's. Ook bij notarissen, hypo theekkantoren en het kadaster werden de onteigeningen en verbeurdverklaringen voortgezet. Historica Mertens onderzocht ook de eerder passieve houding en het zwak ke protest van de katholieke kerk. Hebben de katholieken inderdaad he lemaal geen weerstand geboden te gen de kloosterstorm? De eerste vraag is, zo meent Mertens, of zij daartoe in staat waren. Voor velen was er het gewetenscon flict en de verscheurende keuze tus sen overtuigd katholiek en tegelijk lo yale en solidaire Duitser te zijn. Bo vendien betekende weerstand de be schuldiging van hoogverraad en con centratiekamp of doodstraf. Mertens citeert toch enkele voorbeel den van katholieke weerstand. Zo ver zetten de zusters van een slotklooster in Innsbruck zich tegen hun verdrij ving en werden ze met geweld uit hun gebarricadeerde kapel gesleept. Ook de Benedictijnen in Münster- schwarzach weigerden het klooster te verlaten. Uit de archieven van de Si- cherheitsdienst SD blijkt dat er onder de bevolking protestacties waren, de meeste kloosters boden echter geen weerstand. De meest effectieve vorm van protest en weerstand waren de preken van enkele bis schoppen. Vooral bisschop Clemens Au gust Graf von Galen van Münster was de ergernis en de schrik van de nazi's. In zijn preken trok de 'Leeuw van Münster' van leer tegen het euthanasieprogramma van de nazi's op lichamelijk en geestelijk gehan dicapten en tegen de Klostersturm van Himmler. Een razende Martin Bormann drong er in 1941 bij Hitier op aan Von Galen ter dood te veroordelen en hem in het openbaar op te hangen. Hitier en Goebbels vreesden echter van hem een katholieke martelaar te maken en een opstand te veroorzaken. Von Galen werd niet terechtgesteld. Hij overleed in mei 1946 en is in 2005 door paus Johannes Paulus zalig verklaard. Von Galen was echter een uitzondering. Een aantal Duitse bisschoppen vond zijn houding onpatriottisch. Dat leidde tegelij kertijd tot een crisis in de Duitse bisschop penconferentie. Mertens: „De kloosterstorm was in werke lijkheid een generale repetitie voor de op lossing die het Derde Rijk bij het begin van de oorlog voor de katholieke kerk en haar instellingen had gepland. De ineen storting van het Derde Rijk in 1945 heeft de Duitse katholieken voor een catastrofe behoed." Volledige titel van het boek van Annette Mer- tens: Himmlers Klostersturm. Der Angriff auf ka- tholische Einrichtungen im Zweiten Weltkrieg und die Wiedergutmachung nach 1945.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 51