aan
Oefening rampeenheden slaat
Verkeer in d'Aillystraat behoeft aandacht
Op de Crevelingen werd - tussen de (ramp)toeristen door - een overstroming gesimuleerd. Aan de rampeenheden de taak mensen uit het gebied te evacueren. foto Marijke Folkertsma
loop van de zaterdag gehouden
proef is hij enthousiast.
Bewust is gekozen voor de inzet
van jongere bemanningsleden
(vanaf veertien jaar oud), om ook
hen voor mogelijke rampen in de
toekomst klaar te stomen. Belang
rijk, meent Kouijzer, omdat ze zo
de waarde van alles wat ze als bri
gadeleden leren (bijvoorbeeld
EHBO) aan de praktijk 'kunnen
linken'.
Al met al waren er op en rond het
Grevelingenwater zo'n negentig
mensen - redders en slachtoffers -
op de been.
Reddingsbrigades
Zuid-West-Nederland
willen meer oefenen.
door Esme Soesman
BROUWERSDAM - De zaterdag door
de Reddingsbrigade Zierikzee-Dui-
veland gehouden oefening met red-
dingsvletten op het Grevelingen-
meer smaakt naar meer. Het plan
is om binnen de regio Zuid-
West-Nederland op een meer ge
structureerde manier de rampen-
taak te oefenen. Met name de on
derlinge communicatie kan beter,
concludeert Paul Kouijzer van de
organiserende club. Daar staat te
genover dat de inzet van alle deel
nemers 'absoluut geweldig' was.
„ledereen was fanatiek en ik heb
geen chagrijnig gezicht gezien."
Naast de eigen brigade waren ook
Middelburg, Goes, Oostburg en
Klundert met een rampeenheid
vertegenwoordigd. Deze teams
zijn in 1993 door het Rijk ingesteld
naar aanleiding van de overstro
mingen in Limburg, vertelt Taco
Meeles van de in Ouwerkerk zete
lende brigade Zierikzee-Duive-
land. De bemanning van de vlet is,
in geval van een ramp, 24 uur op
roepbaar.
Geoefend wordt er door de betrok
kenen zeker, maar tot dusverre
'De inzet van de deelnemers
was geweldig. Ik heb geen
chagrijnig gezicht gezien'
was dat vooral een zaak van de af
zonderlijke brigades, schetst Kouij
zer. Zo is het voor de Reddingsbri
gade Zierikzee-Duiveland al gauw
een jaar of zes geleden dat een der
gelijke grote oefening is georgani
seerd. De bedoeling is nu met gro
tere regelmaat onderlinge oefenin
gen op touw te zetten. „Je kennis
en kunde blijven zo op peil. Ie
raakt op elkaar ingespeeld. En het
is ook leuk. Ie leert van elkaar. Het
is heel ontspannen", somt hij de
motivaties op.
In de direct na afloop van de Gre-
velingensessie gehouden evaluatie
is nog een plannetje boven komen
drijven, namelijk het naar Zeeland
halen van een landelijke oefening.
„Maar dat is verre toekomst", te
kent Kouijzer aan. Over het ver
Instellen van
parkeerverbod is geen
goede oplossing.
door Esme Soesman
zierikzee - Het is hard nodig dat
er aandacht wordt besteed aan de
gevaarlijke verkeerssituatie in de
Zierikzeese d'Aillystraat - met na
me bij de kruising met de Zevenge-
tijstraat en Hoflferstraat.
Een parkeerverbod is echter abso
luut geen oplossing, reageert
buurtbewoner K. Kloet-Visser op
schriftelijke vragen die de PvdA-
fractie aan burgemeester en wet
houders heeft gesteld. De d'Ail
lystraat heeft aan één kant parkeer
havens. De andere kant staat even
eens regelmatig vol met gepar
keerd blik. „Dat moet daar vooral
blijven staan, anders wordt er kei
hard gereden", oordeelt de be
woonster van het hoekhuis Zeven-
getijstraat met de d'Aillystraat.
„Dat automobilisten even moeten
wachten, is helemaal niet erg. Je
zit hier in een monumentale bin
nenstad. Daar hoor je rustig te rij
den."
Kloet is, met de PvdA, wél van me
ning dat er iets aan de verkeerssi
tuatie moet worden gedaan. In de
veertien jaar dat zij met haar gezin
in de buurt woont, heeft ze het al
lengs drukker zien worden. Dat
loopt helemaal de spuigaten uit als
verkeer van elders wordt omgeleid
in verband met bouwwerkzaamhe
den of - zoals laatst het geval was -
na een ongeval op de Nieuwe Kool-
weg. Dan komt alles 'binnendoor'
door de straat.
De veiligheid is echter eerder ge-
Buurtbewoner Kloet pleit voor
verkeersremmende maatregelen
om de Zierikzeese buurt veiliger
te maken voor voetgangers, fiet
sers en spelende kinderen.
baat bij verkeersremmende maatre
gelen dan bij het weghalen van de
geparkeerde auto's. „Ik ben sterk
voorstander van het autoluw ma
ken", geeft de buurtbewoner aan.
Wellicht kan de buurt tot woonerf
worden omgedoopt, oppert Kloet.
Een gebied waarin duidelijk is dat
voetganger en fietser ten alle tij
den voorrang hebben. Ook het in
stellen van éénrichtingsverkeer
(auto's mogen alleen nog maar via
de d'Aillystraat de stad uit), een
bredere stoep, verkeersremmers
en parkeerhavens waarin je schuin
kunt insteken (zoals in de Maris-
straat) bieden wellicht soelaas.
Tip? redactie@pzc.nl
Wachten
„Mama, moeten we nu wachten
voor de boot?'"
„Hij is wel groot hé!"
„Kijk, die mijnheer maakt een fo
to van mij."
„En die mevrouw pakt een siga
retje."
„Waarom is het maar één boot,
mama?"
„Ohoh, nou komt ook de trein
nog."
„Nou moeten de mensen achter
de brug wel lang wachten, hé
mama."
„Nou staat er een file."