techniek
Praktijk is beste leerschool
De werkplaats van Elektromotoren Bracke BV. Foto: Input- Output Fotografie
mensen vormen een heel pluimage van
karakters, achtergronden en opleidingsni
veaus. Er zijn zowel mensen werkzaam die
met moeite een lbo- opleiding achter de
rug hebben, als probleemloos een hbo-
studie.
Opleiding zegt niet alles. Dat merk je
vooral bij laaggeschoolde ouderen. Zij
hadden vaak wel de capaciteiten, maar
moesten vroeger zo snel mogelijk de kost
gaan verdienen. Tegenwoordig hebben
laaggeschoolden wellicht minder algeme
ne capaciteiten, maar dat wil zeker niet
zeggen dat ze geen technische vaardighe
den hebben. Bij de invulling van vacatures
hechten we tegenwoordig meer waarde
aan het feit dat iemand in de groep past
dan aan kennis en kunde. Het is tenslotte
met zo moeilijk om iemand met bepaalde
basisvaardigheden in de praktijk wat bij te
leren", vertelt Bracke die zelf achtereen
volgens de hts in Breda en de universiteit
van Nyenrode voltooide.
"Op de hts heb ik elektrotechniek gestu
deerd en op de universiteit general ma
nagement: economie, wetgeving, waarde
bepalingen, jaarverslaglegging, voorraad
beheer, human resource. Kortom alles
waar je in een bedrijf mee te maken krijgt.
Je leert om makkelijker te communiceren
in diverse disciplines. Die academische op
leiding is als het ware een knapzak met ge
reedschap waar je eventueel gebruik van
kan maken. Hier in de praktijk in Clinge
leer ik echter het vak van manager pas
daadwerkelijk. En mijn opleiding stopt pas
echt, cru uitgedrukt, als ik in mijn kist
ligt.".
Arbeidsvreugde
Hoewel hij in zijn bedrijf momenteel al
leen een vacature heeft voor een ervaren
conventionele draaier/verspaner, blijft hij
waakzaam met het oog op de toekomstige
krapte op de arbeidsmarkt. „Grote bedrij
ven hebben een aanzuigende werking op
hoger opgeleiden. Zo is bij ons vorig jaar
een dertiger vertrokken naar een grote
chemische fabriek.
Bij grote bedrijven zijn er meer doorgroei
mogelijkheden. Bij een klein bedrijf als het
onze zijn er nu eenmaal veel minder lei
dinggevende functies. Mijn werknemers
zijn allemaal enthousiaste vakmensen, die
plezier in het werk hebben.
De meeste arbeidsvreugde ontleen ik aan
mijn personeel. Dat zorgt er voor, dat van
een hoop oud schroot een schitterend ge
restaureerde motor wordt gemaakt, of dat
een oude machinelijn wordt getransfor
meerd in de meest moderne geautomati
seerde machine. Onlangs hebben we voor
een beton fabriek een grijper van een ande
re aandrijving voorzien waardoor de snel
heid in het productieproces aanzienlijk
verhoogd is."
Leerbedrijf
Elektromotoren Bracke is erkend leerbe
drijf. Er lopen geregeld hts studenten stage
voor hun afstudeerscriptie, terwijl er me
nig vmbo scholier terecht kan voor een
snuffelstage. Momenteel hebben er twee
werknemers een leerarbeidsovereenkomst
ingevolge de BBL (Beroeps Begeleidende
Leerweg) respectievelijk de SMEO (Stich
ting Metaal en Elektro Opleidingen
Zeeuws-Vlaanderen)
Naast reparatie en onderhoud, automatise
ring en handel, houdt Bracke zich ook be
zig met nieuwe projecten. Zo is onlangs in
samenwerking met Steenbakker Lastech
niek en De Feijter op verzoek van de re-
cyclingindustrie een hoogwaardige inno
vatieve beeldbuismachine ontwikkeld. Uit
de traditionele beeldbuizen wordt het
kwalitatieve glas en metaal hergebruikt.
De automatisering/besturing van de unie
ke machine is ontwikkeld door Elektro
motoren Bracke.
De drie bedrijven waren met hun innova
tieve product vorig jaar genomineerd voor
de Emergo-prijs. Een ander voorbeeld van
innovatie is de ontwikkeling van een trai
ningsapparaat. „Wij zijn bezig met de
bouw van een apparaat waarbij een sprin
ter zijn specifieke spiergroepen kan trainen
zonder dat dit ten koste gaat van zijn loop
techniek. Hardlopers en voetballers moe
ten snel kunnen accelereren. Zij moeten
zowel sterk als snel zijn. Het nieuwe pro
duct maakt direct visueel kenbaar wat het
gevolg is van een bepaalde houding op de
effectiviteit van de atleet. Het is in poten
tie een geweldig trainingsapparaat", aldus
Joris Bracke.
wmv.eb-groep.nl
Zijn de technische opleidingen toegesneden op de praktijk van het be
drijfsleven? Dat zou wel ideaal zijn. Maar wat is de realiteit? „Volgens
mij stemt het opleidingsmodel niet helemaal af op de behoefte in de prak
tijk", vindt Joris Bracke, directeur van Elektromotoren Bracke BV in Clinge.
door Henk van de Voorde
CLINGE - "In Nederland is het beleid er
op gericht dat de minder geschoolde jon
geren een plaats in de maatschappij weten
te vinden, terwijl in België de hoogste pri
oriteit uitgaat naar het leren van een vak.
De maatschappelijke vorming staat in Ne
derland voorop. De jongeren leren een
beeije timmeren, metselen en elektrotech
niek. Voordat ze in het arbeidsproces in
zetbaar zijn. moeten ze echter nog verder
gevormd worden. Hiermee spreek ik geen
waardeoordeel uit, want ik weet niet wat
het beste is", zegt Bracke.
De 34-jarige manager is enkele jaren gele
den zijn vader Willy Bracke officieel opge
volgd als directeur-eigenaar van de in re
paratie en onderhoud van elektromotoren
gespecialiseerde onderneming. Dit jaar
staat in het teken van het 40-jarig bestaan
van het innovatieve bedrijf, waar inmid
dels twintig mensen werken. „De oudste
medewerker is 58, de jongste 19. Onze
Het Clingse bedrijf houdt zich ook veel bezig met automatisering, links Joris
Bracke. Foto: Input- Output Fotografie