Stilleggen, poetsen, Dagje kaartjes knippen Krimpende postmarkt in Nederland treft TNT minder hard 36 Vrijdag 4 mei 2007 PZC VRAGEN AAN DICK PIETER ARKENBOUT Dick Pieter Arkenbout uit Bruinisse bereidt morgen vier gerechten met kreeft op de Slow-Fish beurs in Genua. Voor 70 journalis ten en geïnteresseerden uit de hele wereld. Naam: Dick Pieter Arkenbout Leeftijd: 41 Woonplaats: Bruinisse Beroep: eigenaar en chef kok van brasserie de Vluchthaven in Bruinisse door Jeffrey Kutterink Slow-Fish? Dat zijn schaal en schelpdieren. De Slow-Fish-beurs in Genua staat in het teken van Slow Food. Dat is een beweging die opkomt voor behoud van de smaak van zeldzame producten. De organisatie, in Italië ont staan, wil authentieke producten beschermen en behouden voor het na geslacht. De komende dagen worden hier 25.000 bezoekers verwacht. Ie bent: gevraagd er een workshop te geven. Waarom is kreeft zo populair? Mensen hier weten niet wat ze zien. Ze vergapen zich aan onze stand. We staan er met 70 kilo kreeft. Ook hebben we oesters mee. In de Mid dellandse Zee leeft weinig kreeft meer, want die zee is overbevist. Ze zijn er hier helemaal gek van. We verschijnen zelfs met de kreeften in een televisieprogramma op de Rai Uno. Tussen schaars geklede dames. Gaat de Oosterscheldekreeft niet ten onder aan het eigen succes? Het vergroten van de vraag kan het duurzaam vissen op Oosterschelde kreeft inderdaad onder druk zetten. Nu is het ook niet helemaal waar dat ze duurzaam worden gevangen, omdat er ook met netten wordt ge sleept. Maar dat zien ze hier op de beurs kennelijk door de vingers. De bal ligt bij het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit. Die moet paal en perk stellen aan de vergunningen die het afgeeft voor het vissen op Oosterscheldekreeft. Het is nu net het wilde westen. Mis schien moet de Oosterschelde worden verdeeld in vakken waar een be perkt aantal vissers kreeften mag vangen. Wij promoten de Oosterschel dekreeft, maar gaan niet over het aanbod. Behalve kreeft, creuse en oesters promoot je ook nog Zeeland? We hebben op de stand foldermateriaal en laten de bezoekers van de beurs kennismaken met Zeeland. Stel dat er een klein percentage geïnte resseerd raakt, dan is dat goed voor het toerisme. Concern verdient aan duurdere zegel en rondbrengen pakketten. HOOFDDORP - De krimpende Ne derlandse postmarkt speelt TNT nog steeds parten, maar in het eer ste kwartaal bleven de gevolgen be perkt. Niet alleen profiteerde het post- en expressconcern van de duurdere postzegel, ook verdiende het meer met het rondbrengen van pakketten. Dat zei financieel directeur H. van Dalen gisteren in een toelichting op de eerstekwar- taaicijfers. De omzet van de postdi- visie in Nederland kwam geduren de de eerste drie maanden van dit jaar uit op 657 miljoen euro, een af name van 1,6 procent. Nederlanders verstuurden 4,3 pro cent minder post, zoals brieven en acceptgiro's. De bijdrage van de duurdere post zegel aan het resultaat was posi tief verklaarde Van Dalen. „Maar ze was relatief beperkt. We heb ben vooral goed gepresteerd met pakketten." Een postzegel kost sinds 1 januari 44 cent. Dat was voorheen nog 39 cent. TNT be sloot vorig jaar de postzegel duur der te maken wegens de volumeda ling op de postmarkt en de toege- TNT heeft reorganisaties nodig om kosten te drukken en resulta ten op te krikken. Tot 2010 ver dwijnen tussen de 6500 en 7000 werknemers bij postbezorging. nomen concurrentie. TNT kampt al jaren met een krimpende post markt in Nederland. De ene reor ganisatie na de andere is noodzake lijk om de kosten te drukken en de resultaten op te krikken. Tot 2010 verdwijnen er in elk geval tus sen de 6500 en 7000 werknemers bij de postbezorging. Dat kunnen er zelfs 11.000 worden als de vak bonden niet instemmen met een versobering van de arbeidsvoor waarden voor het resterende perso neel. De postdivisie zoekt bovendien groei buiten de Nederlandse gren zen om de krimp in ons land op te vangen. Zo timmert ze in het Vere nigd Koninkrijk en Duitsland ste vig aan de weg. De omzet van de Europese postnetwerken nam in het eerste kwartaal 41,1 procent toe. Daardoor namen de inkom sten van de gehele TNT-postdivi- sie 4,5 procent toe tot 1,06 miljard euro. Het andere onderdeel van TNT, de expressdivisie die pakketjes rond brengt, zag de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar ook stij gen, met 12,3 procent tot 1,6 mil jard euro. TNT heeft zich afgelo pen jaar gericht op opkomende markten. Vooral de aankoop van Mercürio in Brazilië bleek goed voor de inkomsten van de expres- spoot. TNT als geheel boekte een winst van 234 miljoen tegenover 215 mil joen vorig jaar. De omzet was 2,68 miljard euro (2006: 2,45 miljard). Raffinaderij Total legt productie stil voor groot onderhoud. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De raffinaderij van Total in Vlissingen gaat voor een week of vijf dicht. Dat gebeurt om alle leidingen en installaties schoon te maken, te controleren en te moderniseren. Een giga-ope- ratie waarbij op topdagen duizend onderhoudsmensen in de weer zijn. Welke installaties precies uit be drijf gaan en voor hoelang maakt Total niet openbaar. „De finan ciële en oliewereld volgt dit soort nieuws op de voet", weet tech nisch directeur Stan Wuliems. Zelfs over de dag waarop de stop begint, doet Total geen uitspraak. „Elke mededeling daarover kan in vloed hebben op de prijzen. De productie ligt stil, waardoor de ver houding tussen vraag en aanbod verandert. Dit soort stops worden mondiaal in de gaten gehouden." Om de pakweg drie jaar is het broodnodig de fabriek onder han den te nemen. De installaties wor den immers blootgesteld aan hoge temperaturen, druk, stroomsnelhe- den en mogelijke corrosie. „Natuurlijk vind er elke dag onder houd plaats", zegt Wuliems. „Maar een groot deel van onze in stallaties bevat olie en gas. Het zijn gesloten systemen waar niemand bij kan zolang de apparatuur draait. Doordat er gas en olie door heen stromen, raken ze op den duur vervuild. Omdat we van de meeste apparaten één exemplaar hebben, is het noodzakelijk om ze stil te leggen. Pas dan kan onder houdspersoneel de machines van binnen schoonmaken en er onder houd aan plegen." Maar Total legt de raffinaderij niet alleen stil om de apparatuur schoon te maken. In het kader van |RH| Raffinaderij Total in Vlissin- gen-Oost gaat vijf weken dicht voor een onderhoudsstop. Behal ve schoonmaken, moeten ook in stallaties worden verbeterd. de 'turnaround', zoals de stop wordt genoemd, is ook de wer king van katalysatoren onder zocht. „In veel installaties wordt gebruik gemaakt van katalysato ren. Dat zijn hulpstoffen die de chemische reacties helpen te bevor deren. De werking ervan is eindig. Ze moeten dan worden vervangen of zodanig opgewerkt dat ze weer een aantal jaar hun werk kunnen doen." Total gebruikt de operatie ook om de fabriek te moderniseren. Jaar lijks investeert Total enkele tiental len miljoenen euro's in kleinere modificaties. Maar als de raffinade rij stil ligt, kunnen ook grote werk zaamheden worden doorgevoerd. „Het betreft maatregelen om het verbruik van gas en stroom terug te dringen. Als de overheid bepaalt dat benzine minder zwavel mag bevatten, moet de productiewijze worden aangepast. Verder gaat een deel van de investeringen naar het Twintig postbezorgers lopen dagje mee in de trein. UTRECHT - De NS is hard op zoek naar nieuwe conducteurs, terwijl een groot aantal postbodes van TNT Post op zoek moet naar een nieuwe baan door een reorganisa tie. De vervoerder zag een kans en biedt postbodes van TNT een om scholingstraject aan. Gisteren lie pen twintig postbezorgers een dag mee op de trein. De Nederlandse Spoorwegen heb ben op korte termijn nieuwe ma chinisten en conducteurs nodig, omdat het aantal reizigers en dus het aantal treinen toeneemt. Het tekort aan treinpersoneel is met na me nijpend in de drukke Rand stad. De NS heeft tweehonderd banen beschikbaar. TNT Post kondigde begin april aan Postbodes die bang zijn hun baan te verliezen, kunnen op stage bij de NS. Twintig stagiaires liepen gisteren mee op de trein. foto Jan Lankveld/GPD 6500 tot 11.000 arbeidsplaatsen te schrappen. De twintig postbodes die donderdag een conducteurssta- ge liepen hebben zich na een op roep van de NS aangemeld. Als de bezorgers na de meeloop dag nog enthousiast zijn kunnen ze een halfjarige opleiding bij de spoorwegen krijgen, en aan de slag op de trein. De installaties van Total worden gedurende een periode vban vijf weken onderv

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38