Geldautomaten Mobiele telefoon jg 1 4 Zaterdag 5 mei 2007 PZC Wie komt er nog wel De Rabobank installeerde 25 jaar geleden zijn eerste geldautomaat. Geld trekken uit de muur: klanten willen inmiddels niet anders meer. De flappentap zorgde voor een revolutie in het bankwezen, maar heeft zijn langste tijd gehad. door Rik Elfrink illustratie Ronald Visser Europese pinpas De Europese politiek wil zo snel mogelijk komen tot één Europese betalingsmarkt, de Single Euro Payments Area. Een open markt versterkt de con currentie en verlaagt de tarie ven, zo is het idee. Nederlandse winkeliers verzet ten zich momenteel tegen de invoering van één Europese pin pas die de eigen Nederlandse moet gaan vervangen. Ze zijn bang dat de nieuwe pas, onder deel van de Single Euro Pay ments Area, het tegendeel zal bewerkstelligen. Nu betaalt een winkelier per pintransactie 5 eurocent. De detailhandel is bang dat dat straks 2,5 keer zo duur wordt. De winkeliers zijn uit een over leg met banken en toezichthou ders gestapt omdat ze zich bui tenspel voelen staan. Wie de evolutie van bankieren in Nederland 25 jaar geleden had voorspeld, was waarschijnlijk voor gek verklaard. Geld halen, geld brengen, een rekening openen, een reisver zekering afsluiten: tot 1982 deed iedereen dat in het bankkantoor. Ruim 300 miljoen mensen brachten dat jaar nog een bezoek aan de bank. Er was volop werkgelegenheid. Kassiers draai den met hun buizensysteem overuren en balie medewerkers vormden de brug tussen bank en klant. Door bankmedewerkers werd de massale intro ductie van de geldautomaat - en in het kielzog de betaalautomaat - in het begin van de jaren tachtig met argusogen bekeken. Ze vreesden voor hun baan en voor het persoonlijk contact met de klant. Een Limburgse vestiging - Pey en Mariahoop - was het eerste Rabo-filiaal dat de voordelen van geld uit de muur zag. Destijds werd dat ge zien als een enorm risico. Deskundigen bij de bank vonden dat de voordelen van het uitge breide kantorennet van de coöperatieve bank door de plaatsing van automaten niet langer uitgebuit kon worden. De meeste Nederlanders zwichtten deson danks al snel voor de pinautomaat. Het gemak van 24 uur per dag geld halen werd door velen als een uitkomst gezien. Problemen met ope ningstijden van banken hoorden definitief tot het verleden. Geldautomaat veroverde sinds 1982 snel een plaats in de maatschappij Wat de werknemers van de banken in het be gin van de jaren tachtig bevroedden, werd al snel werkelijkheid. De geld- en betaalautoma ten zorgden in de jaren tachtig en negentig voor een daling van de kosten voor de finan ciële instellingen. Klanten hoefden niet meer zo lang in de rij te staan. De winsten liepen bij sommige banken op naar miljarden. Voor het personeel was het een slagveld. Dui zenden mensen zagen hun baan verloren gaan of hun functie veranderen. Wie niet mee kon of overbodig werd, verloor zijn baan. Er gingen niet alleen banen verloren, ook het aantal kan toren liep - mede door economische ontwikke lingen - drastisch terug. Terwijl het 25 jaar gele den normaal was dat in een kleine plaats filia len van ABN, Rabobank, Amro, NMB en Post giro stonden, proberen de banken nu zoveel mogelijk te centraliseren. Nog steeds staat het kantorennet zwaar onder druk. Klanten die va ker dan een keer per jaar een bank van binnen zien, worden zeldzamer. Vooral een kleine groep ouderen en hulpbehoevenden houdt vast aan het bezoeken van de bank of een plek waar een bankmedewerker ze kan helpen. Momenteel komen per jaar nog een paar mil joen mensen op bezoek bij een bank. De ban ken hebben het proces zelf begeleid en zijn er nog blij mee ook: hoe minder klanten om per soonlijk contact vragen, hoe minder kosten ge maakt hoeven te worden. Kantoren van steen zijn nu eenmaal duur. Dat proces is niet alleen versterkt door de komst van de geldautomaat, maar ook door in- ternetbankieren. Minder rekeningafschriften, nauwelijks acceptgiro's meer om te verwerken: het aantal handmatige werkzaamheden is bijna tot nihil gereduceerd. Volgens de Rabobank is het nu tijd de geldautomaat persoonlijker te ma ken. „De beelden op de auto maat moeten persoonlijker worden", aldus Harrie Vol- laard van RabolCT. „Daar bij moet je opletten dat de service weer niet ten koste gaat van de snelheid van pin nen." Ook de veiligheid is voor de toe komst een belangrijk aspect. Een aantal Nederlandse banken had de afgelopen ja ren grote problemen doordat criminelen geld automaten saboteerden. Meestal gaat dat via skimming: met een apparaatje worden pasgege- vens gekopieerd en met een mini-cameraatje wordt de bijbehorende pincode afgekeken. Met name klanten van ABN Amro kregen er in het afgelopen jaar mee te maken. Over veiligheids aspecten wil die bank echter niets kwijt. De reactie is dat er aan wordt gewerkt om proble men in de toekomst te voorkomen. Dat het aantal geldautomaten, mede door de opkomst van betaalautomaten en allerlei nieuwe elektronische betaalvor- rnen over het hoogtepunt heen is, beaamt de Rabobank. De bank voorziet de komende vijf tig jaar nog een rol in het maatschappelijk ver keer. Daarna zullen nieuwe betaalmogelijkhe den de automaat waarschijnlijk overbodig ma ken. „Op korte termijn komt er een nieuwe genera tie automaten aan die in bijvoorbeeld benzi nestations en winkels worden opgesteld. Deze zijn veiliger door inktbommen die ontploffen bij het onbevoegd openen van cassettes. Daarmee wordt ook het criminele gil de weer een gevoelige slag toegebracht." Betalingen binnen afzienbare tijd met behulp van gsm. door Bart-jan van Rooi} Na de laatste kop koffie 's ochtends snel de deur uit. Niets vergeten? Sleutels, portemonnee en gsm, check! Als het aan creditcardmaatschappij en, de chipindustrie en telefoon- providers ligt, volstaat binnen af zienbare tijd op grote schaal enkel het mobieltje, die dan direct ook als sleutelbos en betaalmiddel dient. Het zou de traditionele geld- en betaalautomaat snel overbodig kunnen maken, denkt KPN- woordvoerder Steve Hufton. „Bin nen twee tot vijf jaar is betalen met behulp van een gsm op grote schaal ingevoerd." Daarnaast is het in de toekomst ook mogelijk met de gsm gebouwen binnen te komen. De telecomreus is in oktober vo rig jaar samen met creditcardmaat schappij ICB een proefproject-ge start met 'mobiel betalen'. ]CB-klanten kunnen betalingen verrichten tussen kassa en gsm op bepaalde plekken in Amster-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14