Wezen der dingen gevangen in lijnen Verder kijken dan schilderij 40 Zaterdag 28 april 2007 PZC Vier werken van Piet Mondriaan uit de beginperiode toen hij regelmatig Domburg bezocht. Zichtbaar is dat hij begint los te komen van de visuele werkelijkheid: Links: Vuurtoren op Westkapelle, 1909, olie op canvas. Boven: Duin II, 1909, olie op canvas. Onder: Avond; Rode boom, 1908, olie op canvas. Rechts: Molen, 1911, olie op canvas. Expositie Zeeuws Licht in Gemeentemuseum Den Haag geopend. door Rolf Bosboom DEN HAAG - Nu, gezien met moder ne ogen, is het ontegenzeggelijk een prachtig schilderij. Toen Piet Mondriaan zijn Zeeuwsche boer bijna een eeuw geleden voor het eetst toonde, vond het echter geen enkele genade bij de meeste kunst critici. „Smakeloos, overdrijft, alles draait", noteerde bijvoorbeeld Al- bert Plasschaert. Het werk is nu een van de talrijke hoogtepunten op de tentoonstel ling Zeeuws Licht - Mondriaan in Domburg in het Gemeentemu seum in Den Haag. Deze werd gis teren geopend door prinses Irene. Het is een uitgebreide, rijke en in formatieve expositie geworden, sa mengesteld uit de omvangrijke Mondriaan-collectie van het mu seum zelf De korte maar essentiële Zeeuwse periode vormt het hart van de ten toonstelling. Mondriaan werd ver moedelijk door Jan Toorop op het Domburgse spoor gezet. Hij deed er vanaf 1909 regelmatig inspiratie op. Zijn werk, beïnvloed door het Zeeuwse licht, zorgde in 1910 voor een ware schok op de Sint Lu- cas-tentoonstelling in het Stedelijk Zijn Zeeuwse werk zorgde voor een ware schok op de Sint Lucas-tentoonstelling Museum in Amsterdam, omdat er duidelijk afstand werd genomen van het realisme. In de jaren erna raakte Mondriaan, vooral ook onder invloed van het kubisme in Parijs, er steeds meer van verwijderd. Nieuwe vormen, orde en harmonie deden hun in trede. Uiteindelijk werd de werke lijkheid teruggebracht tot een spel van horizontale en verticale lijnen. Op de expositie is de aanzet daar voor mooi te zien doordat De grij ze boom (1911) en Bloeiende appel boom (1912) naast elkaar hangen. Het is - ogenschijnlijk - dezelfde boom, maar dan getransformeerd tot lijnen, als opmaat naar de volle dig abstracte schilderkunst. Toch was en bleef voor Mondriaan de werkelijkheid het uitgangspunt. „Ik construeer op een plat vlak lij nen en kleurcombinaties met 't doel de algemeene schoonheid zoo bewust mogelijk uit te druk ken", schreef hij in 1914 in een brief „Ik wil de waarheid zoo dicht mogelijk benaderen en daar om alles abstraheeren tot ik kom tot het fundament der dingen." Zeeuws Licht. Mondriaan in Dom burg, t/m 5 augustus in het Ge meentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Geopend: dinsdag t/m zondag, 11.00-17.00 uur. I Wil je graag hogerop komen? Ga je vooruitgang boeken in I je carrière? Kies dan voor een deeltijdopleiding bij Avans Hogeschool. Al onze deeltijdopleidingen zijn veelzijdig en praktijkgericht. Ontdek onze faciliteiten en jouw mogelijkheden. Meer informatie op www.avans.nl Breda 's-Hertogenbosch Tilburg Staatsbosbeheer nam het initiatief voor Mondriaan-expositie. door Rolf Bosboom DEN HAAG - De Mondriaan-exposi- tie in Den Haag is tot stand geko men op initiatief van Staatsbosbe heer. Dat klinkt opmerkelijker dan het is. „In 1999, ons jubileumjaar, heeft een omslag plaatsgevonden", verklaart Marcel van Ooi. „Sinds dien zien we het Nederlandse landschap vooral als cultuurland schap, waar mensen hun eigen ideeën in hebben gelegd maar dat hun ook ideeën heeft aangereikt." „Hoe mensen het landschap heb ben beleefd, is onder meer bij kun stenaars en dichters te zien. In 2000 hebben we daarom in samen werking met het Frans Halsmu seum een Ruisdael-tentoonstelling georganiseerd en in 2003 hadden we een eigen productie met Van Gogh. Het was altijd al een grote wens om ook iets-met Mondriaan te doen. Dan heb je de drie belang rijkste landschapsschilders gehad." Staatsbosbeheer klopte vorig jaar bij het Gemeentemuseum aan, dat meteen enthousiast was. Het mu seum zorgde er zelfs voor dat de tentoonstelling nu aanzienlijk uit gebreider is geworden dan Staats bosbeheer voor ogen had. Van Ooi, zelf kunsthistoricus, is te- 'Heel veel werk uit die tijd heeft nu iets stoffigs, maar dat van Mondriaan blijft fris' vens nauw betrokken geweest bij de publicatie Zeeuws licht, die is verschenen bij de gelijknamige ten toonstelling. Hij schreef deze sa men met Anton van Haperen en Matthijs Schouten. Het rijk geïllus treerde boekje gaat niet alleen over Mondriaan, maar bevat ook hoofd stukken over de geologische ge schiedenis van Walcheren en over de badcultuur in Domburg. „Het is een drieluik. Voor ons is het be langrijk om niet alleen naar de schilderijen te kijken, maar ook de verdere geschiedenis van Dom burg erbij te betrekken. Dan merk je dat er een complete wereld ach ter vandaan komt. Er zijn weinig publicaties die die complete rijk dom samen pakken." Van Ooi is zelf getroffen door het elan dat de Zeeuwse schilderijen uitstralen. „Ie merkt dat de kunste naars er ontzettend veel plezier hebben gehad. Heel veel werk uit die tijd heeft nu iets stoffigs, maar dat van Mondriaan blijft fris." En of het Zeeuwse licht nu echt bestaat? „Ik denk het wel, al is het niet uniek voor Zeeland. )e ziet het overal waar veel water om heen ligt. Dat geeft altijd een be paald effect." [F] 'Zeeuws licht. Domburg en Mon- driaan' door Marcel van Ooi, Anton van Haperen en Matthijs Schouten, uitgave Staatsbosbeheer, KNNV en Gemeentemuseum, 14,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 42