Consument harde schijf en mp-3 PZC Zaterdag 5 mei 2007 25 ken wel, simpelweg omdat ze he lemaal uitverkocht zijn. Veel technisch vernuft, maar in essentie speelt techniek hier de tweede viool. „Consumenten elektronica is vaak het verleng stuk van lifestyle. Dat zie je te rug aan de iPods met de witte oordopjes of aan mobieltjes", legt Van Kampen uit. „Techni sche innovatie op zich is niet lan ger heilig in elektronica. De ver nieuwing zit nu veel meer in het design en de uitstraling van pro ducten. Mobiele telefoons, iPods en digitale camera's bijvoorbeeld moeten niet alleen functioneel zijn, maar ook de eigen persoon lijke stijl benadrukken. Luxe wordt de laatste innovatie. Door dat klanten niet worden opgeza deld met technische details, kun nen zij optimaal genieten van de elektronica die past bij hun life style." Van Kampens betoog is doorspekt met woorden als innovatie, luxury en functionaliteit. „Maar we willen het de consument ook gemakke lijk maken en hem meer bieden dan alleen mooie apparaten. Daarom ontwikkelen we nieuwe producten zoals Moodboards. Veel mensen hebben geen zin en tijd om op de pc muzieknum mers te downloaden. We bieden kant en klare pakketten van hon derd nummers. Die zetten we hier op de iPod." Van klassiek tot dance, of het hele oeuvre van Miles Davis en Alicia Keys. Er is keus uit 22 pakketten, dus 2200 nummers. Per maand groeit de jukebox waar Boutique uit put, met twintig a dertig pakketten. Een pakket kost 135 euro. Een an dere troef uit eigen huis is Good- Call, dat ontwikkeld is in samen werking met Yes Telecom. „Het is obligaat om alleen maar luxe toestellen te verkopen. We kop pelen een abonnement aan een goed doel, zoals Unicef, Wereld- natuurfonds of Aidsfonds. Veel mensen hebben wel de intentie om geld te doneren aan goede doelen, maar door allerlei om standigheden komt het er niet van. Dit is een makkelijke struc turele oplossing." De prijs van een abonnement is 'marktconform', dus niet duur der. Automatisch gaat 2 procent van de belkosten naar het goede doel. Er is een voordeeltje: Good- Callers kunnen elkaar onderling gratis bellen. Het scala van Boutique is grenze loos breed. Van cameraatjes en mobieltjes tot complete thuisbio scopen. Voor gevorderden, die het in hun huis groot willen (la ten) aanpakken, is er op de eer ste verdieping de lounge. Met een druk op de knop gaan de gordijnen dicht, zakt een bea- mer uit het plafond en veran dert het schilderij aan de muur in een projectiescherm. Om even te voelen hoe het kan zijn. www.boutique.nl Je kunt de iPod in een wekkerra dio steken of in een audiosetje. Pa nasonic blijft evenmin achter. De nieuwste audiosets beschikken over draadloze pc-link en iPod-weergave. Draadloos moet de toekomst zijn, maar het schiet niet echt op. Au diosets, tv's en computers zouden onzichtbaar aan elkaar geknoopt worden, zodat we films en muziek van de harde schijf op de huiska mer kunnen afspelen. (VC tim mert aan de weg met Sophisti, zeg maar een complete homecinema die aangesloten is op de pc. Sophisti, een afkorting van sophisti cated (geraffineerd), produceert muziek in hifi-stereo. De derde luidspreker in het midden geeft surround geluid en filmdialogen weer. Met de draadloze WiFi-ver- binding onderhoudt hij contact met de pc of laptops. Hij kan daar vandaan foto's en muziek overhe velen en doorgeven. „De groei komt door innovaties als usb en Bluetooth", meldt Hard- holt. Zo is ook muziek uit de mp3-speler en het mobieltje te ho ren via de boxjes. De Sonybaas sig naleert: „De cassette is nagenoeg verdwenen uit de microsyste men." Ooit was de muziekcassette revolutionair. Nu is het mp3-mu- ziek dat de klok slaat. Helemaal stoer wordt zo'n micro systeem met een harde schijf aan boord. De Giga ]uke van Sony (80 Gigabyte) kan vierduizend cd'tjes herbergen. De Giga Juke moet voor jongeren hét middel zijn om muziek uit te wisselen. Dat kan via usb, maar helaas ontbreekt Bluetooth. De Giga )uke kan ook niet met een iPod overweg. De grote merken lilften juist mee op het succes van de iPod. Philips komt met een reeks dockingsta- tions. Dat zijn een soort iPod-op- laders met luidsprekers. Bij JVC be dachten ze de kreet Made for iPod. Sophisti van JVC is een complete homecinemaset die aangesloten is op de pc. foto GPD ETALAGE FINS PARADEPAARDJE Hij zat er aan te komen, het nieuwe pa radepaardje van Nokia, de N95. Zijn roem snelt het toestel nu vooruit, want de Europese foto vakpers heeft hem bekroond tot beste mobiele fotoapparaat. De jury noteerde bijzonderheden als de autofocus lens en een me chanische sluiter. Verder was er lof voor de audio-, video- en in- ternetprestaties en de GPS-func- tie. Want de N95 is ook een mo biel navigatieapparaat met toe gang tot mappen van meer dan honderd landen. Er zit zo onge veer alles in wat je kunt beden ken, ook de draadloze WiFi- techniek en natuurlijk Blue tooth en usb. De prijs: 759 euro. Meer info: www.nseries.nl Tennissers willen allemaal hun ballen wel zo hard wegslaan als een kanon. Völkl brengt een ten nisracket op de markt dat ons een handje helpt, de Power Arm. Boris Becker zelfheeft bij de ontwikkeling geholpen. De Power Arm is gemaakt van een zuivere vorm van grafiet, lichter dan het gebruikelijke carbonve- zel en wel 25 keer sterker. De arm is los van het blad gecon strueerd. Daardoor duikt de ten nisbal dieper in de snaren. Op het zogeheten omkeerpunt zwaait de Power Arm terug naar de uitgangspositie en trekt de bespanning weer naar voren. Gevolg: een versnelling van de bal die als het ware wordt geka- tapulteerd. Maar of dat eerlijk is voor de tegenstander? De prijs: ?99,95 euro. www.voelkl.nl tiNfl £M Minimale afme ting, maximale functionaliteit. Zo typeert Packard Bell de nieu we mp3-speler in vier woorden. De Audiokey Max meet 7,5 bij 2 bij 2 centimeter. De Li-ion-batte- rij gaat twintig uur mee en kan via een usb-aansluiting eenvou dig via de computer worden op geladen. De Audiokey Max heeft een chique uitstraling door het heldere oled-scherm- pje dat pas verschijnt als de mp3-speler wordt aangezet. Het geheugen is twee Gigabyte, goed voor 720 nummers. De prijs is 59,99 euro. UEKTRISCH FIETSEN Zelf eens een elektrische fiets uitpro beren? Of verschillende rijwie len met elkaar vergelijken? Dat kan op morgen in Amersfoort. Daar wordt de Opstapdag ge houden van de site www.elektri- schefietsen.com, die zich profi leert als het platform voor elek trisch fietsen in Nederland en België. Alle merken die ertoe doen, werken mee aan de dag. Zoals Batavus, Gazelle, Giant, Koga-Miyata, Sparta en Union. Plaats van handeling is de baan van Wielervereniging Eemland op sportpark Zielhorst in Amers- foort-Noord. Het evenement duurt van 10 tot 17 uur. De toe gang is gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25