techniek Praktijk is beste leerschool De werkplaats van Elektromotoren Bracke BV. Foto: Input- Output Fotografie mensen vormen een heel pluimage van karakters, achtergronden en opleidingsni veaus. Er zijn zowel mensen werkzaam die met moeite een lbo- opleiding achter de rug hebben, als probleemloos een hbo- studie. Opleiding zegt niet alles. Dat merk je vooral bij laaggeschoolde ouderen. Zij hadden vaak wel de capaciteiten, maar moesten vroeger zo snel mogelijk de kost gaan verdienen. Tegenwoordig hebben laaggeschoolden wellicht minder algeme ne capaciteiten, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze geen technische vaardighe den hebben. Bij de invulling van vacatures hechten we tegenwoordig meer waarde aan het feit dat iemand in de groep past dan aan kennis en kunde. Het is tenslotte met zo moeilijk om iemand met bepaalde basisvaardigheden in de praktijk wat bij te leren", vertelt Bracke die zelf achtereen volgens de hts in Breda en de universiteit van Nyenrode voltooide. "Op de hts heb ik elektrotechniek gestu deerd en op de universiteit general ma nagement: economie, wetgeving, waarde bepalingen, jaarverslaglegging, voorraad beheer, human resource. Kortom alles waar je in een bedrijf mee te maken krijgt. Je leert om makkelijker te communiceren in diverse disciplines. Die academische op leiding is als het ware een knapzak met ge reedschap waar je eventueel gebruik van kan maken. Hier in de praktijk in Clinge leer ik echter het vak van manager pas daadwerkelijk. En mijn opleiding stopt pas echt, cru uitgedrukt, als ik in mijn kist ligt.". Arbeidsvreugde Hoewel hij in zijn bedrijf momenteel al leen een vacature heeft voor een ervaren conventionele draaier/verspaner, blijft hij waakzaam met het oog op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. „Grote bedrij ven hebben een aanzuigende werking op hoger opgeleiden. Zo is bij ons vorig jaar een dertiger vertrokken naar een grote chemische fabriek. Bij grote bedrijven zijn er meer doorgroei mogelijkheden. Bij een klein bedrijf als het onze zijn er nu eenmaal veel minder lei dinggevende functies. Mijn werknemers zijn allemaal enthousiaste vakmensen, die plezier in het werk hebben. De meeste arbeidsvreugde ontleen ik aan mijn personeel. Dat zorgt er voor, dat van een hoop oud schroot een schitterend ge restaureerde motor wordt gemaakt, of dat een oude machinelijn wordt getransfor meerd in de meest moderne geautomati seerde machine. Onlangs hebben we voor een beton fabriek een grijper van een ande re aandrijving voorzien waardoor de snel heid in het productieproces aanzienlijk verhoogd is." Leerbedrijf Elektromotoren Bracke is erkend leerbe drijf. Er lopen geregeld hts studenten stage voor hun afstudeerscriptie, terwijl er me nig vmbo scholier terecht kan voor een snuffelstage. Momenteel hebben er twee werknemers een leerarbeidsovereenkomst ingevolge de BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg) respectievelijk de SMEO (Stich ting Metaal en Elektro Opleidingen Zeeuws-Vlaanderen) Naast reparatie en onderhoud, automatise ring en handel, houdt Bracke zich ook be zig met nieuwe projecten. Zo is onlangs in samenwerking met Steenbakker Lastech niek en De Feijter op verzoek van de re- cyclingindustrie een hoogwaardige inno vatieve beeldbuismachine ontwikkeld. Uit de traditionele beeldbuizen wordt het kwalitatieve glas en metaal hergebruikt. De automatisering/besturing van de unie ke machine is ontwikkeld door Elektro motoren Bracke. De drie bedrijven waren met hun innova tieve product vorig jaar genomineerd voor de Emergo-prijs. Een ander voorbeeld van innovatie is de ontwikkeling van een trai ningsapparaat. „Wij zijn bezig met de bouw van een apparaat waarbij een sprin ter zijn specifieke spiergroepen kan trainen zonder dat dit ten koste gaat van zijn loop techniek. Hardlopers en voetballers moe ten snel kunnen accelereren. Zij moeten zowel sterk als snel zijn. Het nieuwe pro duct maakt direct visueel kenbaar wat het gevolg is van een bepaalde houding op de effectiviteit van de atleet. Het is in poten tie een geweldig trainingsapparaat", aldus Joris Bracke. wmv.eb-groep.nl Zijn de technische opleidingen toegesneden op de praktijk van het be drijfsleven? Dat zou wel ideaal zijn. Maar wat is de realiteit? „Volgens mij stemt het opleidingsmodel niet helemaal af op de behoefte in de prak tijk", vindt Joris Bracke, directeur van Elektromotoren Bracke BV in Clinge. door Henk van de Voorde CLINGE - "In Nederland is het beleid er op gericht dat de minder geschoolde jon geren een plaats in de maatschappij weten te vinden, terwijl in België de hoogste pri oriteit uitgaat naar het leren van een vak. De maatschappelijke vorming staat in Ne derland voorop. De jongeren leren een beeije timmeren, metselen en elektrotech niek. Voordat ze in het arbeidsproces in zetbaar zijn. moeten ze echter nog verder gevormd worden. Hiermee spreek ik geen waardeoordeel uit, want ik weet niet wat het beste is", zegt Bracke. De 34-jarige manager is enkele jaren gele den zijn vader Willy Bracke officieel opge volgd als directeur-eigenaar van de in re paratie en onderhoud van elektromotoren gespecialiseerde onderneming. Dit jaar staat in het teken van het 40-jarig bestaan van het innovatieve bedrijf, waar inmid dels twintig mensen werken. „De oudste medewerker is 58, de jongste 19. Onze Het Clingse bedrijf houdt zich ook veel bezig met automatisering, links Joris Bracke. Foto: Input- Output Fotografie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 94