Echt sexy is 'n maatje te grof Close-up PZC Zaterdag 5 mei 2007 door Jaap Goedegebuure illustratie Martien Bos Ruim honderd jaar geleden pro clameerden goedbedoelende pedagogen 'de eeuw van het kind'. Het moest maar eens afgelopen zijn met de verwaar lozing, uitbuiting en mishandeling van minderjarigen. Kinderen hebben toch ook recht op liefde, verzorging, bescherming en een warm en veilig nest? Dus maakten Maria Montessori, Jan Ligthart en andere wereldverbeteraars zich onsterfelijk door het kind en zijn behoeften serieus te ne men en op dat uitgangspunt een totaal nieuwe aanpak van onderwijs en opvoe ding te baseren. Een eeuw verder worden we geconfron teerd met de paradoxale situatie dat het kind meer dan ooit de baas mag spelen, maar niettemin - meer dan ooit zelfs - het ultieme slachtoffer is. Kleuters stappen vro lijk rond in een T-shirt waar 'Kids rule' op staat, de sluwe marketing van zenders als Jetix en Nickelodeon zwepen de piepjonge tv-kijker op tot chantagepraktijken die geen vader of moeder kan weerstaan. Al wie boven een zekere leeftijd is, wordt door de nieuwe generatie weggezet als een vieze bejaarde. Tezelfdertijd maken de kranten melding van steeds weerzinwek kender kinderporno, kindermishandeling, kinderarbeid en kindsoldaten. De krantenactualiteit was altijd al de grote inspiratiebron van schrijfster Renate Dor- restein. De verhalen van alledaagse waan zin - seksueel misbruik van kleine kinde ren, sadistisch geweld op het schoolplein, psychoten die hun bloedeigen gezin over de kling jagen - pleegt ze te verwerken tot romans die steevast drijven op een combi natie van horror en hilariteit. De spotlusti ge moraliste die ze is, laat je nu eens grinni ken en dan weer griezelen. Ter introductie van haar nieuwe boek Echt sexy heeft Dorrestein vooraf laten weten dat haar fantasie ditmaal werd geactiveerd door twee krantenberichten. Een over een groepsverkrachting door een stel brugklas sers, het andere over de aanmelding - op initiatief van een overijverig ouderpaar - van een ongeboren kind bij het virtuele netwerk Hyves. De twee-eenheid van baas en slachtoffer kon niet treffender worden aangeduid. Echt een klein baasje, dat is de hoofdper soon van Echt sexy. Ze heet Fiebie Kool veld, telt dertien jaar en is voor niemand bang. Thuis en op school komt en gaat ze zoals het haar goeddunkt. Voorzien van laptop, twee mobieltjes en een iPod struint ze door Amsterdam, op zoek naar goed nieuws dat ze kan opslaan in haar elektronisch geheugen en iedereen te ver slaan die haar in de weg loopt. Toch is de stoere en zelfverzekerde manier waarmee ze zich aan ons voorstelt, niet meer dan een masker. Welbeschouwd is Fiebie een zielig geval. Nadat haar moeder (die via tussenkomst van een spermadonor haar kinderwens be vredigd heeft) is overleden aan een overdo sis drugs, wordt onze kleine meid opgevan gen door haar moeders vriend Johnny, een snelle topadvocaat. Hij houdt haar aan als mascotte die past bij zijn juridische specia liteit: het veilig stellen van de rechten van Renate Dorrestein het voorheen zo onmondige kind. Zo spant hij zich in voor een wetswijziging die het lesgeven op de maandagochtend verbiedt. Kunnen de kids ongestoord drie nachten per weekend losgaan en pikt de horeca ook weer een graantje mee. Wat goed is voor het jonge volkje, is immers ook goed voor de economie. Johnny's signalement geeft al aan dat Echt sexy thuishoort bij het type satire waar voor geen zee te hoog gaat. Dat genre heeft iets theatraals en daarom is het niet zo vreemd dat geboren toneelschrijvers als Annie M.G. Schmidt en Guus Vleugel er in uitblonken. Maar wat het goed doet op de bühne en in een soap, is voor een roman dikwijls een maatje te grof Personages als de coole Johnny, zijn vriendin 'stiefheks' Puck, Fiebie's vleesgeworden nachtmerrie Klimwand (een pillendealer die zijn naam te danken heeft aan zijn met puistjes be zaaide huid), Johnny's rivale Shireen, ze zijn allemaal over the top. Dat geldt ook voor de plot. Zoals gebruikelijk leeft Dor restein zich uit in een geschiedenis die het nodige gemeen heeft met romans en films over onschuldige wezentjes die worden be laagd door satanische figuren. Ditmaal zijn de boosdoeners georganiseerd in een ben de die pubermeisjes met het lokaas van een gratis mobieltje in de val laten lopen, ze om zeep helpt, prepareert, opzet en ver koopt aan necrofiele seksmaniakken in het Midden-Oosten. Een en ander onder het motto 'weer eens wat anders dan een op blaaspop'. Fiebie komt de schurken op het spoor wanneer ze op zoek gaat naar haar hartsvriendin Sacha, die van de ene op de andere dag zomaar is verdwenen. Misschien gaat Renate Dorrestein ervan uit dat de allerstoutste fantasie altijd nog lichtjaren ver achterblijft bij de werkelijk heid. Geen verbeelding zo wild, of ze wordt getemd door de harde hand van de krant. Maar mij is dit toch allemaal wat te straf. Tenzij we Echt sexy moeten lezen en beleven volgens het perspectief dat de der tienjarige ik-figuur ons opdringt. Want in dat geval is deze roman gewoon (nou ja, wat heet gewoon) een kinderboek. [▼1 Renate Dorrestein: Echt sexy. Uitgave Con- tact. 222 blz. 18,90 euro (gebonden 22,90 euro, luisterhoek 19,90 euro) DE SELECTIE door Peter Kuijt FSTHF.R VERHOEF Mgend. In tijdschriften en op tv, overal dook Esther Verhoef (38) op om kond te doen van haar nieuwste literaire thriller Close-up. Niets bleef onbesproken. We weten nu dat ze voor het laatst huilde bij Dl'. Phil, dat haar laatste Porsche voor haar ogen in de fik vloog, dat ze niet vrij is van enige zwaarmoedigheid, dat de ruïne in Frankrijk waar ze met man en kinderen naartoe verhuisde dat woord allang niet meer verdient, dat ze vroedvrouwen met belerende vingertjes haat, dat ze ooit euthanasie pleegde op een goudvis van zeventien en dat ze niet in God gelooft. Kortom, geen mens is perfect. Het mediaoffensief was ook doeltreffend. Close-up verkeert dezer dagen in de eredivisie van de bestsellerlijsten. Het moet gek lopen wil Verhoefs jongste krachtproef niet het succes eve naren van haar vorige literaire thriller Rendez vous, waarvan binnen een halfjaar 125.000 exem plaren werden weggezet. Net als in Rendez-uous is ook in Close-up de hoofdrol weggelegd voor een jonge vrouw. Dit maal gaat het om Margot Heijne, een Brabants roodharig meisje, wier echtgenoot is vreemdge gaan. Hij vond haar te dik. Margot is helemaal van de kook, haar zelfbeeld is negatiever dan wenselijk wordt geacht. Ze woont in het bruisen de Den Bosch, maar bij Margot zijn de bubbels uiteengespat. Om de zinnen te verzetten boekt ze met een collega een trip naar Londen. Maar de collega haakt op het laatste moment af) waar na Margot besluit alleen te gaan. In Londen ont moet ze de Nederlandse kunstfotograaf Leon Wagner, die haar wereld op z'n kop zet. Ze leert door hem haar creatieve ik kennen, maar verlegt onder invloed van deze dominante knaap ook op seksueel gebied haar grenzen. Een andere lijn in het boek is die van een moor denaar die voor het eerst toeslaat door het lang durig onderdompelen van een vrouw in een bad kuip. Dat smaakt naar meer. Uiteindelijk richt de ze killer ook het vizier op Margot. Voor wie Verhoefs actiethrillers Onrust, Onder druk en Chaos (de laatste onder schrijversnaam Escober) gewend is, ontwikkelt Close-up zich op een bijna tergend langzame wijze. Maar geduld wordt ruimschoots beloond met een donkere thriller met uitgewerkte karakters en goede dialo gen en een plot om je vingers bij af te likken. Voor wie het ooit heeft meegemaakt, is de dra matisch verlopen Brabantse bruiloft in Close-up een feest der herkenning. Zoals geen mens perfect is, is ook geen enkele thriller perfect. Maar mochten die toch bestaan, dan zit Esther Verhoef er wel heel dicht bij. Clo- se-up is een thriller zoals thrillers geschreven die nen te worden. Een top tien-notering is volko men terecht. Esther Verhoef Close-up uitgeverij Anthos, 341 pag., 19,95 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39