v13 PZC Zaterdag 28 april 2007 R KIJ E Ëfe&iÖfcv &Zf: yi~' tów'l POLEN Mogelijk basis voor 10 raketten route van richting Staten TSJECHIË Militaire basis Brdy herbergt grondradar Exoatmospheric Kill Vehicle (EKV) Telescoop met infraroodsensor en sterren- A koerszoeker - Koers controle systeem Het ruimteschild biedt geen bescherming aan de EU-landen en aan de NAVO-landen Bulgarije, Turkije en Roemenië omdat deze X-Band (grond)radar- station infographic: RVbron: IISS, FAS, Global Security, Google Earth, Graphic News, Orbital Sciences, Raytheon Ruimteschild baart zorgen 3) Door de Hj gecombi- lü neerde botsings snelheid wordt het vijandelijke projectiel uitgeschakeld. 1)Met behulp van de sterrenkoerszoeker wordt positie in de ruimte bepaald. 2) Sensoren registreren raket van tegenpartij. gen hen gericht is en dreigen met militaire tegenmaatregelen. Ook tegen Jince en de nog geheime vestigingsplaats in Polen. „De Amerikanen hebben geen poot om op te staan", meent de Russische generaal Vla dimir Belous. Hij wijst erop dat Pyon gyang en Teheran geen raketten hebben die de VS kunnen bereiken. Verder missen Noord-Korea en Iran de benodigde kennis en kunde om die te maken en te testen. Bovendien, zo stelt Belous, hoeft Noord-Korea de raketten richting VS niet over Europa te sturen. Als Iran de VS al met raketten zou willen aanvallen, volgen die een route Tur- kije-Spanje. Een antiraket-raketsysteem in Polen en Tsjechië is dus gericht tegen Rus land, aldus de generaal. De Amerikaan Scott Ritter, oud-VN-wa- peninspecteur in Irak, bevestigt dat. De re gering-Bush is bang voor een toenemende invloed van Rusland in Europa, stelt Rit ter. Het raketsysteem is dan ook bedoeld om Moskou in te tomen. Maar generaal Henry Obering, directeur van het Raket de fensie-agentschap (MDA) bij het Penta gon, zegt dat de tien raketten die in Polen moeten komen de honderden Russische raketten die bij een aanval gebruikt zou den worden, nooit tegen kunnen houden. Het systeem, aldus Obering, is echt gericht op de paar raketten die Iran of Noord-Ko rea op weg zouden sturen. „Het is een extra beveiliging van de VS en van onze bondgenoten in Europa, inclu sief onze troepen daar. Het beschermt Eu ropa tegen middellange afstandsraketten en ons tegen intercontinentale. Cen- traal-Europa is geografisch optimaal. Het geeft een maximale dekking voor Europa en de VS." Maar in februari werd de Poolse minister van Defensie Radoslaw Sikorski - opvolger van Jerzy Szmajdzinski - door premier Kac- zynski ontslagen omdat hij had verklaard dat het ruimteschild-raketsysteem 'een VS-systeem ten behoeve van de VS-defen- sie' is. „Ik ben geen fan van Iran", had Si korski gezegd, maar wij hebben wel di plomatieke relaties met dat land. Ik ver wacht geen Iraanse raketaanval op War schau." Pavel Hruby is burgemeester van Misova, een gehucht bij Jince. Protesteren tegen het VS-systeem is volgens hem overbodig. „Ze hebben altijd zonder ons besloten. Wat hier kwam, werd ons gewoon meege deeld." Raketten en grondstation - Het antiraket-raketsysteem van de VS dat in Tsjechië en Polen moet komen, bestaat uit een radarstation in Tsjechië en tien ondergronds in silo's opgeslagen raketten in Polen. Het systeem is bedoeld om ballistische raketten uit Iran en Noord-Korea te onderscheppen en te vernietigen. - Die raketten vliegen op een hoogte van 300 tot 2000 kilometer, met een snelheid van 3,5 tot 5 kilometer per seconde. Iran werkt nu aan een raket die tussen de 1000 en 3000 kilometer kan afleggen (MRBM). Noord-Korea is bezig met de ontwikkeling van een raket die 5500 kilometer kan overbruggen (IRBM). Een raket uit Iran zou binnen vijftien minuten Centraal-Europa kunnen bereiken, Washington in een half uur. Als de raket gelanceerd is, moet het radarsysteem in Tsjechië dat registreren. Direct daarop moet een raket uit Polen het projectiel onderscheppen. Die raket draagt geen explosieven met zich. Er zit een voorziening in - een zogenoemd kill vehicle - dat de kernlading van de vijandige raket onschadelijk moet maken. - Het antiraket-raketsysteem van de VS kost circa 1,2 miljard euro. Het moet tussen 2011 en 2013 operationeel zijn. SI Met bijdragen van Frank Hendrickx in Was hington en Hans de Bruijn in Brussel etc.) niet? Tsja, dan kan ik niks voor u doen. Dat moet u eerst in orde maken." Nog zoiets, heel triviaal: Belgische stopcon tacten zijn anders dan Nederlandse. Dus moet je aan meer dan de helft van je elek trische apparaten andere stekkers zetten. Europese normen en standaarden? Ver geet het maar. Maar het was niet onze eer ste internationale verhuizing, dus je weet dat het op den duur allemaal wel in orde zal komen. Toch waren we niet voorbereid op wat ons twee weken geleden overkwam toen we na een avondje in Antwerpen naar on ze auto terugkeerden. Tenminste, naar de plek waar we die hadden geparkeerd, want de auto was foetsie. Je schrikt je rot, en denkt meteen: gestolen! Maar dat bleek niet het geval. Weggesleept, vertelde een omwonende, door de politie. We hadden geen idee waarom, en gingen dus naar het nabije politiebureau en werden daar door een politieman ontvangen die in niets leek op de hulpvaardige agenten die we weke lijks in de tv-serie Flikken voorbij zien ko men. Onze zonde: we hadden 'illegale' nummer platen op onze auto. Nou was die auto nog niet ingevoerd en dus gewoon in Neder land geregistreerd, met keurig goedgekeur de Nederlandse nummerborden, maar de ze agent had beslist dat er iets niet in de haak was, en hij was daar niet van af te brengen, welke papieren ik ook op tafel legde om te laten zien dat alles legaal is. Ge volg was dat auto en nummerplaten in be slag genomen werden, en mijn vrouw en ik om middernacht op straat werden ge zet, vijftig kilometer van huis. Hoe thuis te komen? „Dat is uw probleem", zei de poli tieman. Om een lang verhaal kort te ma ken: we hebben de auto inmiddels terug, zij het zonder nummerborden, en kunnen er dus pas mee rijden zodra de hele invoer- bureaucratie achter de rug is. Denk vooral niet dat je zomaar een auto van Nederland naar België kunt meenemen. Intussen zijn we al 8oo euro armer aan wegsleepkosten, de kosten om de auto per takelwagen van Antwerpen naar huis te la ten brengen, en aan autohuur. Op enig be grip van de politie hoeven we niet te reke nen. „Uw nummerborden krijgt u niet te rug." Dat wordt dus een proces-verbaal en mogelijk zelfs een rechtszaak, zodat we - na nauwelijks twee maanden in het land - meteen al kennis mogen maken met de Belgische justitie. Van de bureaucratie hebben we onze buik al vol, nu de sterke arm van de wet nog. Wie zei dat er in Europa geen grenzen meer bestaan? Je hoeft maar een verdomd klein stukje te rijden om ze tegen te ko men. Welkom in België.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 97