Meningen Vechtscheiding is funest voor kinderen Wat is jouw reden DEjONGE DE JONGE CAPPENDIJK ALEX V.D. VELDE om Toyota Prius te gaan rijden? Voor mijzelf Voor het milieu Ontdek het zelf tijdens de Proef rij Weken. 1 O Donderdag 3 mei 2007 PZC Openheid en wat rust in de tent kan kinderen op het rechte pad houden. door Carine Neefjes DEN HAAG - Sofie (i6) is het gezeur thuis helemaal zat. Sinds de schei ding van haar ouders woont ze al leen met haar moeder, maar die doet niets anders dan klagen over haar ex-man. „Ze is jaloers, omdat mijn vader een nieuwe vriendin heeft. Thuis is er echt niets aan. Ik hang veel op straat, daar is het veel gezelliger." Sofie vertelt haar ver haal aan psychosociaal hulpverle ner Boukje Overgaauw. Zij runt in Hoorn (Noord-Holland) een eigen praktijk waar zij gescheiden ouders en hun kinderen helpt. De ouders van Sofie maken zich zor gen, omdat hun dochter een paar keer is betrapt op winkeldiefstal. „Ach, die paar doosjes make-up. Ik wilde graag een cadeautje voor mij zelf', zegt Sofie. Een herkenbare reactie, vertelt Overgaauw. „Ze voelen zich niet happy en gaan geluk 'kopen'. Maar die bevrediging is van korte duur. De volgende dag is dat gevoel van onvrede er weer. Deze kinderen zijn op zoek naar liefde, aandacht en gezelligheid die thuis ont breekt." Uit het onderzoek 'scheidingskin deren' dat gisteren aan minister Rouvoet van Jeugd en Gezin is aan geboden, blijkt dat deze kinderen veel vaker problemen hebben dan kinderen uit gezinnen waarvan de ouders niet gescheiden zijn. Ze hebben eerder last van depressivi teit, presteren minder goed op school, roken, drinken en blowen vaker. Bovendien blijkt dat 'schei dingskinderen' eerder het verkeer de pad op gaan. Vooralsnog blijft dat beperkt tot kleine criminali teit. Funest voor kinderen is de 'vecht scheiding', vertelt socioloog Ed Spruijt, die het onderzoek uitvoer de. Na de wetswijziging in 1998, waarin staat dat partners voortaan samen verantwoordelijk zijn voor het ouderlijk gezag, maken schei dende ouders veel meer ruzie, sig naleert Spruijt. „Voor kinderen zijn die ruzies fataal. Juist na een echtscheiding verlangen zij naar rust in de tent", zegt hij. Uit loyaliteit naar beide ouders houden kinderen hun verdriet zo lang mogelijk voor zich. Maar uit hun gedrag blijkt dat ze zich niet 'Thuis is er echt niets aan. Ik hang veel op straat, daar is het veel gezelliger' lekker voelen. Ze trekken zich te- rug, krijgen slaapproblemen en vaak gaat het op school niet zo goed. Dat geldt ook voor de zesjarige Thomas. Via school komt hij te recht bij Overgaauw. Zijn ouders zijn gescheiden en Thomas woont bij zijn moeder. De jongen heeft vooral moeite met de nieuwe vriendin van zijn vader, vertelt Overgaauw. „Hij vindt het moei lijk dat de vriendin van papa er al tijd bij is als ze samen iets leuks doen. Hij heeft het gevoel dat zijn vader voortdurend lief kijkt naar zijn vriendin en niet naar hem." Ietje Heybroek-Hessels, die een praktijk voor ouder-kindrelaties in Blaricum heeft, probeert het ver driet van de kinderen een plaats te geven: „Daarbij is het belangrijk dat kinderen leren om tegen hun ouders te zeggen dat zij niet zulke lelijke dingen moeten vertellen over papa of mama." In zes sessies leren kinderen met hun opgekropte gevoelens om te gaan. Hun grootste wens, namelijk dat papa en mama weer bij elkaar komen, gaat niet in vervulling. Heybroek-Hessels: „Ik zeg dat re gelmatig. 'Papa heeft een vriendin, dus dat kan helemaal niet'. Je moet het beestje bij zijn naam noe men. Kinderen moeten weten waar zij aan toe zijn." De namen van Sofie en Thomas zijn gefigneerd. Scheidingen Jaarlijks zijn er in Nederland on geveer 37.000 echtscheidin gen. leder jaar krijgen 70.000 thuis wonende kinderen te horen dat hun ouders uit elkaar gaan. Bijna de helft is minderjarig. De laatste vijf jaar is co-ouder schap steeds populairder ge worden. Kinderen wonen dan de ene helft van de week bij va der en de rest bij moeder. In 2001 woonde slechts 4 pro cent van de 'scheidingskinde ren' bij vader én moeder. In 2005 wordt 15 procent ver zorgd door co-ouders. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Sloop 2 In Vlissingen zijn de sloopplannen van woningbouwvereniging l'Es- caut omstreden. Het gaat om goed kope woningen met relatief veel oudere bewoners met een kale AOW. Daarvan heeft het Nibud enkele jaren geleden al vastgesteld dat men daar als alleenstaande met zorgkosten niet rond van kan komen. Een andere woning zal voor deze mensen een duurdere zijn. Bij hogere huren heeft men juist een lagere huurtoeslag. Voor bewoners van 75 jaar en ouder is er een huurgarantie, maar voor de leeftijdsgroep van 65-75 jaar alleen 'huurgewenning'. Dat is voor men sen met een kale AOW alleen maar mogelijk door gewenning aan minder kleding, minder ver warming, minder verzorging en/of minder voedsel. Daarbij hebben verreweg de meeste ouderen geen enkele mogelijkheid hebben om hun inkomen te verhogen. Marie P. Prins Rijnstraat 20, Oost-Souburg Sloop 3 Directeur Jan van Beekhuizen van woningcorporatie l'Escaut wil graag grootschalig huurwoningen slopen in Vlissingen en Souburg. Voor nieuwbouw. Maar de meeste bewoners hebben een voorkeur voor handhaving van de bestaan de woning, mits hun huis wordt aangepast aan hedendaagse eisen. Veel bewoners spreken over over last en veel problemen op straat, maar nooit gaat het over de kwali teit van hun woning. Vervangen wil helemaal niet zeggen dat auto matisch vooruitgang wordt ge boekt. Zeker niet als er dak -en thuislozen gehuisvest worden. Dit krikt een wijk niet op, eerder geeft het een negatief imago. Bovendien vraagt vernieuwing enorme inves teringen. Als men deze vernieu wing afzet tegen het resultaat, dan is vervolgens de vraag of sociaal ge tinte investeringen uiteindelijk niet duurzamer zullen zijn. Wat is de meerwaarde van al die onrust? Mijns inziens zit het voorbereiden op de toekomst niet in stenen maar in de aard van het veredelde beestje: de mens. Willem Cornells Murre Irislaan 16, Vlissingen Seaport s Waarom blijft ex-gedeputeerde Maria le Roy toch zo ongenuan ceerd en openbaar kritiek spuien richting directeur Hans van der Hart van havenschap Zeeland Seaports? (PZC 28-04) Is dit nu een voorbeeld van de hedendaagse politiek in Zeeland? De ontstane publiciteit als gevolg van deze een zijdige woordenstroom is niet al leen beschadigend voor de voorzit ter en directeur maar zeker ook voor het bedrijf Zeeland Seaports. Ik zou zeggen: Hou vol... er ko men binnenkort betere tijden. Communicatie is vaak het grootste probleem van de oplossing Johan Maljaars Seisweg 126, Middelburg Elderschans In Aardenburg is discussie over de toekomst van de historische bui tenplaats Elderschans. De laatste ja ren is veel geld uitgegeven aan het creëren van natte open natuurge bieden met schelpen- en gravelpa- den. De Elderschans is de enige plek in Zeeuws-Vlaanderen waar meer dan tweehonderd jaar oude eiken groeien. Zij bieden onderdak aan vleesmuis, boomklever en specht. In plaats van 'in oude luis ter herstellen' zou men eens goed moet luisteren naar de vogels die er nu zitten: lijster, winterkoning, boomklever, koolmees, groene specht, heggemus, vink en tuinflui- ter. En met een beetje vernuft vindt ook de boomkikker er zijn plaats. De grachten zullen er regel matig uitgebaggerd moeten wor den, maar die kosten zijn aan zo'n unieke plek goed besteed. Wil men echter een Versailles-achtig park, dan stel ik voor dat op veilige afstand van de schans uit de grond te stampen. Misschien zoiets als de mislukte Euregiotuinen? George Calon Oud Vlissingen 28, Hoek Goes, Pearyweg 10, 0113-214810 Vlissingen, Industrieweg 23, 0118-410800 Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58, 0115-617751 Zuidzande, Mariastraat 3, 0117-452232 0 Moderne, zeer ruime auto 0 Heel compleet, met o.a. CVT-automaat standaard 0 Aantrekkelijk in aanschaf: €6.000,- BPM korting IZf Innovatieve Hybrid Synergy Drive technologie 0 5 sterren veiligheid in de Euro NCAP crashtest 0 Win een Hybride reis voor twee personen 0 Uitzonderlijk lage C02 uitstoot (104 gr/km) 0 Aanbevolen door ANWB én Wereld Natuur Fonds 0 Rijdt heel zuinig, 1 op 23 0 Beproefde techniek: er rijden al meer dan 900.000 hybride Toyota's rond. Toyota Prius v.a. €25.990, Lease v.a. €485,- per maand TODAY TOMORROW TOYOTA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10