aan Oefening rampeenheden slaat Verkeer in d'Aillystraat behoeft aandacht Op de Crevelingen werd - tussen de (ramp)toeristen door - een overstroming gesimuleerd. Aan de rampeenheden de taak mensen uit het gebied te evacueren. foto Marijke Folkertsma loop van de zaterdag gehouden proef is hij enthousiast. Bewust is gekozen voor de inzet van jongere bemanningsleden (vanaf veertien jaar oud), om ook hen voor mogelijke rampen in de toekomst klaar te stomen. Belang rijk, meent Kouijzer, omdat ze zo de waarde van alles wat ze als bri gadeleden leren (bijvoorbeeld EHBO) aan de praktijk 'kunnen linken'. Al met al waren er op en rond het Grevelingenwater zo'n negentig mensen - redders en slachtoffers - op de been. Reddingsbrigades Zuid-West-Nederland willen meer oefenen. door Esme Soesman BROUWERSDAM - De zaterdag door de Reddingsbrigade Zierikzee-Dui- veland gehouden oefening met red- dingsvletten op het Grevelingen- meer smaakt naar meer. Het plan is om binnen de regio Zuid- West-Nederland op een meer ge structureerde manier de rampen- taak te oefenen. Met name de on derlinge communicatie kan beter, concludeert Paul Kouijzer van de organiserende club. Daar staat te genover dat de inzet van alle deel nemers 'absoluut geweldig' was. „ledereen was fanatiek en ik heb geen chagrijnig gezicht gezien." Naast de eigen brigade waren ook Middelburg, Goes, Oostburg en Klundert met een rampeenheid vertegenwoordigd. Deze teams zijn in 1993 door het Rijk ingesteld naar aanleiding van de overstro mingen in Limburg, vertelt Taco Meeles van de in Ouwerkerk zete lende brigade Zierikzee-Duive- land. De bemanning van de vlet is, in geval van een ramp, 24 uur op roepbaar. Geoefend wordt er door de betrok kenen zeker, maar tot dusverre 'De inzet van de deelnemers was geweldig. Ik heb geen chagrijnig gezicht gezien' was dat vooral een zaak van de af zonderlijke brigades, schetst Kouij zer. Zo is het voor de Reddingsbri gade Zierikzee-Duiveland al gauw een jaar of zes geleden dat een der gelijke grote oefening is georgani seerd. De bedoeling is nu met gro tere regelmaat onderlinge oefenin gen op touw te zetten. „Je kennis en kunde blijven zo op peil. Ie raakt op elkaar ingespeeld. En het is ook leuk. Ie leert van elkaar. Het is heel ontspannen", somt hij de motivaties op. In de direct na afloop van de Gre- velingensessie gehouden evaluatie is nog een plannetje boven komen drijven, namelijk het naar Zeeland halen van een landelijke oefening. „Maar dat is verre toekomst", te kent Kouijzer aan. Over het ver Instellen van parkeerverbod is geen goede oplossing. door Esme Soesman zierikzee - Het is hard nodig dat er aandacht wordt besteed aan de gevaarlijke verkeerssituatie in de Zierikzeese d'Aillystraat - met na me bij de kruising met de Zevenge- tijstraat en Hoflferstraat. Een parkeerverbod is echter abso luut geen oplossing, reageert buurtbewoner K. Kloet-Visser op schriftelijke vragen die de PvdA- fractie aan burgemeester en wet houders heeft gesteld. De d'Ail lystraat heeft aan één kant parkeer havens. De andere kant staat even eens regelmatig vol met gepar keerd blik. „Dat moet daar vooral blijven staan, anders wordt er kei hard gereden", oordeelt de be woonster van het hoekhuis Zeven- getijstraat met de d'Aillystraat. „Dat automobilisten even moeten wachten, is helemaal niet erg. Je zit hier in een monumentale bin nenstad. Daar hoor je rustig te rij den." Kloet is, met de PvdA, wél van me ning dat er iets aan de verkeerssi tuatie moet worden gedaan. In de veertien jaar dat zij met haar gezin in de buurt woont, heeft ze het al lengs drukker zien worden. Dat loopt helemaal de spuigaten uit als verkeer van elders wordt omgeleid in verband met bouwwerkzaamhe den of - zoals laatst het geval was - na een ongeval op de Nieuwe Kool- weg. Dan komt alles 'binnendoor' door de straat. De veiligheid is echter eerder ge- Buurtbewoner Kloet pleit voor verkeersremmende maatregelen om de Zierikzeese buurt veiliger te maken voor voetgangers, fiet sers en spelende kinderen. baat bij verkeersremmende maatre gelen dan bij het weghalen van de geparkeerde auto's. „Ik ben sterk voorstander van het autoluw ma ken", geeft de buurtbewoner aan. Wellicht kan de buurt tot woonerf worden omgedoopt, oppert Kloet. Een gebied waarin duidelijk is dat voetganger en fietser ten alle tij den voorrang hebben. Ook het in stellen van éénrichtingsverkeer (auto's mogen alleen nog maar via de d'Aillystraat de stad uit), een bredere stoep, verkeersremmers en parkeerhavens waarin je schuin kunt insteken (zoals in de Maris- straat) bieden wellicht soelaas. Tip? redactie@pzc.nl Wachten „Mama, moeten we nu wachten voor de boot?'" „Hij is wel groot hé!" „Kijk, die mijnheer maakt een fo to van mij." „En die mevrouw pakt een siga retje." „Waarom is het maar één boot, mama?" „Ohoh, nou komt ook de trein nog." „Nou moeten de mensen achter de brug wel lang wachten, hé mama." „Nou staat er een file."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 51