Audi A5 is voorbode nieuwe A4
Fiat verwacht veel van
nieuwe (personen)bus
Suzuki frist SV650 op
met buddykap en ABS
PZC Vrijdag 4 mei 2007 1 5
Audi komt eind dit jaar met
de nieuwe A4. Voorproefje
is de coupé, die A5 heet.
Een geweldige auto.
door Rien van der Steen
Enzo Rothfuss prikt 's
avonds een vorkje mee bij
de introductie van Audi's
nieuwste model. Onder de
Italiaanse meesterdesigner Walter
de Silva heeft hij gewerkt aan de
totstandkoming van de nieuwe Au
di A5, maar hij verveelt zich een
beetje. „Teken dan toch een auto",
geven we hem ter overweging.
Goed idee, vindt Enzo. In vijf mi
nuten schetst hij een model op de
menukaart.
Rothfuss, die ook kortstondig ver
bleef op de ontwerpafdeling van
BMW, zegt niks liever te doen dan
autootjes tekenen. Dan zit hij goed
bij Audi. Want het merk lanceert
met zijn splinternieuwe A5 alweer
zijn achtste modellijn. De coupé,
een moderne interpretatie van de
klassieke Grand Tourismo, was
bijna het negende model geweest,
maar de compacte A2 is wegens ge
brek aan succes uit productie geno
men. De gestrekte A5 (4,63 meter
lang) heeft met led-lampjes om
zoomde koplampen, tenminste als
je hem met xenonverlichting be
stelt. Hij is er ook als vierwielaan-
De Audi A5 is laag en breed. De tweedeurs coupé is de voorloper van de nieuwe A4. foto CPD
gedreven, sportieve S5 met 354 pk
V8. Daarmee gingen we eerst de
Italiaanse straten op. De turboloze
krachtbron maakt een machtige in
druk. Als je vijf seconden nergens
aan denkt, zit hij vanuit stilstand
al aan 100 kilometer per uur. Dat
kost dan ook wat: 76.000 euro. Ter
wijl de gewone 3.2 FSI V6 - zonder
turbo - 'al' voor 56.265 euro mee
mag. Die levert trouwens ook een
niet misselijke 265 pk.
Toch passen de dieselmotoren
waarschijnlijk het beste bij deze
nieuwe Duitse coupé. De V6 TDI
(2.7 liter, 190 pk, multitronic ver
snelling en voorwielaandrijving)
doet zijn werk in serene rust en
heeft meer dan afdoende kracht.
De vernieuwde 3.0 V6 TDI met
240 pk en 500 Nm heeft quattro-
aandrijving en is een van de spor
tiefste auto's in zijn klasse. Wat
een heerlijke automobiel. Rustig,
sterk, met een stuurgevoel dat
meer vertrouwen wekt dan enig
andere A5. De 2.7 diesel kost
53.665 euro, de 3.0 is 5.500 euro
duurder. Er komt ook een diesel
1.8 TFSI met turbo en 170 pk.
De vormgeving van de A5 is prach
tig. Lange wielbasis, wielen stoer
op de hoeken - dus weinig storen
de overhang, en spannende de
tails. Technisch is de A5 dik voor
elkaar met meervoudige ophan
ging van voor- en achteras, een
elektromechanische handrem en
een contactsleutel die communi
ceert met het elektrische systeem
van de auto. Hij slaat kilometer
stand en servicemededelingen op.
De A5 biedt plaats aan vier men
sen. Het diepe, maar wel lage kof-
ferruim kan 445 liter bagage ver
stouwen. De achterbankleuning
kan bovendien in delen plat. Stan
daard heeft hij onder meer licht
metalen wielen, automatische air
co, een informatie- en bedienings
centrum en een audiosysteem met
cd-speler.
Audi levert zijn nieuwe coupé van
af eind mei.Designchef De Silva
(ontwerper van onder meer de Al
fa Romeo 156) zegt dat de A5 de
mooiste auto is die ooit onder zijn
handen vandaan kwam. Dat be
looft wat voor de volgende A4. De
tweedeurs A5 is immers een gecou
peerde voorbode van die A4.
Porsche Panamera
in de startblokken
Porsche bereidt de productie van
de Panamera voor, een vierdeurs
auto die in 2009 op de markt
komt. De fabriek in Leipzig is voor
de productie ervan uitgebreid met
een nieuwe hal. VW, waarin Por
sche een grote stem heeft, levert
de carrosserieën. Porsche wil jaar
lijks 20.000 Panamera's bouwen.
Vijfhonderd kilometer
met E-Flex systeem
GM heeft een nieuw E-Flex sys
teem, voorzien van brandstofcel
len en een lithium-ionbatterij.
Een auto kan er vijfhonderd kilo
meter mee rijden. E-Flex werkt op
elektriciteit, die wordt gegenereerd
door waterstofcellen, en kan via
het stopcontact of de eigen brand
stofcel elektriciteit opwekken.
Gelimiteerde versie
BMW GS Adventure
Tijdens de Heroes Legend Rally
naar Afrika heeft de GS van BMW
bewezen extreme omstandighe
den aan te kunnen. BMW Motor
rad komt daarom met een gelimi
teerde versie van de BMW R 1200
GS Adventure. De twintig Heroes
Legends zijn exclusief verkrijgbaar
in Nederland. Prijs: 22.750 euro.
BMW GS Heroes Legend, foto CPD
Naast de Ducato heeft Fiat
nog een nieuwe, wat klei
nere bedrijfswagen. Die
heeft ook de naam van een munt
gekregen, de Scudo. Het is een be
drijfswagen waar veel van ver
wacht wordt, want vrachtverkeer
wordt meer en meer uit drukke
woongebieden geweerd. Zo ont
staat er ruimte voor lichte bestel
wagens.
Kijkend naar de groei van het volu
me van bedrijfswagens in 2006
was Fiat in een ruim 16 procent
groeiende markt de snelste stijger.
Dit jaar wil Fiat ruim vierduizend
bedrijfswagens verkopen in Neder
land. Ze heten Strada, Doblo, Scu
do en Ducato maar geen 'Van'
meer, want met het particuliere ge
bruik van auto's met een grijs ken
teken is het hier afgelopen.
Als aanvulling op de bestelvariant
zijn er ook een nieuwe Scudo
Combi en een Scudo Panorama
voor personenvervoer in acht- of
negenpersoons-uitvoering. De
Combi is speciaal voor mensen en
materieel, de Panorama voor flin
ke gezinnen of in de luxe uitvoe
ring voor zakelijk vervoer. Ze zijn
er met drie viercilinder Fiatdiesels
van 1.6 tot 2.0 liter, de Combi van
af 29.680 euro, de Panorama voor
33.456 euro. Een wagen met auto
matische versnellingsbak ont
breekt. Fiat werkt wel aan versies
die geschikt zijn voor biodiesel.
Net als in de vorige editie zit de
schakelpook plezierig hoog. De
stoelen zijn goed verstelbaar, net
als het stuur. Twee airbags, stuur
bekrachtiging, elektrisch bediende
zijruiten en buitenspiegels en cen
trale vergrendeling met afstandbe
diening zijn standaard.
door Michiel Snik
Suzuki heeft de sportieve
SV650 behoorlijk opgefrist.
De motor heeft nu een volle
kuip en is alleen voor Nederland
standaard uitgerust met ABS.
De SV650 van Suzuki dateert van
1999. Sindsdien zijn er in ons land
1.500 van deze motorfietsen ver
kocht. Dit model wordt al jaren ge
bruikt om jong talent te leren ra
cen en heeft daarmee een aardige
sportieve reputatie opgebouwd.
Om dat karakter te benadrukken
wordt er nu standaard een buddy
kapje bijgeleverd, zodat je er in
een wip een eenzitter van maakt.
Niet alle veranderingen zijn direct
te zien. Zoals de verlengde wielba
sis, waardoor de motor stabieler
wordt op het rechte eind. Ook het
injectiesysteem is verbeterd en de
tweepitter heeft nu twee bougies
per cilinder. De 645 cc viertakt
V-twin met injectie heeft zes ver
snellingen. Het vermogen be
draagt 72 pk, het koppel 64 Nm.
Ondanks de verbeteringen is de
prijs (7.990 euro) gelijkgebleven.
Op een Spaanse kustweg tussen
Tossa de Mar en Sant Feliu de
Gutxols mag de SV650 zich bewij
zen op een droomroute met 365
bochten. Het is net skiën, je wordt
bijna zeeziek van al die bochten,
maar de SV blijft redelijk op koers.
Het frame lijkt op deze bochtige
kustweg stijfheid te missen, maar
dat kan ook aan de vering liggen
die wat slap staat.
De tweepitter moet je redelijk op
stoom houden om constant vol
doende trekkracht te hebben. Dat
is op deze extreem bochtige route
nauwelijks te doen. Je blijft schake
len en remmen om iedere fraaie
bocht opnieuw te veroveren.
Aan de remmen moet je overigens
wel even wennen. Het is stevig
knijpen om snelle vertraging te
krijgen. Toch voelt deze Suzuki
zich beter thuis op rechter asfalt
waar hij meer toeren kan draaien.
Fiat heeft onder de nieuwe Ducato de wat kleinere Scudo nu ook in perso-
nenuitvoering. foto GPD
Het buddykapje benadrukt het sportieve karakter.
foto GPD