Duitsland en Nederland i i 12 Vrijdag 4 mei 2007 PZC Nederlanders zijn de afgelopen tien jaar veel positiever over Duitsers gaan denken, zo blijkt uit onderzoek dat Intomart hield naar aanleiding van 4 mei, dodenherdenking. Oude wonden lijken geheeld. door Joep Trommelen illustratie Ruben L. Oppenheimer Van vijand tot de grote broer wiens hand je vast kunt houden als het eng wordt. Nederland is na de val van de Muur in 1989 totaal anders tegen Duitsland aan gaan kijken, schetsen Duitslandkenners. Ton Nijhuis is wetenschappelijk directeur van het Duitsland Instituut Amsterdam en hoogle raar Duitslandstudies aan de Universiteit van Amsterdam. Het 'Duitsland-taboe' is wat hem betreft voorbij. Aan de vooravond van het WK voetbal vorig jaar pleegden de oosterburen een onderzoek waaruit bleek dat Nederlanders van alle volkeren het meest positief tegenover Duitsers stonden. Nijhuis herinnert zich dat de ver- houding begin jaren negentig van de vorige eeuw nog erg slecht was. „Denk maar aan die beruchte 'Ik ben woedend'-brief- kaartenactie tegen aanslagen op buitenlanders en het Clingendaelonderzoek onder Nederland se jongeren. Daar stonden vragen in als 'wie zijn het meest krijgszuchtig: Duitsers, Belgen of Luxemburgers?' Dan krijg je natuurlijk voorspel bare antwoorden. Dat onderzoek deugde niet maar heeft wel jarenlang deels het beeld be paald." Eind jaren negentig begon het tij te keren, stelt Nijhuis. „Nederland was altijd kleiner en armer dan Duitsland. We hebben daarom een afweer reactie ontwikkeld: we zijn kleiner maar moreel superieur, want kijk maar naar de oorlog! Dat was makkelijk. „Midden jaren negentig ging het Nederland eco nomisch erg goed terwijl Duitsland zwaar in de problemen zat. We waren ineens rijker! En daar kwam nog eens bij dat er heel veel aandacht in Duitsland voor Nederland kwam: voor ons pol dermodel, literatuur, architectuur, ethische vraagstukken, drugsbeleid, integratie. Dat streelt. Als je grote broer zegt: mogen we van jullie alsjeblieft leren hoe we onze problemen op moeten lossen, kun je toch niet meer boos zijn?" Nederland is ook meer geneigd Duitsland als een bondgenoot te zien door de oostelijke uit breiding van Europa. „Het idee van Europa als kleine familie is verdwenen. We wonen ineens anoniem in een groot huis. En dus zien we de Duitsers ineens meer als bondgenoten." Een verenigd Europa waarin Frankrijk en Enge land bepaald niet vooroplopen, dringt Duits land bovendien een leidersrol op. Nijhuis: „Duitsland zelf is veel liever geen Einzelganger, zou de zaak liever Europeaniseren. Maar als er geen andere landen zijn die de kar trekken en je wilt dat de kar wel getrokken wordt, dan zul je het zelf moeten doen. En dan moet je voor die leidersrol kiezen. Dat is de Duitse paradox. „Het oude oorlogsargument heeft plaatsge maakt voor een zoeken naar het gemeenschap pelijke. Als je begin jaren negentig op een feest je zei dat je in Duitsland op vakantie ging, werd je wat glazig aangekeken, alsof je rijp was om in een psychiatrische inrichting te worden opgeno men. Tenzij je 65-plus was, dan kon je nog wel een Rijnreisje maken. Tegenwoordig is het hip om naar Duitsland te gaan." Professor Paul Sars van het Centrum voor Duits landstudies in Nijmegen, raadt middelbare scho lieren aan Duits te gaan studeren. Volgens Fene- dex, de federatie voor Nederlandse export, laat Nederland door onwetendheid over taal en cul tuur 7,8 miljard euro handel met Duitsland per jaar liggen op een omzet van 78 miljard. Taal en cultuur vormen een barrière, en niet al leen bij het zakendoen. Sars geeft een voor beeld: „Als je in Nederland iets mondeling af spreekt, ben je daar aan gebonden. In Duitsland geldt dat pas als je bij de notaris bent geweest; tot dan mag je overal op terugkomen. Da's toch handig om te weten." De oude clichés slijten, weet hij. Toch werd er nog tot in de jaren tachtig op stereotype wijze geschiedenisonderwijs gegeven. „Duitse geschie denis bestond vooral uit het Keizerrijk en natio- naal-socialisme, terwijl de geschiedenis van Frankrijk werd belicht aan de hand van de Fran se revolutie en de Engelse met het vrouwenkies recht en de sociale revolutie. Men ging vaak voorbij aan het betere deel van de Duitse ge schiedenis; ook dat heeft het beeld van de na-oorlogse generaties gevormd." Maar Nederland is aan het ontwaken. Sars: „Het WK voetbal van vorig jaar heeft veel goeds gedaan maar vooral de val van de Muur is van grote betekenis. Mensen zijn beter geïnfor meerd, vallen niet meer terug op de oude cli chés." Sars geeft colleges over beeldvorming en ook cursussen aan scholieren van 16,17 jaar. Met na me die laatste groep weet amper meer van de oude gevoeligheden. „Duitsland is anno 2007 letterlijk het middel punt van Europa. Met negen buurlanden die al lemaal iets van Duitsland willen. Het land is zó in trek! Duitsland is volop aan het bloeien en ook Nederland ziet dat. Duitsland heeft zich na de oorlog heel lang gedeisd gehouden op het wereldtoneel. Maar, of ze willen of niet, Duits land wordt steeds meer uitgedaagd door de we reldmachten om mee te gaan doen. Beseffen we als Nederland voldoende dat we 25 jaar geleden nog naast een gewoon Europees land woonden, terwijl we nu elke dag wakker worden naast een speler op het wereldtoneel? En hoe gaan we daar mee om?" Waardering Nederlanders voor buitenlanders De afgelopen 10 jaar is 32 procent van de Nederlanders positiever gaan denken over de Duitsers, terwijl 33 procent van de Nederlanders negatiever over zichzelf is gaan denken. ®§£§f Positiever j Onveranderd IHBIi Negatiever 1 Geen mening Duitsland '3% Engeland $ÊÊÊÊÊË$ffl 58% m België 67% m 65% Hoe waarderen Nederlanders zichzelf? 58% 13% 57% 32% infographic: JD, CN bron: Intomart Vriendelijk, trots, arrogant, overheersend, Duitsers worden door 35 procent vriendelijk gevonden en 48 procent vindt ze trots. Ze zijn arrogant, vindt 24 pro cent en 38 procent vindt ze overheersend. Harde werkers, stelt 45 procent. En beleefd vindt 31 procent. Nederlanders vinden zichzelf vriendelijk (44 procent) en 40 procent vindt Nederland trots. Een kwart vindt het volk arrogant en 24 procent overheersend, 47 procent vindt Nederlanders harde werkers. Beleefd, vindt 22 pro cent zichzelf. Belgen zijn vriendelijk, vindt 77 procent van de door Into mart ondervraagden en 32 procent vindt ze trots. Slechts 6 procent stelt dat Belgen arrogant zijn en 2 procent vindt ze overheersend. Volgens 17 procent werken ze hard en 62 procent vindt ze beleefd. Engelsen zijn een vriendelijk volk, vindt 33 procent van de ondervraagde Nederlanders, 58 procent vindt ze trots en 26 procent arrogant en overheersend. Volgens 18 procent zijn ze harde werkers en 37 procent vindt ze beleefd. Fransen liggen slecht: 18 procent vindt ze vriendelijk, 16 procent beleefd. Ze zijn trots, stelt 61 procent, 63 pro cent vindt ze arrogant en 27 procent overheersend. Slechts 7 procent vindt dat ze hard werken. beleefd of vlijtig?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12