Meningen
Vechtscheiding is funest voor kinderen
Wat is jouw reden
DEjONGE DE JONGE
CAPPENDIJK ALEX V.D. VELDE
om Toyota Prius te gaan rijden?
Voor mijzelf Voor het milieu
Ontdek het zelf tijdens de
Proef rij Weken.
1 O Donderdag 3 mei 2007 PZC
Openheid en wat rust in
de tent kan kinderen op
het rechte pad houden.
door Carine Neefjes
DEN HAAG - Sofie (i6) is het gezeur
thuis helemaal zat. Sinds de schei
ding van haar ouders woont ze al
leen met haar moeder, maar die
doet niets anders dan klagen over
haar ex-man. „Ze is jaloers, omdat
mijn vader een nieuwe vriendin
heeft. Thuis is er echt niets aan. Ik
hang veel op straat, daar is het veel
gezelliger." Sofie vertelt haar ver
haal aan psychosociaal hulpverle
ner Boukje Overgaauw. Zij runt in
Hoorn (Noord-Holland) een eigen
praktijk waar zij gescheiden
ouders en hun kinderen helpt. De
ouders van Sofie maken zich zor
gen, omdat hun dochter een paar
keer is betrapt op winkeldiefstal.
„Ach, die paar doosjes make-up. Ik
wilde graag een cadeautje voor mij
zelf', zegt Sofie.
Een herkenbare reactie, vertelt
Overgaauw. „Ze voelen zich niet
happy en gaan geluk 'kopen'. Maar
die bevrediging is van korte duur.
De volgende dag is dat gevoel van
onvrede er weer. Deze kinderen
zijn op zoek naar liefde, aandacht
en gezelligheid die thuis ont
breekt."
Uit het onderzoek 'scheidingskin
deren' dat gisteren aan minister
Rouvoet van Jeugd en Gezin is aan
geboden, blijkt dat deze kinderen
veel vaker problemen hebben dan
kinderen uit gezinnen waarvan de
ouders niet gescheiden zijn. Ze
hebben eerder last van depressivi
teit, presteren minder goed op
school, roken, drinken en blowen
vaker. Bovendien blijkt dat 'schei
dingskinderen' eerder het verkeer
de pad op gaan. Vooralsnog blijft
dat beperkt tot kleine criminali
teit.
Funest voor kinderen is de 'vecht
scheiding', vertelt socioloog Ed
Spruijt, die het onderzoek uitvoer
de. Na de wetswijziging in 1998,
waarin staat dat partners voortaan
samen verantwoordelijk zijn voor
het ouderlijk gezag, maken schei
dende ouders veel meer ruzie, sig
naleert Spruijt. „Voor kinderen
zijn die ruzies fataal. Juist na een
echtscheiding verlangen zij naar
rust in de tent", zegt hij.
Uit loyaliteit naar beide ouders
houden kinderen hun verdriet zo
lang mogelijk voor zich. Maar uit
hun gedrag blijkt dat ze zich niet
'Thuis is er echt niets aan. Ik
hang veel op straat, daar is
het veel gezelliger'
lekker voelen. Ze trekken zich te-
rug, krijgen slaapproblemen en
vaak gaat het op school niet zo
goed.
Dat geldt ook voor de zesjarige
Thomas. Via school komt hij te
recht bij Overgaauw. Zijn ouders
zijn gescheiden en Thomas woont
bij zijn moeder. De jongen heeft
vooral moeite met de nieuwe
vriendin van zijn vader, vertelt
Overgaauw. „Hij vindt het moei
lijk dat de vriendin van papa er al
tijd bij is als ze samen iets leuks
doen. Hij heeft het gevoel dat zijn
vader voortdurend lief kijkt naar
zijn vriendin en niet naar hem."
Ietje Heybroek-Hessels, die een
praktijk voor ouder-kindrelaties in
Blaricum heeft, probeert het ver
driet van de kinderen een plaats te
geven: „Daarbij is het belangrijk
dat kinderen leren om tegen hun
ouders te zeggen dat zij niet zulke
lelijke dingen moeten vertellen
over papa of mama."
In zes sessies leren kinderen met
hun opgekropte gevoelens om te
gaan. Hun grootste wens, namelijk
dat papa en mama weer bij elkaar
komen, gaat niet in vervulling.
Heybroek-Hessels: „Ik zeg dat re
gelmatig. 'Papa heeft een vriendin,
dus dat kan helemaal niet'. Je
moet het beestje bij zijn naam noe
men. Kinderen moeten weten
waar zij aan toe zijn."
De namen van Sofie en Thomas zijn
gefigneerd.
Scheidingen
Jaarlijks zijn er in Nederland on
geveer 37.000 echtscheidin
gen.
leder jaar krijgen 70.000 thuis
wonende kinderen te horen
dat hun ouders uit elkaar gaan.
Bijna de helft is minderjarig.
De laatste vijf jaar is co-ouder
schap steeds populairder ge
worden. Kinderen wonen dan
de ene helft van de week bij va
der en de rest bij moeder.
In 2001 woonde slechts 4 pro
cent van de 'scheidingskinde
ren' bij vader én moeder. In
2005 wordt 15 procent ver
zorgd door co-ouders.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Sloop 2
In Vlissingen zijn de sloopplannen
van woningbouwvereniging l'Es-
caut omstreden. Het gaat om goed
kope woningen met relatief veel
oudere bewoners met een kale
AOW. Daarvan heeft het Nibud
enkele jaren geleden al vastgesteld
dat men daar als alleenstaande
met zorgkosten niet rond van kan
komen. Een andere woning zal
voor deze mensen een duurdere
zijn. Bij hogere huren heeft men
juist een lagere huurtoeslag. Voor
bewoners van 75 jaar en ouder is
er een huurgarantie, maar voor de
leeftijdsgroep van 65-75 jaar alleen
'huurgewenning'. Dat is voor men
sen met een kale AOW alleen
maar mogelijk door gewenning
aan minder kleding, minder ver
warming, minder verzorging en/of
minder voedsel. Daarbij hebben
verreweg de meeste ouderen geen
enkele mogelijkheid hebben om
hun inkomen te verhogen.
Marie P. Prins
Rijnstraat 20, Oost-Souburg
Sloop 3
Directeur Jan van Beekhuizen van
woningcorporatie l'Escaut wil
graag grootschalig huurwoningen
slopen in Vlissingen en Souburg.
Voor nieuwbouw. Maar de meeste
bewoners hebben een voorkeur
voor handhaving van de bestaan
de woning, mits hun huis wordt
aangepast aan hedendaagse eisen.
Veel bewoners spreken over over
last en veel problemen op straat,
maar nooit gaat het over de kwali
teit van hun woning. Vervangen
wil helemaal niet zeggen dat auto
matisch vooruitgang wordt ge
boekt. Zeker niet als er dak -en
thuislozen gehuisvest worden. Dit
krikt een wijk niet op, eerder geeft
het een negatief imago. Bovendien
vraagt vernieuwing enorme inves
teringen. Als men deze vernieu
wing afzet tegen het resultaat, dan
is vervolgens de vraag of sociaal ge
tinte investeringen uiteindelijk
niet duurzamer zullen zijn. Wat is
de meerwaarde van al die onrust?
Mijns inziens zit het voorbereiden
op de toekomst niet in stenen
maar in de aard van het veredelde
beestje: de mens.
Willem Cornells Murre
Irislaan 16, Vlissingen
Seaport s
Waarom blijft ex-gedeputeerde
Maria le Roy toch zo ongenuan
ceerd en openbaar kritiek spuien
richting directeur Hans van der
Hart van havenschap Zeeland
Seaports? (PZC 28-04) Is dit nu
een voorbeeld van de hedendaagse
politiek in Zeeland? De ontstane
publiciteit als gevolg van deze een
zijdige woordenstroom is niet al
leen beschadigend voor de voorzit
ter en directeur maar zeker ook
voor het bedrijf Zeeland Seaports.
Ik zou zeggen: Hou vol... er ko
men binnenkort betere tijden.
Communicatie is vaak het grootste
probleem van de oplossing
Johan Maljaars
Seisweg 126, Middelburg
Elderschans
In Aardenburg is discussie over de
toekomst van de historische bui
tenplaats Elderschans. De laatste ja
ren is veel geld uitgegeven aan het
creëren van natte open natuurge
bieden met schelpen- en gravelpa-
den. De Elderschans is de enige
plek in Zeeuws-Vlaanderen waar
meer dan tweehonderd jaar oude
eiken groeien. Zij bieden onderdak
aan vleesmuis, boomklever en
specht. In plaats van 'in oude luis
ter herstellen' zou men eens goed
moet luisteren naar de vogels die
er nu zitten: lijster, winterkoning,
boomklever, koolmees, groene
specht, heggemus, vink en tuinflui-
ter. En met een beetje vernuft
vindt ook de boomkikker er zijn
plaats. De grachten zullen er regel
matig uitgebaggerd moeten wor
den, maar die kosten zijn aan zo'n
unieke plek goed besteed. Wil
men echter een Versailles-achtig
park, dan stel ik voor dat op veilige
afstand van de schans uit de grond
te stampen. Misschien zoiets als
de mislukte Euregiotuinen?
George Calon
Oud Vlissingen 28, Hoek
Goes, Pearyweg 10, 0113-214810 Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800
Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751 Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232
0 Moderne, zeer ruime auto
0 Heel compleet, met o.a. CVT-automaat standaard
0 Aantrekkelijk in aanschaf: €6.000,- BPM korting
IZf Innovatieve Hybrid Synergy Drive technologie
0 5 sterren veiligheid in de Euro NCAP crashtest
0 Win een Hybride reis voor twee personen
0 Uitzonderlijk lage C02 uitstoot (104 gr/km)
0 Aanbevolen door ANWB én Wereld Natuur Fonds
0 Rijdt heel zuinig, 1 op 23
0 Beproefde techniek: er rijden al meer dan
900.000 hybride Toyota's rond.
Toyota Prius v.a. €25.990,
Lease v.a. €485,- per maand
TODAY TOMORROW TOYOTA