Arbeidscommunicatie, de kunst van het opvallen techniek voor eigentijds, praktijkgericht (beroeps)onderwijs! 20 Ontwerper Ronès Wielinga: ..Duidelijk communiceren waar je voor staat." Waarom komen op een prikke lende personeelsadvertentie veel meer reacties binnen dan op een 'ouderwetse' vacature in krant of tijdschrift? Het antwoord ligt voor de hand, maar de achterliggende filoso fie is een interessante. A door Henk van de Voorde „Arbeidscommunicatie is een sport. Een vacature moet ingevuld worden. Door goed communiceren tussen bedrijf en lezer moet het arbeidsmarktprobleem opgelost worden. Het gaat om vinden en binden van mede werkers. Wat isje imago? Hoe de klanten jou zien, zo zien ook de sollicitanten je. Er wordt wel eens geklaagd dat een adverten tie in een krant niet zo op zou vallen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar een bedrijf als DOW. Een kleine advertentie van die multinational is al doeltreffend. Met ande re woorden: je bouwt een imago op en op het moment dat je een personeelsadver tentie zet, kent iedereen jouw identiteit al. Als je imago klopt, kunnen potentiële werknemers zich met jouw bedrijf identi ficeren. Als mensen trots zijn op hun werk, kun je ze veel makkelijker behouden. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitge wezen dat werknemers sfeer, waardering en uitstraling van het bedrijf belangrijker vinden dan salaris", aldus Ronès Wielinga van reclamebureau De Wilde Zeeuw in Hulst. De ontwerper vindt eigenlijk de termen 'visuele communicatie' beter op zijn plaats als het gaat om zijn corebusiness, alles wat met het zichtbaar maken van bedrijven te maken heeft: huisstijl, logo-ontwerp, bro chures, webdesign, advertentiecampagnes, en dergelijke. Wielinga meent dat het logo het gezicht van een bedrijf is. De tekst bij het logo moet zeer beknopt het karakter van de onderneming aangeven. „Duidelijk communiceren waar je voor staat. Maak keuzes en laat helder zien waar je goed in advertentie bent. Dat is interessant voor je klanten, voor jezelf en voor potentiële sollicitanten. Welke middelen kun je inzetten om per soneel te werven? Advertenties in de juiste kranten, tijd schriften en vakbladen; deelnemen aan ge richte beurzen, congressen, banenmark- ten; bezoeken van open dagen op scholen. Daarnaast zijn natuurlijk uitzendbureaus bij uitstek geschikt om snel te voorzien in de vraag naar flexibele arbeidskrachten." Jean-Paul Leenknegt, commercieel ma nager van Tènce! Uitzendbureau, onder schrijft uiteraard deze stelling van de ont werper. Hij kan zich eveneens vinden in de theo rie van 'imago en identiteit'. „Uitzendbu reaus kunnen op flexibele wijze adequate HR-oplossingen bieden. Het imago van de uitzendsector is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Sinds de invoering van de Flexwet ziet men ons niet alleen als bemiddelaar tussen vraag en aanbod, maar ook als (betrouw bare) werkgever, dus als volwaardige part ner. Dat merken we bijvoorbeeld aan het toe nemend aantal reacties op onze wervings campagnes", aldus Leenknegt. Wielinga wijst op de term AIDA: Attention, Inte rest, Desire, Action: een formule 0111 je doel te bereiken. „Organisaties moeten zich ervan bewust worden om een sterk merk te creëren. Niet zomaar even een ad vertentie zetten en hopen dat er mensen op afkomen. Met een onderscheidende advertentie voor de juiste doelgroep, trek je de aan dacht (Attention). Mensen gaan vervolgens op jouw website kijken, waar ze de juiste informatie vinden (Interest) en raken enthousiast (Desire). Het komt uiteindelijk aan op hun 'Action': dat ze dus die sollicitatiebrief gaan schrij ven. De eerste stap in een goede reclame campagne is een uitdagende advertentie. Helaas zijn veel advertenties grauw en grijs. Een pakkend beeld en een goede kop zijn essentieel. Zo heeft een grote klant van ons, met een door ons vormgegeven campagne, tien keer zoveel reacties ontvangen van sollici tanten dan met hun reguliere advertenties. Met andere woorden: de AIDA-formule werkt, maar er moet wel een goed concept met een prikkelende vormgeving aan ten grondslag liggen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 98