Audi A5 is voorbode nieuwe A4 Fiat verwacht veel van nieuwe (personen)bus Suzuki frist SV650 op met buddykap en ABS PZC Vrijdag 4 mei 2007 1 5 Audi komt eind dit jaar met de nieuwe A4. Voorproefje is de coupé, die A5 heet. Een geweldige auto. door Rien van der Steen Enzo Rothfuss prikt 's avonds een vorkje mee bij de introductie van Audi's nieuwste model. Onder de Italiaanse meesterdesigner Walter de Silva heeft hij gewerkt aan de totstandkoming van de nieuwe Au di A5, maar hij verveelt zich een beetje. „Teken dan toch een auto", geven we hem ter overweging. Goed idee, vindt Enzo. In vijf mi nuten schetst hij een model op de menukaart. Rothfuss, die ook kortstondig ver bleef op de ontwerpafdeling van BMW, zegt niks liever te doen dan autootjes tekenen. Dan zit hij goed bij Audi. Want het merk lanceert met zijn splinternieuwe A5 alweer zijn achtste modellijn. De coupé, een moderne interpretatie van de klassieke Grand Tourismo, was bijna het negende model geweest, maar de compacte A2 is wegens ge brek aan succes uit productie geno men. De gestrekte A5 (4,63 meter lang) heeft met led-lampjes om zoomde koplampen, tenminste als je hem met xenonverlichting be stelt. Hij is er ook als vierwielaan- De Audi A5 is laag en breed. De tweedeurs coupé is de voorloper van de nieuwe A4. foto CPD gedreven, sportieve S5 met 354 pk V8. Daarmee gingen we eerst de Italiaanse straten op. De turboloze krachtbron maakt een machtige in druk. Als je vijf seconden nergens aan denkt, zit hij vanuit stilstand al aan 100 kilometer per uur. Dat kost dan ook wat: 76.000 euro. Ter wijl de gewone 3.2 FSI V6 - zonder turbo - 'al' voor 56.265 euro mee mag. Die levert trouwens ook een niet misselijke 265 pk. Toch passen de dieselmotoren waarschijnlijk het beste bij deze nieuwe Duitse coupé. De V6 TDI (2.7 liter, 190 pk, multitronic ver snelling en voorwielaandrijving) doet zijn werk in serene rust en heeft meer dan afdoende kracht. De vernieuwde 3.0 V6 TDI met 240 pk en 500 Nm heeft quattro- aandrijving en is een van de spor tiefste auto's in zijn klasse. Wat een heerlijke automobiel. Rustig, sterk, met een stuurgevoel dat meer vertrouwen wekt dan enig andere A5. De 2.7 diesel kost 53.665 euro, de 3.0 is 5.500 euro duurder. Er komt ook een diesel 1.8 TFSI met turbo en 170 pk. De vormgeving van de A5 is prach tig. Lange wielbasis, wielen stoer op de hoeken - dus weinig storen de overhang, en spannende de tails. Technisch is de A5 dik voor elkaar met meervoudige ophan ging van voor- en achteras, een elektromechanische handrem en een contactsleutel die communi ceert met het elektrische systeem van de auto. Hij slaat kilometer stand en servicemededelingen op. De A5 biedt plaats aan vier men sen. Het diepe, maar wel lage kof- ferruim kan 445 liter bagage ver stouwen. De achterbankleuning kan bovendien in delen plat. Stan daard heeft hij onder meer licht metalen wielen, automatische air co, een informatie- en bedienings centrum en een audiosysteem met cd-speler. Audi levert zijn nieuwe coupé van af eind mei.Designchef De Silva (ontwerper van onder meer de Al fa Romeo 156) zegt dat de A5 de mooiste auto is die ooit onder zijn handen vandaan kwam. Dat be looft wat voor de volgende A4. De tweedeurs A5 is immers een gecou peerde voorbode van die A4. Porsche Panamera in de startblokken Porsche bereidt de productie van de Panamera voor, een vierdeurs auto die in 2009 op de markt komt. De fabriek in Leipzig is voor de productie ervan uitgebreid met een nieuwe hal. VW, waarin Por sche een grote stem heeft, levert de carrosserieën. Porsche wil jaar lijks 20.000 Panamera's bouwen. Vijfhonderd kilometer met E-Flex systeem GM heeft een nieuw E-Flex sys teem, voorzien van brandstofcel len en een lithium-ionbatterij. Een auto kan er vijfhonderd kilo meter mee rijden. E-Flex werkt op elektriciteit, die wordt gegenereerd door waterstofcellen, en kan via het stopcontact of de eigen brand stofcel elektriciteit opwekken. Gelimiteerde versie BMW GS Adventure Tijdens de Heroes Legend Rally naar Afrika heeft de GS van BMW bewezen extreme omstandighe den aan te kunnen. BMW Motor rad komt daarom met een gelimi teerde versie van de BMW R 1200 GS Adventure. De twintig Heroes Legends zijn exclusief verkrijgbaar in Nederland. Prijs: 22.750 euro. BMW GS Heroes Legend, foto CPD Naast de Ducato heeft Fiat nog een nieuwe, wat klei nere bedrijfswagen. Die heeft ook de naam van een munt gekregen, de Scudo. Het is een be drijfswagen waar veel van ver wacht wordt, want vrachtverkeer wordt meer en meer uit drukke woongebieden geweerd. Zo ont staat er ruimte voor lichte bestel wagens. Kijkend naar de groei van het volu me van bedrijfswagens in 2006 was Fiat in een ruim 16 procent groeiende markt de snelste stijger. Dit jaar wil Fiat ruim vierduizend bedrijfswagens verkopen in Neder land. Ze heten Strada, Doblo, Scu do en Ducato maar geen 'Van' meer, want met het particuliere ge bruik van auto's met een grijs ken teken is het hier afgelopen. Als aanvulling op de bestelvariant zijn er ook een nieuwe Scudo Combi en een Scudo Panorama voor personenvervoer in acht- of negenpersoons-uitvoering. De Combi is speciaal voor mensen en materieel, de Panorama voor flin ke gezinnen of in de luxe uitvoe ring voor zakelijk vervoer. Ze zijn er met drie viercilinder Fiatdiesels van 1.6 tot 2.0 liter, de Combi van af 29.680 euro, de Panorama voor 33.456 euro. Een wagen met auto matische versnellingsbak ont breekt. Fiat werkt wel aan versies die geschikt zijn voor biodiesel. Net als in de vorige editie zit de schakelpook plezierig hoog. De stoelen zijn goed verstelbaar, net als het stuur. Twee airbags, stuur bekrachtiging, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels en cen trale vergrendeling met afstandbe diening zijn standaard. door Michiel Snik Suzuki heeft de sportieve SV650 behoorlijk opgefrist. De motor heeft nu een volle kuip en is alleen voor Nederland standaard uitgerust met ABS. De SV650 van Suzuki dateert van 1999. Sindsdien zijn er in ons land 1.500 van deze motorfietsen ver kocht. Dit model wordt al jaren ge bruikt om jong talent te leren ra cen en heeft daarmee een aardige sportieve reputatie opgebouwd. Om dat karakter te benadrukken wordt er nu standaard een buddy kapje bijgeleverd, zodat je er in een wip een eenzitter van maakt. Niet alle veranderingen zijn direct te zien. Zoals de verlengde wielba sis, waardoor de motor stabieler wordt op het rechte eind. Ook het injectiesysteem is verbeterd en de tweepitter heeft nu twee bougies per cilinder. De 645 cc viertakt V-twin met injectie heeft zes ver snellingen. Het vermogen be draagt 72 pk, het koppel 64 Nm. Ondanks de verbeteringen is de prijs (7.990 euro) gelijkgebleven. Op een Spaanse kustweg tussen Tossa de Mar en Sant Feliu de Gutxols mag de SV650 zich bewij zen op een droomroute met 365 bochten. Het is net skiën, je wordt bijna zeeziek van al die bochten, maar de SV blijft redelijk op koers. Het frame lijkt op deze bochtige kustweg stijfheid te missen, maar dat kan ook aan de vering liggen die wat slap staat. De tweepitter moet je redelijk op stoom houden om constant vol doende trekkracht te hebben. Dat is op deze extreem bochtige route nauwelijks te doen. Je blijft schake len en remmen om iedere fraaie bocht opnieuw te veroveren. Aan de remmen moet je overigens wel even wennen. Het is stevig knijpen om snelle vertraging te krijgen. Toch voelt deze Suzuki zich beter thuis op rechter asfalt waar hij meer toeren kan draaien. Fiat heeft onder de nieuwe Ducato de wat kleinere Scudo nu ook in perso- nenuitvoering. foto GPD Het buddykapje benadrukt het sportieve karakter. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15