Dag muziekcassette, leve de Verloren visje teruggevonden 24 Zaterdag 5 mei 2007 PZC KOOP door Wouter Klootwijk Waar de ansjovisjes zijn gebleven, u zal er niet om wakker liggen Het gebouw is er nog, maar de vis is weg. Er is een broodfabriekje gevestigd in de oude inleggerij van an sjovis in Monnickendam. Ooit kwam Monnickendam om in ansjovis. Urk en Amsterdam ook, net als Stavoren. De vis verdween. Er wordt nog ansjovis gevangen bij Bergen op Zoom maar niet genoeg om een conservenfabriek op draaien de te houden. De inleggerij uit Monnickendam verhuisde veer tig jaar geleden naar Spanje. Daar krioelde het van de visjes. Het Nederlandse bedrijf bestaat nu niet meer. Gezouten file- tjes ansjovis uit een blikje of een potje zijn een wonder van smaak en je kunt er de gekste dingen mee doen. Je komt er niet zo maar op, maar probeer het en sta versteld. Wrijf een fi- letje ansjovis fijn en meng het door een pondje rundergehakt. Nee, dat is nou juist zo wonderlijk, de gehaktbal smaakt dan niet naar vis, maar heeft iets geheimzinnigs en bijzonders ge kregen. Zo kan het visje een tomatensaus voor de pasta betove ren. Ook mensen die denken geen vis te lusten genieten er van, als ze het maar niet weten. Plotseling is de ansjovis verdwe nen voor de west- en noordkust van Spanje. Ik werk aan een tele visieserie over vis. Een van de af leveringen gaat over een kleine tonijnensoort, bonito del norte genoemd, die gevangen wordt voor de kust van Noord Spanje in de Golf van Biskaje. In een conservenfabriek die de tonijn inblikt, hoorde ik van de spookachtige verdwijning van de an sjovis. Spaanse inblikkerijen halen de visjes nu van ver, onder meer van voor de kust van Kroatië in de Middellandse Zee. Die vis haalt het niet bij de kwaliteit van ansjovis uit de Atlan tische Oceaan, zeggen Spaanse fabrikanten. Ook op de jaarlijkse vishandelsbeurs in Brussel ontmoette ik Spaanse ansjovismannen met de handen in het haar. Het zal u, lezer in Nederland die niet dagelijks een blikje openmaakt, betrekkelijk een rotzorg zijn dat Spanje de ansjovisjes kwijt is. Waar ze zijn gebleven, u zal er niet om wakker liggen. Maar toch, het blikje is terug in de belangstelling. Vorige maand maakte het Nederlands Visbureau cijfers bekend over de verkopen van vis. Elk jaar opnieuw wordt meer zalm gege ten. Vers en gerookt. En elk jaar opnieuw is er lichte daling in de afzet van visconserven. Tot vorig jaar. Verrassend - niemand had het zien aankomen - zijn we op eens weer meer blikjes en potjes vis gaan kopen. Het lijkt op nieuw ontdekt. De blikjes sardines vliegen de winkel uit. Ik had op deze plek al eens gewezen op het goedkope mooie blauwe blikje van Tan Tan uit Marokko die Plusmarkt ver koopt. Superieure sardines. Dankbare brieven van lezers die de 'ouderwetse' sardines teruggevonden hadden. Een lezeres die buiten woont gaat een keer in de maand voor de blauwe blikjes naar de grote stad, schreef ze. In Scandinavische landen worden de meest fantastische vispro ducten in blik, in potjes en in tubes gemaakt. Ik vond in Noor wegen in een supermarkt blikjes met een pasta van krab, zo smakelijk dat ik zou willen dat een viskoopman ze naar hier haalt. Er is verschil met de conserven uit Zuid-Europa. Geen ansjovis in Scandinavië. O nee? In Zweden heeft elke super markt blikken ansjovis op het schap uit eigen land. De Span jaarden zouden er van opkijken. Ansjovis komt niet voor in de zee langs Zweden. Waar halen de Zweden dan die ansjovis vandaan? Nergens vandaan. Ze vangen sprotjes, doen ze met zout en suiker (bah) in blik, en zetten er pontificaal ansjovis op. Kleine lettertjes: Ansjovis, gemaakt van sprot. Een idee voor de Spanjaarden? Ik weet iets beters. De echte ansjovis is net teruggevonden. Spaanse conservenfabrikanten zouden kunnen verhuizen. Naar Monnickendam bijvoorbeeld of Harlingen. De ansjovis zwemt in de Noordzee. Met zoveel dat je ze langs je benen voelt kriebelen in de branding. Smakelij ke ansjo visjes uit blik. foto GPO Cassettebandje, beeldbuis en videorecorder blazen de aftocht. HD-ready tv's, harde schijven, Bluetooth, usb en WiFi rukken verder op. De laatste trends in elektronicaland. door Maarten van de Rakt Maf is dat. Iedereen koopt een platte tv en is meteen klaar om hdtv-uitzendin- gen te bekijken. Want de meeste platte tv's zijn HD-ready, zoals dat heet. HD staat voor high defini tion: meer beeldpuntjes maken be ter beeld mogelijk. Alleen, er zijn amper HD-uitzendingen. In Nederland zenden National Geographic en Discovery uit in HD. Sony-baas Dennis Hardholt verwacht pas over een jaar of vijf HD-uitzendingen op Nederland 1, 2 of 3, want dat vergt flinke investe ringen voor producenten, omroe pen en kabelbedrijven. Ondertussen kunnen we die mooie tv voeden met bluray discs (de opvolger van de dvd), waar voor we een speciale speler of een Playstation 3 moeten kopen. Of met videocamera's. Samsung haalt een truc uit. De nieuwste homeci- nemaset heeft een zogeheten Fa- roudja-chip, die het beeld van dvd's opkrikt tot HD-kwaliteit. De platte tv raakt aardig ingebur gerd. In één op de vier huishou dens staat er eentje. Vorig jaar gin gen er 800.000 over de toonbank. Dit jaar komen er 1,2 miljoen bij. „Eind 2008 heeft half Nederland er eentje" verwacht Hardholt. Daarbij is de trend duidelijk: grote re beeldmaten van tachtig centime ter en meer. De fabrikanten sloven zich uit om nog beter beeld te produceren, want HD staat wel voor een slordi ge zes miljoen beeldpuntjes maar niet voor beeldkwaliteit. Perfect Pixel HD Engine heet bijvoorbeeld de volgende generatie beeldverbe teringstechniek van Philips. Bij Samsung hebben ze het over Ultra Filter Bright en Movie Mode. De nieuwe videorecorder is tegen woordig een hardeschijfrecorder. De hardeschijfrecorder duikt ook vaker op in homecinema-sets. Om het ding nog aantrekkelijker te ma ken, kun je er ook foto's en mu ziek op vastleggen. Een trend in deze sets is surround van voren - dus geen luidsprekers achter. Plus: een harde schijf. Ook de microhifisetjes groeien weer, in aantallen en in waarde. Harman Kardon maakt luidspekers en de subwoofer transparant. Een geblingde Motorola. door Maarten van de Rakt foto's GPD Tussen namen als Arm ani, Boss en Oger prijkt in de P.C. Hooft- straat in Amsterdam sinds enige tijd de win kel Boutique. De nieuweling heeft niks met mode te maken, maar alles met elektronica. Lüxe elektronica, wel te verstaan, ge heel in de stijl van de P.C. Hooft. Geen jurkjes of schoenen, maar iPods met Swarovski-kristallen, laptops met kunstwerken en een massief gouden usb-stick die 2999 euro moet kosten. Welke gek telt dat bedrag ervoor neer? Volgens Roland van Kampen van Boutique is er wel degelijk een markt voor luxe elektronica. „Op de P.C. Hooft komt een in ternationaal publiek af goed voor 40 procent van de verko pen", zegt Van Kampen. „Draag krachtige buitenlanders kunnen heel extreem zijn in hun koopge drag." Boutique stalt de nieuwste snuf jes uit. Driedimensionale tv bij voorbeeld is er te zien. Het be roemde audiomerk Harman Kar don toont zijn eerste platte tv's, die naar eigen smaak te omlijs ten zijn met goud, kristalletjes of wat dan ook. We treffen er de Gravel in Pocket van Commodo re aan, een schermpje dat mid dels een draadloze WiFi-verbin- ding onder meer films van inter net vertoont. Prominent hangt daar de iRock, een bedenksel van Boutique. Het is een elektrische gitaar met De laptop krijgt met een kunst werk een persoonlijke 'touch'. een uitsparing om een iPod in te steken. Zo kun je meespelen met favoriete nummers. Ook de PlayStation 3 kan niet ontbre ken. Digitale fotolijstjes ontbre- ln de P.C. Hooftstraat in Amsterdam houden ze van glamour en glitter. Het is de straat van dure maatpakken, bovenmodale cabrio's en zongebruinde klanten. Een zaak in luxe elektronica was er nog niet. Boutique vult die leemte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24