Marlies Dekkers wil imperium ,m, Golden Tulip zakenvrouw ZAKENVROUW VAN HET JAAR EVEN TERUG IN OOSTERHOUT Salarisoverleg bij selectie cn meter v/*« f strand Westduin Koudekerke/Vlissingen zee www.goldentulipwestduin.nl tel. 0118-552510 Afgelopen week heeft Marlies Dekkers (41 jaar) in Parijs een nieuwe win kel geopend. De van oorsprong Oosterhoutse zakenvrouw/ modeont werpster heeft intussen 1000 verkooppunten in achttien landen. Haar ideaal: een wereldimperium. En als dat niet lukt "dan ligt dat aan het management. Aan mijzelf dus", zegt ze. door Ron Gregoor Ze doet er niet moeilijk over, de zaken vrouw van het jaar. Marlies Dekkers wil de wereld veroveren. Letterlijk. "Ik wil in ie dere hoofdstad minstens één eigen win kel", zegt ze. De Marlies Dekkers Group, het bedrijf waar zij leiding aan geeft, heeft groeistuipen. Iedere maand opent zij wel ergens in de wereld een winkel. "Ik wil een wereldimperium. We zijn daar ook al aardig mee bezig. Het bedrijf, de formule, het product, ze hebben het in zich om een wereldbedrijf te worden." Ze legt zichzelf dus behoorlijk wat druk op. "Aan de ene kant twijfel ik ook wel eens, ik stel me kwetsbaar op. Ik veraf schuw machogedrag binnen een bedrijf. Als je nooit twijfelt, kun je ook niet cre atief zijn. Aan de andere kant moetje ook lef hebben, durven als ondernemer. Risico nemen, dat is heel belangrijk." Het zijn hectische maanden voor Marlies Dekkers. Dezer dagen opende ze een nieuwe win kel in Parijs, ze schreef samen met Heieen van Royen de bestseller Stout, waarvan er al meer dan 100.000 over de toonbank vlogen en ze werd en passant ook nog eens even zakenvrouw van het jaar. Nederland heeft: dit jaar in ieder geval een heel ander type als 'first lady in the business'. Dekkers heeft niet alleen een onmiskenbaar zakelijk talent, ze is eigenlijk bovenal kunstenares, modeontwerpster. En dat merkje. Aan de ene kant is ze heel spontaan, aan de andere kant weigert ze te poseren voor de foto graaf. Iedereen trekt aan Marlies Dekkers. Nova, SBS, Ivo Niehe, ze was de afgelopen we ken wel heel vaak in het nieuws. Ze deed ook nog even Oosterhout aan. Haar ge boortestad. Ze bracht er haar jeugd door, zat er op de huishoudschool. Kennelijk had ze er een leuke jeugd "want ik ben trots op Ooster hout. En maak dat ook kenbaar, overal De lingerielijn van Dekkers is wereldberoemd. Foto: Caren Verbruggen Marlies Dekkers is een autodidact. Ze poseerde zelfs voor haar eigen merk. Foto: Caren Verbruggen waar ik ben", zegt ze. Op uitnodiging van het MKB Oosterhout liet ze zich in het restaurant van Golfclub Landgoed Bergvliet Stichting interviewen door haar oude vriendje Arno Meulen- dijks, die in Oosterhout een reclamebu reau heeft. En in de pauze mocht iedereen haar aanspreken en vragen stellen. Meer dan 300 genodigden hingen aan haar lip pen. "Ik herinner me nog datje ontzettend dominant was", geeft Meulendijks een voorzetje. Zelf vindt Dekkers dat het wel meevalt. "Ja, wil je slagen als zakenvrouw, dan moetje niet over je heen laten lopen. Marlies Dekkers is van oorsprong mo deontwerpster. Ze is internationaal doorgebroken met haar lingerielijn Undressed. Ze is directri ce van de Marlies Dekkers Group en heeft inmiddels 125 mensen in dienst. Dekkers is aan de ene kant de kunstenares, gevormd op de kunstacademie St. Joost in Breda en aan de andere kant de zaken vrouw uit Rotterdam. In beide gevallen succesvol, want de hele wereld wil haar producten: lingerie, badkleding en zonne brillen. "Ik ben mijn hele leven al gefasci neerd door ondergoed. Toen ik mijn eerste beha kocht, dacht ik: is dit het nou. Maar ik heb er nooit aan ge dacht daar zelf iets mee te gaan doen", zegt Dekkers. Dat kwam pas tijdens haar studie op St. Joost. Daar ontwierp ze haar eerste kleding. Met de Undressed- lijn probeert ze compromisloze lingerie te maken. Comfortabel, maar wel spannend, ero tisch, maar niet ordinair. Als zakenvrouw is Dekkers een autodi dact. "Ik heb alles zelf aangeleerd. Ik lever de zelf dozen bij de klanten af. Over mijn eerste factuur deed ik een dag. Op mijn slaapkamer zat ik met een carbonpapiertje rekeningen te schrijven. Ik heb wel op tijd gezien wanneer ik de volgende stap moest zetten. Ik heb aandeelhouders aangetrok ken om aan geld te komen, heb ze later uitgekocht, de zaak gereorganiseerd." drs. P.J.H. den Hartog Consultant den Hartog - PersoneelsAdviesDienst in Goes Het lijkt aantrekkelijk om de kandidaat aan te nemen die de hoogste kwalifi caties heeft en genoegen neemt met een inkomen dat binnen de begroting past. De salarisonderhandeling is het sluitstuk van een selectieprocedure, maar er kan veel verkeerd gaan. Wanneer u een kandidaat aanneemt voor een lager salaris dan hij of zij bij de vroegere werkgever verdiende, dan kunt u problemen verwachten. Zijn er geen groeimogelijkheden of kent de functie geen perspectief, dan zal de nieu we medewerker blijven zoeken naar een betere positie buiten uw organisatie. Niemand wil voor minder geld werken dan men waard is. Het vroegere inkomen was op de gezinsuitgaven afgestemd. De kosten van levensonderhoud stijgen. Na de selectieprocedure kunnen ook misverstanden ontstaan rond de 'belas tingvrije' vergoedingen die een kandidaat bij de vorige werkgever had. Deze vergoedingen kunnen soms aardig oplopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leaseauto, telefoonkostenvergoeding, reiskostenvergoeding, representatiever goeding en dergelijke. Kunt u deze vergoedingen niet bieden, dan voelt de nieuwe medewerker dit direct in zijn portemonnee. Wanneer verandering van werk tevens achteruitgang in besteedbaar inkomen betekent, dan moet u over de motivatie van de kandidaat gaan nadenken. De kandidaat kan bewust kiezen voor een lager inkomen omdat de functie bijvoorbeeld meer vrije tijd biedt, dichter bij huis is of minder verantwoorde lijkheden kent. De functie kan zich in Zeeland aandienen, de provincie waar men altijd op vakantie is. Welzijn is niet altijd in geld uit te drukken. Bij de selectie is het daarom noodzakelijk een goede analyse te maken naar de motivatie van de kandidaat om te solliciteren op een functie met een lager in komen. Sluit de nieuwe functie niet aan op de motivatie om te veranderen, dan is de kans groot dat de nieuwe medewerker om zich heen blijft kijken. Selecteren is een vak. De PersoneelsAdviesDienst kan u daarbij adviseren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 87