v13
PZC Zaterdag 28 april 2007
R KIJ E
Ëfe&iÖfcv &Zf: yi~'
tów'l
POLEN
Mogelijk basis
voor 10 raketten
route van
richting
Staten
TSJECHIË
Militaire basis
Brdy herbergt
grondradar
Exoatmospheric
Kill Vehicle (EKV)
Telescoop met
infraroodsensor
en sterren- A
koerszoeker
- Koers
controle
systeem
Het ruimteschild biedt geen bescherming
aan de EU-landen en aan de NAVO-landen
Bulgarije, Turkije en Roemenië omdat deze
X-Band (grond)radar-
station
infographic: RVbron: IISS, FAS, Global Security, Google Earth, Graphic News, Orbital Sciences, Raytheon
Ruimteschild baart zorgen
3) Door de
Hj gecombi-
lü neerde
botsings
snelheid wordt het
vijandelijke projectiel
uitgeschakeld.
1)Met behulp van de
sterrenkoerszoeker wordt
positie in de ruimte bepaald.
2) Sensoren registreren
raket van tegenpartij.
gen hen gericht is en dreigen met militaire
tegenmaatregelen. Ook tegen Jince en de
nog geheime vestigingsplaats in Polen.
„De Amerikanen hebben geen poot om op
te staan", meent de Russische generaal Vla
dimir Belous. Hij wijst erop dat Pyon
gyang en Teheran geen raketten hebben
die de VS kunnen bereiken. Verder missen
Noord-Korea en Iran de benodigde kennis
en kunde om die te maken en te testen.
Bovendien, zo stelt Belous, hoeft
Noord-Korea de raketten richting
VS niet over Europa te sturen. Als
Iran de VS al met raketten zou
willen aanvallen, volgen die een route Tur-
kije-Spanje. Een antiraket-raketsysteem in
Polen en Tsjechië is dus gericht tegen Rus
land, aldus de generaal.
De Amerikaan Scott Ritter, oud-VN-wa-
peninspecteur in Irak, bevestigt dat. De re
gering-Bush is bang voor een toenemende
invloed van Rusland in Europa, stelt Rit
ter. Het raketsysteem is dan ook bedoeld
om Moskou in te tomen. Maar generaal
Henry Obering, directeur van het Raket de
fensie-agentschap (MDA) bij het Penta
gon, zegt dat de tien raketten die in Polen
moeten komen de honderden Russische
raketten die bij een aanval gebruikt zou
den worden, nooit tegen kunnen houden.
Het systeem, aldus Obering, is echt gericht
op de paar raketten die Iran of Noord-Ko
rea op weg zouden sturen.
„Het is een extra beveiliging van de VS en
van onze bondgenoten in Europa, inclu
sief onze troepen daar. Het beschermt Eu
ropa tegen middellange afstandsraketten
en ons tegen intercontinentale. Cen-
traal-Europa is geografisch optimaal. Het
geeft een maximale dekking voor Europa
en de VS."
Maar in februari werd de Poolse minister
van Defensie Radoslaw Sikorski - opvolger
van Jerzy Szmajdzinski - door premier Kac-
zynski ontslagen omdat hij had verklaard
dat het ruimteschild-raketsysteem 'een
VS-systeem ten behoeve van de VS-defen-
sie' is. „Ik ben geen fan van Iran", had Si
korski gezegd, maar wij hebben wel di
plomatieke relaties met dat land. Ik ver
wacht geen Iraanse raketaanval op War
schau."
Pavel Hruby is burgemeester van Misova,
een gehucht bij Jince. Protesteren tegen
het VS-systeem is volgens hem overbodig.
„Ze hebben altijd zonder ons besloten.
Wat hier kwam, werd ons gewoon meege
deeld."
Raketten en
grondstation
- Het antiraket-raketsysteem
van de VS dat in Tsjechië en
Polen moet komen, bestaat
uit een radarstation in
Tsjechië en tien ondergronds
in silo's opgeslagen raketten
in Polen. Het systeem is
bedoeld om ballistische
raketten uit Iran en
Noord-Korea te
onderscheppen en te
vernietigen.
- Die raketten vliegen op een
hoogte van 300 tot 2000
kilometer, met een snelheid
van 3,5 tot 5 kilometer per
seconde. Iran werkt nu aan
een raket die tussen de 1000
en 3000 kilometer kan
afleggen (MRBM).
Noord-Korea is bezig met de
ontwikkeling van een raket
die 5500 kilometer kan
overbruggen (IRBM).
Een raket uit Iran zou
binnen vijftien minuten
Centraal-Europa kunnen
bereiken, Washington in een
half uur. Als de raket
gelanceerd is, moet het
radarsysteem in Tsjechië dat
registreren. Direct daarop
moet een raket uit Polen het
projectiel onderscheppen.
Die raket draagt geen
explosieven met zich. Er zit
een voorziening in - een
zogenoemd kill vehicle - dat
de kernlading van de
vijandige raket onschadelijk
moet maken.
- Het antiraket-raketsysteem
van de VS kost circa 1,2
miljard euro. Het moet
tussen 2011 en 2013
operationeel zijn.
SI
Met bijdragen van Frank Hendrickx in Was
hington en Hans de Bruijn in Brussel
etc.) niet? Tsja, dan kan ik niks voor u
doen. Dat moet u eerst in orde maken."
Nog zoiets, heel triviaal: Belgische stopcon
tacten zijn anders dan Nederlandse. Dus
moet je aan meer dan de helft van je elek
trische apparaten andere stekkers zetten.
Europese normen en standaarden? Ver
geet het maar. Maar het was niet onze eer
ste internationale verhuizing, dus je weet
dat het op den duur allemaal wel in orde
zal komen.
Toch waren we niet voorbereid op wat
ons twee weken geleden overkwam toen
we na een avondje in Antwerpen naar on
ze auto terugkeerden. Tenminste, naar de
plek waar we die hadden geparkeerd,
want de auto was foetsie. Je schrikt je rot,
en denkt meteen: gestolen! Maar dat bleek
niet het geval. Weggesleept, vertelde een
omwonende, door de politie. We hadden
geen idee waarom, en gingen dus naar het
nabije politiebureau en werden daar door
een politieman ontvangen die in niets leek
op de hulpvaardige agenten die we weke
lijks in de tv-serie Flikken voorbij zien ko
men.
Onze zonde: we hadden 'illegale' nummer
platen op onze auto. Nou was die auto nog
niet ingevoerd en dus gewoon in Neder
land geregistreerd, met keurig goedgekeur
de Nederlandse nummerborden, maar de
ze agent had beslist dat er iets niet in de
haak was, en hij was daar niet van af te
brengen, welke papieren ik ook op tafel
legde om te laten zien dat alles legaal is. Ge
volg was dat auto en nummerplaten in be
slag genomen werden, en mijn vrouw en
ik om middernacht op straat werden ge
zet, vijftig kilometer van huis. Hoe thuis te
komen? „Dat is uw probleem", zei de poli
tieman. Om een lang verhaal kort te ma
ken: we hebben de auto inmiddels terug,
zij het zonder nummerborden, en kunnen
er dus pas mee rijden zodra de hele invoer-
bureaucratie achter de rug is. Denk vooral
niet dat je zomaar een auto van Nederland
naar België kunt meenemen.
Intussen zijn we al 8oo euro armer aan
wegsleepkosten, de kosten om de auto per
takelwagen van Antwerpen naar huis te la
ten brengen, en aan autohuur. Op enig be
grip van de politie hoeven we niet te reke
nen. „Uw nummerborden krijgt u niet te
rug." Dat wordt dus een proces-verbaal en
mogelijk zelfs een rechtszaak, zodat we -
na nauwelijks twee maanden in het land -
meteen al kennis mogen maken met de
Belgische justitie.
Van de bureaucratie hebben we onze buik
al vol, nu de sterke arm van de wet nog.
Wie zei dat er in Europa geen grenzen
meer bestaan? Je hoeft maar een verdomd
klein stukje te rijden om ze tegen te ko
men. Welkom in België.