Arbeidscommunicatie,
de kunst van het opvallen
techniek
voor eigentijds,
praktijkgericht
(beroeps)onderwijs!
20
Ontwerper Ronès Wielinga: ..Duidelijk communiceren waar je voor staat."
Waarom komen op een prikke
lende personeelsadvertentie
veel meer reacties binnen dan op een
'ouderwetse' vacature in krant of
tijdschrift? Het antwoord ligt voor de
hand, maar de achterliggende filoso
fie is een interessante.
A door Henk van de Voorde
„Arbeidscommunicatie is een sport. Een
vacature moet ingevuld worden. Door
goed communiceren tussen bedrijf en lezer
moet het arbeidsmarktprobleem opgelost
worden.
Het gaat om vinden en binden van mede
werkers. Wat isje imago? Hoe de klanten
jou zien, zo zien ook de sollicitanten je. Er
wordt wel eens geklaagd dat een adverten
tie in een krant niet zo op zou vallen, maar
kijk bijvoorbeeld eens naar een bedrijf als
DOW. Een kleine advertentie van die
multinational is al doeltreffend. Met ande
re woorden: je bouwt een imago op en op
het moment dat je een personeelsadver
tentie zet, kent iedereen jouw identiteit al.
Als je imago klopt, kunnen potentiële
werknemers zich met jouw bedrijf identi
ficeren.
Als mensen trots zijn op hun werk, kun je
ze veel makkelijker behouden.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitge
wezen dat werknemers sfeer, waardering
en uitstraling van het bedrijf belangrijker
vinden dan salaris", aldus Ronès Wielinga
van reclamebureau De Wilde Zeeuw in
Hulst.
De ontwerper vindt eigenlijk de termen
'visuele communicatie' beter op zijn plaats
als het gaat om zijn corebusiness, alles wat
met het zichtbaar maken van bedrijven te
maken heeft: huisstijl, logo-ontwerp, bro
chures, webdesign, advertentiecampagnes,
en dergelijke. Wielinga meent dat het logo
het gezicht van een bedrijf is. De tekst bij
het logo moet zeer beknopt het karakter
van de onderneming aangeven. „Duidelijk
communiceren waar je voor staat. Maak
keuzes en laat helder zien waar je goed in
advertentie
bent. Dat is interessant voor je klanten,
voor jezelf en voor potentiële sollicitanten.
Welke middelen kun je inzetten om per
soneel te werven?
Advertenties in de juiste kranten, tijd
schriften en vakbladen; deelnemen aan ge
richte beurzen, congressen, banenmark-
ten; bezoeken van open dagen op scholen.
Daarnaast zijn natuurlijk uitzendbureaus
bij uitstek geschikt om snel te voorzien in
de vraag naar flexibele arbeidskrachten."
Jean-Paul Leenknegt, commercieel ma
nager van Tènce! Uitzendbureau, onder
schrijft uiteraard deze stelling van de ont
werper.
Hij kan zich eveneens vinden in de theo
rie van 'imago en identiteit'. „Uitzendbu
reaus kunnen op flexibele wijze adequate
HR-oplossingen bieden. Het imago van
de uitzendsector is de afgelopen jaren sterk
verbeterd.
Sinds de invoering van de Flexwet ziet
men ons niet alleen als bemiddelaar tussen
vraag en aanbod, maar ook als (betrouw
bare) werkgever, dus als volwaardige part
ner.
Dat merken we bijvoorbeeld aan het toe
nemend aantal reacties op onze wervings
campagnes", aldus Leenknegt. Wielinga
wijst op de term AIDA: Attention, Inte
rest, Desire, Action: een formule 0111 je
doel te bereiken. „Organisaties moeten
zich ervan bewust worden om een sterk
merk te creëren. Niet zomaar even een ad
vertentie zetten en hopen dat er mensen
op afkomen.
Met een onderscheidende advertentie
voor de juiste doelgroep, trek je de aan
dacht (Attention).
Mensen gaan vervolgens op jouw website
kijken, waar ze de juiste informatie vinden
(Interest) en raken enthousiast (Desire).
Het komt uiteindelijk aan op hun 'Action':
dat ze dus die sollicitatiebrief gaan schrij
ven. De eerste stap in een goede reclame
campagne is een uitdagende advertentie.
Helaas zijn veel advertenties grauw en
grijs. Een pakkend beeld en een goede kop
zijn essentieel.
Zo heeft een grote klant van ons, met een
door ons vormgegeven campagne, tien
keer zoveel reacties ontvangen van sollici
tanten dan met hun reguliere advertenties.
Met andere woorden: de AIDA-formule
werkt, maar er moet wel een goed concept
met een prikkelende vormgeving aan ten
grondslag liggen.