Stilleggen, poetsen,
Dagje kaartjes knippen
Krimpende postmarkt
in Nederland treft
TNT minder hard
36 Vrijdag 4 mei 2007 PZC
VRAGEN AAN
DICK PIETER ARKENBOUT
Dick Pieter Arkenbout uit Bruinisse bereidt
morgen vier gerechten met kreeft op de
Slow-Fish beurs in Genua. Voor 70 journalis
ten en geïnteresseerden uit de hele wereld.
Naam: Dick Pieter Arkenbout
Leeftijd: 41
Woonplaats: Bruinisse
Beroep: eigenaar en chef kok van brasserie de
Vluchthaven in Bruinisse
door Jeffrey Kutterink
Slow-Fish?
Dat zijn schaal en schelpdieren. De Slow-Fish-beurs in Genua staat in
het teken van Slow Food. Dat is een beweging die opkomt voor behoud
van de smaak van zeldzame producten. De organisatie, in Italië ont
staan, wil authentieke producten beschermen en behouden voor het na
geslacht. De komende dagen worden hier 25.000 bezoekers verwacht.
Ie bent: gevraagd er een workshop te geven. Waarom is kreeft zo populair?
Mensen hier weten niet wat ze zien. Ze vergapen zich aan onze stand.
We staan er met 70 kilo kreeft. Ook hebben we oesters mee. In de Mid
dellandse Zee leeft weinig kreeft meer, want die zee is overbevist. Ze
zijn er hier helemaal gek van. We verschijnen zelfs met de kreeften in
een televisieprogramma op de Rai Uno. Tussen schaars geklede dames.
Gaat de Oosterscheldekreeft niet ten onder aan het eigen succes?
Het vergroten van de vraag kan het duurzaam vissen op Oosterschelde
kreeft inderdaad onder druk zetten. Nu is het ook niet helemaal waar
dat ze duurzaam worden gevangen, omdat er ook met netten wordt ge
sleept. Maar dat zien ze hier op de beurs kennelijk door de vingers. De
bal ligt bij het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit.
Die moet paal en perk stellen aan de vergunningen die het afgeeft voor
het vissen op Oosterscheldekreeft. Het is nu net het wilde westen. Mis
schien moet de Oosterschelde worden verdeeld in vakken waar een be
perkt aantal vissers kreeften mag vangen. Wij promoten de Oosterschel
dekreeft, maar gaan niet over het aanbod.
Behalve kreeft, creuse en oesters promoot je ook nog Zeeland?
We hebben op de stand foldermateriaal en laten de bezoekers van de
beurs kennismaken met Zeeland. Stel dat er een klein percentage geïnte
resseerd raakt, dan is dat goed voor het toerisme.
Concern verdient aan
duurdere zegel en
rondbrengen pakketten.
HOOFDDORP - De krimpende Ne
derlandse postmarkt speelt TNT
nog steeds parten, maar in het eer
ste kwartaal bleven de gevolgen be
perkt. Niet alleen profiteerde het
post- en expressconcern van de
duurdere postzegel, ook verdiende
het meer met het rondbrengen
van pakketten. Dat zei financieel
directeur H. van Dalen gisteren in
een toelichting op de eerstekwar-
taaicijfers. De omzet van de postdi-
visie in Nederland kwam geduren
de de eerste drie maanden van dit
jaar uit op 657 miljoen euro, een af
name van 1,6 procent.
Nederlanders verstuurden 4,3 pro
cent minder post, zoals brieven en
acceptgiro's.
De bijdrage van de duurdere post
zegel aan het resultaat was posi
tief verklaarde Van Dalen. „Maar
ze was relatief beperkt. We heb
ben vooral goed gepresteerd met
pakketten." Een postzegel kost
sinds 1 januari 44 cent. Dat was
voorheen nog 39 cent. TNT be
sloot vorig jaar de postzegel duur
der te maken wegens de volumeda
ling op de postmarkt en de toege-
TNT heeft reorganisaties nodig
om kosten te drukken en resulta
ten op te krikken. Tot 2010 ver
dwijnen tussen de 6500 en 7000
werknemers bij postbezorging.
nomen concurrentie. TNT kampt
al jaren met een krimpende post
markt in Nederland. De ene reor
ganisatie na de andere is noodzake
lijk om de kosten te drukken en
de resultaten op te krikken. Tot
2010 verdwijnen er in elk geval tus
sen de 6500 en 7000 werknemers
bij de postbezorging. Dat kunnen
er zelfs 11.000 worden als de vak
bonden niet instemmen met een
versobering van de arbeidsvoor
waarden voor het resterende perso
neel.
De postdivisie zoekt bovendien
groei buiten de Nederlandse gren
zen om de krimp in ons land op te
vangen. Zo timmert ze in het Vere
nigd Koninkrijk en Duitsland ste
vig aan de weg. De omzet van de
Europese postnetwerken nam in
het eerste kwartaal 41,1 procent
toe. Daardoor namen de inkom
sten van de gehele TNT-postdivi-
sie 4,5 procent toe tot 1,06 miljard
euro.
Het andere onderdeel van TNT, de
expressdivisie die pakketjes rond
brengt, zag de omzet in de eerste
drie maanden van dit jaar ook stij
gen, met 12,3 procent tot 1,6 mil
jard euro. TNT heeft zich afgelo
pen jaar gericht op opkomende
markten. Vooral de aankoop van
Mercürio in Brazilië bleek goed
voor de inkomsten van de expres-
spoot.
TNT als geheel boekte een winst
van 234 miljoen tegenover 215 mil
joen vorig jaar. De omzet was 2,68
miljard euro (2006: 2,45 miljard).
Raffinaderij Total legt
productie stil voor
groot onderhoud.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De raffinaderij van
Total in Vlissingen gaat voor een
week of vijf dicht. Dat gebeurt om
alle leidingen en installaties
schoon te maken, te controleren
en te moderniseren. Een giga-ope-
ratie waarbij op topdagen duizend
onderhoudsmensen in de weer
zijn.
Welke installaties precies uit be
drijf gaan en voor hoelang maakt
Total niet openbaar. „De finan
ciële en oliewereld volgt dit soort
nieuws op de voet", weet tech
nisch directeur Stan Wuliems.
Zelfs over de dag waarop de stop
begint, doet Total geen uitspraak.
„Elke mededeling daarover kan in
vloed hebben op de prijzen. De
productie ligt stil, waardoor de ver
houding tussen vraag en aanbod
verandert. Dit soort stops worden
mondiaal in de gaten gehouden."
Om de pakweg drie jaar is het
broodnodig de fabriek onder han
den te nemen. De installaties wor
den immers blootgesteld aan hoge
temperaturen, druk, stroomsnelhe-
den en mogelijke corrosie.
„Natuurlijk vind er elke dag onder
houd plaats", zegt Wuliems.
„Maar een groot deel van onze in
stallaties bevat olie en gas. Het zijn
gesloten systemen waar niemand
bij kan zolang de apparatuur
draait. Doordat er gas en olie door
heen stromen, raken ze op den
duur vervuild. Omdat we van de
meeste apparaten één exemplaar
hebben, is het noodzakelijk om ze
stil te leggen. Pas dan kan onder
houdspersoneel de machines van
binnen schoonmaken en er onder
houd aan plegen."
Maar Total legt de raffinaderij niet
alleen stil om de apparatuur
schoon te maken. In het kader van
|RH| Raffinaderij Total in Vlissin-
gen-Oost gaat vijf weken dicht
voor een onderhoudsstop. Behal
ve schoonmaken, moeten ook in
stallaties worden verbeterd.
de 'turnaround', zoals de stop
wordt genoemd, is ook de wer
king van katalysatoren onder
zocht. „In veel installaties wordt
gebruik gemaakt van katalysato
ren. Dat zijn hulpstoffen die de
chemische reacties helpen te bevor
deren. De werking ervan is eindig.
Ze moeten dan worden vervangen
of zodanig opgewerkt dat ze weer
een aantal jaar hun werk kunnen
doen."
Total gebruikt de operatie ook om
de fabriek te moderniseren. Jaar
lijks investeert Total enkele tiental
len miljoenen euro's in kleinere
modificaties. Maar als de raffinade
rij stil ligt, kunnen ook grote werk
zaamheden worden doorgevoerd.
„Het betreft maatregelen om het
verbruik van gas en stroom terug
te dringen. Als de overheid bepaalt
dat benzine minder zwavel mag
bevatten, moet de productiewijze
worden aangepast. Verder gaat een
deel van de investeringen naar het
Twintig postbezorgers
lopen dagje
mee in de trein.
UTRECHT - De NS is hard op zoek
naar nieuwe conducteurs, terwijl
een groot aantal postbodes van
TNT Post op zoek moet naar een
nieuwe baan door een reorganisa
tie.
De vervoerder zag een kans en
biedt postbodes van TNT een om
scholingstraject aan. Gisteren lie
pen twintig postbezorgers een dag
mee op de trein.
De Nederlandse Spoorwegen heb
ben op korte termijn nieuwe ma
chinisten en conducteurs nodig,
omdat het aantal reizigers en dus
het aantal treinen toeneemt. Het
tekort aan treinpersoneel is met na
me nijpend in de drukke Rand
stad.
De NS heeft tweehonderd banen
beschikbaar.
TNT Post kondigde begin april aan
Postbodes die bang zijn hun baan te verliezen, kunnen op stage bij de NS.
Twintig stagiaires liepen gisteren mee op de trein. foto Jan Lankveld/GPD
6500 tot 11.000 arbeidsplaatsen te
schrappen. De twintig postbodes
die donderdag een conducteurssta-
ge liepen hebben zich na een op
roep van de NS aangemeld.
Als de bezorgers na de meeloop
dag nog enthousiast zijn kunnen
ze een halfjarige opleiding bij de
spoorwegen krijgen, en aan de
slag op de trein.
De installaties van Total worden gedurende een periode vban vijf weken onderv