Straks moet ik de hele dag thuis blijven 'Betuwelijn zal snel nokvol zitten' pzc Dinsdag 1 mei 2007 9 Ouderen worden vergeten bij inrichting van openbare ruimte. door Tjerk Notten DEN HAAG - Piet Taal (75) en Leen Wagenmakers (69) klagen niet graag. Waarom zouden ze ook? De zon schijnt uitbundig, met een paar leeftijdgenoten kijken ze naar de duiven die - het voorjaar in de bol - opgewonden achter elkaar aan scharrelen. Probleem is hooguit dat de man nen hier elke dag zitten, tenmin ste: als het niet regent. Piet: „Zo dra het regent kunnen we hier niet terecht. Een overkapping komt er niet, want dan kruipen de zwervers erin." Leen: „Daarom gaan we als het regent maar onder een poortje staan verderop. Het is niet anders." Beide heren prijzen zich gelukkig dat ze nog in staat zijn te voet hun vaste bankje op te zoeken en de laatste verhalen uit te wisselen. „Maar wat moet ik als ik straks niet meer zo makkelijk ter been ben?", overweegt Leen. „Dan kan ik hier misschien niet meer ko men en moet ik de hele dag thuis blijven." Het is een nog amper onderkend Mogelijke voorzieningen Stedenbouwkundigen en ont werpers denken na over hoe ze in de toekomst het leven voor ouderen zo aangenaam moge lijk kunnen maken. Een aantal plannen/voorbeelden: Speciale woningen met een gezamenlijke keuken. Dit zou vereenzaming tegengaan. Nog fitte ouderen wordt ge vraagd om kinderopvang te verzorgen. Zo hebben zij tot op hoge leeftijd een functie en wordt het gebrek aan kinderop vang tegengegaan. Vaste busdiensten zijn uit de wijken verdwenen. Het Valys- systeem kan een goedkoop al ternatief zijn voor de bushalte om de hoek. Tegen geredu ceerd tarief kunnen ouderen worden vervoerd in taxi's die ook plek hebben voor een rol stoel of scootmobiel. Voor ouderen die met hun rol stoel het bos in willen, zijn in tientallen natuurgebieden spe ciale paden aangelegd. Info via www.natuurzonderdrempels.nl probleem. Bij de inrichting van een wijk wordt veel geld gestoken in voorzieningen voor jongeren, zoals speeltuintjes, skatebanen en ontmoetingsplekken. Maar voor de wensen van ouderen is aanzien lijk minder aandacht, terwijl Ne derland in rap tempo vergrijst. Waar moeten al die ouderen el kaar ontmoeten? Volgens voormalig hoogleraar toe gankelijkheid Maarten Wijk wordt bij de inrichting van de openbare ruimte te vaak uitgegaan van fitte mensen die het publiek domein ge bruiken voor verplaatsing van A naar B. Oudere mensen passen slecht in dat stramien. Ouderen zijn minder mobiel en willen eigenlijk het liefst een beet je rondhangen, maar onze steden zijn daar niet op ingericht, meent Wijk. „Nederlanders gebruiken de openbare ruimte vooral om zich zo efficiënt mogelijk te verplaat sen. Buiten is voor ons een ver keersruimte", zegt Wijk. Hij wijst er op dat die cultuur in Zuid-Euro- pese landen al heel anders is. „Parkjes en pleinen zijn daar inge richt om de hele dag rustig te kun nen zitten. Zulke zithoekjes zie je hier te weinig." Stedenbouwkundige Silvester van Veldhoven is het ook opgevallen: bij de aanleg van een nieuwe wijk, of de herstructurering van een 'Als je het vergelijkt met jongeren wordt met ouderen weinig rekening gehouden' buurt komen ouderen er meestal bekaaid van af „Als je het vergelijkt met jongeren wordt met ouderen weinig reke ning gehouden", zegt hij. „Als een activiteit een naam heeft, zoals jeu de boules, dan wordt er wel eens een voorziening gerealiseerd. Maar hoe noem je het als ouderen graag bij elkaar willen zitten? Daar iets voor regelen wordt al weer moeilij ker, is mijn ervaring." De toenemende vergrijzing stelt stedenbouwkundigen voor nieu we problemen. Overal moet goede straatverlichting komen, verkeers borden moeten voor iedereen te le zen zijn en het trottoir vrij van on effenheden. Van Veldhoven: „In de toekomst verschijnen er meer scootmobielen in het straatbeeld. Hoe houd je het veilig als op die zelfde weg ook jongens van zes tien met een snelle scooter voorbij rijden? Dat is een dilemma waar we iets voor moeten verzinnen." Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) op 1 januari van dit jaar hebben gemeenten meer verant woordelijkheid voor het ouderen beleid. Het ideaal is dat ouderen gezond en zelfstandig lang thuis blijven wonen. Als ze slechter uit de voeten kunnen, bepaalt de ge meente of mantelzorg, speciaal ver voer of een scootmobiel het pro bleem kunnen verhelpen. Slagen gemeenten daar in, dan moet er voor al die zelfstandig wonende ouderen ook wel iets te beleven zijn in de eigen wijk, meent Hans van Rossum van onderzoeksbu reau Rigo, dat gemeenten advi seert op dit punt. Van Rossum: „In een groot bejaardencentrum valt binnen van alles te beleven, zoals bingo- en kaartavondjes. Maar wat moeten ouderen die ver spreid door de wijk wonen? Voor hen moet iets worden geregeld." Een militante lobbyclub is er ech ter nog niet. De ouderenbond An- bo vraagt sinds kort wel aandacht voor het probleem en probeert op gemeentelijk niveau vertegenwoor digers aan de bel te laten trekken. Leen en Piet verwachten er niet al te veel van. „Vroeger moest je ook alles zelf regelen. Als het weer gaat regenen, zoeken wij ons tunneltje wel op." De vergrijzing in Nederland zou ervoor moeten zorgen dat er meer voorzieningen voor ouderen komen. Er wordt echter veel geld opzij gezet voor onder meer hangplekken voor jeugd en speeltuinen voor kinderen. foto Frouwkje Bijlstra/GPD Kritiek op miljardenlijn zal volgens directeur Railion verstommen. door Jan Trommelen utrecht - „De minister die be sloot tot aanleg van de Betuwerou te krijgt straks een standbeeld." Ca- rel Robbeson reageert geïrriteerd als hij wordt geconfronteerd met de stelling dat de aanleg van de Be tuwelijn een dure blunder was. Zijn bedrijf, Railion Nederland, wordt veruit de grootste gebruiker van de nieuwe spoorlijn. Op 16 juni is het eindelijk zo ver, met een half jaar vertraging is de lijn klaar voor het eerste transport naar Duitsland. Van juni tot no vember is er een testprogramma. Tussendoor is er ruimte voor com merciële ritten; Railion heeft voor lopig ruimte gereserveerd voor twee ritten per dag. „Wij hopen dat het allemaal klaar is op 10 de cember. Dan gaan in heel Europa de nieuwe dienstregelingen in." Onder economen en transportdes kundigen heerst de mening dat de Betuweroute er nooit had moeten komen, 'maar nu de lijn er een maal ligt moeten we hem ook maar zo goed mogelijk gebruiken'. De vrees bestond dat verladers en vervoerders het te duur zouden vinden om over de lijn te rijden. Ongegronde angst, aldus Robbe- 'Nu de lijn er eenmaal ligt moeten we hem ook maar zo goed mogelijk gebruiken' son. „Die lijn zit in 2016 nokvol. De sector voorziet dat het vervoer stijgt van 40 miljoen ton in 2006 naar 90 miljoen ton in 2020." De kritiek op de miljardeninvestering zal snel verstommen, denkt hij. De vervoerders zitten al een paar jaar klem op het Nederlandse spoor, een van de drukst bereden netten ter wereld. Tijdens de spits mogen ze twee periodes van vier uur niet rijden en gedurende de rest van de dag worden goederen treinen langs de kant gezet als er personentreinen langs moeten. De grote winst zit er voor Railion in dat de treinen niet meer onver wacht opgehouden worden, zodat de klant betrouwbare aankomsttij den krijgt. Dat was altijd de grote klacht van het bedrijfsleven over het spoor. Het bedrijfsleven maakt relatief weinig gebruik van rail transport. Het binnenvaartschip is vele malen goedkoper en de vrachtwagen sneller en flexibeler. Toch groeit het vervoer per spoor de laatste jaren steeds met min stens acht procent. Ook in de Rot terdamse haven zitten ze te sprin gen om de extra treinen. Exploitant Keyrail verwacht na vij jaar de lijn 'break even' te draaien. Dat betekent dat de onderhouds- en exploitatiekosten gedekt zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9