Schrij ven is voor mi De donkere kant van Spider-Man wordt wat veel 36 Donderdag 3 mei 2007 PZC JAN HUT VRAGEN AAN De Koninklijke Oratorium Vereniging Tot Oefening en Uitspanning brengt morgen met het Zeeuws Orkest Ein deutsches Re quiem van Brahms, lan Hut is koordirigent. Naam: Jan Hut Leeftijd: 54 jaar Woonplaats: Kloetinge Beroep: Regiodirecteur Muziekschool Goes en dirigent door Ali Pankow Bent u de initiatiefnemer van deze traditie van een requiem op de herden kingsavond? „Ja, in overleg met het bestuur van dit koor, waar ik sinds 1997 dirigent van ben. In die tijd werd elk jaar op meerdere plaatsen de Johannes Pass ion gezongen. Te veel van hetzelfde, vond ook het toenmalig College van Adviseurs, voorloper van de huidige Raad voor de Cultuur. Daarom hebben we besloten dat om de twee jaar te gaan doen in afwisseling met de Oratoriumvereniging Middelburg. Wij kwamen toen tot het be sluit in de oneven jaren dit requiem van Johannes Brahms uit te voe ren." Ein deutsches Requiem lijkt het meest passende muziekstuk op de avond van de dodenherdenking? „Dat klopt helemaal. In tegenstelling tot de requiems in het Latijn in de katholieke traditie, die specifiek zijn bedoeld als mis voor de gestorve nen, biedt dit werk van Brahms vooral troost voor de overlevenden. Dit requiem is opgebouwd uit zeven delen, waarbij de delen twee en zes met elkaar verwant zijn, evenals drie en vijf, terwijl deel vier een scha kelmoment biedt met Wie lieblich sind deine Wohnungen. Brahms heeft zich gebaseerd op teksten zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament. Je hoeft echter niet per se gelovig te zijn om de schoonheid van dit re quiem te kunnen ervaren." Biedt dit concert op een beladen avond als 4 mei het publiek ook werkelijk troost? „Ik kan natuurlijk niets zeggen over de individuele beleving van de be zoekers, maar op grond van mijn eigen ervaringen moet ik constateren dat er inderdaad iets met je gebeurt. Bij mij roept het al dirigerende in elk geval steeds weer emoties op. Ik kan niet aangeven of dit nu het opus magnum van Johannes Brahms is, bovendien is zo'n begrip maar betrekkelijk, maar het is wel heel sterk en de componist zoekt er duidelijk de grenzen mee op." Voldoet de bezetting van deze Koninklijke Oratorium Vereniging voor de uit voering van Ein deutsches Requiem? „Voldoende bezetting dient altijd het uitgangspunt te zijn voor een der gelijk optreden, ook in deze week waarin enkele koorleden met vakantie zijn. We hebben gezien de eisen aan Ein deutsches requiem tijdelijk ver sterking van twee bassen, twee tenoren en twee sopranen. Zes gastzan- gers op een totaal van tachtig vaste leden valt dus nogal mee. Overigens zijn bij dit requiem de eisen vooral aan de tenoren en aan de sopranen zeer hoog." Hoe verloopt de samenwerking met het Zeeuws Orkest? „Die is heel plezierig. In 1991 al was ik dirigent van het Philharmonisch koor dat met regelmaat samenwerkte met het Zeeuws Orkest. We zijn vorige week zaterdag voor het eerst bijeen geweest voor een repetitie. Dat doen we vandaag nog een keer en morgenmiddag rest ons nog een technische doorloop. De meeste musici van het Zeeuws Orkest zijn pro fessionals en wij zijn goed voorbereid, dus kunnen zaken snel tot één geheel worden samengevoegd." Ein deutsches Requiem van Brahms, Kon. Oratorium Vereniging 'Tot Oefening en Uit spanning' met het Zeeuws Orkest, Grote Kerk Veere, vrijdag 4 mei, aanvang 20.45 uur. Auteur Abdelkader Benali is dit jaar de drager van De Zeeuwse Maand van de Vrijheid (5 t/m 25 mei). In opdracht van het Centrum voor Ontwikkelings samenwerking Zeeland schreef hij de novelle Een oom uit Kasjmir. Hij maakt een uitgebreide tournee door de provincie. door Jan van Damme In Een oom uit Kasjmir vertelt Benali het verhaal van Radar, een dertienjarige jongen die door een val van het klimrek in coma raakt. Als hij twee we ken later bij zijn positieven komt, is het niet gemakkelijk om de draad weer op te pakken. Een oom, een broer van zijn vader, probeert hem weer het leven te laten omarmen. Aan de hand van uit zijn novelle ge lichte woorden, zinnen en passages vertelt Abdelkader Benali over leven en schrijven. Ze maakte zichzelf klein alsof ze een punt wilde worden, (pag.s) „Die zin slaat op de moeder, die pro beert het verdriet over haar in coma geraakte zoon te verwerken. Ik heb een deel van het verhaal twee jaar geleden geschreven, als beginnetje van iets groters. Je zoekt dan naar beelden, om iets uit te drukken. Bij de hier geselecteerde zin voelde ik spanning: hé, dit is een verhaal dat zichzelf kan vertellen. )e zoekt al schrijvend toch naar een bevestiging van je verhaal." Nadat Radar op dertienjarige leeftijd uit een coma van twee weken was ont waakt, vroeg hij zich af of een omelet nog dezelfde smaak zou hebben. (m-7) „Dit is de allereerste zin die ik heb opgeschreven van het verhaal. Later heb ik hem verplaatst. Ik vroeg me af: wat is de eerste gedachte, als je uit eefi coma ontwaakt? Het moest niet iets verhevens zijn. Als kind ben ik een paar keer ziek geweest. Ie merkte dan dat alle smaak ver dween. Ik had het idee dat een ge bakken ei gezond kon zijn, ik vroeg mijn moeder een omeletje. Het smaakte helemaal nergens naar. De smeuïge smaak van het gebakken ei was helemaal verdwenen. Om bang van te worden. Zo zie je, dit verhaal gaat over Radar, maar het gaat ook over mijn jeugd." Een awater van goede smaak. (pag. g) „Ik groeide op in Rotterdam. Soms kwam er een oom op bezoek, die echt een awater van goede smaak was. Als hij bij ons was stond er in de badkamer een flesje eau de colog ne en een scheerkwast. De oom was in zaken gegaan, verder niet zo bij zonder. In het boek fantaseer ik ver der waar zijn levensverhaal stopt. Aroma's maken de sfeer, zij houden de lezer bij de les." 'Toe dan, leven, haal me op!'fluisterde hij en viel daarna in slaap. (pag. 10) „Radar voelt een druk om iets te gaan doen. Het leven gaat niet van zelf, je moet het verdienen. Ik identificeer me heel erg met Ra dar. Een oom - een andere dan die ik eerder noemde - nam me mee naar een bruin café in Rotterdam. Hij bestelde als moslim een biertje, hij lachte, dat was alles. Ik was een jaar of twaalf en dat cafébezoekje heeft een enorme indruk op me ge maakt. Het gesprek dat nu in het boek staat had ik zelf kunnen voe ren. Ik maak het verhaal van toen af Een schrijver voltooit het verhaal van het leven, verhalen die in het echt niet afzijn. )a, ik heb het druk, ik moet nog heel veel verhalen van een slot voorzien." Sinds zijn ontwaken leek het leven een uitdijend palindroom... (pag. u) „Zo'n woord... Toen ik twaalf was las ik altijd in het Guinness Book of Records. Daarin stond een sectie, he lemaal gewijd aan de langste palin droom. Dat soort dingen wilde ik weten, woorden die je zowel van links naar rechts als van rechts naar links kon lezen." 'Hij was altijd een dromer geweest, ie mand die er naar verlangde geen vaste woon- of verblijfplaats te hebben.' „Een schrijver heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Mijn werk is mijn huis, dat besef wordt bij mij steeds dieper. Alle discussies over de multiculturele samenleving, nationa liteiten, paspoorten. Ik voel me pri ma thuis in Nederland, maar aan de werkelijkheid zitten veel meer rafel randen dan je volgens die platte, eendimensionale discussies zou den ken. Schrijven is voor mij ook een vlucht; een heel mooie vlucht, dat moet gezegd. Er zit een ethisch aspect aan. Je moet de mens zien in al zijn complexiteit, met al zijn klei ne en grote pekelzonden. Met schrij ven kan ik dat. Ik ben een Neder landstalige schrijver. Geen Neder landse schrijver, geen Marokkaanse Abdelkader Benali: „Een schrijver voltoc Het is allemaal een beetje véél in Spider-Man 3. Drie nogal uiteenlo pende schurken die tegelijkertijd bestreden moeten worden, een ha perende liefdesrelatie, een ernstige persoonlijkheidscrisis en een dode lijke vete met een goede vriend. Een gewoon mens zou van min der depressief worden. Maar Peter Parker (Tobey Maguire) is Spi der-Man. Hij redt het natuurlijk, al wekt hij af en toe de indruk dat hij ook niet helemaal weet met welk probleem hij bezig is. Maar wat zou het? Spider-Man 3 is het ambitieuze sluitstuk van een trilogie en het succes van de film staat bij voorbaat vast. Spider-Man 1 en 2 hebben samen wereldwijd 1,1 miljard euro opgebracht. Gerug gensteund door een budget van SPIDER-MAN 3 Film. Regie: Sam Raimi. Met: Tobey Maguire. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij 180 miljoen euro trekt schrijver en regisseur Sam Raimi voor deel 3 al le registers open, en het resultaat oogt absoluut spectaculair. Maar Raimi houdt tegelijkertijd vast aan de troeven die van zijn vorige twee films een succes maakten. De verlegen Peter Parker die achter Spider-Man schuilgaat is door gaans geloofwaardig en herken baar. Raimi vindt opnieuw het evenwicht tussen de alledaagse pe rikelen van een nerd en de kosmi sche avonturen van een Super held. Spider-Man 3 is het sluitstuk van een trilogie en begint zo onge veer waar de tweede episode ein digde. Spider-Man is uitgegroeid tot een alom bejubelde kruising tussen de wijkagent van New York en een toeristische attractie. Peter Parker is inmiddels zó ingenomen met zichzelf dat hij besluit zijn vriendin Mary Jane ten huwelijk te vragen. Het gevaar loert in de vorm van een smerig zwart goedje van ergens uit de ruimte, dat zich zelf vastplakt onder Peters brom mertje en het roodblauwe pak van Spider-Man zwart kleurt. Peter Par ker ontdekt dat de donkere versie van Spider-Man beschikt over on gekende krachten, maar het zwar te pak brengt ook duistere kanten naar boven, zowel van Spider-Man als van Peter zelf. Overigens blijkt Peter op zijn slechtst, getooid met zwarte eyeliner en een maf fia-spuuglok, nog altijd braver dan de eerste de beste hangjongere. Hij is onbeleefd tegen zijn huisbaas en zet nog even zijn vriendin voor gek in een nachtclub voordat hij er achter komt dat hij zich echt zo snel mogelijk van de zwarte troep moet ontdoen. Het goedje hecht zich vervolgens aan fotograaf Ed die, de concurrent van Peter en zo ontstaat de zwarte schurk Venom. Regisseur Raimi gaat er gemakshal ve van uit dat iedereen die voor Spider-man 3 de bioscoop betreedt, op de hoogte is van de gecompli ceerde voorgeschiedenis van de held, want daar besteedt hij geen kostbare minuten aan. En waarom zou hij ook? In de wereld van Spi der-Man is het logisch dat Peters beste vriend Harry na de dood van zijn vader zint op wraak en verandert in de slechterik Green Goblin jr. Het is logisch dat een getormen teerde gevangenisboef verandert in de klassieke stripschurk Sandman, die opgetrokken is uit zand en op ieder moment van vorm en substantie kan verande ren. Voor het grote slotgevecht tus sen de vier bovenmaatse superwe zens gebruikt Raimi alle middelen die hij voorhanden heeft. Overda dig gemoraliseer wordt hem daar bij vergeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38