haren onder de helm Energiebedrijven rekenen tientjes te veel voor transport Van mij hoeft het nu niet meer zo hard DUMPPRIJZEN Vechtscheiding waar anders? www.autoshak.nl PZC Donderdag 3 mei 2007 3 Rinus Does: „Wanneer ik met motoren begonnen ben? Ik ben d'r op geboren!" foto's Mechteld Jansen GOES - Hij staat aan een van zijn negen motorfietsen te prutsen, in een werkplaats op een Goes' be drijventerrein. „Wanneer ik met motoren ben begonnen? Ik ben d'rop geboren!", zegt Rinus Does. Dat is ietsje overdreven, maar hij rijdt wel al vanaf zijn zestiende: „Mocht nog niet, maar vloeken mag ook niet", grinnikt hij. Does is van het type weer-en-wind. Als voormalige eigenaar van een water sportbedrijf was hij altijd óf op het water, óf op de motor, maar in ieder geval in de buitenlucht te vinden. „Vrijheid!" Voor de foto wil de zestigjarige Goesenaar wel even poseren op zijn Royal Enfield Bullet, van be gin jaren zeventig, „van oorsprong Engels, maar wordt op dit mo ment weer nieuw gebouwd in In dia." Hij klopt liefhebbend op het zadel: „Deze is helemaal origineel. Het is niet zo'n hardloper, met 130, 140 is het wel op. Ach, dat maakt voor mij niets uit. Vroeger wel. Op mijn BMW reed ik 235 ki lometer per uur, op mijn sloffen. Maar sinds ik een ongeluk gehad heb, is het minder geworden. Ik reed op Wolphaartsdijk van de werf af, moest nog gauw even om onderdelen, toen ik door twee au to's werd aangereden." Does ondervond dat je als motor rijder heel kwetsbaar bent. Zijn vrouw was altijd al wat benauwd van de motoren, anders had Rinus er nog wel meer op gezeten. „Mijn vrouw heeft het altijd tegengehou den, maar mijn oudste dochter rijdt ook motor." Bij Rinus in de werkplaats staan er drie, thuis nog eens zes. En dan staat er in de werkplaats nog een piepklein mo tortje - zo op het oog iets voor een kind van vier, om mee te spelen. „Zelf gemaakt, en raad eens hoe hard die gaat? 140 km per uur!" Hij is nu even niet op zijn zon dags, en ook niet in zijn motorklof fie. „Normaal ben ik er altijd op ge kleed: leren jack, laarzen, No- lan-helm. Niet te veel toeters en bellen maar beschermende kle ding. Met dat ongeluk ook: ik had een jack aan en mijn armen waren wel een beetje geschaafd, maar er was geen wond. Zonder jack had ik geen vel meer aan mijn lijf ge had. Tegenwoordig krijg je na een ongeval zelfs niks van de verzeke ring, als je geen goede beschermen de kleding aan had. Terecht!" SPA BADEN TEGEN door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Nederlandse huis houdens hebben in 2004 en 2005 enkele tientjes te veel betaald voor het transport van gas en stroom. Zeeuwen is het minst het vel over de oren gehaald. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Mededingingsauto riteit (NMa). Per huishouden dat zowel elektriciteit als gas ver bruikt, is gemiddeld 31 euro per jaar 'te veel' betaald voor het trans port van elektriciteit en gas. De transportkosten maken jaarlijks ge middeld 470 euro per jaar uit op een gemiddelde energierekening van 1800 euro. De vier grootste leveranciers van elektriciteit en gas in Nederland zijn Essent, Nuon, Eneco en Delta. Volgens de karteltoezichthouder hebben zij in 2004 en 2005 meer winst behaald op het energietrans- COMMENTAAR Scheidingskinderen zijn veel te snel probleemkinderen. Ze zijn kwetsbaar, presteren minder en ze gaan makkelijk het verkeerde pad op. Dit trieste beeld werd gisteren bevestigd in een onderzoek voor minister Rouvoet. Socioloog Ed Spruijt vertelt er elders in deze krant over. Het is een indringende waarschuwing aan ouders die willen scheiden. Kinderen zijn aandoenlijk trouw. Hun ouders mogen elkaar de tent hebben uitgevochten, de sfeer in huis mag al jaren verziekt zijn, maar zeg daarna bij papa niets slechts over mama. Of andersom. Ondertussen zijn ze beschadigd door alle ellende en spanning die bij scheidingen hoort. De beste weg naar herstel is nieuwe gezelligheid, dat bewijzen de kinderen die vrolijk laverend tussen al die extra broertjes, zusjes, oma's en opa's hun weg vinden. Dat nieuwe thuis mag qua relaties best een beetje ingewikkeld zijn. Als het maar echt een thuis is. Scheidende ouders moeten er dus wel zeker van zijn, dat hun keuze ook minstens dat resultaat heeft. port dan de NMa 'redelijk' acht. Bij Delta is die winst, zowel abso luut als procentueel, het laagst van de vier energiebedrijven. Van ongeoorloofde praktijken is echter geen sprake, aldus de kartel waakhond. De energiebedrijven hebben de winsten 'volledig bin nen de bestaande wettelijke ka ders' behaald. Welke maatregelen de NMa neemt, maakt ze binnen kort bekend. AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE Vermeerstraat 38 0113-561381 Oosterscheldekreeft naar beurs in Italië ZIERIKZEE - De stichting Promotie Oosterscheldekreeft presenteert dit Zeeuwse zeevoedsel op de zoge naamde Slow-Fish voedselbeurs in het Italiaanse Genua. Ook de creu- ses, oesters, worden gepresen teerd. Het doel is deze streekpro ducten te promoten en Zeeland onder de aandacht te brengen als culinaire bestemming. Het is de derde keer dat de stichting aanwe zig is op de beurs in Genua.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3