haren onder de helm
Energiebedrijven rekenen
tientjes te veel voor transport
Van mij hoeft
het nu niet
meer zo hard
DUMPPRIJZEN
Vechtscheiding
waar anders?
www.autoshak.nl
PZC Donderdag 3 mei 2007 3
Rinus Does: „Wanneer ik met motoren begonnen ben? Ik ben d'r op geboren!"
foto's Mechteld Jansen
GOES - Hij staat aan een van zijn
negen motorfietsen te prutsen, in
een werkplaats op een Goes' be
drijventerrein. „Wanneer ik met
motoren ben begonnen? Ik ben
d'rop geboren!", zegt Rinus Does.
Dat is ietsje overdreven, maar hij
rijdt wel al vanaf zijn zestiende:
„Mocht nog niet, maar vloeken
mag ook niet", grinnikt hij. Does
is van het type weer-en-wind. Als
voormalige eigenaar van een water
sportbedrijf was hij altijd óf op
het water, óf op de motor, maar in
ieder geval in de buitenlucht te
vinden. „Vrijheid!"
Voor de foto wil de zestigjarige
Goesenaar wel even poseren op
zijn Royal Enfield Bullet, van be
gin jaren zeventig, „van oorsprong
Engels, maar wordt op dit mo
ment weer nieuw gebouwd in In
dia." Hij klopt liefhebbend op het
zadel: „Deze is helemaal origineel.
Het is niet zo'n hardloper, met
130, 140 is het wel op. Ach, dat
maakt voor mij niets uit. Vroeger
wel. Op mijn BMW reed ik 235 ki
lometer per uur, op mijn sloffen.
Maar sinds ik een ongeluk gehad
heb, is het minder geworden. Ik
reed op Wolphaartsdijk van de
werf af, moest nog gauw even om
onderdelen, toen ik door twee au
to's werd aangereden."
Does ondervond dat je als motor
rijder heel kwetsbaar bent. Zijn
vrouw was altijd al wat benauwd
van de motoren, anders had Rinus
er nog wel meer op gezeten. „Mijn
vrouw heeft het altijd tegengehou
den, maar mijn oudste dochter
rijdt ook motor." Bij Rinus in de
werkplaats staan er drie, thuis nog
eens zes. En dan staat er in de
werkplaats nog een piepklein mo
tortje - zo op het oog iets voor een
kind van vier, om mee te spelen.
„Zelf gemaakt, en raad eens hoe
hard die gaat? 140 km per uur!"
Hij is nu even niet op zijn zon
dags, en ook niet in zijn motorklof
fie. „Normaal ben ik er altijd op ge
kleed: leren jack, laarzen, No-
lan-helm. Niet te veel toeters en
bellen maar beschermende kle
ding. Met dat ongeluk ook: ik had
een jack aan en mijn armen waren
wel een beetje geschaafd, maar er
was geen wond. Zonder jack had
ik geen vel meer aan mijn lijf ge
had. Tegenwoordig krijg je na een
ongeval zelfs niks van de verzeke
ring, als je geen goede beschermen
de kleding aan had. Terecht!"
SPA BADEN TEGEN
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Nederlandse huis
houdens hebben in 2004 en 2005
enkele tientjes te veel betaald voor
het transport van gas en stroom.
Zeeuwen is het minst het vel over
de oren gehaald.
Dat blijkt uit een onderzoek van
de Nederlandse Mededingingsauto
riteit (NMa). Per huishouden dat
zowel elektriciteit als gas ver
bruikt, is gemiddeld 31 euro per
jaar 'te veel' betaald voor het trans
port van elektriciteit en gas. De
transportkosten maken jaarlijks ge
middeld 470 euro per jaar uit op
een gemiddelde energierekening
van 1800 euro.
De vier grootste leveranciers van
elektriciteit en gas in Nederland
zijn Essent, Nuon, Eneco en Delta.
Volgens de karteltoezichthouder
hebben zij in 2004 en 2005 meer
winst behaald op het energietrans-
COMMENTAAR
Scheidingskinderen
zijn veel te snel
probleemkinderen.
Ze zijn kwetsbaar,
presteren minder en ze gaan
makkelijk het verkeerde pad
op. Dit trieste beeld werd
gisteren bevestigd in een
onderzoek voor minister
Rouvoet. Socioloog Ed
Spruijt vertelt er elders in
deze krant over. Het is een
indringende waarschuwing
aan ouders die willen
scheiden.
Kinderen zijn aandoenlijk
trouw. Hun ouders mogen
elkaar de tent hebben
uitgevochten, de sfeer in huis
mag al jaren verziekt zijn,
maar zeg daarna bij papa
niets slechts over mama. Of
andersom. Ondertussen zijn
ze beschadigd door alle
ellende en spanning die bij
scheidingen hoort. De beste
weg naar herstel is nieuwe
gezelligheid, dat bewijzen de
kinderen die vrolijk laverend
tussen al die extra broertjes,
zusjes, oma's en opa's hun
weg vinden. Dat nieuwe
thuis mag qua relaties best
een beetje ingewikkeld zijn.
Als het maar echt een thuis
is. Scheidende ouders
moeten er dus wel zeker van
zijn, dat hun keuze ook
minstens dat resultaat heeft.
port dan de NMa 'redelijk' acht.
Bij Delta is die winst, zowel abso
luut als procentueel, het laagst van
de vier energiebedrijven.
Van ongeoorloofde praktijken is
echter geen sprake, aldus de kartel
waakhond. De energiebedrijven
hebben de winsten 'volledig bin
nen de bestaande wettelijke ka
ders' behaald. Welke maatregelen
de NMa neemt, maakt ze binnen
kort bekend.
AUTOBEDRIJF
'S-HEER ARENDSKERKE
Vermeerstraat 38 0113-561381
Oosterscheldekreeft
naar beurs in Italië
ZIERIKZEE - De stichting Promotie
Oosterscheldekreeft presenteert
dit Zeeuwse zeevoedsel op de zoge
naamde Slow-Fish voedselbeurs in
het Italiaanse Genua. Ook de creu-
ses, oesters, worden gepresen
teerd. Het doel is deze streekpro
ducten te promoten en Zeeland
onder de aandacht te brengen als
culinaire bestemming. Het is de
derde keer dat de stichting aanwe
zig is op de beurs in Genua.